Switch to mobile style

SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » ons 07 jun, 2017 15:05

En bild säger mer än tusen ord:

20170606_173327.jpg
20170606_173327.jpg (140.41 KiB) Visad 1244 gånger


/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » ons 07 jun, 2017 18:05

Men man ser ju vad klockan är i alla fall! (Och var den är också!) :cheesygrin:

Allvarligt talat så ger det känslan av att det är amatörer som planerar var skyltar etc. skall placeras.


Det hör kanske inte riktigt ihop med detta problem, men värt att påpeka. På T-centralen har man satt upp nya skyltar som visar vart man skall gå för att komma till de olika linjerna. Tycks också ha färdigt reserverat utrymme för pendeltågen. Av någon anledning så visas linjebeteckningarna för röd och blå linje, men motsvarande fält är svarta för grön linje. Någon som vet varför? Skall dessa linjer ändras när Citybanan tas i trafik?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11713
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » ons 07 jun, 2017 21:08

LÅ1 skrev:Men man ser ju vad klockan är i alla fall! (Och var den är också!) :cheesygrin:

Allvarligt talat så ger det känslan av att det är amatörer som planerar var skyltar etc. skall placeras.


Det hör kanske inte riktigt ihop med detta problem, men värt att påpeka. På T-centralen har man satt upp nya skyltar som visar vart man skall gå för att komma till de olika linjerna. Tycks också ha färdigt reserverat utrymme för pendeltågen. Av någon anledning så visas linjebeteckningarna för röd och blå linje, men motsvarande fält är svarta för grön linje. Någon som vet varför? Skall dessa linjer ändras när Citybanan tas i trafik?


Var ska jag börja? Först och främst har SL tydligen misslyckats kapitalt med att kommunicera de år 1994 införda namnen på tunnelbanesystemen. De heter "Gröna linjen", "Röda linjen" och "Blå linjen" i bestämd form, ingenting annat! Nå, detta var en parentes.

Sen har man ju i det längsta undvikit att byta ut skyltarna på just T-Centralen, kanske eftersom man har sett ett behov av att skylta spårnummer just där, medan ingen av de grafiska profiler som utprovats, förlåt införts, har haft något utrymme för spårnummer. Komisk men i så fall pragmatisk lösning på ett problem som man kanske hoppades skulle lösa sig själv i tid tills det blev dags! Men så har ändå inte skett och stationen som borde vara T-banans stolthet har bara blivit sunkigare och sunkigare.

Nu har man plötsligt bestämt sig för att ändå byta ut skyltarna (rimligen pga Citybanans helt oväntat hastiga uppdykande), men för säkerhets skull inte alla på en gång utan några i taget så att man hinner tappa farten innan man blir klar! Om det saknas grön färg för GRÖNA LINJEN så är det kanske för att det helt enkelt var slut på plastbitar med rätt grön färg.

När det gäller hur saker ska placeras på en plattform, så brukar detta enligt min erfarenhet ofta beskrivas med planritningar där man ser stationen uppifrån i väldigt liten skala. Har inga bevis på att så skett vid Gamla stan men det är nog en sannolik orsak i alla fall!
daniel_s
 
Inlägg: 10962
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » fre 09 jun, 2017 19:13

Nu har jag tittat vid T-Centralen och jag har inte hittat någon skylt där den gröna färgen saknas för gröna linjen. Däremot är den gröna randen, på grund av sin placering och den dåliga kontrasten, svår att upptäcka på de skyltar som inte är innerbelysta (exempelvis de längsmonterade skyltarna vid plattformsdel 4).

Eller har du LÅ1 upptäckt någon annan skylt som inte jag sett?
daniel_s
 
Inlägg: 10962
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » fre 09 jun, 2017 20:34

daniel_s skrev:Nu har jag tittat vid T-Centralen och jag har inte hittat någon skylt där den gröna färgen saknas för gröna linjen. Däremot är den gröna randen, på grund av sin placering och den dåliga kontrasten, svår att upptäcka på de skyltar som inte är innerbelysta (exempelvis de längsmonterade skyltarna vid plattformsdel 4).

Eller har du LÅ1 upptäckt någon annan skylt som inte jag sett?

Den eller de skyltar jag reagerat över är skyltarna som hänvisar ner via trapporna från övre plattformen. Där visas siffror med blå bakgrund för destinationerna på blåa linjen och siffror på röd bakgrund för destinationerna Ropsten och Mörby centrum. Men för gröna linjen finns bara destinationerna och där linjenumret borde finnas ser man bara att den grå bakgrundsytan är något insjunken. Minns jag inte alldeles fel så var det så åtminstone vid den trappan som ligger mot Vasagatan till. Jag är lite osäker på om det var så vid den andra trappan.

Skyltarna tycks också vara förberedda för att få in pendeltågens destinationer.

Man kan ju ha fixat skyltningen under de senaste dagarna. För jag har inte tittat så noga varje gång jag varit på platsen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11713
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » lör 10 jun, 2017 23:04

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Nu har jag tittat vid T-Centralen och jag har inte hittat någon skylt där den gröna färgen saknas för gröna linjen. Däremot är den gröna randen, på grund av sin placering och den dåliga kontrasten, svår att upptäcka på de skyltar som inte är innerbelysta (exempelvis de längsmonterade skyltarna vid plattformsdel 4).

Eller har du LÅ1 upptäckt någon annan skylt som inte jag sett?

Den eller de skyltar jag reagerat över är skyltarna som hänvisar ner via trapporna från övre plattformen. Där visas siffror med blå bakgrund för destinationerna på blåa linjen och siffror på röd bakgrund för destinationerna Ropsten och Mörby centrum. Men för gröna linjen finns bara destinationerna och där linjenumret borde finnas ser man bara att den grå bakgrundsytan är något insjunken. Minns jag inte alldeles fel så var det så åtminstone vid den trappan som ligger mot Vasagatan till. Jag är lite osäker på om det var så vid den andra trappan.

Skyltarna tycks också vara förberedda för att få in pendeltågens destinationer.

Man kan ju ha fixat skyltningen under de senaste dagarna. För jag har inte tittat så noga varje gång jag varit på platsen.

Kollade i dag. Det är som jag beskrev det. Vid båda trapporna ner från den övre perrongen saknas linjenummer för Gröna linjens destinationer. (Eller får man skriva Gröna linjens linjer? :) )

Inser att jag fortfarande inte använde bansystemens namn korrekt! Jag skrev "blåa linjen", när det borde varit "Blå linjen"! Det där kommer jag nog aldrig att lära mig att använda korrekt och konsekvent!

Kollade upp övrig skyltning på denna plattform. Rätt snyggt. Men fortfarande de gamla vita skyltarna kvar på två ställen! Det är väl ingen djärv gissning att man inte kommer att hinna införa denna nya form av skyltning på hela T-banenätet innan man har bestämt sig för ett helt annat koncept! :wink:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11713
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » sön 11 jun, 2017 7:47

Fast just när det gäller grön linje och det nya skyltsystemet blir det ju lite roligt. 17 går till Åkeshov, 18 till Alvik och 19 till Hässelby strand enligt skyltsystemet. Nu är det ju dock så att man sedan länge inte kör efter det systemet (på helger och på sommaren är det ju under nästan hela trafikdygnet linje 18 som går till Hässelby strand), så det blir ju bara förvirrande. Varför håller man fast vid linjenummer när de inte gäller för en ganska stor del av trafikeringen? Och kanske framförallt den tid då det är många sällanresenärer till vilka skyltsystemet främst är till?

Varför ha linjenummer på skyltarna som bara förvirrar för passagerarna?
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » sön 11 jun, 2017 10:12

Lars_L skrev:Fast just när det gäller grön linje och det nya skyltsystemet blir det ju lite roligt. 17 går till Åkeshov, 18 till Alvik och 19 till Hässelby strand enligt skyltsystemet. Nu är det ju dock så att man sedan länge inte kör efter det systemet (på helger och på sommaren är det ju under nästan hela trafikdygnet linje 18 som går till Hässelby strand), så det blir ju bara förvirrande. Varför håller man fast vid linjenummer när de inte gäller för en ganska stor del av trafikeringen? Och kanske framförallt den tid då det är många sällanresenärer till vilka skyltsystemet främst är till?

Varför ha linjenummer på skyltarna som bara förvirrar för passagerarna?


Egentligen gör det ju ingenting. Linjenumret visar ju vilken väg som ett tåg (eller en buss) åker. Destinationen visar egentligen riktningen. På en samling med linjer där man har en gemensam sträckning i ena änden men separata sträckningar i andra änden så har ju linjenumret mindre betydelse när man åker mot ena änden.

Så, tåg västerut på tunnelbana 1 behöver ju trafikanten inte bry sig om linjenumret, och är nog ofta smart nog att bortse ifrån det, men åker man söderut så har linjenumret större betydelse eftersom det visar att man åker med rätt tåg. Det har ännu större betydelse när slutstationerna är gemensamma men färdvägen dit är gemensamma, eller när två linjer möter varandra på flera ställen.
Att ha färger på linjer är bra på kartor, men det är inte bra som linjeidentiteter eftersom dom har en tendens att ändras ibland. Både tunnelbana 1 och tunnelbana 2 har skiftat linjefärger genom åren. Tvärbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan har alla bytt färg i närtid, så det är inte en företeelse som inte längre förekommer.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » sön 11 jun, 2017 15:55

Odd skrev:
Lars_L skrev:Fast just när det gäller grön linje och det nya skyltsystemet blir det ju lite roligt. 17 går till Åkeshov, 18 till Alvik och 19 till Hässelby strand enligt skyltsystemet. Nu är det ju dock så att man sedan länge inte kör efter det systemet (på helger och på sommaren är det ju under nästan hela trafikdygnet linje 18 som går till Hässelby strand), så det blir ju bara förvirrande. Varför håller man fast vid linjenummer när de inte gäller för en ganska stor del av trafikeringen? Och kanske framförallt den tid då det är många sällanresenärer till vilka skyltsystemet främst är till?

Varför ha linjenummer på skyltarna som bara förvirrar för passagerarna?


Egentligen gör det ju ingenting. Linjenumret visar ju vilken väg som ett tåg (eller en buss) åker. Destinationen visar egentligen riktningen. På en samling med linjer där man har en gemensam sträckning i ena änden men separata sträckningar i andra änden så har ju linjenumret mindre betydelse när man åker mot ena änden.

Så, tåg västerut på tunnelbana 1 behöver ju trafikanten inte bry sig om linjenumret, och är nog ofta smart nog att bortse ifrån det, men åker man söderut så har linjenumret större betydelse eftersom det visar att man åker med rätt tåg. Det har ännu större betydelse när slutstationerna är gemensamma men färdvägen dit är gemensamma, eller när två linjer möter varandra på flera ställen.
Att ha färger på linjer är bra på kartor, men det är inte bra som linjeidentiteter eftersom dom har en tendens att ändras ibland. Både tunnelbana 1 och tunnelbana 2 har skiftat linjefärger genom åren. Tvärbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan har alla bytt färg i närtid, så det är inte en företeelse som inte längre förekommer.


Visst har du en poäng med det! Dock är det väl tämligen ovanligt att man har linjer som kör lite andra sträckor än dess linjesträckning (annat än vid in/utgående turer). Så gör man ju inte i några andra spårsystem där man har linjesystem.

Men bristen på information är väl bara att man på vissa kartor låter alla tre linjer vända vid Hässelby strand, andra att man väljer då den modell som man gjort här. Vill man använda linjenummer för att tala om vilken linje man ska åka med och det inte stämmer, är det ju därmed meningslöst och leder snarast till missförstånd. Säger någon i något sammanhang att man ska åka 19 till Vällingby och man står och väntar på att linje 19 ska komma, så kanske det tar en stund innan man reagerar på att det är linje 18 som är linje 19. För oss som kan systemet har det ju ingen betydelse, utan det är ju just för dem som inte är så vana, utländska turister etc, som kanske tycker våra bokstäver är rätt svårlästa och det tar sin tid att sätta in sig i systemet. Alla har ju inte ens tittat på linjenätet och vet att det bara är en gren västerut.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » sön 11 jun, 2017 16:47

En enkel regel är att felaktig information är sämre än ingen information alls. På samma sätt är det med linjenummer...

En annan god regel är att om man måste ta till långa och omständliga förklaringar för att visa att något i och för sej är sakligt fel men det gör inte så mycket är det i de allra flesta fall bättre att lägga mödan på att göra rätt från början!

Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Kantorn » sön 11 jun, 2017 16:54

Jag tycker att alla ändstationer i norr borde ha varsitt nummer, exvis 19 till Hässelby, 18 Åkeshov och 17 till Vällingby. Oavsett var de startar i söder.

Alternativet är faktiskt att alla linjer har ändhållplats i Hässelby, men en del vänder tidigare. Som i London tex.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » sön 11 jun, 2017 18:16

Kantorn skrev:Jag tycker att alla ändstationer i norr borde ha varsitt nummer, exvis 19 till Hässelby, 18 Åkeshov och 17 till Vällingby. Oavsett var de startar i söder.

Det känns som en självklarhet! Linjenumret skall tala om vart tåget är på väg, inte var det kommer ifrån.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11713
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » sön 11 jun, 2017 18:38

Lars_L skrev:... Säger någon i något sammanhang att man ska åka 19 till Vällingby och man står och väntar på att linje 19 ska komma, så kanske det tar en stund innan man reagerar på att det är linje 18 som är linje 19. ...

Det är ju i så fall inte fel på linjesystemet utan att den som informerat om det glömt av att tala om att man kan åka med linje 17, 18 eller 19 västerut...

Samma fenomen uppstår ju även på andra linjer, som busslinjer, som har insatstrafik som inte går hela linjens längd.

F ö så hade man ju en gång i tiden ett system som mer eller mindre baserades på tilläggsbokstäver efter linjenumret, för extratrafik, ändrad körväg, skip-stop etc, och ibland andra bokstäver för att indikera andra varianter på sträckningen. Men eftersom systematiken och kunskapen om den har gått förlorad nu för tiden så funkar inte det längre.

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag tycker att alla ändstationer i norr borde ha varsitt nummer, exvis 19 till Hässelby, 18 Åkeshov och 17 till Vällingby. Oavsett var de startar i söder.

Det känns som en självklarhet! Linjenumret skall tala om vart tåget är på väg, inte var det kommer ifrån.


Där är det ju extra viktigt att man tex använder via-information. Hässelbytågen går ju via Alvik, Åkeshov och Vällingby vilket gör det enkelt för kusinen från Säffle att förstå att "ta linje 17, 18 eller 19 till Åkeshov, gå av vid Brommaplan". Ordryttare kan ju alltid missförstå det men det problemet går nog aldrig att undvika.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » mån 12 jun, 2017 15:26

Odd skrev:
Lars_L skrev:... Säger någon i något sammanhang att man ska åka 19 till Vällingby och man står och väntar på att linje 19 ska komma, så kanske det tar en stund innan man reagerar på att det är linje 18 som är linje 19. ...

Det är ju i så fall inte fel på linjesystemet utan att den som informerat om det glömt av att tala om att man kan åka med linje 17, 18 eller 19 västerut...

Samma fenomen uppstår ju även på andra linjer, som busslinjer, som har insatstrafik som inte går hela linjens längd.


Signaturen "Odd":s vid första påseendet övertygande argumentation för att det är korrekt att på linjekartor ange andra bestämmelsestationer än de som tidvis används i verkligheten har ett avgörande hål. Hen jämför med kortvändandande turer på busslinjer - medan situationen på tunnelbanans Brommagren oftast är den motsatta: - Tågen går förbi linjens (på kartor) angivna ändstation.

Om SL skulle tillämpa skribentens logik skulle det riktiga vara att ange Hässelby Strand som ändstation för såväl 17 som 18 och 19. Att de flesta turer "kortvänder" är ju enligt signaturen inget konstigt...
Nackdelen med detta system är naturligtvis att hela informationsvärdet med linjenummer försvinner - och då kanske det är lika bra att ta bort dessa?'

Eller så kan man helt enkelt göra rätt - det var ju inte så svårt för 20-30 år sedan!

upplyser
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » mån 12 jun, 2017 19:36

Att jag tog upp det är ju för att man valde med C20 att inte visa linjenummer på tågen och på skyltarna ovanför har det bara stått grön linje och destinationerna.
Och enda orsaken till att man kör linje 18 på helger och sommar till Hässelby Strand är ju för att man sparar in ett omlopp, men ett omlopp som å andra sidan innebär att det väl nästan alltid är ett par avgångar som får vända i Hökarängen/Högdalen eller Vällingby.

Nu förekom i och för sig detta även förr i tiden, man lät redan på 1980-talet enstaka turer på linje 17 och 27 fortsätta till Hässelby strand. Men på den tiden var det ju lite svårare att skylta om tågen....

Egentligen skulle man ju bara kunna ändra linjenummer vid Gullmarsplan om man nu är mån om att spara in omloppet. Det finns ju inga tidtabeller ändå att läsa och kopplingen rent tekniskt borde ju kunna gå att lösa i appar och annat. Har väl hört om att man på vissa håll kan lösa det genom att ha dubbla linjenummer. För den som söker omloppet i en app skulle det då vara möjligt att det fortfarande är linje 18 för de som stiger på längs Farstagrenen, men för den som stiger på från och med Gullmarsplan, skulle det då varat linje 19 som står på skyltarna på stationen.

Det intressanta är ju också att man har två olika kartor. På den karta som finns i tunnelbanehäftet (ja, det finns fortfarande ett sådant), har ju alla tre ändstation vid Hässelby strand. http://sl.se/ficktid/vinter/vtbana.pdf
Alltså är det ytterligare ett exempel på SL:s problem med att informera!
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » mån 12 jun, 2017 20:15

TKO skrev:...Signaturen "Odd":s vid första påseendet övertygande argumentation för att det är korrekt att på linjekartor ange andra bestämmelsestationer än de som tidvis används i verkligheten har ett avgörande hål....


Och märkligt nog så har 'signaturen "Odd"', som lustigt nog även bär namnet Odd, oftast rätt eftersom det ofta behöver "motbevisas" snarare med undantagen än reglerna :-D
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » mån 12 jun, 2017 20:17

Ja det var ju en intressant karta...
Jag trodde att vissa tåg vänder cid Telefonplan och Alby - men så är tydligen inte fallet!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » ons 12 jul, 2017 21:38

I eftermiddag, onsdag 12 juli, hade man stopp vid Östermalmstorg p.g.a. vagnfel. Förmodligen stod tåget i tunneln mellan Östermalmstorg och T-centralen, norrgående spår. Man löste det så att man med gles trafik körde tåg norrifrån till T-centralen. Där vände tågen åter norrut på motspår. Söderifrån vände man tågen vid Mariatorget, och ett tåg pendlade mellan Mariatorget och Slussen. Mellan Slussen och T-centralen gick endast Gröna linjen. Upplägget liknar det som skall gälla på heltid från lördag 15 juli till och med onsdag 26 juli. Om det är exakt likadant vet jag inte, eftersom man då inte har ett trasigt tåg att ta hänsyn till.

I dag var informationen katastrofal i början. Och till viss del felaktig. Men när väl informationen och trafikupplägget kommit igång och man fått ut några informatörer på plattformarna så fanns det ändå en hel del att önska.

1. Om man redan i biljetthallen vid T-centralen försökt få passagerarna att direkt gå till lämpligt spår hade mycket varit vunnet. Nu kom människor ner till fel perrong och väl där fick de information vart de borde gått. (Hur det var vid Slussen vet jag inte.)

2. De som fick informationen enbart från högtalarna blev hänvisad till ett spårnummer, men några spårnummer skyltas inte längre på T-centralen. I alla fall inte på ett tydligt sätt.

3. Viss information gick ut på plattformsskyltarnas andra rad. Men på första raden visades den information som skulle visas om allt var normalt. D.v.s. om man stod vid det spår där tågen kommer att gå mot Östermalmstorg och vidare norr ut så visade plattformsskylten antal minuter till de olika tågen mot Fruängen och Norsborg. Går den informationen inte att stänga av om man vill visa störningsinformation rullande på undre raden? Vid Östermalmstorg förstod passagerarna ingenting. "De säger att tåget mot Ropsten skall gå här, men jag såg ett tåg gå i riktning mot T-centralen. Och nästa tåg går ju mot Fruängen". Resenärerna "vet" ju att spåren är enkelriktade!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11713
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Inge » ons 12 jul, 2017 21:46

Jodå spår två är skyltat vid T-centralen. Risken är dock överhängande att resenärerna hamnar i Uppsala.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » ons 12 jul, 2017 22:55

Eller varför inte på Arlanda?

Apropå (?) pilar som används på konstiga sätt så såg jag idag att man har vidareutvecklat förvirringskonsten vid Slussen. Sedan en tid är nämligen pelarna i bussterminalen försedda med skyltar som anger var de olika busshållplatserna ligger och har en pil som pekar åt vänster när det är meningen att man ska gå åt höger.

Nu i dagarna har man tydligen upptäckt att det är fruktansvärt förvirrande, och uppenbarligen dragit slutsatsen att lösningen är ännu fler pilar åt det felaktiga hållet.

IMG_1311_.jpg
IMG_1311_.jpg (165.4 KiB) Visad 537 gånger


Hur hade det varit att bara ge f-n i att klåfingra från början?

Dessutom är som synes siffrorna alldeles för små, vilket är ytterligare en ovänlig handling mot den som har lite bråttom.
daniel_s
 
Inlägg: 10962
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster