SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » lör 16 apr, 2016 7:25

NerdBoy skrev:Rolig gissningstävling!

Fråga 1: Hur många tabeller finns det?

Fråga 2: Hur många av dem har passerat bäst före-datum?


Det där är jag faktiskt rätt fascinerad av när det gäller SL. Man åker ju ändå kollektivtrafik i många andra länder i världen och konstigt nog brukar informationen stämma - har väl möjligen sett några dekaler i LU som man inte riktigt hunnit byta - men då har det ändå handlat om några veckors föråldrad information . Annars brukar tidtabeller vara korrekta, kartor brukar stämma med det linjenät som faktiskt trafikeras och annan information brukar vara korrekt i övriga världen. Det är ju ändå rätt sällsynt i Stockholm.

Finns det någon annan kollektivtrafikstad som har så pass många felaktiga eller inaktuella, skyltar, tidtabeller eller kartor uppsatta på en och samma gång? Här måste väl SL ändå ha något slags inofficiellt världsrekord!
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » lör 16 apr, 2016 9:47

Lars_L skrev:
NerdBoy skrev:Rolig gissningstävling!

Fråga 1: Hur många tabeller finns det?

Fråga 2: Hur många av dem har passerat bäst före-datum?


Det där är jag faktiskt rätt fascinerad av när det gäller SL. Man åker ju ändå kollektivtrafik i många andra länder i världen och konstigt nog brukar informationen stämma - har väl möjligen sett några dekaler i LU som man inte riktigt hunnit byta - men då har det ändå handlat om några veckors föråldrad information . Annars brukar tidtabeller vara korrekta, kartor brukar stämma med det linjenät som faktiskt trafikeras och annan information brukar vara korrekt i övriga världen. Det är ju ändå rätt sällsynt i Stockholm.

Finns det någon annan kollektivtrafikstad som har så pass många felaktiga eller inaktuella, skyltar, tidtabeller eller kartor uppsatta på en och samma gång? Här måste väl SL ändå ha något slags inofficiellt världsrekord!


Nja, det är nog ungefär likadant överallt. Man upptäcker ju lättare fel i sin egen hemstad, där man har koll på hur det egentligen ska vara.

Beträffande de där tidtabellerna i biljetthallen TEH S (de är väl för innerstadsbussarna?) så har de suttit där i alla år men jag har alltid undrat vem som egentligen sätter upp dem? För det kan också vara ett problem, att man inte har koll på var det sitter tidtabeller. Samma sak med fast skyltning i köpcentra, gångtunnlar och liknande, den stämmer säkert när den anbringas men hur vet man att den finns där så att den kan uppdateras vid ändringar?

Till viss del handlar detta om "tyst" yrkeskunskap hos dem som jobbar med det, och till viss del om dokumentation. Tyvärr så har båda blivit lidande genom omorganisationer, slarviga entreprenadavtal och den allmänna attityden att det inte är fint att göra som man förut har gjort.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » lör 16 apr, 2016 10:41

daniel_s skrev:Nja, det är nog ungefär likadant överallt. Man upptäcker ju lättare fel i sin egen hemstad, där man har koll på hur det egentligen ska vara.

Beträffande de där tidtabellerna i biljetthallen TEH S (de är väl för innerstadsbussarna?) så har de suttit där i alla år men jag har alltid undrat vem som egentligen sätter upp dem? För det kan också vara ett problem, att man inte har koll på var det sitter tidtabeller. Samma sak med fast skyltning i köpcentra, gångtunnlar och liknande, den stämmer säkert när den anbringas men hur vet man att den finns där så att den kan uppdateras vid ändringar?

Till viss del handlar detta om "tyst" yrkeskunskap hos dem som jobbar med det, och till viss del om dokumentation. Tyvärr så har båda blivit lidande genom omorganisationer, slarviga entreprenadavtal och den allmänna attityden att det inte är fint att göra som man förut har gjort.


Kan förstås vara så. Men å andra sidan har ju SL kommit ganska långt med att outsourca det mesta till entreprenöer, som sedan har låtit underentreprenörer ta över, så det vore ju inte konsigt egentligen om SL faktiskt ledde ligan...Särskilt som ju (och det är väl den positiva saken för SL) att man ändå har rätt mycket information ute på stolpar och hållplatsskydd.

Men visst är det problemet med både dokumentation och kontroll. Saknas ganska många led här tycker jag i kedjan. Men när det inte finns något vite, är det väl inte heller något som direkt prioriteras.

Ett problem med just tidtabeller är väl att man har nummer för alla separata hållplatser, men som sagt inte för alla ställen tidtabeller sitter uppsatta. Just busstidtabeller i tunnelbanan har ju varit ett särskilt problem. Men även på andra håll. Eller - som exempel på detta med hållplatstider och hållplatslägen - då 165 under många år (eller kanske fortfarande) bara kunde visa hälften av avgångarna på hållplatstidtabellen från Liljeholmen, då den ju avgår med varannan tur från två olika hållplatslägen. Det senare mer ett problem med kontrollen där man tycks tro att dataproducerade hållplatstabeller inte behöver korrekturläsaas, men ändå...
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Harald » lör 16 apr, 2016 11:10

Vi kan allt i Göteborg också: viewtopic.php?f=3&t=3440
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » lör 16 apr, 2016 12:06

Numera tittar man ju inte så ofta på uppsatta tidtabeller. Finns det inte elektroniska skyltar så tittar man ju i telefonen. Det är mest om jag vill se vilken väg en buss går som tidtabellen kan vara intressant. Så dess ålder har jag mycket liten koll på. Men förr så tyckte jag att de för det mesta var aktuella, utom möjligen några dagar runt tidtabellsskiften. Men däremot var kartor ofta föråldrade.

Jag brukar använda appen STHLM traveling. Rekommenderar SL någon speciell app? För de har väl ingen egen, konstigt nog. (Utanför länet använder jag ibland MobiTime, men den täcker inte alla län.)

Det jag saknar i STHLM traveling är linjesträckning.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » mån 18 apr, 2016 16:50

LÅ1 skrev:Jag brukar använda appen STHLM traveling. Rekommenderar SL någon speciell app? För de har väl ingen egen, konstigt nog. (Utanför länet använder jag ibland MobiTime, men den täcker inte alla län.)


sl.se går utmärkt att köra i telefonens webbläsare. Är man trafiksnål, eller bara allmänt trött på SL:s kärringsida, så finns det en avskalad version mini.sl.se som är snabbare och innehåller allt man strängt taget behöver.

Sen är det möjligt att det finns appar som rekommenderas eller t o m utges av SL, det har jag aldrig kollat.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » tis 19 apr, 2016 8:31

NerdBoy skrev:Fråga 1: Hur många tabeller finns det?

Rätt svar: 14 för bussar (+ 2 för tunnelbanan)

NerdBoy skrev:Fråga 2: Hur många av dem har passerat bäst före-datum?

670/699 har en tabell som gäller 11/1 - 23/6.
639 och 696 har tabeller som gäller 11/1 - 23/6 samt 22/8 - 10/12.
676 har en tabell som gäller 11/1 "tills vidare".

67, 72, 73, 4 och 94 har vardera två tabeller som gällde 17/8 - 12/12 2015.

Nu har jag inte kontrollerat om tiderna i tabellerna fortfarande stämmer, en sån kontroll förtar rätt mycket av poängen med att ha tabeller anslagna i pappersform...

Den här tråden var för övrigt nära att bli till redan i november (eller så), när jag upptäckte att flertalet tabeller hade bäst före-datum före midsommar. Tyvärr blev det inte av att ta några bilder och så en dag var de gamla tabellerna ersatta med de nuvarande.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » tis 19 apr, 2016 8:39

Lars_L skrev:
daniel_s skrev:Nja, det är nog ungefär likadant överallt. Man upptäcker ju lättare fel i sin egen hemstad, där man har koll på hur det egentligen ska vara.

Beträffande de där tidtabellerna i biljetthallen TEH S (de är väl för innerstadsbussarna?) så har de suttit där i alla år men jag har alltid undrat vem som egentligen sätter upp dem? För det kan också vara ett problem, att man inte har koll på var det sitter tidtabeller. Samma sak med fast skyltning i köpcentra, gångtunnlar och liknande, den stämmer säkert när den anbringas men hur vet man att den finns där så att den kan uppdateras vid ändringar?

Till viss del handlar detta om "tyst" yrkeskunskap hos dem som jobbar med det, och till viss del om dokumentation. Tyvärr så har båda blivit lidande genom omorganisationer, slarviga entreprenadavtal och den allmänna attityden att det inte är fint att göra som man förut har gjort.


Kan förstås vara så. Men å andra sidan har ju SL kommit ganska långt med att outsourca det mesta till entreprenöer, som sedan har låtit underentreprenörer ta över, så det vore ju inte konsigt egentligen om SL faktiskt ledde ligan...Särskilt som ju (och det är väl den positiva saken för SL) att man ändå har rätt mycket information ute på stolpar och hållplatsskydd.

Men visst är det problemet med både dokumentation och kontroll. Saknas ganska många led här tycker jag i kedjan. Men när det inte finns något vite, är det väl inte heller något som direkt prioriteras.

Ett problem med just tidtabeller är väl att man har nummer för alla separata hållplatser, men som sagt inte för alla ställen tidtabeller sitter uppsatta. Just busstidtabeller i tunnelbanan har ju varit ett särskilt problem. Men även på andra håll. Eller - som exempel på detta med hållplatstider och hållplatslägen - då 165 under många år (eller kanske fortfarande) bara kunde visa hälften av avgångarna på hållplatstidtabellen från Liljeholmen, då den ju avgår med varannan tur från två olika hållplatslägen. Det senare mer ett problem med kontrollen där man tycks tro att dataproducerade hållplatstabeller inte behöver korrekturläsaas, men ändå...

En intressant detalj i just det här fallet är att det finns ett SL-center i samma spärrhall, typ tio meter från tavlan med tidtabeller. Fast det är ett helt annat bolag med helt andra uppgifter än de som "ansvarar" för tidtabellerna. :|
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » tis 19 apr, 2016 8:44

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Jag brukar använda appen STHLM traveling. Rekommenderar SL någon speciell app? För de har väl ingen egen, konstigt nog. (Utanför länet använder jag ibland MobiTime, men den täcker inte alla län.)


sl.se går utmärkt att köra i telefonens webbläsare. Är man trafiksnål, eller bara allmänt trött på SL:s kärringsida, så finns det en avskalad version mini.sl.se som är snabbare och innehåller allt man strängt taget behöver.

Sen är det möjligt att det finns appar som rekommenderas eller t o m utges av SL, det har jag aldrig kollat.

sl.se funkar bra så länge du har en snabb telefon och en snabbt uppkoppling. I annat fall är den milt sagt "mindre bra". Jag har i flera olika sammanhang sett/hört den användas som avskräckande exempel på hur man inte kodar webbsidor.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tis 19 apr, 2016 8:55

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Jag brukar använda appen STHLM traveling. Rekommenderar SL någon speciell app? För de har väl ingen egen, konstigt nog. (Utanför länet använder jag ibland MobiTime, men den täcker inte alla län.)


sl.se går utmärkt att köra i telefonens webbläsare. Är man trafiksnål, eller bara allmänt trött på SL:s kärringsida, så finns det en avskalad version mini.sl.se som är snabbare och innehåller allt man strängt taget behöver.

Sen är det möjligt att det finns appar som rekommenderas eller t o m utges av SL, det har jag aldrig kollat.

sl.se funkar bra så länge du har en snabb telefon och en snabbt uppkoppling. I annat fall är den milt sagt "mindre bra". Jag har i flera olika sammanhang sett/hört den användas som avskräckande exempel på hur man inte kodar webbsidor.


Ja den är verkligen fruktansvärt dålig, men den duger åt målgruppen.

MIni-versionen funkar bra även vid dålig uppkoppling.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » tis 26 apr, 2016 7:29

Nästa observation gäller också Tekniska högskolan. Fram till för ett par år sedan var de automatiska utropen på C20 något i stil med:

"Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm och Norrtälje."


Sedan ändrades det, men om jag minns rätt var det bara orden Vaxholm och Norrtälje som bytte plats. Någon tyckte kanske att Norrtälje var en viktigare destination? Oavsett vilket så kan jag, som vän av svenska språket, inte låta bli att notera hur mycket sämre satsmelodin i utropet blev. (Ja, jag är fullt medveten om att det beror på hur betoningen av respektive ord råkade bli vid inläsningen och att det är svårt att veta för den som bara ser texten.)

"Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Norrtälje och Vaxholm."

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=3jZgE36sPsY


Nu har Cx också har börjat få automatiska utrop:

"Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm samt till Norrtälje."

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=bDtUz7HTA8Y#t=9m28s

Reflektioner:
1) Är Norrtälje inte längre viktigare än Vaxholm?
2) Om det behövs ett "samt" i meningen, borde det då inte sitta mellan Roslagsbanan och bussarna?
3) Vad är den praktiska skillnaden på mot Vaxholm resp till Norrtälje?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » tis 26 apr, 2016 8:01

NerdBoy skrev:2) Om det behövs ett "samt" i meningen, borde det då inte sitta mellan Roslagsbanan och bussarna?
3) Vad är den praktiska skillnaden på mot Vaxholm resp till Norrtälje?

2) Jag tycker också att "samt" skall vara mellan Roslagsbanan och bussarna. Och hellre "samt" än "och" där. Tänk om man bytte "Roslagsbanan" mot "tåg mot Kårsta, Österskär och Näsbypark". Då framstår det tydligare att det är bättre med "samt" än "och" för att binda ihop tåg å ena sidan och bussar å den andra.

3) Hör till kategorin "bra fråga". :wink: Allvarligt talat tror jag att jag föredrar "mot", men jag vet inte vad en språkvetare skulle rekommendera.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Inge » tis 26 apr, 2016 8:26

Om jag skulle överanalysera menar jag att mot främst bör användas när de flesta passagerarna förväntas gå av på vägen och till då de flesta förväntas åka hela vägen. I praktiken gör jag förstås ingen skillnad. Dock bör det alltid vara mot när det finns bussar eller tåg som vänder kort. Tex tåg mot Hässelby på plattformsskyltar i stan, om man inte vill skriva västerut.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4247
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Verspieder » tis 26 apr, 2016 11:59

NerdBoy skrev:Reflektioner:
1) Är Norrtälje inte längre viktigare än Vaxholm?
2) Om det behövs ett "samt" i meningen, borde det då inte sitta mellan Roslagsbanan och bussarna?
3) Vad är den praktiska skillnaden på mot Vaxholm resp till Norrtälje?


Den ursprungliga meningsuppbyggnaden var helt klart mest korrekt och tydlig.

Nu är det säkert de bägge kommunnamnen man ropar ut, men jag brukar ändå ofta slås av tanken att Tekniska högskolans tredje busslinje, och tillika SLs längsta busslinje, röda 639 återigen (avsiktligt eller oavsiktligt) glöms bort. Detta både utrops- och skyltmässigt. Vilket fortsätter att skapa en hel del frågor från ovana resenärer som upplever informationsbristen angående den röda busslinjen som förvirrande.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » tis 26 apr, 2016 15:58

Verspieder skrev:
NerdBoy skrev:Reflektioner:
1) Är Norrtälje inte längre viktigare än Vaxholm?
2) Om det behövs ett "samt" i meningen, borde det då inte sitta mellan Roslagsbanan och bussarna?
3) Vad är den praktiska skillnaden på mot Vaxholm resp till Norrtälje?


Den ursprungliga meningsuppbyggnaden var helt klart mest korrekt och tydlig.

Nu är det säkert de bägge kommunnamnen man ropar ut, men jag brukar ändå ofta slås av tanken att Tekniska högskolans tredje busslinje, och tillika SLs längsta busslinje, röda 639 återigen (avsiktligt eller oavsiktligt) glöms bort. Detta både utrops- och skyltmässigt. Vilket fortsätter att skapa en hel del frågor från ovana resenärer som upplever informationsbristen angående den röda busslinjen som förvirrande.


Men det går ju ingen blåbuss dit, och ligger dessutom i Norrtälje kommun.... - fast än värre är väl när man på vissa håll, som på Tvärbanan bara säger att det är "anslutning till bussar". måste vara den mest meningslösa frasen man kan komma på- Vad ger det för hjälp oavsett till någon? Måste vara väldigt få som hoppar av på en station bara för att de hör att det går bussar därifrån...Särskilt fånigt blir det som på Stora Essingen, då det ju bara går en busslinje i princip (56:an går ju bara i ena riktningen).

SL är ju väldigt konstigt ute med att ge sådan överdriven status också till blåsbussarna. Särskilt som det ännu är en sådan brokig skara med blandning mellan radiella linjer och egentliga tvärförbindelser. Man kan vid exempelvis Tekniska rimligen säga linjenumret på de tre radiella linjerna, och sedan då säga samt innerstadslinjer, eller något sådant.

Att säga ort är ju bara meningsfullt när man på grund av mängden linjer inte kan säga numret på alla. Men att använda ort- hjälper ju faktiskt knappt en enda resenär. Egentligen kan man tycka att informationen utan att ange linjenummer är ganska meningslös.

SL är så fast i att allt ska vara inrutat och strategiskt och kategoriserat, att de glömmer bort passageraren där som bara vill veta vilka linjer som går från en viss hållplats.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Vestis » ons 27 apr, 2016 0:13

Det förekommer fel utrop på flera ställen. På Tvärbanan vid Globen utropas byte till tunnelbanans gröna linje. Det borde vara byte till T-banans linje 19 (mot Hagsätra). Det kan inte vara kul för utsocknes som ska mot Skarpnäck eller Farsta att stiga av vid Globen i stället för Gullmarsplan.
Vestis
 
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 20 jan, 2012 1:39

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » ons 27 apr, 2016 0:23

Jag har en känsla av att man är allmänt ospecifik när man annonserar byte till andra trafikslag. Något som jag inte tror att SL är ensam om. Har märkt samma sak i Berlin när det gäller U- resp. S-bahn t.ex.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Verspieder » ons 27 apr, 2016 15:23

Lars_L skrev:SL är ju väldigt konstigt ute med att ge sådan överdriven status också till blåsbussarna. Särskilt som det ännu är en sådan brokig skara med blandning mellan radiella linjer och egentliga tvärförbindelser. Man kan vid exempelvis Tekniska rimligen säga linjenumret på de tre radiella linjerna, och sedan då säga samt innerstadslinjer, eller något sådant.


Ja just. Jag lyckas på något vis alltid glömma bort att SL anser att den yttre färgen på bussarna är viktigare än den reseinformation som resenärerna önskar. Det spelar ingen roll om bussen går med välbelagda turer var 10:e minut i rusningtiderna, samt att den som sagt är länets längsta linje, tillika med VBP. Om den är röd och saknar en 7:a i mitten får den givetvis inte uppmärksammas för mycket. :roll:
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » fre 27 maj, 2016 12:31

Häromdagen noterades ett nytt utrop på Cx. Jag var inte beredd på det, men om jag hörde rätt så löd det "Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm och Roslagen". Enkelt och begripligt.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Verspieder » fre 27 maj, 2016 20:59

NerdBoy skrev:Häromdagen noterades ett nytt utrop på Cx. Jag var inte beredd på det, men om jag hörde rätt så löd det "Nästa Tekniska högskolan. Byte till Roslagsbanan och bussar mot Vaxholm och Roslagen". Enkelt och begripligt.


Dock verkar Vaxholms kommun härmed "åkt ur" områdesbegreppet Roslagen. :cheesygrin:
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster