SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tis 15 aug, 2017 20:28

Den här grejen är helt fantastisk. Uppenbarligen har informationssystemet på något sätt låst sig, så att man inte lyckas få bort den första röda texten. Men man kan i alla fall lägga till ytterligare text som talar om att informationen man nyss läste är felaktig, alltid något. Vi får hoppas att man hittar det tekniska felet någon gång...

En grej som jag alltid har uppskattat är möjligheten att stänga av information som man inte vill ha längre. En fördel med gamla klassiska högtalarutrop, säger man inget så har man ingenting sagt. Idag fungerar det dock inte riktigt så med högtalarna heller, utan man "spelar in" ett meddelande och så "publicerar" man det, för kortare eller längre tid. (SL har i alla fall ett lyx-system med mikrofon, där man kan spela in vad som helst med vanlig röst och använda betoning där det behövs, till skillnad från Trafikverket där man endast kan skriva in text som sedan läses upp syntetiskt och så blir det som det blir...)
Bilagor
Namnlös.png
Namnlös.png (82.21 KiB) Visad 1428 gånger
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » tis 06 mar, 2018 15:45

(Vi tar väl ett nytt avsnitt i denna evighetsserie...)

Odenplan spårtrafik.jpg
Odenplan spårtrafik.jpg (229.88 KiB) Visad 528 gånger

(En annan rubrik kunde vara "fin femton fel"!)

Nu lämnar dock bildkvalitén - som vanligt - mycket i övrigt att önska, men jag kan tipsa om att linjenumren för pendeltågstrafiken inte är helt aktuella...

Kartan finns vid Odenplan, där jag kanske tycker att korrekt information är av alldeles särskilt viktig!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » tis 06 mar, 2018 16:39

TKO skrev:(Vi tar väl ett nytt avsnitt i denna evighetsserie...)

Odenplan spårtrafik.jpg

(En annan rubrik kunde vara "fin femton fel"!)

Nu lämnar dock bildkvalitén - som vanligt - mycket i övrigt att önska, men jag kan tipsa om att linjenumren för pendeltågstrafiken inte är helt aktuella...

Kartan finns vid Odenplan, där jag kanske tycker att korrekt information är av alldeles särskilt viktig!

/TKO


Jo, har noterat det många gånger. Allvarligt talat hade jag nog blivit mer förvånad om MTR faktiskt brytt sig om att byta ut skylten.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » tis 06 mar, 2018 16:43

Lars_L skrev:
TKO skrev:(Vi tar väl ett nytt avsnitt i denna evighetsserie...)

Odenplan spårtrafik.jpg

(En annan rubrik kunde vara "fin femton fel"!)

Nu lämnar dock bildkvalitén - som vanligt - mycket i övrigt att önska, men jag kan tipsa om att linjenumren för pendeltågstrafiken inte är helt aktuella...

Kartan finns vid Odenplan, där jag kanske tycker att korrekt information är av alldeles särskilt viktig!

/TKO


Jo, har noterat det många gånger. Allvarligt talat hade jag nog blivit mer förvånad om MTR faktiskt brytt sig om att byta ut skylten.


Fast dom har lyckats byta vid Gullmarsplan - där det kanske spelar mindre roll...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Verspieder » tis 06 mar, 2018 18:44

LÅ1 skrev:Apropå namnet T-centralen. Stationen hette från början bara "Centralen". Men eftersom man ville slippa folk som sprang runt och letade efter tåg mot Malmö eller Sundsvall så insåg man snart att namnet var opraktiskt. Man bytte till "T-centralen" för att undvika missförstånd. Jag tror att detta gjordes före stationens ettårsdag. (Hittar just nu inte boken Stockholm under där jag tror att jag läst det. Wikipedia säger inget.)
Denna idé med olika namn på järnvägens och T-banans stationer fungerade säkert i många år. Men med tiden började en del kalla Centralen för T-centralen. (Till och med i pressen! :roll: ) För mig är det ofattbart hur man kan kan vara så slarvig med platsbenämningarna! :evil:


Det är ju samma sak med Cityterminalen:

- Går bussen till T-Centralen?
- Nej.
- Till Centralen, menar jag.
- Nej.
- Vart går den då?
- Till Cityterminalen.
- Det är ju samma s...
- Nej.
Verspieder
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tis 06 mar, 2018 18:59

Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Apropå namnet T-centralen. Stationen hette från början bara "Centralen". Men eftersom man ville slippa folk som sprang runt och letade efter tåg mot Malmö eller Sundsvall så insåg man snart att namnet var opraktiskt. Man bytte till "T-centralen" för att undvika missförstånd. Jag tror att detta gjordes före stationens ettårsdag. (Hittar just nu inte boken Stockholm under där jag tror att jag läst det. Wikipedia säger inget.)
Denna idé med olika namn på järnvägens och T-banans stationer fungerade säkert i många år. Men med tiden började en del kalla Centralen för T-centralen. (Till och med i pressen! :roll: ) För mig är det ofattbart hur man kan kan vara så slarvig med platsbenämningarna! :evil:


Det är ju samma sak med Cityterminalen:

- Går bussen till T-Centralen?
- Nej.
- Till Centralen, menar jag.
- Nej.
- Vart går den då?
- Till Cityterminalen.
- Det är ju samma s...
- Nej.


Jag brukar aldrig svara på sådana frågor, jag ställer alltid motfrågan ”Vart ska du egentligen?” eller i svårartade fall ”Vad vill du göra egentligen?” redan som första svar. Erfarenheten har lärt mig att det där andra mest är kallprat som ingendera parten vinner något på...
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Harald » tis 06 mar, 2018 19:05

Verspieder skrev:
Det är ju samma sak med Cityterminalen:

- Går bussen till T-Centralen?
- Nej.
- Till Centralen, menar jag.
- Nej.
- Vart går den då?
- Till Cityterminalen.
- Det är ju samma s...
- Nej.

Ordmärkeri på bekostnad av bra kundservice. Från kunden synpunkt (bokstavligen, d.v.s. det kunden ser) är Centralstationen och Cityterminalen samma sak. Att det för dig som kör bussen är två olika platser ä ointressant för kunden.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tis 06 mar, 2018 19:48

Kollektivtrafiken är en arbetsplats där man måste tycka om att vara noga med saker. Sen kunde man önska sig att alla intuitivt förstod vad som är viktigt att vara noga med, men det är tyvärr inte alltid möjligt. Och då föredrar jag personal som är noga med onödigt många saker framför dem som är noga med för få saker. God stämning är kul men att inte krocka är viktigare :D

(Idag tar man knappt referenser på bussförare överhuvudtaget, så man får vara glad om de ens kan köra buss...)
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Harald » tis 06 mar, 2018 20:38

daniel_s skrev:Kollektivtrafiken är en arbetsplats där man måste tycka om att vara noga med saker.

Det håller jag med om, men man måste också kunna se saker från kundens perspektiv. Man ska förstås inte köra till Centralplan eller Klarabergsgatan om man ska till Cityterminalen, men om kunden frågar om bussen går till Centralen ska man inte säga "Nej" utan "Den går till Cityterminalen som ligger intill Centralen." Det finns ingen anledning att vara besserwisser mot kunden.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » tis 06 mar, 2018 20:44

Harald skrev:
Verspieder skrev:
Det är ju samma sak med Cityterminalen:

- Går bussen till T-Centralen?
- Nej.
- Till Centralen, menar jag.
- Nej.
- Vart går den då?
- Till Cityterminalen.
- Det är ju samma s...
- Nej.

Ordmärkeri på bekostnad av bra kundservice. Från kunden synpunkt (bokstavligen, d.v.s. det kunden ser) är Centralstationen och Cityterminalen samma sak. Att det för dig som kör bussen är två olika platser ä ointressant för kunden.

Det är väl knappast ordmärkeri! Om bussen går till Cityterminalen så är det ju dit den går. Var går gränsen? Om resenären/kunden frågar om bussen går till Sergels torg, skall bussföraren svara ja eller nej då? Eller Kungsträdgården, eller Hötorget?
Det finns ju en anledning att Cityterminalen, Centralstationen, T-centralen och Stockholm City har olika namn. (Sen kan man ju diskutera hur välvalt den sistnämnda platsens namn är! Upplagt för missförstånd.)

Men det är klart att det är bra med en konstruktiv dialog, så att resenären förstår var han eller hon hamnar i förhållande till målet.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » tis 06 mar, 2018 20:53

Cityterminalen eller Centralen skulle jag säga är samma sak, så länge det inte rör sig om en innerstadsbuss.

Centralen och T-centralen är två olika saker, men om man vet vad trafikanten vill uppnå kan man oftast bortse från det.

T-centralen och Cityterminalen är däremot aldrig samma sak, de har helt olika ändamål och målgrupper.
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » tis 06 mar, 2018 22:10

TKO skrev:
Fast dom har lyckats byta vid Gullmarsplan - där det kanske spelar mindre roll...
att
/TKO


Min poäng när det gäller SL och konsten att informera är ju inte att man saknar direktiv om att information ska bytas ut för att vara korrekt, utan att ingen bryr sig om att det faktiskt blir gjort. Det handlar ju i grunden om företagskultur. Där Trafikförvaltningen inte tycker det är viktigt i avtalen och därmed inte heller utförarna av uppdragen lägger någon vikt på att det ska bli rätt. Så länge man inte har vite i avtalen för att felaktig information sitter uppe, eller använder möjilgheterna för åtgärdsplaner för att komma tillrätta med problemen, kan ju entreprenöerna i sådana här fall bara säga att man missat det och så blir det inte mer med det. Skulle förvåna mig mycket om Trafikförvaltningen någonsin tagit upp den här typen av problem i avtalsuppföljningen med någon av entreprenörerna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Hans Wibacke » tis 06 mar, 2018 23:13

TKO skrev:Kartan finns vid Odenplan, där jag kanske tycker att korrekt information är av alldeles särskilt viktig!

Nu har jag nyss skickat in en felrapport om detta i vårt interna felrapporteringssystem. Jag hoppas att rapporten letar sig fram till rätt ställe, men som anställd på pendeln gick det egentligen inte att rapportera fel som rör tunnelbanan så vi får se vad som händer (eller inte). Förhoppningsvis är de inaktuella spårtrafikkartorna inom kort utbytta mot de nya där det tydligt framgår att linje 44 går mellan Bålsta och Södertälje centrum samt att linje 45 går mellan Uppsala och Nynäshamn. :roll:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 414
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Enceladus » ons 07 mar, 2018 0:44

Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:Kartan finns vid Odenplan, där jag kanske tycker att korrekt information är av alldeles särskilt viktig!

Nu har jag nyss skickat in en felrapport om detta i vårt interna felrapporteringssystem. Jag hoppas att rapporten letar sig fram till rätt ställe, men som anställd på pendeln gick det egentligen inte att rapportera fel som rör tunnelbanan så vi får se vad som händer (eller inte). Förhoppningsvis är de inaktuella spårtrafikkartorna inom kort utbytta mot de nya där det tydligt framgår att linje 44 går mellan Bålsta och Södertälje centrum samt att linje 45 går mellan Uppsala och Nynäshamn. :roll:


Ja, linje 44 vill nog Trafikförvaltningen helst att alla ska glömma...
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » ons 07 mar, 2018 7:05

Linje 44 anger man ju dock ändå att den inte har startat men den finns åtminstone. Men linje 45...Den är ju inte logisk på något sätt, eftersom linje 41 får hela 41 oavsett om den går till Tumba/Älvsjö eller Södertälje eller Uppsala, så borde ju givetvis 42 heta 42 även om den fortsätter från Märsta till Uppsala.

Okej sedan att man inte får plats med all information på den gemensamma skylten - men ska man ha så komplexa upplägg som det handlar om här, bör man nog ha en karta som också visar var tåg inte stannar och x-varianterna. Jämför man hur man kommunicerar från DSB när det gäller S-tågen så är ju skillnaden ganska påfallande och då lär nog den senare ha bråkdelen av Trafikförvaltningens budget för ändamålet...

Tillägg: Jo, jag vet att linje 45 enligt kartorna ska gå via Arlanda - men det kommer ju inte vara aktuellt förrän tidigast när man byggt fyra spår till Uppsala. Vad som är möjligt (om man inte ska ha två olika upplägg och göra trafiken än mer komplicerad) är ju alltså att köra via Märsta som ersättning för SJ-pendeln på sträckan. Och i sådana fall är även kartorna felritade.

Innan linje 45 börjat rulla via Arlanda (om den någonsin gör det) lär väl andra saker hunnit förändras i spårnätet och alltså borde väl lika gärna linje 41 och 42 ha Uppsala som ändstation.
Senast redigerad av Lars_L ons 07 mar, 2018 9:36, redigerad totalt 2 gånger.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » ons 07 mar, 2018 8:18

Lars_L skrev:
TKO skrev:
Fast dom har lyckats byta vid Gullmarsplan - där det kanske spelar mindre roll...
att
/TKO


Min poäng när det gäller SL och konsten att informera är ju inte att man saknar direktiv om att information ska bytas ut för att vara korrekt, utan att ingen bryr sig om att det faktiskt blir gjort. Det handlar ju i grunden om företagskultur. Där Trafikförvaltningen inte tycker det är viktigt i avtalen och därmed inte heller utförarna av uppdragen lägger någon vikt på att det ska bli rätt. Så länge man inte har vite i avtalen för att felaktig information sitter uppe, eller använder möjilgheterna för åtgärdsplaner för att komma tillrätta med problemen, kan ju entreprenöerna i sådana här fall bara säga att man missat det och så blir det inte mer med det. Skulle förvåna mig mycket om Trafikförvaltningen någonsin tagit upp den här typen av problem i avtalsuppföljningen med någon av entreprenörerna.


Visst är det så.
Den felaktiga skyltningen vid Telefonplan är vad jag vet ännu inte korrigerad - trots att TF/SL sedan länge är medveten om den och har meddelat att "dom ska titta på det..."
(Sedan hänvisade man till att det snart ska ske en total översyn av den fasta informationen på stationerna, vilket kanske skulle ursäkta att det får vara fel ett tag till!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Hans Wibacke » ons 07 mar, 2018 12:33

Lars_L skrev:Linje 44 anger man ju dock ändå att den inte har startat men den finns åtminstone.

Men när (om) linje 44 startar kommer den, som bekant, aldrig gå ända fram till Bålsta. Det är som att placera slutstationen för linje 17 och 18 i Hässelby strand.

Nåväl, det blir kanske en ny spårtrafikkarta till T19. För övrigt finns det mycket annat för resenärerna som är ologiskt och förvirrande i kommunikationen. Till exempel att tåg skyltade Krigslida egentligen oftast går till Tungelsta och att "avstigning för samtliga" inte betyder att man verkligen måste kliva av i Krigslida. :roll:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 414
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan, Stockholm

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » ons 07 mar, 2018 13:27

Hans Wibacke skrev:
Lars_L skrev:Linje 44 anger man ju dock ändå att den inte har startat men den finns åtminstone.

Men när (om) linje 44 startar kommer den, som bekant, aldrig gå ända fram till Bålsta. Det är som att placera slutstationen för linje 17 och 18 i Hässelby strand.

Nåväl, det blir kanske en ny spårtrafikkarta till T19. För övrigt finns det mycket annat för resenärerna som är ologiskt och förvirrande i kommunikationen. Till exempel att tåg skyltade Krigslida egentligen oftast går till Tungelsta och att "avstigning för samtliga" inte betyder att man verkligen måste kliva av i Krigslida. :roll:


Fast väl till/från Bro. Å andra sidan är det ju inget som hindrar att tågen utgår från Bålsta. Man använder ju regionaltågen plattform för ingående tåg vid från kopplingen på kvällen. Så något olösligt problem är det ju inte.

Men det hela hänger ihop med att man valt logiska nummer snarare än vad som trafikeras för närvarande (ursprungliga planen var ju att 44 skulle gå till Bålsta), medan skyltarna i tunnelbanan påpekar att 18 vänder i Alvik fast den går till Hässelby strand på helger och hela sommaren...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » ons 07 mar, 2018 15:14

Det där med att skilja Centralen från T-centralen är tydligen svårt. Man tycker ju att journalister på en av våra större tidningar borde veta bättre, men inte: "Polis grep in efter Schyfferts hjälteinsats på T-centralen". Allt tyder på att det var på Centralen som dramat inträffade.

Det omvända, att kalla T-centralen för Centralen är väl ganska ovanligt?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Enceladus » ons 07 mar, 2018 15:23

LÅ1 skrev:Det där med att skilja Centralen från T-centralen är tydligen svårt. Man tycker ju att journalister på en av våra större tidningar borde veta bättre, men inte: "Polis grep in efter Schyfferts hjälteinsats på T-centralen". Allt tyder på att det var på Centralen som dramat inträffade.

Det omvända, att kalla T-centralen för Centralen är väl ganska ovanligt?


T-Centralen har fler resenärer än Stockholm City, Centralstationen, Cityterminalen, Centralen och Sergels torg tillsammans. Då är det naturligt att det namnet används för hela området.
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster