Kvinna fastnade i rulltrappa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Lennart Petersen » tis 17 feb, 2015 16:53

Odd skrev:
Kantorn skrev:...
Eller kalla in alla bilar av ett visst märke, modell, årsmodell pga något allvarligt som hänt och som kan misstänkas vara liknande i alla av samma slag. Det görs också i många fall.

Precis. Först identifierar man vad som är problemet, sen kallar man in aktuella fordon (rulltrappor) för kontroll och åtgärd. Man stoppar inte alla aktuella fordon (rulltrappor).


Och om det inträffar en likadan olycka till innan man besiktigat alla trappor .
Vad säger man då ? Det skulle ju bli förödande kritik och det här är ju en allvarlig olycka, enligt nyheterna riskerar kvinnan att få benet amputerat.
Och avstängningarna i sig är ju ingen större katastrof bara lite besvärligare för en del drabbade resenärer.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav daniel_s » tis 17 feb, 2015 18:15

Lennart Petersen skrev: Och avstängningarna i sig är ju ingen större katastrof bara lite besvärligare för en del drabbade resenärer.


Nja, tyvärr inte helt sant. Det brukar bli rätt många - och fula - skador när folk ramlar i stillastående rulltrappor också, för att inte tala om risken för att äldre personer skadar sig om de på vintern ska färdas på ytan i stället för i tunnelbanan. Men det där genomskådar knappast journalisterna, så det behöver man inte bekymra sig så mycket över.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Kantorn » tis 17 feb, 2015 19:12

Magnus Ahltorp skrev:
Odd skrev:
Kantorn skrev:...
Eller kalla in alla bilar av ett visst märke, modell, årsmodell pga något allvarligt som hänt och som kan misstänkas vara liknande i alla av samma slag. Det görs också i många fall.

Precis. Först identifierar man vad som är problemet, sen kallar man in aktuella fordon (rulltrappor) för kontroll och åtgärd. Man stoppar inte alla aktuella fordon (rulltrappor).


Man har inte stoppat alla rulltrappor. Långt ifrån varandra alla, till och med.

Det kanske kan jämföras med att om Toyota Avensis har problem med dragkroken så kallar man kanske bara in dessa, inte Saab och Mercedes, inte ens Toyota Auris...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav daniel_s » tis 17 feb, 2015 19:25

Biltillverkare vidtar också överdrivna åtgärder för att undvika dålig PR.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Odd » ons 18 feb, 2015 0:23

Lennart Petersen skrev:...Och om det inträffar en likadan olycka till innan man besiktigat alla trappor .
...

Den typen av "Oh no, somebody please, think of the children"-retorik hör kanske hemma i politiken, men knappast i en seriös diskussion!

Man kan aldrig sia om framtiden. Såna här fel i rulltrapporna inträffar ibland och oftast blir inte konsekvenserna särskilt ödesdigra. Dessutom kan du aldrig veta om en rulltrappsolycka skulle inträffa om de står stilla så redan där faller hela "tänk om"-resonemanget.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Kantorn » ons 18 feb, 2015 11:30

daniel_s skrev:Biltillverkare vidtar också överdrivna åtgärder för att undvika dålig PR.

Visst är det så. Men om något är trasigt eller slitet på ett ställe kanske man borde kontrollera på fler ställen. Och om något havererar på ett ställe - ja då stoppar man allt för att kolla och - i förekommande fall - reparera eller byta ut. Klart som korvspad. Gäller bilar. Gäller flygplan (oftast). Borde gälla rulltrappor. Borde gälla tåg också för den delen.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » ons 18 feb, 2015 12:57

Kantorn skrev:Visst är det så. Men om något är trasigt eller slitet på ett ställe kanske man borde kontrollera på fler ställen. Och om något havererar på ett ställe - ja då stoppar man allt för att kolla och - i förekommande fall - reparera eller byta ut. Klart som korvspad. Gäller bilar. Gäller flygplan (oftast). Borde gälla rulltrappor. Borde gälla tåg också för den delen.

Fick mig att tänka på att nästan all S-bahn-trafik stoppades i Berlin för några år sedan för att man skulle göra någon form av kontroll på vagnarna.
Vi kanske skall vara glada över att det bara är ett antal rulltrappor som står stilla och inte t.ex. alla C20-vagnar. :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » ons 18 feb, 2015 13:28

Nu, efter en halv vecka, börjar man fundera på hur säkert det är med djupa stationer helt utan fungerande rulltrappor. Om något skulle hända så att man måste utrymma stationen så går det inte att göra snabbt nog. Slutsatsen är att man snart måste göra en ny bedömning, viket kan sluta med att stationerna måste stängas.

"SL: Stationer kan behöva stängas helt"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav hgsldf » ons 18 feb, 2015 15:16

Undrar vad det skulle innebära om man vid något tillfälle finner sig tvingade att stänga av den kommande underjordiska pendeltågsstationen vid Centralen :?:
hgsldf
 
Inlägg: 859
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 21:09

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » ons 18 feb, 2015 15:24

hgsldf skrev:Undrar vad det skulle innebära om man vid något tillfälle finner sig tvingade att stänga av den kommande underjordiska pendeltågsstationen vid Centralen :?:

Att fjärr- och regionaltågen fick maka på sig så mycket att Centralen kunde användas av SL-trafiken?
Nä jag tror inte riktigt på det, men kanske att viss trafik skulle kunna gå den vägen i nödfall? Men långt ifrån full pendeltågstrafik.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav daniel_s » ons 18 feb, 2015 21:18

LÅ1 skrev:
hgsldf skrev:Undrar vad det skulle innebära om man vid något tillfälle finner sig tvingade att stänga av den kommande underjordiska pendeltågsstationen vid Centralen :?:

Att fjärr- och regionaltågen fick maka på sig så mycket att Centralen kunde användas av SL-trafiken?
Nä jag tror inte riktigt på det, men kanske att viss trafik skulle kunna gå den vägen i nödfall? Men långt ifrån full pendeltågstrafik.


Det går ju bra att köra full pendeltågstrafik via "vanliga" Centralen idag. Frågan är ju hur snabbt (och i vilken slutlig utsträckning) den kapacitet, som frigörs när pendelbanetunneln öppnar, äts upp av signaltekniska försämringar och nya tåglägen. Jag tror inte ens att det finns fordon till att köra så mycket fler fjärrtåg de närmaste 10 åren, men visst, jag har ju observerat att det går några X40-multar då och då, dem skulle man ju förstås kunna dela på och köra dem i var sitt dyrbart tågläge i stället för båda i samma :roll:
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » ons 18 feb, 2015 22:43

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
hgsldf skrev:Undrar vad det skulle innebära om man vid något tillfälle finner sig tvingade att stänga av den kommande underjordiska pendeltågsstationen vid Centralen :?:

Att fjärr- och regionaltågen fick maka på sig så mycket att Centralen kunde användas av SL-trafiken?
Nä jag tror inte riktigt på det, men kanske att viss trafik skulle kunna gå den vägen i nödfall? Men långt ifrån full pendeltågstrafik.


Det går ju bra att köra full pendeltågstrafik via "vanliga" Centralen idag. Frågan är ju hur snabbt (och i vilken slutlig utsträckning) den kapacitet, som frigörs när pendelbanetunneln öppnar, äts upp av signaltekniska försämringar och nya tåglägen. Jag tror inte ens att det finns fordon till att köra så mycket fler fjärrtåg de närmaste 10 åren, men visst, jag har ju observerat att det går några X40-multar då och då, dem skulle man ju förstås kunna dela på och köra dem i var sitt dyrbart tågläge i stället för båda i samma :roll:

Men kommer inte pendeltågstrafiken att ökas tämligen snart? Jag har fått den uppfattningen.
Sedan tror jag nog att järnvägstrafiken förbi Centralen kommer att öka. Det finns väl operatörer som skulle vilja få möjlighet att köra fler tåg till och från Stockholm?
Och utan pendeltåg så kanske luckorna i rusningstid kommer att utnyttjas till andra tåg först. Och för att få bättre precision på avgångs- och ankomsttider så kanske man utökar tiden mellan två tåg med ett antal sekunder. Då stör ju extra tåg hela schemat.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Lars_L » ons 18 feb, 2015 22:50

LÅ1 skrev:Men kommer inte pendeltågstrafiken att ökas tämligen snart? Jag har fått den uppfattningen.


Nja - man har ju främst köpt nya tåg för att ersätta X10-vagnarna - som inte kan köra på Citybanan.

Det man dimensionerat för är 18 tåg i timmen som mest (mot 16 idag), så en marginell förbättring blir det ju redan från start.

Men det är möjligt att man väljer att köra 5-mnuterstafik på delar av Södertäljegrenen med den utökade pendelflottan- så där kan det bli en mer påtaglig förbättring.

Sedan har man ytterligare option på att köpa in fler tåg. Men det tar ju då några år innan de vagnarna kommer i sådana fall. Dessutom måste man då bygga nya depåer, vilket ju också tar sin tid.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Lennart Petersen » ons 18 feb, 2015 23:41

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:
hgsldf skrev:Undrar vad det skulle innebära om man vid något tillfälle finner sig tvingade att stänga av den kommande underjordiska pendeltågsstationen vid Centralen :?:

Att fjärr- och regionaltågen fick maka på sig så mycket att Centralen kunde användas av SL-trafiken?
Nä jag tror inte riktigt på det, men kanske att viss trafik skulle kunna gå den vägen i nödfall? Men långt ifrån full pendeltågstrafik.


Det går ju bra att köra full pendeltågstrafik via "vanliga" Centralen idag. Frågan är ju hur snabbt (och i vilken slutlig utsträckning) den kapacitet, som frigörs när pendelbanetunneln öppnar, äts upp av signaltekniska försämringar och nya tåglägen. Jag tror inte ens att det finns fordon till att köra så mycket fler fjärrtåg de närmaste 10 åren, men visst, jag har ju observerat att det går några X40-multar då och då, dem skulle man ju förstås kunna dela på och köra dem i var sitt dyrbart tågläge i stället för båda i samma :roll:


När Citybanan är klar kommer man ju att sätta igång med renoveringar av gamla banan upp till Stockholm C, bland annat ska broarna bytas vilket blir lika med en del avstängningar och inskränkningar i trafiken.
Så åtminstone några år efter Citybanans öppning kommer det att vara svårt att stänga denna och ersätta med trafik den gamla vägen.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Lars_L » tor 19 feb, 2015 1:29

LÅ1 skrev:SL och MTR hade fått information om att det kunde finnas ett fabrikationsfel på 18 rulltrappor på tunnelbanestationerna.
Tur för MTR att den havererade trappan inte var med på listan över trappor som kunde ha fel.


Intressant dock att stegen tydligen varit handgjutna i den aktuella rulltrappan enligt uppgift, vilket väl tyder på att det är av äldre slag - kanske funnits ända sedan invigningen utan att ha bytts ut?

Det troliga är väl då materialutmattning helt enkelt. Det är ju rätt intressant att SL i sin Sti Tub pekar på risk för steghaveri, om man byter riktning på rulltrappan mot dess vanliga riktning. Nu finns ingen anledning att tro något sådant gjorts här, då det i regel inte går att ändra normal riktning av misstag. Men det visar ju vad känsliga rulltrappor egentligen är för slitage.

Antar också att om bäraxeln varit utsliten, är det nog relativt svårt att se. Medan mer vanliga förslitningar på hjulen, eller på själva steget, upptäcks relativt enkelt.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47


Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » sön 22 feb, 2015 14:40

"Vänsterpartiet: Låt resegarantin gälla för stillastående rulltrappor"

Enligt sl:s information om resegarantin ( https://sl.se/sv/find/?query=resegaranti och gå vidare vid "Resegarantin för dig som har en funktionsnedsättning" ) så gäller resegarantin. Men bara begränsat till "Du som är helt beroende av att hissar eller rulltrappor fungerar för att kunna resa, kan få hjälp med att resa vidare till en station där hissar/rulltrappor fungerar, om de är ur funktion på din station."
Riktigt vad man menar är svårt att säga. Bara information om hur man reser till lämplig "fungerande" station? Eller också ledsagning dit? Tydligen ingen taxi tillbaka till den station där man ville gå av i alla fall. Kanske skulle man under rådande tillstånd kunna sätta in en minibuss mellan t.ex. Hötorget och Östermalmstorgs båda uppgångar. Tillåten endast för personer med färdtjänstbevis och/eller tydliga problem att gå. Liknande vid Zinkensdamm.

Övriga krav i artikeln köper jag rakt av.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Odd » sön 22 feb, 2015 15:05

Vad jag kan tolka resegarantireglerna så gäller den redan. Om man riskerar att bli 20 minuter sen så ersätts exempelvis taxiresa. Så, om du inte kan gå i trapporna och kommer till en station utan fungerande hiss, rulltrappa eller ramp så får du åka till tex en intilliggande station där det fungerar och sedan ta taxi tillbaka eftersom du riskerar att bli 20 minuter eller mer sen. Behövs ingen regeländring!
Ett krav är väl egentligen bara att man måste vara på plats eller fått information om att ingen rulltrappa eller hiss fungerar.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » sön 22 feb, 2015 19:41

Odd skrev:Vad jag kan tolka resegarantireglerna så gäller den redan. Om man riskerar att bli 20 minuter sen så ersätts exempelvis taxiresa. Så, om du inte kan gå i trapporna och kommer till en station utan fungerande hiss, rulltrappa eller ramp så får du åka till tex en intilliggande station där det fungerar och sedan ta taxi tillbaka eftersom du riskerar att bli 20 minuter eller mer sen. Behövs ingen regeländring!
Ett krav är väl egentligen bara att man måste vara på plats eller fått information om att ingen rulltrappa eller hiss fungerar.

Jo, jag tänkte på det också, när jag började skriva mitt inlägg, men det föll i glömska medans jag läste på sl.se om den resegaranti som de skrev om angående rulltrappor. Dvs att man garanterades hjälp.
Det är klart att om man blir överraskas av problemet nere på perrongen på t.ex. Östermalmstorgs station och då måste ta sig med tåg till en annan lämplig station och sedan tillbaka med buss så finns väl risken att bli 20 min sen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » sön 08 mar, 2015 18:25

Nu har man tydligen redan startat några rulltrappor vid T-Östermalmstorg. På sl.se skriver man att alla nedåtgående rulltrappor är avstängda.

Vad som hände vid haveriet, och hur åtgärden ser ut, verkar man inte vilja berätta. Inte heller i vilken takt som man kan åtgärda och starta övriga rulltrappor.
En sak jag funderar på är om ombyggnaden som görs nu är av den storleken så att alla ombyggda trappor måste besiktigas igen, eller om man bara kan starta dem när åtgärderna är vidtagna.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster