Switch to mobile style

SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » mån 17 jul, 2017 17:44

Inge skrev:Jodå spår två är skyltat vid T-centralen. Risken är dock överhängande att resenärerna hamnar i Uppsala.

Jag har nu sett att spårnumren är skyltade på T-centralen. Lite diskret, men informationen finns. Och så länge man går på ett tåg på T-centralen så hamnar man inte i Uppsala.
På bilden i denna artikel kan man se skyltningen, även om själva spårnumret inte är läsbart på bilden. Det står en 3:a i cirkeln, om allt är som det skall vara.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » mån 17 jul, 2017 18:07

När jag igår morse passerade T-centralen efter en 22 timmar försenad resa från Abisko såg jag de nya skyltarna. Rätt snygga tycker jag - även om spårnummerangivelsen är som ovan noterats tämligen 'diskret'...
Men spårnumret är kanske inte heller den viktigaste informationen - så det kan vara helt rätt att hålla denna nedtonad!

en för dagen ovanligt positiv
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6295
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » mån 17 jul, 2017 18:20

TKO skrev:När jag igår morse passerade T-centralen efter en 22 timmar försenad resa från Abisko såg jag de nya skyltarna. Rätt snygga tycker jag - även om spårnummerangivelsen är som ovan noterats tämligen 'diskret'...
Men spårnumret är kanske inte heller den viktigaste informationen - så det kan vara helt rätt att hålla denna nedtonad!

en för dagen ovanligt positiv
Thomas K Ohlsson

Det var vid en "oplanerad generalrepetition" av Röda linjens avstängning i onsdags som man hänvisade trafikanterna till olika spår genom att säga spårnumret. Jag har beskrivit det tidigare i tråden. Då hade jag inte observerat att spårnumren överhuvudtaget var skyltade. Eller kanske bara förträngt det som onödig information. Dagen efter såg jag att spårnumren var skyltade på pelarna alldeles vid trapporna mellan T-centralens två övre plan. Sedan såg jag det också på tavlorna av den typ som finns på bilden i artikeln jag länkade till tidigare.

När jag hörde hänvisningen visste jag inte var jag skulle leta, även om jag insåg vart jag skulle gå ändå. Visste ju att spår 1 o 2 är det övre planet och 3 o 4 det undre av de aktuella planen. I efterhand så kom jag på att jag egentligen visste att norrgående spår har lägst nummer på respektive perrong.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » mån 17 jul, 2017 23:04

Numera finns det inte bara ett "spår 3 och 4" vardera på Centralkomplexet (Centralstation/T-centralen/Stockholm City) utan hela tre. Jag fattar inte varför man över huvud taget skall särskilja på "Stockholm City" från "T-centralen", det hade varit mer logiskt att låta pendeltågens station i city heta "T-centralen" eftersom det ju är en enda station och helt enkelt numrera plattformarna "plf/spår 7-10". Vid Odenplan finns det två spår 1 och två spår 2. Vad skall man då numrera Roslagsbanans spår när de kommer till Odenplan och/eller T-centralen? Spår 1-4 dom också?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lennart Petersen » tis 18 jul, 2017 0:03

Odd skrev:Numera finns det inte bara ett "spår 3 och 4" vardera på Centralkomplexet (Centralstation/T-centralen/Stockholm City) utan hela tre. Jag fattar inte varför man över huvud taget skall särskilja på "Stockholm City" från "T-centralen", det hade varit mer logiskt att låta pendeltågens station i city heta "T-centralen" eftersom det ju är en enda station och helt enkelt numrera plattformarna "plf/spår 7-10". Vid Odenplan finns det två spår 1 och två spår 2. Vad skall man då numrera Roslagsbanans spår när de kommer till Odenplan och/eller T-centralen? Spår 1-4 dom också?


Lite irrationellt då i sammanhanget kan ju vara att vid Slussen är Saltsjöbanan spår 5.
Även om nu Saltis för tillfället inte går till Slussen och när den återkommer blir det sannolikt två spår så vi kan gissa att det blir spår 5-6 .
Men stationskomplexet T-Centrale Stockholm City borde fått ett gemensamt namn och gemensam spårnumrering självklart.
T-Centralen är så intetsägande att den lika gärna kunde fått heta City eller kanske Klara som också förts på tal.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1738
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » tis 18 jul, 2017 7:20

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Numera finns det inte bara ett "spår 3 och 4" vardera på Centralkomplexet (Centralstation/T-centralen/Stockholm City) utan hela tre. Jag fattar inte varför man över huvud taget skall särskilja på "Stockholm City" från "T-centralen", det hade varit mer logiskt att låta pendeltågens station i city heta "T-centralen" eftersom det ju är en enda station och helt enkelt numrera plattformarna "plf/spår 7-10". Vid Odenplan finns det två spår 1 och två spår 2. Vad skall man då numrera Roslagsbanans spår när de kommer till Odenplan och/eller T-centralen? Spår 1-4 dom också?


Lite irrationellt då i sammanhanget kan ju vara att vid Slussen är Saltsjöbanan spår 5.
Även om nu Saltis för tillfället inte går till Slussen och när den återkommer blir det sannolikt två spår så vi kan gissa att det blir spår 5-6 .
Men stationskomplexet T-Centrale Stockholm City borde fått ett gemensamt namn och gemensam spårnumrering självklart.
T-Centralen är så intetsägande att den lika gärna kunde fått heta City eller kanske Klara som också förts på tal.

Det som skiljer Saltsjöbanans slussenstation och Pendeltågens station Stockholm City är att SL har all kontroll och ansvar vid Slussen, men i City äger SL bara tunnelbanestationen T-centralen, inte pendeltågsstationen Stockholm City som ägs av staten/Trafikverket. (Kommer Roslagsbanan hit så kan dess station säkert heta T-Centralen, om man nu tycker det är lämpligt.)

Sedan hade visst blåljusmyndigheterna synpunkter på namnsättningen också har jag för mig. Men vad hjälper det att ha olika officiella namn om folk ända säger fel namn? För en tid sedan fick ju t.o.m. svt.se/nyheter ändra en hel nyhetsartikel för att skribenten konsekvent skrivit T-centralen när det handlade om Stockholms Centralstation.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Inge » tis 18 jul, 2017 7:43

Trafikverket bestämmer egentligen bara stationssignaturen (som förstås borde varit Tst) om de ens gör det, måhända är det Transportstyrelsen. Därutöver har man kanske tyvärr rådighet över spårnumreringen, vilken också skett med sedvanlig inkompetens.

Men vad folk säger eller skriver i allmänhet har de naturligtvis varken rådighet över eller bör ha synpunkter på. Vad som skrivs på skyltar behöver kommas överrens, då skyltarna oftast inte sitter på och i Trafikverkets byggnader. Så även om det funnits en nolla på Trafikverket som suttit och yrat om att stationen borde heta "Stockholm City" har det egentligen inte funnits anledning att skylta det. Det måste funnits fler nollor, när det nu kommit att se ut som det gör.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » tis 18 jul, 2017 8:33

Kan det helt enkelt vara så att var och en pissar in sitt eget revir?

Vid Liljeholmen finns det tex två st "pfd/spår 5" (pfd = plattformsdel , vilket är tunnelbanans beteckning på perrongerna), 1-5 på undre planet och 5-6 på övre....
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Inge » tis 18 jul, 2017 9:17

Fast vid Liljeholmen handlar det nog mer om att man inte förstått bättre, än om revirpinkande. Man har helt enkelt inte tänkt på att det skulle bli fem plattformsdelar där nere trots att det bara är fyra spår. Om det vore fråga om revir hade man väl döpt plattformarna där uppe till 1 och 2.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL och konsten att informera

Inläggav ADDE » tis 18 jul, 2017 14:45

Snarare mer en miss än något annat.

Liljeholmen som station kom 1964 och hade då, som nu, 4 spår, men då 4 plattformsdelar.
År 2000 öppnades tvärbanan, spår 5 & 6!
År 2004 däckades T-banan over och pdf 5 öppnades på andra sidan spår 4!

Lite svårt hur man ska tolka det här!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1522
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Inge » tis 18 jul, 2017 15:15

ADDE skrev:Snarare mer en miss än något annat.

Liljeholmen som station kom 1964 och hade då, som nu, 4 spår, men då 4 plattformsdelar.
År 2000 öppnades tvärbanan, spår 5 & 6!
År 2004 däckades T-banan over och pdf 5 öppnades på andra sidan spår 4!

Lite svårt hur man ska tolka det här!


Det var dock kännt att stationen skulle däckas över och hur då tvärbanan byggdes. Det var man medveten om, därför byggdes initialt bara tillfälliga trappor.

Tolkningen tror jag bör vara att man i detta fall helt enkelt inte tänkte tillräckligt långt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » tis 18 jul, 2017 15:29

Inge skrev:
ADDE skrev:Snarare mer en miss än något annat.

Liljeholmen som station kom 1964 och hade då, som nu, 4 spår, men då 4 plattformsdelar.
År 2000 öppnades tvärbanan, spår 5 & 6!
År 2004 däckades T-banan over och pdf 5 öppnades på andra sidan spår 4!

Lite svårt hur man ska tolka det här!


Det var dock kännt att stationen skulle däckas över och hur då tvärbanan byggdes. Det var man medveten om, därför byggdes initialt bara tillfälliga trappor.

Tolkningen tror jag bör vara att man i detta fall helt enkelt inte tänkte tillräckligt långt.


Kan det varit så att de tunga grabbarna som hade hand om tunnelbanan helt enkelt inte ville låtsas om det där nya spårvägslarvet som politikerna tvingat på SL?
"Snabbspårvägar är bara en fluga..."

spekulerar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6295
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tis 18 jul, 2017 16:00

Ibland kanske man kan säga att det behövs lite ansträngning för att se något sådant här som ett problem. Den här teoretiska förväxlingsmöjligheten vid Liljeholmen känns som ett sådant fall, åtminstone ur informationsmässig (trådens ämne) synpunkt. Kanske är det lite annorlunda ur teknikförvaltningssynpunkt.
daniel_s
 
Inlägg: 11034
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Inge » tis 18 jul, 2017 16:16

Det beror på vad du menar. Vid Liljeholmen är det kanske inte ett så stort problem. Men vid T-centralen med gångar hit och dit, som kanske inte alla är så bevandrade i, och med spårnummer skyltar lite här och var har det inte blivit så bra.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » tis 18 jul, 2017 18:14

ADDE skrev:Snarare mer en miss än något annat.

Liljeholmen som station kom 1964 och hade då, som nu, 4 spår, men då 4 plattformsdelar.
År 2000 öppnades tvärbanan, spår 5 & 6!
År 2004 däckades T-banan over och pdf 5 öppnades på andra sidan spår 4!

Lite svårt hur man ska tolka det här!

Det finns ju bara 4 + 2 spår vid Liljeholmen. Då är det naturligt att kalla dem spår 1 - spår 6.
Sedan finns det tydligen något som heter plattformsdel (pfd). Används det begreppet på Tvärbanan? Har den pfd 5 o 6 så borde den nya pfd:n i T-banan heta pfd 7. Spårets nummer avspeglas ju inte i pfd-nummer eftersom det är spår 4 oavsett om pfd:n heter 5 eller 7.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » tis 18 jul, 2017 19:03

LÅ1 skrev:
ADDE skrev:Snarare mer en miss än något annat.

Liljeholmen som station kom 1964 och hade då, som nu, 4 spår, men då 4 plattformsdelar.
År 2000 öppnades tvärbanan, spår 5 & 6!
År 2004 däckades T-banan over och pdf 5 öppnades på andra sidan spår 4!

Lite svårt hur man ska tolka det här!

Det finns ju bara 4 + 2 spår vid Liljeholmen. Då är det naturligt att kalla dem spår 1 - spår 6.
Sedan finns det tydligen något som heter plattformsdel (pfd). Används det begreppet på Tvärbanan? Har den pfd 5 o 6 så borde den nya pfd:n i T-banan heta pfd 7. Spårets nummer avspeglas ju inte i pfd-nummer eftersom det är spår 4 oavsett om pfd:n heter 5 eller 7.

För Svensson så har de ingen aning om att man skiljer på plattformsdel och spår. De ser en siffra, inte vad den har för prefix.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tis 18 jul, 2017 19:09

Var ser de dessa siffror?

Visst, det hade ju varit bra med skyltning. "Spår 4" hade ju varit en lämplig skyltning på tunnelbanans pfd 5.
daniel_s
 
Inlägg: 11034
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Verspieder » ons 19 jul, 2017 0:02

Odd skrev:Numera finns det inte bara ett "spår 3 och 4" vardera på Centralkomplexet (Centralstation/T-centralen/Stockholm City) utan hela tre. Jag fattar inte varför man över huvud taget skall särskilja på "Stockholm City" från "T-centralen", det hade varit mer logiskt att låta pendeltågens station i city heta "T-centralen" eftersom det ju är en enda station och helt enkelt numrera plattformarna "plf/spår 7-10".


Lennart Petersen skrev:Men stationskomplexet T-Centrale Stockholm City borde fått ett gemensamt namn och gemensam spårnumrering självklart.
T-Centralen är så intetsägande att den lika gärna kunde fått heta City eller kanske Klara som också förts på tal.


Angående annan tråd om skyltarna T som i Tunnelbana, J som i Järnväg, samt P som i Pendeltåg:
T-centralen står ju för Tunnelbanans central, och då borde ju rent logiskt pendeln motsvarighet heta P-centralen eller J-centralen. Samt om Roslagsbanan i framtiden kanske skyltad L som i Lokalbana senare anländer till City, stannar den således på L-centralen?

Givetvis håller även jag med er om att ett gemensamt namn så som "Klara" vore att föredra! :)
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Inge » ons 19 jul, 2017 5:30

Det var längesedan T-centralen stod för något, oavsett om det egentligen var tunnelbanans central eller kanske snarare tunnel-centralen. Det är.sedan länge ett platsnamn.

Ett platsnamn man naturligtvis inte kommer att kunna ändra genom att skriva något annat man hittat på själv som "Klara-centralen", "City-centralen" eller varför inte "Hen-centralen"?

Men om man nu vill visa makt genom att pådyvla folk ett egenpåhittat ord tror jag att man har störst sannolikhet att lyckas med "H-centralen", så att ingen känner sig kränkt. Då får man nämligen inte bara med sig de pliktskyldiga tomtarna, utan även de ideologiska tomtarna i sin kärntrupp. Dock torde kärntruppen förbli liten och företaget misslyckat.

Sammanfattningsvis, platsnamnet, det namn folk faktiskt kommer att använda, har man inte rådighet över. Det är redan etablerat. Det man kan välja är om man skriver detta på sina skyltar, så att så många som möjligt hittar till platsen och förstår vad man menar, eller om man hellre väljer att skriva något annat, för att få nöjet att skriva något man hittat på själv.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Inge » ons 19 jul, 2017 5:39

Vad gäller perrongen eller "plattformsdelar" pfd är det dessa man måste skylta pm folk skall komma rätt. Vad hjälper det om folk går till spår 4 om tåget sedan ändå inte öppnar dörrarna på den sida folket står?

Tunnelbanan har fem perronger, "plattformsdelar", fördelade på tre plattformar och fyra spår vid Liljeholmen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster