SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav daniel_s » ons 19 jul, 2017 8:39

Jag har aldrig någonsin hört en trafikant använda ordet plattformsdel. Det är också ett mycket opraktiskt uttryck att använda på skyltar eftersom det är så långt. Till och med personalen tycker att det är för långt, och säger oftare t ex "plattform fyra" än "plattformsdel fyra". Det är egentligen bara misslyckad social ingenjörskonst att försöka använda det begreppet till någonting, i synnerhet externt!
daniel_s

Inläggav Inge » ons 19 jul, 2017 8:41

Ja, man borde säga perrong. Men det står pfd på en del skyltar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » ons 19 jul, 2017 8:57

Det är möjligt att perrong är liktydigt med "plattformsdel" i den av dig beslutade ordlistan, men som du själv konstaterat är det ju aningen svårt att styra över hur allmänheten använder orden.

För övrigt är det sällsynt att det finns något egentligt behov av att skilja mellan ena och andra sidan av de spår som har plattformar på båda sidorna. Vid exempelvis Högdalen var det i många år skyltat spår 1 och 2 vid norrplattformen samt spår 3 mot Hagsätra, och de fåtaliga gånger tåg mot Hagsätra gick från mellanspåret (som var mycket sparsamt utrustat på den sidan) så fattade folk det ändå.
daniel_s

Inläggav Inge » ons 19 jul, 2017 9:04

Skyltarna verkar bortplockade vid Åkeshov och Vällingby också, så det kanske inte finns några skyltar med "pfd" kvar på någon station där det finns fler plattformsdelar än spår.

Men vad gäller undantagssituatione är det väl precis då som man behöver ha ett skyltat nummer som man kan hänvisa till?

Förutom att det vid Liljeholmen faktiskt behövs för vardagsanvändningen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » ons 19 jul, 2017 9:20

Trespårsstationerna är så lättöverskådliga att det inte är något problem i praktiken. Vad beträffar Liljeholmen så finns det ju ytterligt sällan något skäl till att hänvisa folk till pfd 4 för påstigning, så även där klarar man sig i praktiken utan det mesta - behöver man göra något improviserat vagnbyte e d så är manuell information både nödvändig och tillräcklig.
daniel_s

Inläggav Inge » ons 19 jul, 2017 9:38

daniel_s skrev:Trespårsstationerna är så lättöverskådliga att det inte är något problem i praktiken. Vad beträffar Liljeholmen så finns det ju ytterligt sällan något skäl till att hänvisa folk till pfd 4 för påstigning, så även där klarar man sig i praktiken utan det mesta - behöver man göra något improviserat vagnbyte e d så är manuell information både nödvändig och tillräcklig.

Men om någon frågar konduktören (eller numer föraren) på tvärbanan från vilket spår tåget till Sätra går är det ingen höjdare att svara "spår 4". Risken är då att resenären ställer sig vid det fjärde spåret på pfd 4. Förvisso kommer tåget att stanna där, men inga dörrar kommer att öppnas åt det hållet, vilket kan verka snopet för resenären. Ett bättre alternativ är då att svara "perrong 5" och att resenären möts av skyltar med 5:or på.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » ons 19 jul, 2017 9:44

Apropå namnet T-centralen. Stationen hette från början bara "Centralen". Men eftersom man ville slippa folk som sprang runt och letade efter tåg mot Malmö eller Sundsvall så insåg man snart att namnet var opraktiskt. Man bytte till "T-centralen" för att undvika missförstånd. Jag tror att detta gjordes före stationens ettårsdag. (Hittar just nu inte boken Stockholm under där jag tror att jag läst det. Wikipedia säger inget.)
Denna idé med olika namn på järnvägens och T-banans stationer fungerade säkert i många år. Men med tiden började en del kalla Centralen för T-centralen. (Till och med i pressen! :roll: ) För mig är det ofattbart hur man kan kan vara så slarvig med platsbenämningarna! :evil:

(Hittade nog ett fel i Wikipedia, tror jag. "Den tredje biljetthallen ("krysset") är belägen under Vasagatan med tre nedgångar från gatuplanet." Jag har för mig att det bara är två kvar.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Magnus Ahltorp » ons 19 jul, 2017 9:53

På Liljeholmen är det dock väldigt begripligt skyltat, eftersom den terminologi som används är "Spår", fast det betyder plattformsdel. Endast puristerna blir förvirrade.
Magnus Ahltorp

Inläggav hgsldf » ons 19 jul, 2017 15:05

Magnus Ahltorp skrev:På Liljeholmen är det dock väldigt begripligt skyltat, eftersom den terminologi som används är "Spår", fast det betyder plattformsdel. Endast puristerna blir förvirrade.

Gott så och skriver man "Spår" begriper hälften av innevånarna i resterande EU, skriver man "Spår/Pista" så förstår 90 % av samma personer även kl 01:00.
/Göran
hgsldf

Inläggav TKO » tis 08 aug, 2017 18:15

Liljeholmens bussterminal:
20170805_122731.jpg
20170805_122731.jpg (64.97 KiB) Visad 887 gånger

Vid läge J:
20170805_122747.jpg
20170805_122747.jpg (50.48 KiB) Visad 887 gånger

Ja visst går det att med lite god vilja förstå att linje 160 avgår från läge L - men nog hade det varit bättre om det framgått mer direkt!

(Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén - det var mörkt och jag hade bråttom)

Vid läge L var skylten blank - jag hann inte ta någon bild...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav LÅ1 » tis 08 aug, 2017 18:32

TKO skrev:Ja visst går det att med lite god vilja förstå att linje 160 avgår från läge L - men nog hade det varit bättre om det framgått mer direkt!

(Jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén - det var mörkt och jag hade bråttom)

/TKO

Från vilket läge brukar 160 gå? Är det läge L, men dess skylt var trasig, så man läste informationsproblemet på detta "kreativa" sätt?
Bäst vore ju att dirigera bussarna till läge J när man nu ändå hänvisade passagerarna dit. Och ville man ändå använda läge L, men inte kunde skriva det på stora tavlan så skulle man kanske kunnat lägga in en text i fältet till höger!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » tis 08 aug, 2017 18:44

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Ja visst går det att med lite god vilja förstå att linje 160 avgår från läge L - men nog hade det varit bättre om det framgått mer direkt!

/TKO

Från vilket läge brukar 160 gå? Är det läge L, men dess skylt var trasig, så man läste informationsproblemet på detta "kreativa" sätt?
Bäst vore ju att dirigera bussarna till läge J när man nu ändå hänvisade passagerarna dit. Och ville man ändå använda läge L, men inte kunde skriva det på stora tavlan så skulle man kanske kunnat lägga in en text i fältet till höger!

160 brukar gå från läge J. Nu var det omöjligt att använda det - en buss hade kört sönder delar av refugen (eller vad man nu skall kalla det).
Jag förmodar att hållplatsläget är förkodat för varje avgång och att det var svårt/omöjligt/jobbigt att ändra varje avgång - därför använde man sej av tilläggstexten.

Jag ger INTE denna lösning full poäng!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » tis 08 aug, 2017 23:27

Inte jag heller! Långsamt och icke-intuitivt system att använda.
daniel_s

Inläggav Lars_L » ons 09 aug, 2017 6:46

Ungefär som att man inte tidigare (nu har man faktiskt häpnadsväckande ordnat det) kunnat ha en hållplatstidtabell från Liljeholmen på alla avgångar på linje 165, eftersom man använder två gater för linjen. Man har alltså fått titta på två olika hållplatstidtabeller, tydligt uppsatta (fast ibland har man nog bara satt upp den ena) som båda då visat halva turutbudet....

Men att man ordnat det är ju faktiskt ganska fantastiskt. Nästan som om någon på SL faktiskt läst hållplatstidtabellen och därtill orkat åtgärda felet...
Lars_L

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 13 aug, 2017 21:46

TKO skrev:
LÅ1 skrev:

/TKO

160 brukar gå från läge J. Nu var det omöjligt att använda det - en buss hade kört sönder delar av refugen (eller vad man nu skall kalla det).
Jag förmodar att hållplatsläget är förkodat för varje avgång och att det var svårt/omöjligt/jobbigt att ändra varje avgång - därför använde man sej av tilläggstexten.

Jag ger INTE denna lösning full poäng!

Förra gången detta inträffade var det skyltat rätt på stora skylten, och skyltat med hänvisningsmeddelande på läge J, så det går uppenbarligen att göra rätt.
Magnus Ahltorp

Inläggav daniel_s » tis 15 aug, 2017 20:28

Den här grejen är helt fantastisk. Uppenbarligen har informationssystemet på något sätt låst sig, så att man inte lyckas få bort den första röda texten. Men man kan i alla fall lägga till ytterligare text som talar om att informationen man nyss läste är felaktig, alltid något. Vi får hoppas att man hittar det tekniska felet någon gång...

En grej som jag alltid har uppskattat är möjligheten att stänga av information som man inte vill ha längre. En fördel med gamla klassiska högtalarutrop, säger man inget så har man ingenting sagt. Idag fungerar det dock inte riktigt så med högtalarna heller, utan man "spelar in" ett meddelande och så "publicerar" man det, för kortare eller längre tid. (SL har i alla fall ett lyx-system med mikrofon, där man kan spela in vad som helst med vanlig röst och använda betoning där det behövs, till skillnad från Trafikverket där man endast kan skriva in text som sedan läses upp syntetiskt och så blir det som det blir...)
Bilagor
Namnlös.png
Namnlös.png (82.21 KiB) Visad 698 gånger
daniel_s

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik