SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » tis 22 maj, 2018 22:51

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Men på stationer med stillastående tåg, eller möjligen helt utan tåg, så skulle man ju önska att rad ett var släkt, eller visade någon lämplig text som "STOPP I TRAFIKEN". Speciellt på T-centralen kommer ju folk springande utan att veta vad som hänt och ser bara "Ropsten 1 min". Det gör att det dröjer ett tag innan de förstår att tåget inte alldeles strax kommer att öppna dörrarna för att släppa på trafikanter och sedan dra mot Ropsten.


Jo men du kan inte bara utgå från vilken information folk behöver eller vill ha, du måste också ta hänsyn till vilka data som faktiskt finns tillgängliga. Tidsmaskinen är inte uppfunnen, systemet kan inte veta om det tar 30 sekunder eller tre timmar tills tåget kommer att sättas igång efter ett stopp. Det är först efteråt som man vet hur det faktiskt blev. I princip skulle man väl kunna ha någon time-out som släcker realtiden automatiskt efter ett visst antal minuter men idag är det oftast upp till människans omdöme att avgöra när man ska göra det. Och omdömet är oftast rätt bra, sen får funktionerna i systemet inte vara för krångliga för då ägnar man sig åt andra saker i stället i stressade lägen.

Jo, jag förstår detta. Jag bara beskriver verkligheten, och hur man skulle önska att den var.

Fel information ar aldrig bra, och det är just när det strular som informationen är viktig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13154
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » sön 03 jun, 2018 19:33

I går var det inte mycket busstrafik alls inne i stan. Och spårvägslinje 7 var helt inställd under flera timmar. Går man då in på sl-appen och tittar under störningar för "Spårvagn" så möts man av beskedet "Inga större störningar". Och det stämmer säkert om man jämför vad som är planerat just för denna speciella dag. Men det sänder en fel signal tycker jag. För det är stora störningar jämfört med vad som är normalt en lördag. Väljer man att gå in och titta på detaljer så får man reda på att all trafik är inställd.

Jag vet inte hur systemet är uppbyggt, men det vore ju bra om det gick att koda meddelandet om inställd trafik så att det signalerar uppåt i hierarkin så att man fick det röda krysset och texten "Avstängt" i stället för "Inga större störningar".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13154
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav gek » sön 03 jun, 2018 20:17

LÅ1 skrev:I går var det inte mycket busstrafik alls inne i stan. Och spårvägslinje 7 var helt inställd under flera timmar. Går man då in på sl-appen och tittar under störningar för "Spårvagn" så möts man av beskedet "Inga större störningar". Och det stämmer säkert om man jämför vad som är planerat just för denna speciella dag. Men det sänder en fel signal tycker jag. För det är stora störningar jämfört med vad som är normalt en lördag. Väljer man att gå in och titta på detaljer så får man reda på att all trafik är inställd.

Jag vet inte hur systemet är uppbyggt, men det vore ju bra om det gick att koda meddelandet om inställd trafik så att det signalerar uppåt i hierarkin så att man fick det röda krysset och texten "Avstängt" i stället för "Inga större störningar".


Det röda krysset tycks inte användas på ett konsekvent sätt. I dag kan man t ex se krysset och texten "Avstängt" för pendeltåg direkt när man går in under Störningar i appen (och motsvarande på sl.se). Orsaken är då att det sedan 13.15 är trafikstopp på den korta sträckan mellan Gröndalsviken och Nynäshamns "centralstation". Nynäsbanans planerade avstängning mellan Handen och Skogås visades i går morse som rött kryss, sedan har det ändrats till grå triangel.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 911
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Enceladus » sön 03 jun, 2018 20:59

gek skrev:
LÅ1 skrev:I går var det inte mycket busstrafik alls inne i stan. Och spårvägslinje 7 var helt inställd under flera timmar. Går man då in på sl-appen och tittar under störningar för "Spårvagn" så möts man av beskedet "Inga större störningar". Och det stämmer säkert om man jämför vad som är planerat just för denna speciella dag. Men det sänder en fel signal tycker jag. För det är stora störningar jämfört med vad som är normalt en lördag. Väljer man att gå in och titta på detaljer så får man reda på att all trafik är inställd.

Jag vet inte hur systemet är uppbyggt, men det vore ju bra om det gick att koda meddelandet om inställd trafik så att det signalerar uppåt i hierarkin så att man fick det röda krysset och texten "Avstängt" i stället för "Inga större störningar".


Det röda krysset tycks inte användas på ett konsekvent sätt. I dag kan man t ex se krysset och texten "Avstängt" för pendeltåg direkt när man går in under Störningar i appen (och motsvarande på sl.se). Orsaken är då att det sedan 13.15 är trafikstopp på den korta sträckan mellan Gröndalsviken och Nynäshamns "centralstation". Nynäsbanans planerade avstängning mellan Handen och Skogås visades i går morse som rött kryss, sedan har det ändrats till grå triangel.


För närvarande används krysset för oplanerade avstängningar och triangeln för planerade avstängningar.
Enceladus
 
Inlägg: 3939
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » sön 03 jun, 2018 21:10

gek skrev:
LÅ1 skrev:I går var det inte mycket busstrafik alls inne i stan. Och spårvägslinje 7 var helt inställd under flera timmar. Går man då in på sl-appen och tittar under störningar för "Spårvagn" så möts man av beskedet "Inga större störningar". Och det stämmer säkert om man jämför vad som är planerat just för denna speciella dag. Men det sänder en fel signal tycker jag. För det är stora störningar jämfört med vad som är normalt en lördag. Väljer man att gå in och titta på detaljer så får man reda på att all trafik är inställd.

Jag vet inte hur systemet är uppbyggt, men det vore ju bra om det gick att koda meddelandet om inställd trafik så att det signalerar uppåt i hierarkin så att man fick det röda krysset och texten "Avstängt" i stället för "Inga större störningar".


Det röda krysset tycks inte användas på ett konsekvent sätt. I dag kan man t ex se krysset och texten "Avstängt" för pendeltåg direkt när man går in under Störningar i appen (och motsvarande på sl.se). Orsaken är då att det sedan 13.15 är trafikstopp på den korta sträckan mellan Gröndalsviken och Nynäshamns "centralstation". Nynäsbanans planerade avstängning mellan Handen och Skogås visades i går morse som rött kryss, sedan har det ändrats till grå triangel.

Man skulle önska att det röda krysset följer med ner i den mer detaljerade nivån. Är det rött kryss för pendeltågen och man väljer att titta på detaljerna så får man nu gissa vad som förorsakade det röda krysset!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13154
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » sön 03 jun, 2018 21:23

Det är resenärspåverkan jämfört med planerat läge som bedöms, ett planerat trafikavbrott som man har annonserat om i förväg ger normalt en grå triangel medan ett oplanerat sådant ger rött kryss. Att halva stan blir utan trafik vid Stockholm Marathon är inget att förvånas över, men om det blir stopp nånstans där det ändå skulle ha gått trafik så blir det kryss och det tycker jag är användarvänligt.
daniel_s
 
Inlägg: 12060
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » sön 03 jun, 2018 21:43

daniel_s skrev:Det är resenärspåverkan jämfört med planerat läge som bedöms, ett planerat trafikavbrott som man har annonserat om i förväg ger normalt en grå triangel medan ett oplanerat sådant ger rött kryss. Att halva stan blir utan trafik vid Stockholm Marathon är inget att förvånas över, men om det blir stopp nånstans där det ändå skulle ha gått trafik så blir det kryss och det tycker jag är användarvänligt.

Jo, jag förstår logiken, så långt. Men att skriva "Inga större störningar" när hela trafiken är totalt inställd rimmar ändå dåligt mot verkligheten!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13154
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » sön 03 jun, 2018 22:25

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Det är resenärspåverkan jämfört med planerat läge som bedöms, ett planerat trafikavbrott som man har annonserat om i förväg ger normalt en grå triangel medan ett oplanerat sådant ger rött kryss. Att halva stan blir utan trafik vid Stockholm Marathon är inget att förvånas över, men om det blir stopp nånstans där det ändå skulle ha gått trafik så blir det kryss och det tycker jag är användarvänligt.

Jo, jag förstår logiken, så långt. Men att skriva "Inga större störningar" när hela trafiken är totalt inställd rimmar ändå dåligt mot verkligheten!


Inte om man förstår vad en ”störning” är. Om du t ex tycker att nyårsfirandet är en störning så förstår jag dig på ett känslomässigt plan men meddelar ändå att du har fel så länge det inte blir värre än vanligt :-)
daniel_s
 
Inlägg: 12060
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » mån 04 feb, 2019 7:23

Igår noterade ett antal förvånade vaxholmare att linje 670 hade statusen "Det finns ingen störning för den sökta linjen" samtidigt som all trafik i området var helt inställd. Det är märkligt att det ska vara så omöjligt att få det där att fungera.

Imorse meddelade SL/Arriva att det är "Förseningar på som mest 15 minuter för blåbuss 178 och 670 och buss 606, 607, 608, 610, 611, 615, 623, 624, 626, 628, 664, 684 och 687 på grund av framkomlighetsproblem. Förseningarna beräknas pågå till cirka kl 9:00." Den här fiffiga formuleringen betyder att de kan ställa in hur många avgångar de vill utan att meddela något mer.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5590
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » mån 04 feb, 2019 8:50

NerdBoy skrev:Igår noterade ett antal förvånade vaxholmare att linje 670 hade statusen "Det finns ingen störning för den sökta linjen" samtidigt som all trafik i området var helt inställd. Det är märkligt att det ska vara så omöjligt att få det där att fungera.


Det stod ju dock så här under Trafikläget:

”Vaxholm: ALL TRAFIK ÄR HELT INSTÄLLD PGA SNÖ OCH HALKA.”

Jag tycker att det var rätt tydligt, det otydliga var väl möjligen att man annonserade så område för område och enstaka områden saknades - det hade varit pedagogiskt bättre att ange vilken trafik som faktiskt kördes...

Imorse meddelade SL/Arriva att det är "Förseningar på som mest 15 minuter för blåbuss 178 och 670 och buss 606, 607, 608, 610, 611, 615, 623, 624, 626, 628, 664, 684 och 687 på grund av framkomlighetsproblem. Förseningarna beräknas pågå till cirka kl 9:00." Den här fiffiga formuleringen betyder att de kan ställa in hur många avgångar de vill utan att meddela något mer.


Nu hänger jag inte med. Förseningar och inställda avgångar är två olika saker. Den citerade informationen betyder att ett stort antal avgångar är försenade och ersätter inte information om eventuella inställda avgångar.
daniel_s
 
Inlägg: 12060
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » mån 04 feb, 2019 9:50

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:Igår noterade ett antal förvånade vaxholmare att linje 670 hade statusen "Det finns ingen störning för den sökta linjen" samtidigt som all trafik i området var helt inställd. Det är märkligt att det ska vara så omöjligt att få det där att fungera.


Det stod ju dock så här under Trafikläget:

”Vaxholm: ALL TRAFIK ÄR HELT INSTÄLLD PGA SNÖ OCH HALKA.”

Jag tycker att det var rätt tydligt, det otydliga var väl möjligen att man annonserade så område för område och enstaka områden saknades - det hade varit pedagogiskt bättre att ange vilken trafik som faktiskt kördes...


Den som har varit med förr vet att "HELT INSTÄLLD" kan betyda att viss trafik fortfarande fungerar. Då är det bra om informationen för den enskilda linjen är konsekvent med den övergripande informationen.

Ett annat problem är linjer som går genom flera områden. Den som t ex ska åka buss mellan Danderyd och Solna kanske inte förstår att hen måste kolla trafikläget för Ekerö.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5590
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » mån 04 feb, 2019 9:52

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:Imorse meddelade SL/Arriva att det är "Förseningar på som mest 15 minuter för blåbuss 178 och 670 och buss 606, 607, 608, 610, 611, 615, 623, 624, 626, 628, 664, 684 och 687 på grund av framkomlighetsproblem. Förseningarna beräknas pågå till cirka kl 9:00." Den här fiffiga formuleringen betyder att de kan ställa in hur många avgångar de vill utan att meddela något mer.


Nu hänger jag inte med. Förseningar och inställda avgångar är två olika saker. Den citerade informationen betyder att ett stort antal avgångar är försenade och ersätter inte information om eventuella inställda avgångar.

Jag håller med, så borde det absolut vara. Om en linje har t ex 10 avgångar en morgon och SL meddelar att det är förseningar så borde det fortfarande rulla totalt 10 bussar. Och om de meddelar att en avgång är inställd så borde det rulla 9 bussar, o s v.

Men så blir det ju inte bara för att du och jag tycker det.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5590
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » mån 04 feb, 2019 10:03

Den här funktionen torde vara till viss hjälp för den som vill hitta trafik som rullar?

http://www.sltider.se/2800

Med lite pillande kan den nog även användas för att falsifiera konspirationsteorier kring det totala antalet bussar i trafik.

Håller med om det där att det är lite knasigt att presentera områdena "garagevis", men jag kommer inte på någon mer överskådlig lösning. I ett visst geografiskt område kan ju bussar från ett garage funka utmärkt medan de från ett annat har gått åt skogen, pga framkomligheten mellan områdena och/eller operatörens trafikupplägg.

Man kanske skulle ha en tabell som visar åtgärder i linjenummerordning (informationen finns ju i systemet men presenteras inte så), eller kanske en funktion som gör att "krigsrubriker" för ett visst område också visas vid linjesökning för alla områdets linjer.
daniel_s
 
Inlägg: 12060
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » mån 04 feb, 2019 11:36

daniel_s skrev:Den här funktionen torde vara till viss hjälp för den som vill hitta trafik som rullar?

http://www.sltider.se/2800

Med lite pillande kan den nog även användas för att falsifiera konspirationsteorier kring det totala antalet bussar i trafik.

Nja, hur vet jag att bussar som försvinner från listan verkligen har avgått i verkligheten? Det är lite svårt att försöka följa bussarna utefter linjen när de inte har några turnummer, och minutangivelserna på den här sidan och i reseplaneraren stämmer inte helt med de i hållplatstidtabellerna. Och reseplaneraren säckar ihop ganska snabbt när förseningarna blir för stora, t ex tycker den ibland att väntande vid Söderhamnsplan ska gå till Västerhamnsplan eller Vaxholms kyrka och vänta på bussen där istället. Vilket är ett garanterat sätt att inte få någon sittplats... :roll:

Däremot ger den där sidan en rätt bra bild av storleken på förseningarna. Nästa två bussar mot Stockholm beräknas avgå 22 resp 17 minuter sena. Nästa två bussar tillbaka från Tekniska högskolan beräknas avgå 10 resp 21 minuter sena. Samtidigt säger SL "Övriga linjer: inga större störningar" och "Det finns ingen störning för den sökta linjen."
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5590
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » mån 04 feb, 2019 12:18

NerdBoy skrev:Nja, hur vet jag att bussar som försvinner från listan verkligen har avgått i verkligheten?


Genom att läsa listan hela tiden. Lite jobbigt för en människa men lätt som en plätt för en maskin :-)


Det är lite svårt att försöka följa bussarna utefter linjen när de inte har några turnummer, och minutangivelserna på den här sidan och i reseplaneraren stämmer inte helt med de i hållplatstidtabellerna. Och reseplaneraren säckar ihop ganska snabbt när förseningarna blir för stora, t ex tycker den ibland att väntande vid Söderhamnsplan ska gå till Västerhamnsplan eller Vaxholms kyrka och vänta på bussen där istället. Vilket är ett garanterat sätt att inte få någon sittplats... :roll:

Däremot ger den där sidan en rätt bra bild av storleken på förseningarna. Nästa två bussar mot Stockholm beräknas avgå 22 resp 17 minuter sena. Nästa två bussar tillbaka från Tekniska högskolan beräknas avgå 10 resp 21 minuter sena. Samtidigt säger SL "Övriga linjer: inga större störningar" och "Det finns ingen störning för den sökta linjen."


Ja, där finns ett kunskapsteoretiskt problem med den formuleringen. Det borde kanske ha stått "Inga kända störningar" resp "Vi vet inte om någon störning för den sökta linjen".
daniel_s
 
Inlägg: 12060
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » mån 04 feb, 2019 12:29

daniel_s skrev:Ja, där finns ett kunskapsteoretiskt problem med den formuleringen. Det borde kanske ha stått "Inga kända störningar" resp "Vi vet inte om någon störning för den sökta linjen".

Eller kanske "Förseningar på upp till 22 minuter förekommer på linjen"? Siffrorna finns ju uppenbarligen redan.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5590
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » mån 04 feb, 2019 20:21

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:Ja, där finns ett kunskapsteoretiskt problem med den formuleringen. Det borde kanske ha stått "Inga kända störningar" resp "Vi vet inte om någon störning för den sökta linjen".

Eller kanske "Förseningar på upp till 22 minuter förekommer på linjen"? Siffrorna finns ju uppenbarligen redan.


Ja, men systemet är inte betrott med att publicera sådan information automatiskt - inte nu i alla fall.
daniel_s
 
Inlägg: 12060
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » sön 30 jun, 2019 18:05

Bussarna på och förbi Gärdet har omlagd körväg i helgen på grund av festivalen Lollapalooza. Går man in på SL:s webbplats så finns den informationen på första sidan i vänsterkanten under rubriken Aktuellt. Så långt allt väl.

Men ute på stan så tittar nog de flesta i SL-appen. Väljer man då Störningar och sedan Buss så står det inget omedelbart. Söker man då på linje 69, 72 eller 76 så hittar man ingen information om omlagd körväg. Men den finns. Bläddrar man bland alla störningar för bussar så finns rubriken Lollapalooza, och där kan man läsa vad som gäller. Men tänker att leta efter Lollapalooza? Och vid sökning får man bara upp ett numeriskt tangentbord!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13154
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » sön 30 jun, 2019 23:53

LÅ1 skrev:Bussarna på och förbi Gärdet har omlagd körväg i helgen på grund av festivalen Lollapalooza. Går man in på SL:s webbplats så finns den informationen på första sidan i vänsterkanten under rubriken Aktuellt. Så långt allt väl.

Men ute på stan så tittar nog de flesta i SL-appen. Väljer man då Störningar och sedan Buss så står det inget omedelbart. Söker man då på linje 69, 72 eller 76 så hittar man ingen information om omlagd körväg. Men den finns. Bläddrar man bland alla störningar för bussar så finns rubriken Lollapalooza, och där kan man läsa vad som gäller. Men tänker att leta efter Lollapalooza? Och vid sökning får man bara upp ett numeriskt tangentbord!


Nu har det gått ett par timmar sen du skrev det där men jag får upp den genom att söka på endera linjenumret.

Betydligt mer irriterande är väl då att appen ger träff på alla linjenummer som innehåller ”69”, t ex 469 och 691. Detta fel finns inte på webbsidan, bara i appen.
daniel_s
 
Inlägg: 12060
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » mån 01 jul, 2019 7:13

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Bussarna på och förbi Gärdet har omlagd körväg i helgen på grund av festivalen Lollapalooza. Går man in på SL:s webbplats så finns den informationen på första sidan i vänsterkanten under rubriken Aktuellt. Så långt allt väl.

Men ute på stan så tittar nog de flesta i SL-appen. Väljer man då Störningar och sedan Buss så står det inget omedelbart. Söker man då på linje 69, 72 eller 76 så hittar man ingen information om omlagd körväg. Men den finns. Bläddrar man bland alla störningar för bussar så finns rubriken Lollapalooza, och där kan man läsa vad som gäller. Men tänker att leta efter Lollapalooza? Och vid sökning får man bara upp ett numeriskt tangentbord!


Nu har det gått ett par timmar sen du skrev det där men jag får upp den genom att söka på endera linjenumret.

Betydligt mer irriterande är väl då att appen ger träff på alla linjenummer som innehåller ”69”, t ex 469 och 691. Detta fel finns inte på webbsidan, bara i appen.

Nu är Lollapalooza överspelat. Men kolla linje 754. Inget hittas i appen för att man inte har med linjenumret i rubriken. På webben får man veta att hållplats Astrabacken är flyttad. I appen kan man bläddra fram informationen bland alla störningar, men inte söka den med linjenumret.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13154
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster