SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » sön 12 mar, 2017 19:04

Busstrafikledarna* har det nog inte så lätt. Redan det faktum att kvaliteten på förarna blir sämre och sämre samtidigt som allmänhetens förväntningar på informationen blir större och större innebär ju att det är som bäddat för missnöje. Även om man på något magiskt sätt skulle lyckas rekrytera trafikledarna ur någon outsinlig pool av riktigt slipade tjejer och killar (med eller utan busskörkort) så tror jag att det skulle gå åt pipan.

I just det här sammanhanget skulle väl mycket lösa sig om man tog bort alla tidtabeller, högtalarutrop och elektroniska skyltar. Då skulle det inte finnas någon felaktig information att vara missnöjd med. Reflektera gärna över det absurda i en sådan idé, men håll samtidigt med mig om att vi har ganska så bra information ändå här i SL-trafiken!

* Här inräknar jag eventuell personal med specifikt ansvar för busstrafikinformation. Ursäkta besväret.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lennart Petersen » mån 13 mar, 2017 0:02

daniel_s skrev:Busstrafikledarna* har det nog inte så lätt. Redan det faktum att kvaliteten på förarna blir sämre och sämre samtidigt som allmänhetens förväntningar på informationen blir större och större innebär ju att det är som bäddat för missnöje. Även om man på något magiskt sätt skulle lyckas rekrytera trafikledarna ur någon outsinlig pool av riktigt slipade tjejer och killar (med eller utan busskörkort) så tror jag att det skulle gå åt pipan.

I just det här sammanhanget skulle väl mycket lösa sig om man tog bort alla tidtabeller, högtalarutrop och elektroniska skyltar. Då skulle det inte finnas någon felaktig information att vara missnöjd med. Reflektera gärna över det absurda i en sådan idé, men håll samtidigt med mig om att vi har ganska så bra information ändå här i SL-trafiken!

* Här inräknar jag eventuell personal med specifikt ansvar för busstrafikinformation. Ursäkta besväret.


Jag tycker nog det fungerar bra överlag och är nöjd med hur det informeras.
T.ex realtidsinformation om avgångar är ju förnämligt. Vi behöver backa så väldigt långt tillbaks när enda information var den tryckta tidtabellen som kanske även fanns på anslag ( i bästa fall hela ) möjligen kunde det komma högtalarutrop i T-banan
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » mån 13 mar, 2017 8:33

Det är väl två delar också.

Alltså vi har den helt "statiska" informationen. Här räknar jag också in hållplatstidtabeller. Sådant ska ju bara fungera. Det är ju också ganska enkelt att hitta bra systemstöd för detta. En databas, svårare än så är det inte och rutiner för att kontrollera med den inför varje tidtabellsskifte. Stolptidtabellerna kan man koppla till streckkoder som den som sätter upp då automatiskt lägger in i databasen att man ändrat. Därmed kan man inte ens längre sätta upp fel tidtabell på fel stolpe (man läser helt enkelt av stolpe med hplid).

När det gäller den dynamiska informationen så ju den i huvudsak statiskt - vilket förstås då är problemet. Med teknisk utveckling ska det ju gå att få ordning på de systemen också och att de även kopplas till bra algoritmer för att identifiera förseningar. Här har ju arbete gjorts och det har ju blivit bättre. Som (vet inte hur automatiserat det blivit), man nu på t-banan meddelar att det är osäker ankomsttid och var tåget befinner sig (det är verkligen bra information!)

Sedan har vi då när det verkligen händer större saker och informationen då. Här är väl främst bristerna att man inte har utrop som är anpassad till respektive station - då skulle man kunna ge information om alternativa resvägar. Att be kunderna själva hitta sådana är ju inte så lyckligt.

Sedan, ser man på nöjdheten med störningsinformation så är ju nöjdheten konstant i nivå med hur bra man tycker punktligheten på linjen är. Så det bästa är ju egentligen att se till att punktligheten blir bättre - det ger mycket högre kundnöjdhet än informationssystem.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » mån 13 mar, 2017 18:26

daniel_s skrev:Busstrafikledarna* har det nog inte så lätt. Redan det faktum att kvaliteten på förarna blir sämre och sämre samtidigt som allmänhetens förväntningar på informationen blir större och större innebär ju att det är som bäddat för missnöje. Även om man på något magiskt sätt skulle lyckas rekrytera trafikledarna ur någon outsinlig pool av riktigt slipade tjejer och killar (med eller utan busskörkort) så tror jag att det skulle gå åt pipan.

I just det här sammanhanget skulle väl mycket lösa sig om man tog bort alla tidtabeller, högtalarutrop och elektroniska skyltar. Då skulle det inte finnas någon felaktig information att vara missnöjd med. Reflektera gärna över det absurda i en sådan idé, men håll samtidigt med mig om att vi har ganska så bra information ändå här i SL-trafiken!

* Här inräknar jag eventuell personal med specifikt ansvar för busstrafikinformation. Ursäkta besväret.


Är det en orimlig förväntan att information av typen "Hållplatsen Knäckebyhultsgatan är indragen på grund av halka" innebär att bussarna inte stannar där?

Ja om detta är SL:s inställning förstår jag att man har problem...

(Nu inser jag naturligtvis att skribenten inte uttrycker SL:s officiella hållning. Men ändå!)

Slut för idag
Tack för idag
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » mån 13 mar, 2017 23:52

TKO skrev:Är det en orimlig förväntan att information av typen "Hållplatsen Knäckebyhultsgatan är indragen på grund av halka" innebär att bussarna inte stannar där?


Nu har jag ju inte påstått att det är någon orimlig förväntan att uttryckliga påståenden om störningar ska stämma, men jag kan ju ändå nämna att informationssystemet har ett något komplicerat och ostrukturerat gränssnitt som är särskilt lätt att misslyckas med de gånger man vill ta bort meddelanden som man har publicerat. Det är menyer och grejer som ser logiska ut men ibland "finns" helt enkelt inte den funktion man försöker använda, trots att den ser ut att finnas. Mycket förvirrande, och detta är inte det första systemet som är sådant, tyvärr är det säkert inte det sista heller!

Men det kan ju också vara så att informationen faktiskt ska stå där men att bussförarna ändå stannar där av någon anledning, t ex att de inte har fått eller förstått ordern om ändringen eller att de inte tyckte att det behövdes...
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » tis 14 mar, 2017 8:45

Lennart Petersen skrev:Jag tycker nog det fungerar bra överlag och är nöjd med hur det informeras.
T.ex realtidsinformation om avgångar är ju förnämligt. Vi behöver backa så väldigt långt tillbaks när enda information var den tryckta tidtabellen som kanske även fanns på anslag ( i bästa fall hela ) möjligen kunde det komma högtalarutrop i T-banan

Du behöver inte backa särskilt långt i tid för att komma bort från situationen att folk står i 40 minuter medan åtta tomma bussar kör förbi. Antingen hade trafikledningen prioriterat resenärerna högre än tidtabellen, eller så hade åtminstone ett par av förarna uppfattat situationen utifrån pratet på radion och på eget bevåg plockat upp väntande, eller så hade föraren på den sist havererade bussen på eget bevåg vinkat in nästkommande buss och förklarat läget.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lennart Petersen » tis 14 mar, 2017 17:46

NerdBoy skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag tycker nog det fungerar bra överlag och är nöjd med hur det informeras.
T.ex realtidsinformation om avgångar är ju förnämligt. Vi behöver backa så väldigt långt tillbaks när enda information var den tryckta tidtabellen som kanske även fanns på anslag ( i bästa fall hela ) möjligen kunde det komma högtalarutrop i T-banan

Du behöver inte backa särskilt långt i tid för att komma bort från situationen att folk står i 40 minuter medan åtta tomma bussar kör förbi. Antingen hade trafikledningen prioriterat resenärerna högre än tidtabellen, eller så hade åtminstone ett par av förarna uppfattat situationen utifrån pratet på radion och på eget bevåg plockat upp väntande, eller så hade föraren på den sist havererade bussen på eget bevåg vinkat in nästkommande buss och förklarat läget.


Jag är i vart fall i stort sett nöjd med informationen.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » lör 15 apr, 2017 18:55

Angående detta att informationen slutar fungera vid större händelser:

En hypotes som framfördes häromdagen är att en bov i dramat är den karta, som laddas ned varje gång någon öppnar SL:s långsamma startsida sl.se och därvid orsakar en väldans massa datatrafik. Man kan ju tänka sig att man skulle kunna skippa kartan genom att gå direkt till "sidan" med trafikinformation, men då är det ju bara det att kartan visas där också! Det är kanske inte ens en egen sida som trafikinfon visas på, utan bara en funktion på startsidan.

Då tänker man att man kanske skulle kunna läsa trafikinformationen på den enklare sidan mini.sl.se i stället, men där är det ju bara det att det inte går att öppna trafikinformationen där eftersom man då hamnar på den här sidan: http://mini.sl.se/static/error/500.html ... Deviations (prova t ex att klicka på "Lokalbana" och försöka öppna störningen som ligger där för Roslagsbanan). Så har det varit så länge jag kan minnas, de första gångerna trodde jag att det var ett tillfälligt fel men den funktionen är helt enkelt alltid trasig.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Bo Rengmark » fre 05 maj, 2017 0:43

Lennart Petersen skrev:Jag tycker nog det fungerar bra överlag och är nöjd med hur det informeras.


Jag tillhör dom som inte är nöjd. Igår ringde jag SL kundtjänst och frågade om det blir några avstängningar på pendeln, tvärbanan (Solnagrenen) eller saltsjöbanan i sommar. Det hade man ingen information om. Inte heller går det att hitta något om detta på hemsidan. Så det rullar väl på som vanligt i sommar?
Bo Rengmark
 
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 11:15

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » fre 05 maj, 2017 18:46

Bo Rengmark skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag tycker nog det fungerar bra överlag och är nöjd med hur det informeras.


Jag tillhör dom som inte är nöjd. Igår ringde jag SL kundtjänst och frågade om det blir några avstängningar på pendeln, tvärbanan (Solnagrenen) eller saltsjöbanan i sommar. Det hade man ingen information om. Inte heller går det att hitta något om detta på hemsidan. Så det rullar väl på som vanligt i sommar?


Men det är väl lite detta som är grundproblemet. Så länge man är en "vanlig" resenär som inte behöver veta något förrän vederbörande ska resa, kommer väl informationen relativt bra. Men vill man veta något i god tid innan, får man lägga ner rätt mycket arbete för att få fram informationen, om det ens går. Och som svar på frågan så kommer det vara avstängningar på samtliga nämnda trafikslag, om nu inget har ändrats i sista stund....
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » fre 05 maj, 2017 22:48

Solnagrenen är avstängd 23 juni-4 augusti (därefter öppnas trafiken Solna station - Stora Essingen) och Saltsjöbanan är avstängd 25 juni (sic) - 17 september.

Pendeln vet jag ingenting om, men det gör säkert någon annan!
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » mån 08 maj, 2017 14:08

En fördel vore om de som jobbar på SL:s kundtjänst hade någon allmän kunskap om kollektivtrafiken i Stockholm - inte bara hämtade information från en bildskärm. För den som har det har kanske ett hum om att det pågår ombyggnadsarbeten på både Tvärbanan och Saltsjöbanan - och lägger därför ner lite mer möda på att få fram korrekt information!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » mån 08 maj, 2017 15:26

Det hade varit fantastiskt, då hade de inte behövt fråga vilken t-banestation som är närmast gärdet...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » mån 08 maj, 2017 16:53

Karlaplan?
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » mån 08 maj, 2017 21:20

Hav ingen förtröstan, det kunde vara mycket värre och kan alltid bli det också! Idag är ju SL kundtjänst åtminstone svenskopererad, men i nästa upphandling kan den väl hamna i precis vilket land som helst. Frågan är om det kan gå så mycket mer utför. De senaste 10 åren har den egentligen inte kunnat åstadkomma någonting som man inte lika gärna själv kan göra med en internetansluten dator. Om någon börjar reagera på detta nu så är det väl bra, men jag tror att det är för sent; nedmonteringen av vår offentliga service är en irreversibel eller åtminstone mycket svårreverserad process.

För all del så har ju den tekniska utvecklingen gjort att behovet av personlig trafikupplysning är mycket mindre nu än förr, men i stället har det dykt upp en massa tekniska buggar som naturligt nog leder till frågor, men som inte ens trafikförvaltningens tekniker själva klarar av att hitta och åtgärda alla gånger. Så ännu mindre kan naturligtvis de stackars ungdomarna på något callcenterföretag göra, även om säkert några av dem är lite skickligare än de andra på att genomskåda åtminstone de vanligaste fallgroparna.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav BSB101 » tis 09 maj, 2017 13:52

TKO skrev:En fördel vore om de som jobbar på SL:s kundtjänst hade någon allmän kunskap om kollektivtrafiken i Stockholm - inte bara hämtade information från en bildskärm. För den som har det har kanske ett hum om att det pågår ombyggnadsarbeten på både Tvärbanan och Saltsjöbanan - och lägger därför ner lite mer möda på att få fram korrekt information!

/TKO


Vems allmänna kunskap om kollektivtrafiken i Stockholm ska vara måttstock/riktmärke? Det allmännas kunskap, detta forumets kunskap eller någons annans? Det förstnämnda skulle nog inte göra någon större skillnad.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » tis 09 maj, 2017 14:20

BSB101 skrev:
TKO skrev:En fördel vore om de som jobbar på SL:s kundtjänst hade någon allmän kunskap om kollektivtrafiken i Stockholm - inte bara hämtade information från en bildskärm. För den som har det har kanske ett hum om att det pågår ombyggnadsarbeten på både Tvärbanan och Saltsjöbanan - och lägger därför ner lite mer möda på att få fram korrekt information!

/TKO


Vems allmänna kunskap om kollektivtrafiken i Stockholm ska vara måttstock/riktmärke? Det allmännas kunskap, detta forumets kunskap eller någons annans? Det förstnämnda skulle nog inte göra någon större skillnad.


Om jag ringer sjukvårdsupplysningen förväntar jag mej att den som svarar har lite mer kunskap om sjukvård i allmänhet än vad allmänheten i allmänhet har.
Måttstocken för "allmänkunskap" är alltså inte vad allmänheten har.

Visst blev det solklart nu?

Thomas K Ohlsson
allmänbildare
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » lör 13 maj, 2017 18:57

I dag vart det stora tillfälliga ändringar av busstrafiken i Stockholms innerstad. Men SL skriver "Inga större störningar" som sammanfattning av läget för busstrafiken i sin app.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav BSB101 » sön 14 maj, 2017 16:19

TKO skrev:Visst blev det solklart nu?


Det överlåter jag till den allmänbildande allmänheten att avgöra.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » sön 14 maj, 2017 20:31

BSB101 skrev:
TKO skrev:Visst blev det solklart nu?


Det överlåter jag till den allmänbildande allmänheten att avgöra.


Att vara allmänbildad är inte en egenskap som allmänheten i allmänhet besitter. Påståendet "NN är allmänbildad" betyder vanligtvis i själva verket att NN har en generellt sett högre kunskapsnivå än genomsnittet.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Karlaplan 1948 och 3 gäster