SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Klfh » tis 22 okt, 2019 16:57

LÅ1 skrev:Jag misstänker att någon ska fylla i en kod för aktuell orsaks, och sedan ska ett program ersätta %ORSAK% med relevant text för den koden. Men ger man ingen kod, eller kanske en kod som saknar beskrivande text, så blir det galet.

Nope. Det är en bugg i systemet. Informatören har valt en orsak i en rullgardinsmeny, men systemet plockar inte upp den av någon anledning. Felanmält sedan länge, men leverantören tycks inte kunna lösa det.

Ärendet går inte att publicera om en orsak inte har valts.
Klfh

Inläggav LÅ1 » tis 22 okt, 2019 18:13

Klfh skrev:
LÅ1 skrev:Jag misstänker att någon ska fylla i en kod för aktuell orsaks, och sedan ska ett program ersätta %ORSAK% med relevant text för den koden. Men ger man ingen kod, eller kanske en kod som saknar beskrivande text, så blir det galet.

Nope. Det är en bugg i systemet. Informatören har valt en orsak i en rullgardinsmeny, men systemet plockar inte upp den av någon anledning. Felanmält sedan länge, men leverantören tycks inte kunna lösa det.

Ärendet går inte att publicera om en orsak inte har valts.

Där ser man. Inget fel av informatören, utan helt och hållet ett systemfel.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav NerdBoy » tis 22 okt, 2019 18:55

NerdBoy skrev:Inte bara i appen...

Bild

Nu när jag har visat bilden så kan jag passa på att skriva lite mer om den. Datumet var den 12/9 och jag kom till T-centralen lagom till att ett tåg mot Mörby centrum rullade in. Jag steg på det och hade turen att få en sittplats. Efter några minuters väntan meddelade föraren att det var stopp i trafiken förbi Stadion, och efter ytterligare en stund togs tåget ur trafik och alla fick gå av. Tåget förblev sedan stående vid plattformen i minst en halvtimme. Jag har ingen aning om vad som hände vid Stadion och jag ifrågasätter inte alls beslutet att stoppa trafiken, men informationen runt det hela lämnade en del att önska.

* Den övre halvan av ljusskylten på bilden fortsatte att räkna ned minuter till växelvis Mörby centrum och Ropsten, trots att det inte gick några tåg dit.
* Den undre halvan av skylten meddelade att tåg mot Mörby centrum inte stannade vid Stadion p g a %ORSAK%, trots att det inte gick några tåg dit.
* De muntliga utropen berättade att det gick ersättningsbussar till Mörby centrum. Senare ändrades utropen till att ersättningsbussar var beställda, vilket nog stämde bättre med verkligheten.
* De muntliga utropen berättade att ett tåg pendlade mellan T-centralen och Ropsten. Det tog en bra stund innan informationen kompletterades med att tåget gick från en annan plattform än den som är skyltad Ropsten.
* Tåget mot Ropsten gick från en plattform där det stod Alby på ljusskylten.

Jag är lite förvånad över att det inte går att göra det här bättre, det är ju inte direkt första gången det händer.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav daniel_s » ons 23 okt, 2019 19:38

NerdBoy skrev:Jag har ingen aning om vad som hände vid Stadion och jag ifrågasätter inte alls beslutet att stoppa trafiken, men informationen runt det hela lämnade en del att önska.

* Den övre halvan av ljusskylten på bilden fortsatte att räkna ned minuter till växelvis Mörby centrum och Ropsten, trots att det inte gick några tåg dit.
* Den undre halvan av skylten meddelade att tåg mot Mörby centrum inte stannade vid Stadion p g a %ORSAK%, trots att det inte gick några tåg dit.
* De muntliga utropen berättade att det gick ersättningsbussar till Mörby centrum. Senare ändrades utropen till att ersättningsbussar var beställda, vilket nog stämde bättre med verkligheten.
* De muntliga utropen berättade att ett tåg pendlade mellan T-centralen och Ropsten. Det tog en bra stund innan informationen kompletterades med att tåget gick från en annan plattform än den som är skyltad Ropsten.
* Tåget mot Ropsten gick från en plattform där det stod Alby på ljusskylten.

Jag är lite förvånad över att det inte går att göra det här bättre, det är ju inte direkt första gången det händer.

Det där verkar ju mest av allt som att hela systemet har hängt sig när man som bäst behöver det. Tyvärr inte alls ovanligt.

Teoretiskt sett kan ju även en dålig informatör få allt det där att hända, men det tror jag inte så mycket på i det här fallet.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » mån 06 jan, 2020 23:53

En bagatell i jämförelse med det som beskrevs i föregående postning, men ändå. Jag har några dagar undrat över varför SL-appens störningsinformation inte visar alla störningar, eller räknar fel på hur många störningar det finns. I skrivande stund så säger appen att det finns 3 störningar för T-banan, men när man klickar fram dem visas bara 2. (Tidigare i dag var siffrorna 11 och 10.)

Nu gick jag in för att se hur det ser ut på sl.se och där kan jag ana orsaken. Det finns 2 aktuella störningar och 1 kommande störningar. Alltså 3 störningar, men bara 2 aktuella. Någon miss någonstans.

Mindre allvarligt, men det fick i alla fall mig att börja undra om det fanns någon störning som "hemlighölls" för mig. Om ingen ny kommande störning läggs upp så blir siffrorna rätt den 15 januari, antar jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik