SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » mån 12 okt, 2015 22:19

daniel_s skrev:Hade tänkt söka bland dagens störningar för att ta fram lite bakgrund om saken. Men SL har uppenbarligen tagit bort den funktionen på sin nya torftiga hemsida. Alltså inte bara möjligheten att rota i det förgångna, utan hela sökmotorn är borta!!! Eller ja, det finns kvar vissa fragment som går att använda om man på startsidan klickar på "Buss". Då kommer man till något som heter "Trafikläget" och där kan man skriva ett tunnelbanelinjenummer, t ex "14". Man får då upp de tunnelbanestörningar som är gällande precis nu för stunden, men inte avslutade eller kommande störningar. På sidan för "Tunnelbana" kan man inte söka alls, och inte på de andra trafikslagen heller.

Jag skulle gärna länka till det jag syftar på, men det går naturligtvis inte heller på nya torftiga sl.se!

Så jag får ställa in alla mina försök att säga någonting till SL:s försvar här; i stället håller jag helt enkelt med om att SL är usla på information. De borde byta namn till Stollstockholms Totalpanik! :evil:

Strömavbrott i Nybodahallen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21567356.ab

"Thomas Silvander uppmanade resenärer att välja bort röda linjen om det är möjligt. - Rådet är att försöka hitta andra färdvägar. Om det inte går gäller det att vara beredd på att det blir extra trångt och att resan kan ta längre tid."

Nej, jag blev aldrig uppmanad att göra något...
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » mån 12 okt, 2015 22:23

I och för sig skadar det ju inte att kolla lite på störningsinfon i mobilen medan man väntar på bussen eller medan man åker med den. Men den nya torftiga hemsidan ger inte lika bra möjligheter till detta som man tidigare haft.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » mån 12 okt, 2015 22:29

daniel_s skrev:I och för sig skadar det ju inte att kolla lite på störningsinfon i mobilen medan man väntar på bussen eller medan man åker med den. Men den nya torftiga hemsidan ger inte lika bra möjligheter till detta som man tidigare haft.

Det tar ofta relativt lång tid innan störningarna dyker upp på mobilen. Ofta hör man om störningar och så vill man leta upp texten, men den finns inte!

Radio Stockholms trafikrapporter är bäst! :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » tis 13 okt, 2015 8:23

daniel_s skrev:I och för sig skadar det ju inte att kolla lite på störningsinfon i mobilen medan man väntar på bussen eller medan man åker med den. Men den nya torftiga hemsidan ger inte lika bra möjligheter till detta som man tidigare haft.

Jo, det skadar eftersom det kostar tid och energi.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tor 15 okt, 2015 18:56

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:I och för sig skadar det ju inte att kolla lite på störningsinfon i mobilen medan man väntar på bussen eller medan man åker med den. Men den nya torftiga hemsidan ger inte lika bra möjligheter till detta som man tidigare haft.

Jo, det skadar eftersom det kostar tid och energi.


Ja man bör ju absolut kunna räkna med att få allting serverat så att man inte behöver fundera på någonting själv! :wink:

Sen undrar jag hur mycket fortare du och alla som klagat hos SL över detta (de är ett gäng) egentligen tror att ni skulle ha kommit fram om ni hade fått någon annan information redan vid resans början. Det mest märkbara resultatet av en sådan insats skulle väl vara att diverse bussar överbelastas utan att det för den skull uppstår någon märkbar avlastning på linje 14.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » tor 15 okt, 2015 19:21

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:I och för sig skadar det ju inte att kolla lite på störningsinfon i mobilen medan man väntar på bussen eller medan man åker med den. Men den nya torftiga hemsidan ger inte lika bra möjligheter till detta som man tidigare haft.

Jo, det skadar eftersom det kostar tid och energi.


Ja man bör ju absolut kunna räkna med att få allting serverat så att man inte behöver fundera på någonting själv! :wink:

Sen undrar jag hur mycket fortare du och alla som klagat hos SL över detta (de är ett gäng) egentligen tror att ni skulle ha kommit fram om ni hade fått någon annan information redan vid resans början. Det mest märkbara resultatet av en sådan insats skulle väl vara att diverse bussar överbelastas utan att det för den skull uppstår någon märkbar avlastning på linje 14.

Nej, jag är inte så lyckligt lottad att jag inte behöver fundera på någonting själv.

Nej, det hade inte gått fortare, men jag hade sluppit stå svettig tillsammans med att antal andra svettiga människor, varav en hade svårt att hålla i sig och försökte trampa på mina fötter medan en annan försökte trycka sin armhåla i mitt ansikte.

Nej, jag behövde inte informationen redan vid resans början. Det hade räckt med att få den en stund innan bytet till tunnelbanan. (Däremot kanske andra hade uppskattat att kunna gå av bussen redan i Vaxholm och ta bilen istället.)

Nej, jag har inte klagat hos SL. Det känns helt meningslöst så länge de svarar med standardformuleringar om hur tråkigt det är att jag inte är nöjd med "våran" service.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Magnus Ahltorp » tor 15 okt, 2015 23:51

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:I och för sig skadar det ju inte att kolla lite på störningsinfon i mobilen medan man väntar på bussen eller medan man åker med den. Men den nya torftiga hemsidan ger inte lika bra möjligheter till detta som man tidigare haft.

Jo, det skadar eftersom det kostar tid och energi.


Ja man bör ju absolut kunna räkna med att få allting serverat så att man inte behöver fundera på någonting själv! :wink:


Information om ovanliga händelser är rimligt att få serverat. SL kanske däremot menar att stora förseningar i tunnelbanan är så vanliga att man borde kolla upp resan varje gång. I så fall har det nog gått lite väl långt.

Dock kan serveringen ske på andra sätt än att någon ropar ut i högtalarna. Ett bra ställe är de nya skärmarna som satts upp i flera bussar. Tyvärr har någon kommit på idén att smutsa ner den kanalen med reklam för SL, vilket gör att eventuell viktig information inte märks.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: SL och konsten att informera

Inläggav turbo » lör 14 nov, 2015 17:59

Även om bussföraren inte säger något står det väl passageraren fritt att gå fram till honom och ställa frågan?
turbo
 
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 16:31

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lennart Petersen » lör 14 nov, 2015 18:44

turbo skrev:Även om bussföraren inte säger något står det väl passageraren fritt att gå fram till honom och ställa frågan?


I och för sig kan man det men om man inte vet att det är några störningar så har man väl ingen anledning att fråga.
Och att alla går fram och frågar är väl inte heller att rekommendera.
Det här verkar väl vara en rätt solklar grej , det är stopp i T-banan och då kan det väl vara lämpligt att föraren informerar om saken så envar kan göra sina egna överväganden.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tis 17 nov, 2015 1:49

Lennart Petersen skrev:
turbo skrev:Även om bussföraren inte säger något står det väl passageraren fritt att gå fram till honom och ställa frågan?


I och för sig kan man det men om man inte vet att det är några störningar så har man väl ingen anledning att fråga.
Och att alla går fram och frågar är väl inte heller att rekommendera.
Det här verkar väl vara en rätt solklar grej , det är stopp i T-banan och då kan det väl vara lämpligt att föraren informerar om saken så envar kan göra sina egna överväganden.


Ja visst är det lämpligt, men inte så troligt. Eller ja, jag vet inte om det ens är lämpligt. Betrakta de här tre olika informationsvägarna:

1: T-banans informatör -> sl.se -> trafikant
2: T-banans informatör -> internt nätverk (samt sl.se) -> bussgaragets trafikledning -> bussens skyltsystem -> trafikant
2: T-banans informatör -> internt nätverk (samt sl.se) -> bussgaragets trafikledning -> buss-PC/bussradio -> bussförare -> trafikant

Det är ganska uppenbart att metod 1 är snabbare och säkrare än metoderna 2 och 3. I metod 2 och 3 har vi flera mellanhänder som både orsakar fördröjningar och förvanskningar. Metod 2 är avsevärt säkrare än metod 3 på det sättet att den inte innefattar bussens förare, men har i stället den bristen att den är beroende av trafikantens uppmärksamhet på skyltarna. Med metod 3 får vi ju i teorin ett högtalarmeddelande, men i praktiken händer det ju ofta att informationen inte kommer så långt.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » tis 17 nov, 2015 8:24

daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:
turbo skrev:Även om bussföraren inte säger något står det väl passageraren fritt att gå fram till honom och ställa frågan?


I och för sig kan man det men om man inte vet att det är några störningar så har man väl ingen anledning att fråga.
Och att alla går fram och frågar är väl inte heller att rekommendera.
Det här verkar väl vara en rätt solklar grej , det är stopp i T-banan och då kan det väl vara lämpligt att föraren informerar om saken så envar kan göra sina egna överväganden.


Ja visst är det lämpligt, men inte så troligt. Eller ja, jag vet inte om det ens är lämpligt. Betrakta de här tre olika informationsvägarna:

1: T-banans informatör -> sl.se -> trafikant
2: T-banans informatör -> internt nätverk (samt sl.se) -> bussgaragets trafikledning -> bussens skyltsystem -> trafikant
2: T-banans informatör -> internt nätverk (samt sl.se) -> bussgaragets trafikledning -> buss-PC/bussradio -> bussförare -> trafikant

Det är ganska uppenbart att metod 1 är snabbare och säkrare än metoderna 2 och 3. I metod 2 och 3 har vi flera mellanhänder som både orsakar fördröjningar och förvanskningar. Metod 2 är avsevärt säkrare än metod 3 på det sättet att den inte innefattar bussens förare, men har i stället den bristen att den är beroende av trafikantens uppmärksamhet på skyltarna. Med metod 3 får vi ju i teorin ett högtalarmeddelande, men i praktiken händer det ju ofta att informationen inte kommer så långt.

Samtidigt är det "ganska uppenbart" att den tredje metoden är den enda som det finns teknikstöd för idag. De första två metoderna är högst teoretiska så länge det inte finns några skärmar på de aktuella bussarna och så länge det inte finns något sätt för sl.se att kontakta mig.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Kantorn » tis 17 nov, 2015 16:18

NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:
I och för sig kan man det men om man inte vet att det är några störningar så har man väl ingen anledning att fråga.
Och att alla går fram och frågar är väl inte heller att rekommendera.
Det här verkar väl vara en rätt solklar grej , det är stopp i T-banan och då kan det väl vara lämpligt att föraren informerar om saken så envar kan göra sina egna överväganden.


Ja visst är det lämpligt, men inte så troligt. Eller ja, jag vet inte om det ens är lämpligt. Betrakta de här tre olika informationsvägarna:

1: T-banans informatör -> sl.se -> trafikant
2: T-banans informatör -> internt nätverk (samt sl.se) -> bussgaragets trafikledning -> bussens skyltsystem -> trafikant
2: T-banans informatör -> internt nätverk (samt sl.se) -> bussgaragets trafikledning -> buss-PC/bussradio -> bussförare -> trafikant

Det är ganska uppenbart att metod 1 är snabbare och säkrare än metoderna 2 och 3. I metod 2 och 3 har vi flera mellanhänder som både orsakar fördröjningar och förvanskningar. Metod 2 är avsevärt säkrare än metod 3 på det sättet att den inte innefattar bussens förare, men har i stället den bristen att den är beroende av trafikantens uppmärksamhet på skyltarna. Med metod 3 får vi ju i teorin ett högtalarmeddelande, men i praktiken händer det ju ofta att informationen inte kommer så långt.

Samtidigt är det "ganska uppenbart" att den tredje metoden är den enda som det finns teknikstöd för idag. De första två metoderna är högst teoretiska så länge det inte finns några skärmar på de aktuella bussarna och så länge det inte finns något sätt för sl.se att kontakta mig.

Är inte utropen automatiska i Buss-PC? Borde det inte gå att få något fjärrstyrt utrop till berörda bussar som går ut i högtalarsystemet utan att det måste gå via bussförare?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6897
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lennart Petersen » tis 17 nov, 2015 18:44

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
daniel_s skrev:I och för sig skadar det ju inte att kolla lite på störningsinfon i mobilen medan man väntar på bussen eller medan man åker med den. Men den nya torftiga hemsidan ger inte lika bra möjligheter till detta som man tidigare haft.

Jo, det skadar eftersom det kostar tid och energi.

Ja man bör ju absolut kunna räkna med att få allting serverat så att man inte behöver fundera på någonting själv! :wink:
4.


Ja faktiskt räknar jag som resenär att just få det serverat i möjligaste mån.
Och faktiskt trodde jag att kollektivtrafiken var till för att jag och alla andra som reser ska kunna ta oss fram på ett bra sätt.
Men jag har väl missuppfattat syftet på något sätt.
Men i berört fall i tråden så är det väl enkelt nog, föraren får över radion information om att det är störningar och stopp i T-banan.
Föraren informerar resenärerna om detta, det behöver inte vara omfattande information men väl så att den enskilde kan dra sina slutsatser och den som har Smartphone kanske tar reda på mer den vägen.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tis 17 nov, 2015 21:30

Lyssna nu, här kommer ett meddelande från verkligheten. Det är väldigt enkelt: Antingen söker man efter informationen själv, eller så får man skåda i stjärnorna efter den i många procent av fallen. Stockholm är en växande stad med ansträngd infrastruktur och bla bla, det är oundvikligt att det varje dag uppstår störningar någonstans i systemet och det hör hur som helst till en god morgonrutin för alla som bor i förorterna att kolla på sl.se om det är några störningar längs vägen till jobbet. Sen kan man ju vägra anpassa sig till verkligheten och hävda att det är någon annans skyldighet att anpassa verkligheten så att den blir som man vill ha den, men då kan ni ju sitta där och vara besvikna medan jag kommer fram punktligt dit jag tänkte mig.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » ons 18 nov, 2015 9:51

daniel_s skrev:Lyssna nu, här kommer ett meddelande från verkligheten. Det är väldigt enkelt: Antingen söker man efter informationen själv, eller så får man skåda i stjärnorna efter den i många procent av fallen. Stockholm är en växande stad med ansträngd infrastruktur och bla bla, det är oundvikligt att det varje dag uppstår störningar någonstans i systemet och det hör hur som helst till en god morgonrutin för alla som bor i förorterna att kolla på sl.se om det är några störningar längs vägen till jobbet. Sen kan man ju vägra anpassa sig till verkligheten och hävda att det är någon annans skyldighet att anpassa verkligheten så att den blir som man vill ha den, men då kan ni ju sitta där och vara besvikna medan jag kommer fram punktligt dit jag tänkte mig.

Grattis, på bara fyra meningar beskriver du väldigt träffsäkert varför allt fler väljer att ta bilen till jobbet.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » ons 18 nov, 2015 9:59

I början av förra veckan fick jag ett oväntat bussbyte vid Roslags Näsby trafikplats. Föraren stannade vid hållplatsen, öppnade dörrarna, stängde av motorn och lämnade bussen. D v s det som på det nya SL-språket betyder ungefär "det är fel på den här 'vagnen', ni får byta till den som står och väntar framför". Vilken tur att han inte sade något i högtalarna innan han gick av, det kunde ju ha blivit alla möjliga missförstånd. :roll:

Vad är egentligen poängen med den här utvecklingen? Handlar det om att kunna dumpa lönerna genom att anställa människor som inte kan ett ord svenska? Eller har raden av upphandlingar reducerat oss resenärer till godskollin, bara intressanta i just det ögonblick vi stiger på bussen och genererar en slant till operatören?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Magnus Ahltorp » ons 18 nov, 2015 12:42

Igår gick det tydligen att informera tvärbaneresenärerna om att södergående pendeltåg inte stannade i Årstaberg, så helt omöjligt verkar det ju inte vara att informera om störningar i anslutande trafik.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » ons 18 nov, 2015 12:51

Magnus Ahltorp skrev:Igår gick det tydligen att informera tvärbaneresenärerna om att södergående pendeltåg inte stannade i Årstaberg, så helt omöjligt verkar det ju inte vara att informera om störningar i anslutande trafik.


Det är klart att det inte är. Men vi talar om lite olika förutsättningar här.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » ons 18 nov, 2015 13:10

NerdBoy skrev:Vad är egentligen poängen med den här utvecklingen? Handlar det om att kunna dumpa lönerna genom att anställa människor som inte kan ett ord svenska? Eller har raden av upphandlingar reducerat oss resenärer till godskollin, bara intressanta i just det ögonblick vi stiger på bussen och genererar en slant till operatören?


Vilken utveckling är det du syftar på? Sedan SL-trafiken antog sin nuvarande form i början av 70-talet har väl kvaliteten varierat lite hit och dit i största allmänhet. Jag upplevde i och för sig att det fokuserades mer på kvalitet framförallt under perioden ungefär 1995-2005, man kan kanske säga att det var ett år med goda förutsättningar där i slutet av 90-talet. Man var ju även inne på att införa "SL-certifiering" av bussförare, men dessa gissningsvis mycket kostnadsdrivande planer övergavs snabbt.

En intressant förändring som har ägt rum i busstrafiken på senare år är ju i och för sig att det allmänna av någon anledning har övertagit större delen av förarutbildningen från operatörerna, men jag har svårt att sätta det i något entydigt samband med eventuella kvalitetsbrister. Om någon annan kan det så är det säkerligen mycket välkommet, jag noterar dock att resandet även med SL-trafiken ökar så helt missnöjd verkar kundkretsen inte vara.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » ons 18 nov, 2015 14:21

NerdBoy skrev:Vad är egentligen poängen med den här utvecklingen? Handlar det om att kunna dumpa lönerna genom att anställa människor som inte kan ett ord svenska?

Ibland undrar man vilket språkkrav som ställs. Det borde ju vara en säkerhetsfråga att förare och annan ombordpersonal på tåg och bussar förstår svensk och kan göra sig förstådda på detta språk. Ibland misstänker man att utebliven information vid störningar och t.ex. tågstopp i tunnlar beror på att föraren hellre låter bli att informera resenärerna än att säga något på bruten och staplande svenska.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster