Det politiska spelet om Slussen

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Det politiska spelet om Slussen

Inläggav LÅ1 » tis 24 feb, 2015 20:54

(Hittade ingen lämplig Slussentråd för det här inlägget. Lägger tråden här i "Allmänt om lokaltrafik" eftersom allt som rör Slussen på ett eller annat sätt berör kollektivtrafiken i Stockholm. Anser jourmaster att det bör ligga i Ordet är fritt så får han, eller hon, flytta tråden.)

Hittade en intressant debattartikel om Slussenombyggnden, skriven av Kjell-Olof Feldt, där han uppmanar sina partikamrater att tänka igenom Slussenfrågan en gång till. "Tänk om i Slussenfrågan, S".

Ju mer debatten pågår, ju mer håller jag med "Slussenkramarna".
Men K-O Feldt skriver "Den nya trafikplatsen måste, hur den än byggs, tjäna en växande storstad i åtminstone ett halvt sekel. Stockholms befolkning kommer att minnas vilka som ansvarade för att den inte fungerar." Där tror jag faktiskt att stockholmarna snarare förknippar Nya Slussen med de borgerliga politikerna, och då främst M, så även om det blir S + M som driver igenom det hela så får M skulden om det inte blir bra! Så tror jag. För det kollektiva "folkminnet" formas mycket av debatten och opinionen, inte bara av fakta och verkliga förhållanden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav M_M » tis 24 feb, 2015 21:33

Jag håller med om det mesta, förutom att artikeln likt alla andra artiklar överdriver en viss plats betydelse. Det må vara en riktigt viktig plats men nog måste det finnas någon annan plats som kan vara den viktigaste? :wink: :roll:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Lars_L » ons 25 feb, 2015 9:58

Jo, hur opinionen ser på det i framtiden är ju svårt att sia om nu. Men faktum är ju att situationen blivit som den blivit genom att Socialdemokraterna och Miljöpartiet stödde förslaget väldigt långt fram i processen. I MP blev det ju snarast en "kupp" med den nuvarande gruppledaren i spetsen som tvärvände under förra mandatperioden.

Från alla håll var ju målet att hitta en lösning med stor politisk förankring. Helt enkelt för att det behövs i den här typen av frågor. Men det går ju inte när ett av de större partierna i fullmäktige håller upp fingret och ser vart det blåser, istället för att visa på politiskt ansvar och förnuft. I sådana fall kommer man ju aldrig att kunna fatta några långsiktiga beslut i den här staden.

Så Kjell-Olof Feldt är ju fel ute, även om han antyder det hela. Varför valde S att så populistiskt hoppa av arbetet med nya Slussen? Att man nu är beredd att ta sitt ansvar är ju snarare positivt och det är ju snarast beklagligt att så många kloka personer går på "Slussenkramarnas" i många fall pinsamt osakliga argumentation.

Därmed inte sagt att det är någon lätt fråga. Jag har själv våndas en hel del, inte minst på grund av Slussen kulturhistoriskt intressanta konstruktion. Dock har jag ändå valt att se det snarare som en funktionell konstruktion. I vissa fall måste man inse att en sådan inte alltid för all framtid behöver vara den mest funktionella lösningen. Det arkitektoniska värdet ligger ju också snarare i lösningen, än att konstruktionen som sådan skulle vara kulturhistoriskt värdefull. Snarare hämmande för stadens stadsplanering. Slussen är ju trots allt en lösning som knappast är speciellt vänlig för fotvandrare med alla tunnlar med syfte att gömma de gående till förmån för att lyfta upp bilismen som framtidens transportmedel.

Att istället öppna upp och skapa mer utrymme för människorna som den nya Slussen gör, tycker jag är strålande. Även om man naturligtvis kunde ha gjort vissa lösningar bättre. Men det är ju ändå tio gånger bättre än att bygga om gamla Slussen! Det senare ser jag inget värde av alls faktiskt.
Det går inte att hitta någon bra lösning för kollektivtrafiken genom att bygga om Slussen. Det torde stå klart för alla. Att vi inte kan lägga den på pontoner ute i vattnet tror jag alla är medvetna om. Naturligtvis finns det inga måsten när det gäller busstrafik. Vi kan givetvis lika gärna släppa av resenärerna i någon förort. Men då får man se hur många som åker kollektivt i framtiden.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav LÅ1 » ons 25 feb, 2015 13:06

Lars_L skrev:Jo, hur opinionen ser på det i framtiden är ju svårt att sia om nu. Men faktum är ju att situationen blivit som den blivit genom att Socialdemokraterna och Miljöpartiet stödde förslaget väldigt långt fram i processen. I MP blev det ju snarast en "kupp" med den nuvarande gruppledaren i spetsen som tvärvände under förra mandatperioden.

Från alla håll var ju målet att hitta en lösning med stor politisk förankring. Helt enkelt för att det behövs i den här typen av frågor. Men det går ju inte när ett av de större partierna i fullmäktige håller upp fingret och ser vart det blåser, istället för att visa på politiskt ansvar och förnuft. I sådana fall kommer man ju aldrig att kunna fatta några långsiktiga beslut i den här staden.

Så Kjell-Olof Feldt är ju fel ute, även om han antyder det hela. Varför valde S att så populistiskt hoppa av arbetet med nya Slussen? Att man nu är beredd att ta sitt ansvar är ju snarare positivt och det är ju snarast beklagligt att så många kloka personer går på "Slussenkramarnas" i många fall pinsamt osakliga argumentation.

Därmed inte sagt att det är någon lätt fråga. Jag har själv våndas en hel del, inte minst på grund av Slussen kulturhistoriskt intressanta konstruktion. Dock har jag ändå valt att se det snarare som en funktionell konstruktion. I vissa fall måste man inse att en sådan inte alltid för all framtid behöver vara den mest funktionella lösningen. Det arkitektoniska värdet ligger ju också snarare i lösningen, än att konstruktionen som sådan skulle vara kulturhistoriskt värdefull. Snarare hämmande för stadens stadsplanering. Slussen är ju trots allt en lösning som knappast är speciellt vänlig för fotvandrare med alla tunnlar med syfte att gömma de gående till förmån för att lyfta upp bilismen som framtidens transportmedel.

Att istället öppna upp och skapa mer utrymme för människorna som den nya Slussen gör, tycker jag är strålande. Även om man naturligtvis kunde ha gjort vissa lösningar bättre. Men det är ju ändå tio gånger bättre än att bygga om gamla Slussen! Det senare ser jag inget värde av alls faktiskt.
Det går inte att hitta någon bra lösning för kollektivtrafiken genom att bygga om Slussen. Det torde stå klart för alla. Att vi inte kan lägga den på pontoner ute i vattnet tror jag alla är medvetna om. Naturligtvis finns det inga måsten när det gäller busstrafik. Vi kan givetvis lika gärna släppa av resenärerna i någon förort. Men då får man se hur många som åker kollektivt i framtiden.

Slussen är ju känt som en enastående väl fungerande trafikknut, och bara som sådan har den väl ett visst kulturhistoriskt värde.
Och inte är väl Slussen speciellt ovänligt för fotgängare. Speciellt inte så som den var från början. T.ex. kunde man ta sig till alla platser utan att behöva korsa bilvägar. Och inte gömde man de gående till förmån för bilisterna. Båda kategorierna hade både tunneltak och bar himmel att röra sig under. Men den var ju en hyllning till bilismen, eller hur man nu uttryckte det.

Att "Slussenkramarna" använder ohederliga argument är ju rätt. Men det gäller i viss mån arkitekterna också, med sina förljugna bilder och förskönande texter.

Att riva Slussen är nog helt ofrånkomligt. Det som skall byggas i stället måste vara funktionellt och även ha vissa estetiska kvalitéer. Den lösning för biltrafiken som nu föreslås sägs ju inte vara funktionell alls, utan kommer att generera långa bilköer. Dessutom är lösningen inte bra för vare sig buss- och cykeltrafiken, och därmed inte heller för de som rör sig till fots och åker buss.

Naturligtvis skall man inte riva Slussen och sedan bygga en kopia. Men jag tror att man skulle ha dagens Slussen som en förebild när man ritade den nya. Inte minst när det gäller trafikflödet. Och mer av biltrafiken skulle säkert kunna läggas djupare så att man fick mer fotgängarutrymme uppe i dagsljuset.

Det politiska spelet kommer att fortsätta och den verkliga byggstarten kommer nog att dröja ett tag till.
Man undrar när myndigheter kommer att förbjuda att folk vistas på vissa ytor p.g.a. rasrisken. :wink:
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » ons 25 feb, 2015 17:46

LÅ1 skrev:[q
Det politiska spelet kommer att fortsätta och den verkliga byggstarten kommer nog att dröja ett tag till.
Man undrar när myndigheter kommer att förbjuda att folk vistas på vissa ytor p.g.a. rasrisken. :wink:

Det har väl redan skett avspärrningar av den orsaken och sannolikt kommer det nog att bli fler framöver.
Bäst att förebygga så att ingen får något i huvudet.
Låt oss i sammanhanget inte glömma att Slussen inte bara har betydelse som trafikapparat, det är också förbindelse Mälaren-Saltsjön. Båttrafiken har väl inte alltför stor betydelse men väl vattenavrinningen. Det är av mycket stor betydelse för att undvika översvämningar att Mälarens vatten har ordentliga utlopp och Slussen är ett av betydelse och nya Slussen byggs med tanke på detta.
Kan ju vara intressant i sammanhanget att Mälarens avrinningsområde är 20x sjöytan självt så 1mm regn kan bli 20mm i Mälaren ( en hel del sugs dock upp eller avdunstar på vägen)
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » ons 25 feb, 2015 18:03

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:[q

Det har väl redan skett avspärrningar av den orsaken och sannolikt kommer det nog att bli fler framöver.
Bäst att förebygga så att ingen får något i huvudet.
Låt oss i sammanhanget inte glömma att Slussen inte bara har betydelse som trafikapparat, det är också förbindelse Mälaren-Saltsjön. Båttrafiken har väl inte alltför stor betydelse men väl vattenavrinningen. Det är av mycket stor betydelse för att undvika översvämningar att Mälarens vatten har ordentliga utlopp och Slussen är ett av betydelse och nya Slussen byggs med tanke på detta.
Kan ju vara intressant i sammanhanget att Mälarens avrinningsområde är 20x sjöytan självt så 1mm regn kan bli 20mm i Mälaren ( en hel del sugs dock upp eller avdunstar på vägen)

Jo, man har försökt göra åtgärder så att Slussen skall vara säker. Men ändå så ramlar det ner betongbitar då och då. En dag kommer väl ett skyddsombud att stoppa buss- och tågpersonalens arbete på platsen. :(

Vattenavrinningen är viktig. Men under byggtiden verkar det som om den kommer att minska, för markägare runt Mälaren har ju klagat på att sjöytan kommer att höjas på vårarna under byggtiden.
LÅ1

Inläggav C30 » ons 25 feb, 2015 18:28

LÅ1 skrev:
Vattenavrinningen är viktig. Men under byggtiden verkar det som om den kommer att minska, för markägare runt Mälaren har ju klagat på att sjöytan kommer att höjas på vårarna under byggtiden.

Nej, enligt vattendomen kommer nuvarande reglering att gälla under byggtiden. Lantbrukarna är emot den planerade permanenta förlängningen av Mälarens årliga högvattenstånd i april-maj. Även om HD skulle ta upp målet, vilket inte är speciellt troligt, så kommer nog bara regleringen att diskuteras, inte bygget i sig, eftersom den nya anläggningen är kompatibel med i princip vilken reglering som helst.

Och jag är inte så säker på att det politiska spelet fortsätter så länge till. Det sista man hörde från Stadshuset indikerade att planerna kommer att justeras lite i enighet med expertgruppens rekommendationer, och att ett förnyat genomförandebeslut kommer att tas i kommunfullmäktige under våren. Alliansen lär väl knappast motsätta sig det, så även om MP och V gärna skulle utreda lite till, så kan man förvänta sig att den senaste tidplanen gäller: trafikomläggningar under sommaren, och den stora byggstarten i september-oktober.
C30

Inläggav LÅ1 » ons 25 feb, 2015 18:40

C30 skrev:
LÅ1 skrev:

Nej, enligt vattendomen kommer nuvarande reglering att gälla under byggtiden. Lantbrukarna är emot den planerade permanenta förlängningen av Mälarens årliga högvattenstånd i april-maj. Även om HD skulle ta upp målet, vilket inte är speciellt troligt, så kommer nog bara regleringen att diskuteras, inte bygget i sig, eftersom den nya anläggningen är kompatibel med i princip vilken reglering som helst.

Och jag är inte så säker på att det politiska spelet fortsätter så länge till. Det sista man hörde från Stadshuset indikerade att planerna kommer att justeras lite i enighet med expertgruppens rekommendationer, och att ett förnyat genomförandebeslut kommer att tas i kommunfullmäktige under våren. Alliansen lär väl knappast motsätta sig det, så även om MP och V gärna skulle utreda lite till, så kan man förvänta sig att den senaste tidplanen gäller: trafikomläggningar under sommaren, och den stora byggstarten i september-oktober.

OK! Jag hörde bara om protesterna över högt vattenstånd på vårarna och utgick ifrån att det gällde under byggtiden. Varför vill man höja det permanent? En orsak kan ju vara att det finns miljöskäl till detta och med större kapacitet vid bl.a. Slussen så kan man ändå garantera att nivån inte blir för hög vid snösmältning och stora nederbördsmängder.

Att bygget verkligen kommer igång enligt någon tidsplan tror jag inte på för än jag ser det! :D
LÅ1

Inläggav C30 » ons 25 feb, 2015 19:12

LÅ1 skrev:Varför vill man höja det permanent?

Japp, miljöskäl. Det ska tydligen underlätta för de känsliga strandängarna vars ekosystem den gamla regleringen nära nog tagit kål på. Låter fint i teorin, men man kan förstå att det inte känns roligt när man som bonde får senarelägga vårsläppet i några veckor med potentiell miljonförlust som följd.

Den maximala uttappningskapaciteten kommer nära nog femdubblas till 1400 m3/s, det borde räcka för att klara de flesta regnperioder under kommande sekel med god marginal.
C30

Inläggav M_M » ons 25 feb, 2015 20:20

LÅ1 skrev:Slussen är ju känt som en enastående väl fungerande trafikknut, och bara som sådan har den väl ett visst kulturhistoriskt värde.
Den har ett kulturhistoriskt värde (som går förlorat på grund av uteblivet underhåll) men det har framförts goda argument för att trafikknuten visserligen var bra när den konstruerades men idag inte riktigt fyller rätt funktion. "Tre-fjärdedelsklövern" hade i tidernas begynnelse merparten av vägtrafiken men med tiden så har allt mer trafik flyttas till "bottenplan" och ramperna norrut.

LÅ1 skrev:Att "Slussenkramarna" använder ohederliga argument är ju rätt. Men det gäller i viss mån arkitekterna också, med sina förljugna bilder och förskönande texter.
Förutom förljugna bilder och försöknande texter i allmänhet så verkar ju förslagen vara rätt usla ur ett funktionellt perspektiv.

Arkitektskrået verkar ha fått allt mer hybris med tiden. Förr verkade de mestadels sikta på att göra något som faktiskt är bra för de som ska använda resultatet, idag verkar det mest bara vara en fråga om att bli känd som arkitekt och/eller göra saker så spektakulärt som möjligt. Men det verkar vara en genomgående trend som även finns hos de som ska använda något. Vad sägs t.ex. om att bygga nytt hus för en rejäl slant och av designskäl strunta i att ha trappräcken? :evil:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav twr » ons 25 feb, 2015 20:42

M_M skrev:Arkitektskrået verkar ha fått allt mer hybris med tiden. Förr verkade de mestadels sikta på att göra något som faktiskt är bra för de som ska använda resultatet, idag verkar det mest bara vara en fråga om att bli känd som arkitekt och/eller göra saker så spektakulärt som möjligt.

(Vissa) arkitekter ser sig själva som konstnärer, och då i den modernistiska betydelsen av konstnär, som snarare innebär att jävlas med folk än att göra något som tilltalar. För att överdriva en liten, liten aning... :D Men begreppet "avantgarde" säger väl allt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » ons 25 feb, 2015 20:48

Lars_L skrev:[Det] är ju snarast beklagligt att så många kloka personer går på "Slussenkramarnas" i många fall pinsamt osakliga argumentation.

Det här är ju inte ett forum för idoldyrkan, men du skriver verkligen så många kloka saker!

Det finns något väldigt ironiskt i att vilja bevara en förment "funktionalistisk" trafikapparat för evigt. Det går liksom helt emot modernismens anda. Mycket ironiskt också att de oseriösa "Slussenkramarna" så oförblommerat försvarar vad som till formen är en motorvägskorsning, men opponerar sig mot att en nybyggd bro blir lite bred för att den har kollektivkörfält.

Det är väl utan tvekan så att "Slussenkramarna" inte alls har funderat särskilt mycket på sakfrågan utan bara tycker det är mysigt att umgås med andra 40-talister och kulturmänniskor.

Principiellt är jag helt för att göra om Slussen utan att se så mycket på hur den gamla lösningen såg ut. Om sen "Nya Slussen" är bra eller dålig, där får jag vara så feg att jag konstaterar att jag inte vet ännu...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav M_M » ons 25 feb, 2015 22:00

Kan det inte lika gärna vara så att "slussenkramarna" lika gärna bara har gjort vad som förväntas av dem - tittat på förslagen på hur det kan se ut - konstaterat att det här verkar ju sämre på avgörande punkter - och säger nej?

Sen finns det väl säkerligen som på många andra ställen nån slags mer eller mindre fanatisk kärntrupp men det tror jag inte representerar det lite bredare allmänna motståndet.

Sen finns det säkert något psykologiskt i vad folk gillar respektive ogillar baserat på hur åldern förhåller sig till betraktarens ålder. (D.v.s. att man kanske - exempelvis - vill riva det föregående generation byggt men bevara det som förrförra generationen byggde eller nåt sånt).
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav twr » ons 25 feb, 2015 22:38

M_M skrev:Kan det inte lika gärna vara så att "slussenkramarna" lika gärna bara har gjort vad som förväntas av dem - tittat på förslagen på hur det kan se ut - konstaterat att det här verkar ju sämre på avgörande punkter - och säger nej?

Sen finns det väl säkerligen som på många andra ställen nån slags mer eller mindre fanatisk kärntrupp men det tror jag inte representerar det lite bredare allmänna motståndet.

Sen finns det säkert något psykologiskt i vad folk gillar respektive ogillar baserat på hur åldern förhåller sig till betraktarens ålder. (D.v.s. att man kanske - exempelvis - vill riva det föregående generation byggt men bevara det som förrförra generationen byggde eller nåt sånt).

Det är klart att det finns en saklig kritik också. Jag syftar mer på Benny Andersson-gänget, som drog till med vilka orimligheter som helst för att visa sitt missnöje. Att det totala antalet körfält mellan Södermalm och Gamla stan minskar fick de till att det skulle byggas en "motorvägsbro". Och när de väl hade fantiserat fram denna bro växte den så mycket att det snart var "en motorväg nedanför Slottet", vilket uppenbarligen är långt, långt utanför det område som berörs av planerna för Slussen. Denna osakliga argumentation kan nu leda till att den nya bron blir smalare på bekostnad av kollektivtrafikkörfält. Så kan det gå när man går på magkänsla.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Some » tor 26 feb, 2015 2:02

Det grundläggande problemet är givetvis att det nu föreliggande politiskt konstruerade förslaget är uselt ur varje tänkbar aspekt. Men har liksom offrat projektet för den politiska enhetens skull.

Det Feldt gör, vid sidan om att försöka skapa en lucka för sossarna att komma ur, är ju att skylla ifrån dem. Men det var Billströms jury som skapade monstret och det var wanngård som valde att återanlita den gamla juryn, nu kallad expertgrupp, för att låtsasutvärdera det den redan ställt till med. Även MP har varit starkt engagerade i att skapa monstret.

Flertalet väljare är dock inte tillräckligt dumma för att gå på beskyllningsretotiken. De vet att eländet är sprunget ur en gemensam inkompetens. Således blir den politiska konsekvensen endast stärkt politikerförakt. Om något politiskt parti skall sökas som vinnare, måste man i varje fall söka utanför den politiskt etablerade kretsen.
Some

Inläggav C30 » tor 26 feb, 2015 12:35

Some skrev:Det grundläggande problemet är givetvis att det nu föreliggande politiskt konstruerade förslaget är uselt ur varje tänkbar aspekt.

Är det inte att ta i? Den större avtappningskapaciteten är svår att ha invändningar emot, och personligen anser jag även att nuvarande plan kommer att medföra avsevärda förbättringar för den genomsnittliga fotgängaren.

Förslaget har helt klart brister (men inga katastrofala sådana, tycker jag efter att ha läst allt tillgängligt material som jag hittat), men det är bara naturligt efter allt kompromissande. Det finns inget idealiskt alternativ som alla skulle vara nöjda med.

Och det verkar lite absurt att klaga just när tio års planarbete och domstolsprocesser har börjat nå vägs ände, och när en stor del av bygghandlingarna redan är upprättade. De stora protesterna borde ha ägt rum någonstans kring 2004, då den planerade trafiklösningen, med undantag av bergterminalen, i princip fastställdes.
C30

Inläggav Some » tor 26 feb, 2015 12:54

Varför då? Projektet har ju ytterligare försämrats sedan dess. Dessutom var protesterna starka redan 2004.
Some

Inläggav C30 » tor 26 feb, 2015 14:19

De enda stora funktionella förändringarna sedan 2004 har varit ersättandet av cirkulationsplatser med signalreglerade korsningar, och flytten av bussterminalen. Jag antar att det är vad du syftar på när du talar om försämningar? Allt annat nytt har varit mest kosmetiskt, och smaken är som baken. Jag gillar idén med Katarinaparken, och vad det sk glashusets verkliga effekt blir beror mest på detaljutformningen.

Jag kan förstå att man inte gillar förslaget, men alternativet just nu är att påbörja en ny minst femårig plan- och tillståndsprocess, och att lägga ned ungefär en halv miljard kronor som kostnader för förgävesprojektering. Med tanke på Slussens skick så är det kanske inte det mest rationella tillvägagångssättet.
C30

Inläggav Some » tor 26 feb, 2015 15:10

Det finns naturligtvis inget rationellt släl att ge ytterligare 15 miljarder till samma människor som redan slängt bort en halv utan något resultat. Bättre att göra något bra.

Bussterminalen som inte ens finns kvar, varken i berget eller utanför, är huvudproblemet som man inte haft kompetens att bemästra. Med den borta skulle även en ny inkompetent projektering kunna ge väsentligt bättre resultat. När man nu inte ens åstakommit det man främst ville åstakomma finns anledning att säga att försämringen varit väsentlig sedan man trodde att man åstakommit detta.
Some

Inläggav C30 » tor 26 feb, 2015 16:41

Utan något resultat? Slutförandet av en lång tillståndsprocess och beredskap att starta bygget tämligen omgående är väl något... Tyvärr kostar projektering av stora infrastrukturprojekt en hel del nuförtiden, en omstart skulle knappast bli mycket billigare.

Jag håller med om att bussterminalen är ur några vinklar den mest riskabla delen av projektet, men jag tror inte att en ny process skulle förbättra resultatet märkvärdigt. Den delen av den nya anläggningen som ligger väster om den nya huvudbron har varit utan terminal sedan kanske 2008, delen österut, som innefattade terminalen till 2010, har redan modellerats om totalt till den planerade Katarinaparken. Inga spår av de gamla terminalplanerna finns kvar i det tänkta nya kajplanet vad jag kan se.
C30

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik