Switch to mobile style

Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinjer

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav NerdBoy » ons 17 dec, 2014 17:53

Verspieder skrev:
Ulrik Berggren skrev:Bra tråd f ö, tack för initiativet Calle :D Kulla vägskäl hör till skräckexemplen bland "bytespunkterna" i norra Storstockholm.

Medhåll! Det är alltid kul att se andra skribenters förslag på lösningar! :)

Ja, det var just därför jag startade tråden. :)
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » ons 17 dec, 2014 17:56

darthjpp skrev:Efter att ha tagit en titt på dagens (juni 2014) situation så har hållplatserna längs Vaxholmsvägen (274) flyttats så att de ligger efter väg 1004 från Stockholm/Rydbo räknat. Pendelparkeringen har flyttat in mellan 274/1004. Det förbättrar situationen avsevärt, även om det optimala vore att köra in alla bussar på pendelparkeringen för öka säkerheten för busspassagerarna.

Länk till Google Maps Streetview
https://www.google.se/maps/@59.4500745,18.2157801,3a,90y,81.84h,72.69t/data=!3m4!1e1!3m2!1sT8e2J7ZSYM2RYp2256yldA!2e0

Länk till lantmäteriets flygbild:
http://kso2.lantmateriet.se/?e=682307&n=6594584&z=15&profile=default_orto_noauth

Editerad efter en titt på kartor över området :-)

Det var de här förändringarna som jag försökte beskriva i sista delen av mitt startinlägg, men det kanske blev lite otydligt.

Nackdelarna är som sagt:
* De som använder infartsparkeringen måste fortfarande korsa Vaxholmsvägen (men nu på kvällen).
* Resande Åkersberga->Vaxholm, Arninge->Vaxholm och Tekniska högskolan->Åkersberga måste korsa Vaxholmsvägen.
* Många resenärer väljer att korsa Vaxholmsvägen på fel ställe, istället för att gå 50 meter till “nästan-övergångsstället” och sedan 50 meter tillbaka. Särskilt när de upplever att de är på väg att missa bytet.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » ons 17 dec, 2014 17:57

När snön började falla idag insåg jag att jag glömt ett nackdel med den tidigare lösningen med vändslinga sydväst om korsningen, nämligen att det blev minst sagt knöligt när Trafikverket inte klarade av att ploga slingan så att bussarna kunde köra in där. Jag minns ett tillfälle då jag tog 670 hemifrån, bytte till 629 vid Kulla vägskäl, gick av i Arninge och handlade, tog 629 tillbaka till Kulla vägskäl, blev avsläppt på fel sida korsningen och insåg att det var livsfarligt att försöka korsa Vaxholmsvägen till fots, tog 629 tillbaka till Östra Ryds kyrka och bytte till 670. Jag var borta typ 4 timmar... :o

(Jag undrar vem som har ansvar för att den nuvarande slingan plogas?)
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav daniel_s » ons 17 dec, 2014 20:54

NerdBoy skrev:När snön började falla idag insåg jag att jag glömt ett nackdel med den tidigare lösningen med vändslinga sydväst om korsningen, nämligen att det blev minst sagt knöligt när Trafikverket inte klarade av att ploga slingan så att bussarna kunde köra in där. Jag minns ett tillfälle då jag tog 670 hemifrån, bytte till 629 vid Kulla vägskäl, gick av i Arninge och handlade, tog 629 tillbaka till Kulla vägskäl, blev avsläppt på fel sida korsningen och insåg att det var livsfarligt att försöka korsa Vaxholmsvägen till fots, tog 629 tillbaka till Östra Ryds kyrka och bytte till 670. Jag var borta typ 4 timmar... :o

(Jag undrar vem som har ansvar för att den nuvarande slingan plogas?)

Frågar man SL så är det säkert Arriva :-D
daniel_s

Inläggav darthjpp » tor 18 dec, 2014 12:27

NerdBoy skrev:
darthjpp skrev:Efter att ha tagit en titt på dagens (juni 2014) situation så har hållplatserna längs Vaxholmsvägen (274) flyttats så att de ligger efter väg 1004 från Stockholm/Rydbo räknat. Pendelparkeringen har flyttat in mellan 274/1004. Det förbättrar situationen avsevärt, även om det optimala vore att köra in alla bussar på pendelparkeringen för öka säkerheten för busspassagerarna.

Länk till Google Maps Streetview
https://www.google.se/maps/@59.4500745,18.2157801,3a,90y,81.84h,72.69t/data=!3m4!1e1!3m2!1sT8e2J7ZSYM2RYp2256yldA!2e0

Länk till lantmäteriets flygbild:
http://kso2.lantmateriet.se/?e=682307&n=6594584&z=15&profile=default_orto_noauth

Editerad efter en titt på kartor över området :-)

Det var de här förändringarna som jag försökte beskriva i sista delen av mitt startinlägg, men det kanske blev lite otydligt.

Nackdelarna är som sagt:
* De som använder infartsparkeringen måste fortfarande korsa Vaxholmsvägen (men nu på kvällen).
* Resande Åkersberga->Vaxholm, Arninge->Vaxholm och Tekniska högskolan->Åkersberga måste korsa Vaxholmsvägen.
* Många resenärer väljer att korsa Vaxholmsvägen på fel ställe, istället för att gå 50 meter till “nästan-övergångsstället” och sedan 50 meter tillbaka. Särskilt när de upplever att de är på väg att missa bytet.

Ja, att det inte byggts/markerats ett riktigt övergångsställe är inte bra. Helst borde det vara signalreglerat.
Bättre borde dock vara att bygga en busslinga för alla bussar vid pendelparkeringen.
Kanske så här: http://kartor.eniro.se/m/EkXOu
Komplettera med en cirkulationsplats i korsningen 274/1004 och trafiksäkerheten har ökat ordentligt. Man skulle kunna tänka sig att behålla hållplatsen ute vid 274 i riktning in mot Stockholm för att minimera körtiden, alternativt bygga en avfart för bussen från 274 in till busslingan.
darthjpp

Inläggav M_M » fre 19 dec, 2014 3:53

Om önskemålen/kraven är dessa:

* Smidiga byten mellan bussar i alla riktningar
* Bra pendelparkering

och det inte finns något nämnvärt resmål i sig på platsen, så måste väl en gigantiskt stor rondell med både busshållplatser och parkeringsplatser i mitten vara den optimala lösningen?

Rondellen behöver inte juridiskt vara en cirkulationsplats utan valfri lämplig trafikregel kan appliceras med skyltning vid varje del av anläggningen.

Men hur är det med möjligheterna att få loss tillräckligt mycket mark och få den tillräckligt plan?

Ungefär såhär. Välj själv var busshållplatserna ska ligga. Välj själv exakt läge. Välj själv exakt storlek. Välj själv om det ska vara cirkulationsplats eller en klase "vanliga" korsningar med väjningsplikt. Välj själv om det ska vara signalreglering eller inte.

Bild

(Tillägg: Visade jag bilder från Brobacka för länge sen? Jag har iaf varit där och tagit en hel del bilder, men minns inte om jag visat dem...)
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav NerdBoy » fre 19 dec, 2014 10:32

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:(Jag undrar vem som har ansvar för att den nuvarande slingan plogas?)

Frågar man SL så är det säkert Arriva :-D

Nej, varken SL eller Arriva vet vad snö är. De blir lika överraskade varje år. :roll: :wink:
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav M_M » lör 20 dec, 2014 21:27

Ber om ursäkt för att jag glömde ta med en lite mer beskrivande bildtext.

Rött och blått är bussarnas körvägar.
Grönt är park-and-ride-parkering samt dess in+utfart. (Jag erkänner att jag glömde dessutom ta med utfarten).
Gult är körvägarna för övrig trafik.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav NerdBoy » fre 16 jan, 2015 15:38

Som en avslutning på tråden kommer här en bild på hur det kan se ut när man kommer med 670 från Tekniska högskolan och ska byta till 629 - bussen står inne, till synes redo att åka "när som helst". Vågar man ta omvägen via nästan-övergångsstället eller det bäst att springa närmaste vägen?

Bild

(Att det speglade sätet ser bakvänt ut beror på att det är bakvänt. (Meddelas endast på detta sätt.))
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Some » sön 18 jan, 2015 11:45

Den första lösningen med slinga hade ju fungerat utmärkt om viljan att köra in där med 670 funnits. Finns å andra sidan ingen vilja att göra vänstersvängar med 670, finns ingen rimlig lösning.
Some

Inläggav daniel_s » sön 18 jan, 2015 17:39

NerdBoy skrev:(Att det speglade sätet ser bakvänt ut beror på att det är bakvänt. (Meddelas endast på detta sätt.))

Haha, det hade varit mycket roligare om du hade skrivit att det beror på att det är en spegelbild. :mrgreen:
daniel_s

Inläggav NerdBoy » fre 26 aug, 2016 16:30

Uppsnappat i ett annat flöde:

Busschauffören på 670 mot Vaxholm hjälpte precis 2 yngre killar över vägen vid kulla vägskäl så dom kunde möta upp sin mamma! Det kallar jag service utöver det vanliga! [tumme upp]
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav daniel_s » sön 28 aug, 2016 14:01

NerdBoy skrev:Uppsnappat i ett annat flöde:

Busschauffören på 670 mot Vaxholm hjälpte precis 2 yngre killar över vägen vid kulla vägskäl så dom kunde möta upp sin mamma! Det kallar jag service utöver det vanliga! [tumme upp]

Det är ju inte utan att man undrar varför mamman inte själv kunde ta sig över vägen och möta upp killarna...
daniel_s

Inläggav Lennart Petersen » sön 28 aug, 2016 16:02

NerdBoy skrev:Uppsnappat i ett annat flöde:

Tycker mig minnas att när jag åkte buss till Vaxholm nu för rätt många år sedan så gick alla bussar in till hållplatsen vid det där vägskälet.
Ingen bytande behövde korsa någon väg men det var en rätt omständlig manöver för bussen.
Lennart Petersen

Inläggav NerdBoy » lör 01 jul, 2017 6:56

NerdBoy skrev:Vad blir nästa steg? Kanske kommer vi att få se en välplacerad gångtunnel som gör slut på alla problem?

Ja, en gångtunnel är nu på gång, men det går inte fort. Ryktesvis är det markägaren som (som vanligt) sätter käppar i hjulet.

http://www.trafikverket.se/nara-dig/Sto ... rs-kommun/
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » lör 01 jul, 2017 6:58

NerdBoy skrev:* Många resenärer väljer att korsa Vaxholmsvägen på fel ställe, istället för att gå 50 meter till “nästan-övergångsstället” och sedan 50 meter tillbaka. Särskilt när de upplever att de är på väg att missa bytet.

Efter ett par år med väldigt mycket spring fick Trafikverket tummen ur och satte upp ett rejält staket för ett par veckor sedan. Först kom det upp en rad stolpar, sedan galler mellan stolparna. I början av förra veckan passade jag på att ta en bild när ett härligt gäng åldrade mopedister knattrade förbi i ett moln av blå rök:

Bild

Någon dag senare var gallren borta. Nu är bara raden av stolpar kvar, vilket kan göra det lite läskigt för bilister när stressade fotgängare halvspringer rakt igenom det som på håll ser ut som ett staket. :o
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Ulrik Berggren » mån 03 jul, 2017 21:50

Är inte belysningen ny, eller åtminstone utbytt? Det händer saker även på Rydboholms ägor...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik