SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » lör 10 jun, 2017 22:04

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Nu har jag tittat vid T-Centralen och jag har inte hittat någon skylt där den gröna färgen saknas för gröna linjen. Däremot är den gröna randen, på grund av sin placering och den dåliga kontrasten, svår att upptäcka på de skyltar som inte är innerbelysta (exempelvis de längsmonterade skyltarna vid plattformsdel 4).

Eller har du LÅ1 upptäckt någon annan skylt som inte jag sett?

Den eller de skyltar jag reagerat över är skyltarna som hänvisar ner via trapporna från övre plattformen. Där visas siffror med blå bakgrund för destinationerna på blåa linjen och siffror på röd bakgrund för destinationerna Ropsten och Mörby centrum. Men för gröna linjen finns bara destinationerna och där linjenumret borde finnas ser man bara att den grå bakgrundsytan är något insjunken. Minns jag inte alldeles fel så var det så åtminstone vid den trappan som ligger mot Vasagatan till. Jag är lite osäker på om det var så vid den andra trappan.

Skyltarna tycks också vara förberedda för att få in pendeltågens destinationer.

Man kan ju ha fixat skyltningen under de senaste dagarna. För jag har inte tittat så noga varje gång jag varit på platsen.

Kollade i dag. Det är som jag beskrev det. Vid båda trapporna ner från den övre perrongen saknas linjenummer för Gröna linjens destinationer. (Eller får man skriva Gröna linjens linjer? :) )

Inser att jag fortfarande inte använde bansystemens namn korrekt! Jag skrev "blåa linjen", när det borde varit "Blå linjen"! Det där kommer jag nog aldrig att lära mig att använda korrekt och konsekvent!

Kollade upp övrig skyltning på denna plattform. Rätt snyggt. Men fortfarande de gamla vita skyltarna kvar på två ställen! Det är väl ingen djärv gissning att man inte kommer att hinna införa denna nya form av skyltning på hela T-banenätet innan man har bestämt sig för ett helt annat koncept! :wink:
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12411
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » sön 11 jun, 2017 6:47

Fast just när det gäller grön linje och det nya skyltsystemet blir det ju lite roligt. 17 går till Åkeshov, 18 till Alvik och 19 till Hässelby strand enligt skyltsystemet. Nu är det ju dock så att man sedan länge inte kör efter det systemet (på helger och på sommaren är det ju under nästan hela trafikdygnet linje 18 som går till Hässelby strand), så det blir ju bara förvirrande. Varför håller man fast vid linjenummer när de inte gäller för en ganska stor del av trafikeringen? Och kanske framförallt den tid då det är många sällanresenärer till vilka skyltsystemet främst är till?

Varför ha linjenummer på skyltarna som bara förvirrar för passagerarna?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » sön 11 jun, 2017 9:12

Lars_L skrev:Fast just när det gäller grön linje och det nya skyltsystemet blir det ju lite roligt. 17 går till Åkeshov, 18 till Alvik och 19 till Hässelby strand enligt skyltsystemet. Nu är det ju dock så att man sedan länge inte kör efter det systemet (på helger och på sommaren är det ju under nästan hela trafikdygnet linje 18 som går till Hässelby strand), så det blir ju bara förvirrande. Varför håller man fast vid linjenummer när de inte gäller för en ganska stor del av trafikeringen? Och kanske framförallt den tid då det är många sällanresenärer till vilka skyltsystemet främst är till?

Varför ha linjenummer på skyltarna som bara förvirrar för passagerarna?


Egentligen gör det ju ingenting. Linjenumret visar ju vilken väg som ett tåg (eller en buss) åker. Destinationen visar egentligen riktningen. På en samling med linjer där man har en gemensam sträckning i ena änden men separata sträckningar i andra änden så har ju linjenumret mindre betydelse när man åker mot ena änden.

Så, tåg västerut på tunnelbana 1 behöver ju trafikanten inte bry sig om linjenumret, och är nog ofta smart nog att bortse ifrån det, men åker man söderut så har linjenumret större betydelse eftersom det visar att man åker med rätt tåg. Det har ännu större betydelse när slutstationerna är gemensamma men färdvägen dit är gemensamma, eller när två linjer möter varandra på flera ställen.
Att ha färger på linjer är bra på kartor, men det är inte bra som linjeidentiteter eftersom dom har en tendens att ändras ibland. Både tunnelbana 1 och tunnelbana 2 har skiftat linjefärger genom åren. Tvärbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan har alla bytt färg i närtid, så det är inte en företeelse som inte längre förekommer.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4139
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » sön 11 jun, 2017 14:55

Odd skrev:
Lars_L skrev:Fast just när det gäller grön linje och det nya skyltsystemet blir det ju lite roligt. 17 går till Åkeshov, 18 till Alvik och 19 till Hässelby strand enligt skyltsystemet. Nu är det ju dock så att man sedan länge inte kör efter det systemet (på helger och på sommaren är det ju under nästan hela trafikdygnet linje 18 som går till Hässelby strand), så det blir ju bara förvirrande. Varför håller man fast vid linjenummer när de inte gäller för en ganska stor del av trafikeringen? Och kanske framförallt den tid då det är många sällanresenärer till vilka skyltsystemet främst är till?

Varför ha linjenummer på skyltarna som bara förvirrar för passagerarna?


Egentligen gör det ju ingenting. Linjenumret visar ju vilken väg som ett tåg (eller en buss) åker. Destinationen visar egentligen riktningen. På en samling med linjer där man har en gemensam sträckning i ena änden men separata sträckningar i andra änden så har ju linjenumret mindre betydelse när man åker mot ena änden.

Så, tåg västerut på tunnelbana 1 behöver ju trafikanten inte bry sig om linjenumret, och är nog ofta smart nog att bortse ifrån det, men åker man söderut så har linjenumret större betydelse eftersom det visar att man åker med rätt tåg. Det har ännu större betydelse när slutstationerna är gemensamma men färdvägen dit är gemensamma, eller när två linjer möter varandra på flera ställen.
Att ha färger på linjer är bra på kartor, men det är inte bra som linjeidentiteter eftersom dom har en tendens att ändras ibland. Både tunnelbana 1 och tunnelbana 2 har skiftat linjefärger genom åren. Tvärbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan har alla bytt färg i närtid, så det är inte en företeelse som inte längre förekommer.


Visst har du en poäng med det! Dock är det väl tämligen ovanligt att man har linjer som kör lite andra sträckor än dess linjesträckning (annat än vid in/utgående turer). Så gör man ju inte i några andra spårsystem där man har linjesystem.

Men bristen på information är väl bara att man på vissa kartor låter alla tre linjer vända vid Hässelby strand, andra att man väljer då den modell som man gjort här. Vill man använda linjenummer för att tala om vilken linje man ska åka med och det inte stämmer, är det ju därmed meningslöst och leder snarast till missförstånd. Säger någon i något sammanhang att man ska åka 19 till Vällingby och man står och väntar på att linje 19 ska komma, så kanske det tar en stund innan man reagerar på att det är linje 18 som är linje 19. För oss som kan systemet har det ju ingen betydelse, utan det är ju just för dem som inte är så vana, utländska turister etc, som kanske tycker våra bokstäver är rätt svårlästa och det tar sin tid att sätta in sig i systemet. Alla har ju inte ens tittat på linjenätet och vet att det bara är en gren västerut.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » sön 11 jun, 2017 15:47

En enkel regel är att felaktig information är sämre än ingen information alls. På samma sätt är det med linjenummer...

En annan god regel är att om man måste ta till långa och omständliga förklaringar för att visa att något i och för sej är sakligt fel men det gör inte så mycket är det i de allra flesta fall bättre att lägga mödan på att göra rätt från början!

Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7699
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Kantorn » sön 11 jun, 2017 15:54

Jag tycker att alla ändstationer i norr borde ha varsitt nummer, exvis 19 till Hässelby, 18 Åkeshov och 17 till Vällingby. Oavsett var de startar i söder.

Alternativet är faktiskt att alla linjer har ändhållplats i Hässelby, men en del vänder tidigare. Som i London tex.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7064
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » sön 11 jun, 2017 17:16

Kantorn skrev:Jag tycker att alla ändstationer i norr borde ha varsitt nummer, exvis 19 till Hässelby, 18 Åkeshov och 17 till Vällingby. Oavsett var de startar i söder.

Det känns som en självklarhet! Linjenumret skall tala om vart tåget är på väg, inte var det kommer ifrån.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12411
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » sön 11 jun, 2017 17:38

Lars_L skrev:... Säger någon i något sammanhang att man ska åka 19 till Vällingby och man står och väntar på att linje 19 ska komma, så kanske det tar en stund innan man reagerar på att det är linje 18 som är linje 19. ...

Det är ju i så fall inte fel på linjesystemet utan att den som informerat om det glömt av att tala om att man kan åka med linje 17, 18 eller 19 västerut...

Samma fenomen uppstår ju även på andra linjer, som busslinjer, som har insatstrafik som inte går hela linjens längd.

F ö så hade man ju en gång i tiden ett system som mer eller mindre baserades på tilläggsbokstäver efter linjenumret, för extratrafik, ändrad körväg, skip-stop etc, och ibland andra bokstäver för att indikera andra varianter på sträckningen. Men eftersom systematiken och kunskapen om den har gått förlorad nu för tiden så funkar inte det längre.

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag tycker att alla ändstationer i norr borde ha varsitt nummer, exvis 19 till Hässelby, 18 Åkeshov och 17 till Vällingby. Oavsett var de startar i söder.

Det känns som en självklarhet! Linjenumret skall tala om vart tåget är på väg, inte var det kommer ifrån.


Där är det ju extra viktigt att man tex använder via-information. Hässelbytågen går ju via Alvik, Åkeshov och Vällingby vilket gör det enkelt för kusinen från Säffle att förstå att "ta linje 17, 18 eller 19 till Åkeshov, gå av vid Brommaplan". Ordryttare kan ju alltid missförstå det men det problemet går nog aldrig att undvika.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4139
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » mån 12 jun, 2017 14:26

Odd skrev:
Lars_L skrev:... Säger någon i något sammanhang att man ska åka 19 till Vällingby och man står och väntar på att linje 19 ska komma, så kanske det tar en stund innan man reagerar på att det är linje 18 som är linje 19. ...

Det är ju i så fall inte fel på linjesystemet utan att den som informerat om det glömt av att tala om att man kan åka med linje 17, 18 eller 19 västerut...

Samma fenomen uppstår ju även på andra linjer, som busslinjer, som har insatstrafik som inte går hela linjens längd.


Signaturen "Odd":s vid första påseendet övertygande argumentation för att det är korrekt att på linjekartor ange andra bestämmelsestationer än de som tidvis används i verkligheten har ett avgörande hål. Hen jämför med kortvändandande turer på busslinjer - medan situationen på tunnelbanans Brommagren oftast är den motsatta: - Tågen går förbi linjens (på kartor) angivna ändstation.

Om SL skulle tillämpa skribentens logik skulle det riktiga vara att ange Hässelby Strand som ändstation för såväl 17 som 18 och 19. Att de flesta turer "kortvänder" är ju enligt signaturen inget konstigt...
Nackdelen med detta system är naturligtvis att hela informationsvärdet med linjenummer försvinner - och då kanske det är lika bra att ta bort dessa?'

Eller så kan man helt enkelt göra rätt - det var ju inte så svårt för 20-30 år sedan!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7699
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lars_L » mån 12 jun, 2017 18:36

Att jag tog upp det är ju för att man valde med C20 att inte visa linjenummer på tågen och på skyltarna ovanför har det bara stått grön linje och destinationerna.
Och enda orsaken till att man kör linje 18 på helger och sommar till Hässelby Strand är ju för att man sparar in ett omlopp, men ett omlopp som å andra sidan innebär att det väl nästan alltid är ett par avgångar som får vända i Hökarängen/Högdalen eller Vällingby.

Nu förekom i och för sig detta även förr i tiden, man lät redan på 1980-talet enstaka turer på linje 17 och 27 fortsätta till Hässelby strand. Men på den tiden var det ju lite svårare att skylta om tågen....

Egentligen skulle man ju bara kunna ändra linjenummer vid Gullmarsplan om man nu är mån om att spara in omloppet. Det finns ju inga tidtabeller ändå att läsa och kopplingen rent tekniskt borde ju kunna gå att lösa i appar och annat. Har väl hört om att man på vissa håll kan lösa det genom att ha dubbla linjenummer. För den som söker omloppet i en app skulle det då vara möjligt att det fortfarande är linje 18 för de som stiger på längs Farstagrenen, men för den som stiger på från och med Gullmarsplan, skulle det då varat linje 19 som står på skyltarna på stationen.

Det intressanta är ju också att man har två olika kartor. På den karta som finns i tunnelbanehäftet (ja, det finns fortfarande ett sådant), har ju alla tre ändstation vid Hässelby strand. http://sl.se/ficktid/vinter/vtbana.pdf
Alltså är det ytterligare ett exempel på SL:s problem med att informera!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » mån 12 jun, 2017 19:15

TKO skrev:...Signaturen "Odd":s vid första påseendet övertygande argumentation för att det är korrekt att på linjekartor ange andra bestämmelsestationer än de som tidvis används i verkligheten har ett avgörande hål....


Och märkligt nog så har 'signaturen "Odd"', som lustigt nog även bär namnet Odd, oftast rätt eftersom det ofta behöver "motbevisas" snarare med undantagen än reglerna :-D
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4139
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » mån 12 jun, 2017 19:17

Ja det var ju en intressant karta...
Jag trodde att vissa tåg vänder cid Telefonplan och Alby - men så är tydligen inte fallet!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7699
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » ons 12 jul, 2017 20:38

I eftermiddag, onsdag 12 juli, hade man stopp vid Östermalmstorg p.g.a. vagnfel. Förmodligen stod tåget i tunneln mellan Östermalmstorg och T-centralen, norrgående spår. Man löste det så att man med gles trafik körde tåg norrifrån till T-centralen. Där vände tågen åter norrut på motspår. Söderifrån vände man tågen vid Mariatorget, och ett tåg pendlade mellan Mariatorget och Slussen. Mellan Slussen och T-centralen gick endast Gröna linjen. Upplägget liknar det som skall gälla på heltid från lördag 15 juli till och med onsdag 26 juli. Om det är exakt likadant vet jag inte, eftersom man då inte har ett trasigt tåg att ta hänsyn till.

I dag var informationen katastrofal i början. Och till viss del felaktig. Men när väl informationen och trafikupplägget kommit igång och man fått ut några informatörer på plattformarna så fanns det ändå en hel del att önska.

1. Om man redan i biljetthallen vid T-centralen försökt få passagerarna att direkt gå till lämpligt spår hade mycket varit vunnet. Nu kom människor ner till fel perrong och väl där fick de information vart de borde gått. (Hur det var vid Slussen vet jag inte.)

2. De som fick informationen enbart från högtalarna blev hänvisad till ett spårnummer, men några spårnummer skyltas inte längre på T-centralen. I alla fall inte på ett tydligt sätt.

3. Viss information gick ut på plattformsskyltarnas andra rad. Men på första raden visades den information som skulle visas om allt var normalt. D.v.s. om man stod vid det spår där tågen kommer att gå mot Östermalmstorg och vidare norr ut så visade plattformsskylten antal minuter till de olika tågen mot Fruängen och Norsborg. Går den informationen inte att stänga av om man vill visa störningsinformation rullande på undre raden? Vid Östermalmstorg förstod passagerarna ingenting. "De säger att tåget mot Ropsten skall gå här, men jag såg ett tåg gå i riktning mot T-centralen. Och nästa tåg går ju mot Fruängen". Resenärerna "vet" ju att spåren är enkelriktade!
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12411
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » ons 12 jul, 2017 21:55

Eller varför inte på Arlanda?

Apropå (?) pilar som används på konstiga sätt så såg jag idag att man har vidareutvecklat förvirringskonsten vid Slussen. Sedan en tid är nämligen pelarna i bussterminalen försedda med skyltar som anger var de olika busshållplatserna ligger och har en pil som pekar åt vänster när det är meningen att man ska gå åt höger.

Nu i dagarna har man tydligen upptäckt att det är fruktansvärt förvirrande, och uppenbarligen dragit slutsatsen att lösningen är ännu fler pilar åt det felaktiga hållet.

IMG_1311_.jpg
IMG_1311_.jpg (165.4 KiB) Visad 1346 gånger


Hur hade det varit att bara ge f-n i att klåfingra från början?

Dessutom är som synes siffrorna alldeles för små, vilket är ytterligare en ovänlig handling mot den som har lite bråttom.
daniel_s
 
Inlägg: 11412
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » mån 17 jul, 2017 17:44

Inge skrev:Jodå spår två är skyltat vid T-centralen. Risken är dock överhängande att resenärerna hamnar i Uppsala.

Jag har nu sett att spårnumren är skyltade på T-centralen. Lite diskret, men informationen finns. Och så länge man går på ett tåg på T-centralen så hamnar man inte i Uppsala.
På bilden i denna artikel kan man se skyltningen, även om själva spårnumret inte är läsbart på bilden. Det står en 3:a i cirkeln, om allt är som det skall vara.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12411
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav TKO » mån 17 jul, 2017 18:07

När jag igår morse passerade T-centralen efter en 22 timmar försenad resa från Abisko såg jag de nya skyltarna. Rätt snygga tycker jag - även om spårnummerangivelsen är som ovan noterats tämligen 'diskret'...
Men spårnumret är kanske inte heller den viktigaste informationen - så det kan vara helt rätt att hålla denna nedtonad!

en för dagen ovanligt positiv
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7699
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » mån 17 jul, 2017 18:20

TKO skrev:När jag igår morse passerade T-centralen efter en 22 timmar försenad resa från Abisko såg jag de nya skyltarna. Rätt snygga tycker jag - även om spårnummerangivelsen är som ovan noterats tämligen 'diskret'...
Men spårnumret är kanske inte heller den viktigaste informationen - så det kan vara helt rätt att hålla denna nedtonad!

en för dagen ovanligt positiv
Thomas K Ohlsson

Det var vid en "oplanerad generalrepetition" av Röda linjens avstängning i onsdags som man hänvisade trafikanterna till olika spår genom att säga spårnumret. Jag har beskrivit det tidigare i tråden. Då hade jag inte observerat att spårnumren överhuvudtaget var skyltade. Eller kanske bara förträngt det som onödig information. Dagen efter såg jag att spårnumren var skyltade på pelarna alldeles vid trapporna mellan T-centralens två övre plan. Sedan såg jag det också på tavlorna av den typ som finns på bilden i artikeln jag länkade till tidigare.

När jag hörde hänvisningen visste jag inte var jag skulle leta, även om jag insåg vart jag skulle gå ändå. Visste ju att spår 1 o 2 är det övre planet och 3 o 4 det undre av de aktuella planen. I efterhand så kom jag på att jag egentligen visste att norrgående spår har lägst nummer på respektive perrong.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12411
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Odd » mån 17 jul, 2017 23:04

Numera finns det inte bara ett "spår 3 och 4" vardera på Centralkomplexet (Centralstation/T-centralen/Stockholm City) utan hela tre. Jag fattar inte varför man över huvud taget skall särskilja på "Stockholm City" från "T-centralen", det hade varit mer logiskt att låta pendeltågens station i city heta "T-centralen" eftersom det ju är en enda station och helt enkelt numrera plattformarna "plf/spår 7-10". Vid Odenplan finns det två spår 1 och två spår 2. Vad skall man då numrera Roslagsbanans spår när de kommer till Odenplan och/eller T-centralen? Spår 1-4 dom också?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4139
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL och konsten att informera

Inläggav Lennart Petersen » tis 18 jul, 2017 0:03

Odd skrev:Numera finns det inte bara ett "spår 3 och 4" vardera på Centralkomplexet (Centralstation/T-centralen/Stockholm City) utan hela tre. Jag fattar inte varför man över huvud taget skall särskilja på "Stockholm City" från "T-centralen", det hade varit mer logiskt att låta pendeltågens station i city heta "T-centralen" eftersom det ju är en enda station och helt enkelt numrera plattformarna "plf/spår 7-10". Vid Odenplan finns det två spår 1 och två spår 2. Vad skall man då numrera Roslagsbanans spår när de kommer till Odenplan och/eller T-centralen? Spår 1-4 dom också?


Lite irrationellt då i sammanhanget kan ju vara att vid Slussen är Saltsjöbanan spår 5.
Även om nu Saltis för tillfället inte går till Slussen och när den återkommer blir det sannolikt två spår så vi kan gissa att det blir spår 5-6 .
Men stationskomplexet T-Centrale Stockholm City borde fått ett gemensamt namn och gemensam spårnumrering självklart.
T-Centralen är så intetsägande att den lika gärna kunde fått heta City eller kanske Klara som också förts på tal.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1979
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » tis 18 jul, 2017 7:20

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Numera finns det inte bara ett "spår 3 och 4" vardera på Centralkomplexet (Centralstation/T-centralen/Stockholm City) utan hela tre. Jag fattar inte varför man över huvud taget skall särskilja på "Stockholm City" från "T-centralen", det hade varit mer logiskt att låta pendeltågens station i city heta "T-centralen" eftersom det ju är en enda station och helt enkelt numrera plattformarna "plf/spår 7-10". Vid Odenplan finns det två spår 1 och två spår 2. Vad skall man då numrera Roslagsbanans spår när de kommer till Odenplan och/eller T-centralen? Spår 1-4 dom också?


Lite irrationellt då i sammanhanget kan ju vara att vid Slussen är Saltsjöbanan spår 5.
Även om nu Saltis för tillfället inte går till Slussen och när den återkommer blir det sannolikt två spår så vi kan gissa att det blir spår 5-6 .
Men stationskomplexet T-Centrale Stockholm City borde fått ett gemensamt namn och gemensam spårnumrering självklart.
T-Centralen är så intetsägande att den lika gärna kunde fått heta City eller kanske Klara som också förts på tal.

Det som skiljer Saltsjöbanans slussenstation och Pendeltågens station Stockholm City är att SL har all kontroll och ansvar vid Slussen, men i City äger SL bara tunnelbanestationen T-centralen, inte pendeltågsstationen Stockholm City som ägs av staten/Trafikverket. (Kommer Roslagsbanan hit så kan dess station säkert heta T-Centralen, om man nu tycker det är lämpligt.)

Sedan hade visst blåljusmyndigheterna synpunkter på namnsättningen också har jag för mig. Men vad hjälper det att ha olika officiella namn om folk ända säger fel namn? För en tid sedan fick ju t.o.m. svt.se/nyheter ändra en hel nyhetsartikel för att skribenten konsekvent skrivit T-centralen när det handlade om Stockholms Centralstation.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12411
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster