Kvinna fastnade i rulltrappa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » sön 15 feb, 2015 16:29

I går fastnade en kvinna i en rulltrappa vid Östermalmstorgs T-banestation. De artiklar jag sett på nätet konstaterar bara att en kvinna fastnat i ett trasigt trappsteg och att hon skadat benet. Det tog mellan 1,5 och 2 timmar att få loss henne. En av de mest utförliga artiklarna jag hittat finns på SvD.

Jag vet att frågan är tidigt ställd, och att utredning förmodligen fortfarande pågår. Men man kan ju inte låta bli att undra vad som hände mer i detalj.
Bröts ett steg av och säckade ihop i mitten? Verkar långt ifrån troligt. Lossade det på något sätt vid ena sidan så att det rasade ner där? Verkar aningen mer troligt än föregående teori, men ändå långt ifrån troligt.
Han en platta på ett steg lossnat på något vis utan att trappan stannat, och sedan råkade kvinnan trampa ner i hålet? Skulle det kunna hända? Kan det ha blivit tvärstopp där trappstegen försvinner in i ena änden av trappan utan att trappan stannat, så att stegen bara rest sig upp på något sätt? Verkar också otroligt, och stämmer dåligt med beskrivningen.

Det finns säkert många fler teorier här. Är det en djärv gissning att dåligt underhåll är del av orsaken?

Måste rulltrappor kontrolleras regelbundet precis som hissar?

Och så undrar man förstås hur illa skadat kvinnans ben blev.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav ADDE » sön 15 feb, 2015 18:59

Rulltrappor och Hissar i Sverige (Och en hel del andra installationer) måste besiktigas varje år, och det är upp till fastighetsägaren att anlita en besiktningsfirma att kontrollera anläggningen.

Som konsekvens av olyckan så har SL stängt av samtliga rulltrappor av samma modell i Östermalmstorg, T-Centralen, SLussen, Skanstull, Mariatorget, Zinkensdamm, Hornstull & Midsommarkransen för att se över dessa. Detta gjorde man redan igår kväll, har jag märkt! SL Panikstoppar Rlltrappor
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1477
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Hpdnfk » sön 15 feb, 2015 19:09

ADDE skrev:Rulltrappor och Hissar i Sverige (Och en hel del andra installationer) måste besiktigas varje år, och det är upp till fastighetsägaren att anlita en besiktningsfirma att kontrollera anläggningen.

Som konsekvens av olyckan så har SL stängt av samtliga rulltrappor av samma modell i Östermalmstorg, T-Centralen, SLussen, Skanstull, Mariatorget, Zinkensdamm, Hornstull & Midsommarkransen för att se över dessa. Detta gjorde man redan igår kväll, har jag märkt! SL Panikstoppar Rlltrappor

Skandalöst värdelös information på SL:s hemsida för mig som resenär. Ingenstans står det om det går att gå i rulltrapporna eller inte.
Hpdnfk
 
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 07 nov, 2013 4:34

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav roggek » sön 15 feb, 2015 19:12

SLs rulltrappor sköts av Jurk..
Kompetensen av arbeten från denna firma råder det delade meningar om, men i stort sett så är SLs rulltrappor en mischmash av original ASEA/Thyssen/O&K blandat med anpassade, nytillverkade och renoverade Jurk-delar.
Ett problem när man gör service på flera olika fabrikat av rulltrappor är att stegen oftast är den del som går sönder först och inget fabrikat har trappsteg som är kompatibla med något annat. Då måste man ha 5-6 olika fabrikat i lager och det tar massor av lagerutrymme. Jurk har därför konstruerat ett eget universalsteg i moduler som kan kapas till och skruvas ihop så att det passar alla fabrikat av trappor, Jurksteget.
Och det var troligen ett sådant "Jurksteg" som brast...

Redan på 90-talet ifrågasattes t ex renoveringen och ombyggnaden av Skanstulls ASEA-rulltrappor, då handledarkedjorna på övre stannplan rörde sig fritt under gång(utan något som helst skydd) 10 cm ifrån manöverknapparna bakom balustraduckorna.
En oförsiktig rörelse och hela handen på en spärrvakt kunde trasas till mos...
(Skyddsplåtar sattes senare upp efter kraftiga påtryckningar från Huvudskyddsombudet).

En utförlig artikel om rulltrppor och dess delar inkl sprängskiss:
http://www.idg.se/2.1085/1.258215/en-rulltrappas-sjal
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » sön 15 feb, 2015 20:19

Jag åkte T-bana i eftermiddag och upptäckte att många rulltrappor var avstängda. (Något som meddelades på plattformsskyltarna med en tautologi.)
På Östermalmstorg och T-centralen verkade de korta trapporna gå. men inte de långa, dvs de som är lättast att avvara var i drift.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav kildor » sön 15 feb, 2015 20:27

Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » sön 15 feb, 2015 22:16

kildor skrev:http:///sv/info/nyheter/rulltrappor-stangs/

Antingen har de stängt fler rulltrappor under sen eftermiddag, eller så är man väl övergripande i texten på sl.se.
Rulltrapporna från allra översta perrongen vid T-centralen upp mot biljetthallen vid Vasagatan var i drift när jag passerade. Och även de mellan de två övre plattformarna på T-centralen.
Däremot var trapporna från den undre grön/röd-perrongen mot Vasagatan stängda.

Vid Östermalmstorg gick de korta rulltrapporna från perrongerna upp till mellanplanet vid utgången mot Birger jarlsgatan.

Detta fick mig att tro att det var långa rulltrappor som var avstängda, men inte korta.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav C12C3C3C12 » sön 15 feb, 2015 22:19

En vild gissning är att ett steg fastnat överst, innan trappan stannat staplades stegen på varandra (har för mig att något sådant hänt tidigare), jag har tittat under en rulltrappa, det är alltså som ett lutande pater-nosterband med gjutna trappsteg under, allt var där oskyddat underifrån.
Senast redigerad av C12C3C3C12 sön 15 feb, 2015 23:52, redigerad totalt 1 gång.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 14:50

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav ADDE » sön 15 feb, 2015 22:56

Jag får väl helt enkelt byta tåg vid slussen för att hamna vid den övre plattformen i T-centralen...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1477
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » sön 15 feb, 2015 23:22

ADDE skrev:Jag får väl helt enkelt byta tåg vid slussen för att hamna vid den övre plattformen i T-centralen...

Det är ju en idé. Eller ta trapporna mellan perrongerna. Värre är det ju med de som skall till Östermalmstorg.

Undra hur lång tid detta kommer att vara. Man måste väl först reda ut vad som hänt vid Östermalmstorg innan man kan göra en besiktning av övriga rulltrappor som är meningsfull i sammanhanget. Man måste ju veta vad man skall leta efter, om man säger så.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Odd » sön 15 feb, 2015 23:59

Å andra sidan handlar det om sannolikheter. Man kan förmodligen lika gärna låta rulltrapporna gå och undersöka dom skyndsamt men efterhand. Men som vanligt så handlar man nog i all hast för att det skall se ut som att man tar problemet på större allvar än vad man egentligen gör.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3789
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Hechtwagen » mån 16 feb, 2015 14:46

Minns en i princip identisk olycka cirka 1975, tror det var en kvinna med barnvagn den gången, var det Tce eller Ömt den gången? Fast "SL":s presstalare minns inte den tidigare olyckan utan meddelar glatt att något liknande aaaaadrig hänt tidigare! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav 643 » mån 16 feb, 2015 15:01

Hechtwagen skrev:Minns en i princip identisk olycka cirka 1975, tror det var en kvinna med barnvagn den gången, var det Tce eller Ömt den gången? Fast "SL":s presstalare minns inte den tidigare olyckan utan meddelar glatt att något liknande aaaaadrig hänt tidigare! :D


Enligt en skaderapport från 1965 lyckades en man fastna med foten i handledaren på en rulltrappa vid Fridhemsplan.
Har alltid undrat hur han egentligen bar sig åt...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 966
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 11:58

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » mån 16 feb, 2015 19:44

643 skrev:
Hechtwagen skrev:Minns en i princip identisk olycka cirka 1975, tror det var en kvinna med barnvagn den gången, var det Tce eller Ömt den gången? Fast "SL":s presstalare minns inte den tidigare olyckan utan meddelar glatt att något liknande aaaaadrig hänt tidigare! :D


Enligt en skaderapport från 1965 lyckades en man fastna med foten i handledaren på en rulltrappa vid Fridhemsplan.
Har alltid undrat hur han egentligen bar sig åt...

Han kanske gick på händerna? :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Lennart Petersen » mån 16 feb, 2015 20:13

Odd skrev:Å andra sidan handlar det om sannolikheter. Man kan förmodligen lika gärna låta rulltrapporna gå och undersöka dom skyndsamt men efterhand. Men som vanligt så handlar man nog i all hast för att det skall se ut som att man tar problemet på större allvar än vad man egentligen gör.


Men det strider ju mot allt normalt säkerhetstänk när det gäller transporter.
Det har inträffat en olycka och man misstänker att kan finnas något konstruktionsfel.
Då är det väl självklart att man stoppar tills man konstaterat var felet finns och försäkrat sig om att trapporna är funktionsdugliga.
Det är att ta problemet på allvar.
Och även om det blir besvärligt för många så är det väl någorlunda hanterbart. Värre vore ju om t.ex all tågtrafik ställdes in eller så.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav LÅ1 » tis 17 feb, 2015 1:30

SL och MTR hade fått information om att det kunde finnas ett fabrikationsfel på 18 rulltrappor på tunnelbanestationerna.
Tur för MTR att den havererade trappan inte var med på listan över trappor som kunde ha fel.

Sen undrar jag om det finns en medveten strategi från SL/MTR med att felinformera, bara för att slippa kaos. På informationssidan om rulltrappsstoppen skriver man bl.a. följande råd till resenärer som normalt skall stiga av vid T-centralen: "Kommer du med Röd linje söderifrån kan du byta till Grön linje vid Slussen eller Gamla stan och resa till Hötorget.". Byta till grön linje är smart, men varför åka till Hötorget? Det aktuella "gröna" tåget stannar ju på övre plattformen vid T-centralen, och där går rulltrapporna upp till båda de aktuella biljetthallarna. Även rulltrapporna mellan de två gamla perrongerna vid T-centralen går.

Följande text är svårtydd: "Du får gå i de avstängda rulltrapporna och det finns även vanliga trappor mellan perrongerna på Grön och Röd linje och upp till biljetthallen, men dessa kommer alltså vara hårt belastade.". Handlar det bara om trapporna upp till biljetthalalrna, eller även om trapporna mellan de två perrongerna? Antagligen är det nog den första tolkningen som är det som avses.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Odd » tis 17 feb, 2015 1:42

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Å andra sidan handlar det om sannolikheter. Man kan förmodligen lika gärna låta rulltrapporna gå och undersöka dom skyndsamt men efterhand. Men som vanligt så handlar man nog i all hast för att det skall se ut som att man tar problemet på större allvar än vad man egentligen gör.


Men det strider ju mot allt normalt säkerhetstänk när det gäller transporter.
Det har inträffat en olycka och man misstänker att kan finnas något konstruktionsfel.
Då är det väl självklart att man stoppar tills man konstaterat var felet finns och försäkrat sig om att trapporna är funktionsdugliga.
Det är att ta problemet på allvar.
Och även om det blir besvärligt för många så är det väl någorlunda hanterbart. Värre vore ju om t.ex all tågtrafik ställdes in eller så.


Jag håller inte med dig. Med ditt resonemang skulle man stoppa alla volvobilar men inte bilar av övriga fabrikat när en olycka händer med en volvobil, stänga av alla vänsterkurvor när en bil åker av i en vänsterkurva men inte i övriga kurvor eller stänga av alla bilverkstäder med billyftar när det händer en olycka med en billyft.

Jag anser att man skall vidta rätt åtgärder vid händelser, inte populistiska åtgärder!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3789
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Kantorn » tis 17 feb, 2015 7:57

Odd skrev:
Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Å andra sidan handlar det om sannolikheter. Man kan förmodligen lika gärna låta rulltrapporna gå och undersöka dom skyndsamt men efterhand. Men som vanligt så handlar man nog i all hast för att det skall se ut som att man tar problemet på större allvar än vad man egentligen gör.


Men det strider ju mot allt normalt säkerhetstänk när det gäller transporter.
Det har inträffat en olycka och man misstänker att kan finnas något konstruktionsfel.
Då är det väl självklart att man stoppar tills man konstaterat var felet finns och försäkrat sig om att trapporna är funktionsdugliga.
Det är att ta problemet på allvar.
Och även om det blir besvärligt för många så är det väl någorlunda hanterbart. Värre vore ju om t.ex all tågtrafik ställdes in eller så.


Jag håller inte med dig. Med ditt resonemang skulle man stoppa alla volvobilar men inte bilar av övriga fabrikat när en olycka händer med en volvobil, stänga av alla vänsterkurvor när en bil åker av i en vänsterkurva men inte i övriga kurvor eller stänga av alla bilverkstäder med billyftar när det händer en olycka med en billyft.

Jag anser att man skall vidta rätt åtgärder vid händelser, inte populistiska åtgärder!

Eller kalla in alla bilar av ett visst märke, modell, årsmodell pga något allvarligt som hänt och som kan misstänkas vara liknande i alla av samma slag. Det görs också i många fall.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Odd » tis 17 feb, 2015 12:32

Kantorn skrev:...
Eller kalla in alla bilar av ett visst märke, modell, årsmodell pga något allvarligt som hänt och som kan misstänkas vara liknande i alla av samma slag. Det görs också i många fall.

Precis. Först identifierar man vad som är problemet, sen kallar man in aktuella fordon (rulltrappor) för kontroll och åtgärd. Man stoppar inte alla aktuella fordon (rulltrappor).
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3789
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Kvinna fastnade i rulltrappa

Inläggav Magnus Ahltorp » tis 17 feb, 2015 13:12

Odd skrev:
Kantorn skrev:...
Eller kalla in alla bilar av ett visst märke, modell, årsmodell pga något allvarligt som hänt och som kan misstänkas vara liknande i alla av samma slag. Det görs också i många fall.

Precis. Först identifierar man vad som är problemet, sen kallar man in aktuella fordon (rulltrappor) för kontroll och åtgärd. Man stoppar inte alla aktuella fordon (rulltrappor).


Man har inte stoppat alla rulltrappor. Långt ifrån alla, till och med.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster