SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav roggek » mån 19 dec, 2016 23:57

Ja, det man återger i trafikmeddelandet är den ordinarie tidtabellen för linje 58 med kvartstrafik:

På julafton får linje 58 fler turer
Linje 58 trafikerar på julafton sträckan Sankt Eriksplan - Norra begravningsplatsen med fler turer.

I riktning mot Norra krematoriet från Sankt Eriksplan:
Klockan 10.45, 11.00, 11.15 och så vidare fram till klockan 17.45.
Från Karolinska sjukhuset:
Klockan 10.53, 11.08, 11.23 och så vidare fram till klockan 17.53.
I riktning mot Sankt Eriksplan från Norra krematoriet:
Klockan 11.01, 11.16, 11.31 och så vidare fram till klockan 18.01


Jämför man med tidtabellen för linje 58, så är det precis det man upprepar ovan, och det är varken fler eller färre turer...
http://sl.se/ficktid/vinter/H58.pdf

Hur det kan bli FLER turer övergår mitt förstånd, om inte trafiken utökats efter 11 dec 2016?
Var det färre turer förra julen? (Vill minnas att det var 20-24 minuters trafik då, eller?)

Fast det är ju bra att man informerar om att linjen finns i och med att den endast trafikeras 3 gånger om året (Mors dag, Alla Helgons Dag och Julafton)... :wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tis 20 dec, 2016 10:10

roggek skrev:Hur det kan bli FLER turer övergår mitt förstånd, om inte trafiken utökats efter 11 dec 2016?
Var det färre turer förra julen? (Vill minnas att det var 20-24 minuters trafik då, eller?)


Det mest troliga är att man menar att det är fler turer än förra julen, ja.

Har 48E/58 "alltid" gått på julafton överhuvudtaget, eller är det ett relativt nytt påfund?
daniel_s
 
Inlägg: 11031
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » ons 21 dec, 2016 19:49

roggek skrev:Ja, det man återger i trafikmeddelandet är den ordinarie tidtabellen för linje 58 med kvartstrafik:

På julafton får linje 58 fler turer
Linje 58 trafikerar på julafton sträckan Sankt Eriksplan - Norra begravningsplatsen med fler turer.

I riktning mot Norra krematoriet från Sankt Eriksplan:
Klockan 10.45, 11.00, 11.15 och så vidare fram till klockan 17.45.
Från Karolinska sjukhuset:
Klockan 10.53, 11.08, 11.23 och så vidare fram till klockan 17.53.
I riktning mot Sankt Eriksplan från Norra krematoriet:
Klockan 11.01, 11.16, 11.31 och så vidare fram till klockan 18.01


Jämför man med tidtabellen för linje 58, så är det precis det man upprepar ovan, och det är varken fler eller färre turer...
http://sl.se/ficktid/vinter/H58.pdf

Hur det kan bli FLER turer övergår mitt förstånd, om inte trafiken utökats efter 11 dec 2016?
Var det färre turer förra julen? (Vill minnas att det var 20-24 minuters trafik då, eller?)

Fast det är ju bra att man informerar om att linjen finns i och med att den endast trafikeras 3 gånger om året (Mors dag, Alla Helgons Dag och Julafton)... :wink:


Man brukar ha samma tidtabell jämt och det här är väl densamma som man hade förra julen. Dock ändrade man ju tidtabellen när 58:an infördes. Förut var det ju 19-minuter mellan första och andra avgång och sedan gick bussarna var 13:e minut (ursprungligen för att vara synkade med 48:s tidtabell innan 3:an tog över, som på den tiden hade 6-7-minuterstrafik på söndagar). I princip samma tidtabell man haft sedan 1960-talet. Man förlängde dock tiden som linjen gick när 58:an infördes, från att sista turen avgick vid 16-tiden från S:ankt Eriksplan, till att sista nu går 17.45, samtidigt som det blev taktfast kvartstrafik. På 60-talet hade man alltså totalt 25 avgångar per trafikeringsdag och idag 29 avgångar, fast då med lite sämre turtäthet idag.

Att köra på julafton är nog däremot relativt nytt. Tror inte man gjorde det så tidigt som på 1960-talet, men vem minns sådant? Tror nog man har gjort det i ett tiotal år i alla fall.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » ons 01 feb, 2017 9:36

Samtliga plattformsskyltar på röda linjen har hängt sig. Meddelandena som rullar uppdateras inte och stämmer inte alls med verkligheten.

Jag förstår att datorer kan hänga sig, men går det inte att släcka skyltarna helt istället för att låta dem visa felaktigheter?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » ons 01 feb, 2017 12:01

Inte om styrsystemet till dom har hängt sig, då får de ju inte reda på att de skall stängas av :-)
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3849
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » ons 01 feb, 2017 12:35

Jag tänkte mer på att slå om en strömbrytare, skruva ur säkringen o s v.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » tor 02 feb, 2017 9:57

När jag i forntiden jobbade som e.o. biljettexpeditör på pendeltågsstationerna längs Västeråsbanan ingick i arbetsuppgiften att kontrollera att klockorna visade rätt tid. Om så ej var fallet skulle urtavlan täckas med ett "tejpkryss", både bred tejp och stege fanns tillhanda för att verkställa detta...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » tor 02 feb, 2017 16:15

TKO skrev:När jag i forntiden jobbade som e.o. biljettexpeditör på pendeltågsstationerna längs Västeråsbanan ingick i arbetsuppgiften att kontrollera att klockorna visade rätt tid. Om så ej var fallet skulle urtavlan täckas med ett "tejpkryss", både bred tejp och stege fanns tillhanda för att verkställa detta...

/TKO


Fast det kräver ju att spärrisen lämnar spärren, något som är helt otänkbart idag (åtminstone i tuben). :roll:
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » tor 02 feb, 2017 16:40

I min morgonrutin ingår numera att sjasa ut två trötta barn ur lägenheten, lämna den ena vid skolan, ta bussen mot Söderhamnsplan, lämna den andra på dagis och slutligen ta bussen och tuben till jobbet. Imorse var ungarna tröttare än vanligt och när jag och lillgrabben stressade närmade oss hållplatsen såg jag bakljusen på en buss som såg ut att vara skyltad 670. Om det var vår buss så var den två minuter för tidig, men det skulle lika gärna kunna vara en som tomkörde till Söderhamnsplan och redan hade skyltat "670 Stockholm". Vi ställde oss på hållplatsen och väntade, medan minuterna rann iväg och jag funderade. Hade vi missat bussen? Var den inställd? Var den bara lite sen? Hade vi vunnit på att gå direkt istället för att vänta? sl.se hade självklart inget att bidra med.

Nåväl, bussen kom åtta minuter sent och på dagis hade de väntat med frukosten. En av "fröknarna" hade åkt samma buss och berättade att förseningen berodde på att föraren hade kört förbi avfarten vid Arninge och vänt uppe vid Rosenkälla. Självklart utan att säga något i högtalarna, omvägen blev ju bara en mil.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars Ödlund » tor 02 feb, 2017 16:58

NerdBoy skrev:Nåväl, bussen kom åtta minuter sent och på dagis hade de väntat med frukosten. En av "fröknarna" hade åkt samma buss och berättade att förseningen berodde på att föraren hade kört förbi avfarten vid Arninge och vänt uppe vid Rosenkälla. Självklart utan att säga något i högtalarna, omvägen blev ju bara en mil.


Min upplevelse är att det numera finns en väldigt utbredd rädsla att använda mikrofonen - högtalarsystemet.

Förmodligen skulle det vara en bra idé att lägga in lite mikrofonteknik och utropsövningar i samband med linjeutbildningarna, i alla trafikslag utom möjligen Pendeltågen, numera har ju även lokförarna fått in snitsen på detta.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: SL och konsten att informera

Inläggav BSB101 » tor 02 feb, 2017 18:33

Odd skrev:Inte om styrsystemet till dom har hängt sig, då får de ju inte reda på att de skall stängas av :-)


Då strömmen till tavlorna matas lokalt borde det bara vara att skicka ut en person med rätt behörighet att gå in i elrummet och slå av rätt säkring.

TKO skrev:Om så ej var fallet skulle urtavlan täckas med ett "tejpkryss", både bred tejp och stege fanns tillhanda för att verkställa detta...

/TKO


Hoppas det var bättre kryss med tejp än det Trafikverket lyckades åstadkomma i Södertälje förra året då södergående motorvägsbron var avstängd.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: SL och konsten att informera

Inläggav roggek » tor 02 feb, 2017 18:40

BSB101 skrev:
Odd skrev:Inte om styrsystemet till dom har hängt sig, då får de ju inte reda på att de skall stängas av :-)


Då strömmen till tavlorna matas lokalt borde det bara vara att skicka ut en person med rätt behörighet att gå in i elrummet och slå av rätt säkring.



Räcker med en piassavakvast och ett varv på plattformen, då det vid varje IDTS-skylt sitter en Säkerhetsbrytare 3-fas a la tvättstuga.
Gick så bra på 90-talet och släcka trilskande felaktiga plattformsskyltar med den metoden, så det borde fungera idag med... :cheesygrin:
TUC fick aldrig reda på allt, inte ens då...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » tor 02 feb, 2017 19:34

Fast den typen av brytare är väl inte avsedda att bryta spänning? Utan skall endast användas när kretsen redan är bruten...

Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav roggek » tor 02 feb, 2017 19:40

Men det var ett jkla bra sätt att släcka felaktiga IDTS-skyltar på, utan byråkrati...
Det var mycket som gjordes utanför regelboken förr i tunnelbanan...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tor 02 feb, 2017 20:58

Det är väl en viss skillnad mellan att stänga av en svarv å ena sidan, och en elektronisk skylt å den andra. Vet inte riktigt vad lysdioderna och styrkretsarna kan dra tillsammans på en sån där skylt, men mer än nån A kan det väl knappast bli så det går nog inte någon större nöd på den där säkerhetsbrytaren.

Däremot, och nu tycker ni väl att jag är grinig, envis samt saknar verklighetsanknytning, så tycker jag inte att det ska behövas. Det centrala styrsystemet ska inte haka upp sig och om det ändå gör det, så borde stationsdatorn själv släcka skyltarna eller ändra visningen till något typ "Allt i olag". (Någon annan får dra DEN historien!) Men så är det inte, utan när det knasar ur så ballar skyltarna antingen ur och fortsätter i tangentens riktning, eller så fryser de helt och fortsätter att visa samma information om och om igen fast alltjämt med rullande text så att man inte fattar att det är fel förrän efter en stund...
daniel_s
 
Inlägg: 11031
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » fre 03 feb, 2017 15:46

NerdBoy skrev:Rolig gissningstävling!

Vid tunnelbanestationen Tekniska högskolans sydöstra uppgång(ar) finns ett antal busshållplatser. Bussarnas tidtabeller finns även anslagna på en tavla i spärrhallen.

Bild

Så var det dags igen, de flesta tabellerna gällde t o m 20/12. Den här gången har de missat två tidtabellsbyten. :roll:
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav roggek » fre 03 feb, 2017 18:49

NerdBoy skrev:
NerdBoy skrev:Rolig gissningstävling!

Vid tunnelbanestationen Tekniska högskolans sydöstra uppgång(ar) finns ett antal busshållplatser. Bussarnas tidtabeller finns även anslagna på en tavla i spärrhallen.

Bild

Så var det dags igen, de flesta tabellerna gällde t o m 20/12. Den här gången har de missat två tidtabellsbyten. :roll:


Någonstans på en tavla i samma biljetthall skall kontaktmöjligheterna med ansvarig stationschef Sheron Fernando finnas.
Det är bara att ringa eller mejla om problemet: http://www.mtrnordic.se/verksamheter/mt ... hogskolan/
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » ons 08 mar, 2017 8:27

Lars Ödlund skrev:Min upplevelse är att det numera finns en väldigt utbredd rädsla att använda mikrofonen - högtalarsystemet.

Men plötsligt händer det! Igår var det ovanligt tjockt på motorvägen och långa köer till påfarterna. Helt oväntat tog föraren mikrofonen och ropade ut i bussen att han inte fått information om någon olycka och att det nog bara handlade om att ovanligt många valt att ta bilen. Jag undrar om det möjligen var det första högtalarutropet i år.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav NerdBoy » ons 08 mar, 2017 8:43

Idag var det en sämre dag för SL och Arriva. Vi skulle åka från Kronängsvägen i riktning Söderhamnsplan och kom till hållplatsen i god tid till avgången 06:53, men den bussen bröt tydligen ihop redan mellan Stockholm och Danderyd. Avgången 07:08 kom inte heller, den körde fast på vägen. SL körde som vanligt på i bästa Bagdad-Bob-stil och påstod att det inte fanns någon störning för linjen. Avgången 07:23 lyste också med sin frånvaro. 07:26 fick SL ut en kortfattad upplysning om linjen i sin helhet: "Förseningar."

Efter 40 minuters väntan gav vi upp och gick hem igen, lillgrabben blev för kissnödig.

(För att spä på munterheten passerades vi av cirka 8 bussar skyltade "Ej i trafik" på väg mot Söderhamnsplan. Varför inte låta någon av dem plocka upp väntande på vägen?)
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » ons 08 mar, 2017 12:53

I Årsta är Keolis inte sämre:

Igår meddelades 15:26 att bussarna på den stolta linje 160 i riktning mot Gullmarsplan skulle köra förbi hpl Årstaskolan, på grund av halka. Vi som skulle gå av där stog då inför valet att antingen gå av vid Årstaplan (förlåt, Årsta Torg heter det ju numera...) eller Vättersvägen. Valde man att gå av vid Årsta Torg och vandrade Hjälmarsvägen norrut så fick man se att bussen stannade 13 meter från min balkong...

Ingen större katastrof - men hur svårt kan det vara?

en lätt trött
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster