Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinjer

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinjer

Inläggav NerdBoy » sön 14 dec, 2014 23:04

På bilden nedan ser vi Kulla vägskäl. Diagonalt över bilden har vi Vaxholmsvägen (länsväg 274), i övre högra hörnet ser vi den anslutande Svinningevägen (länsväg 1004). Ingen av vägarna har något övergångsställe.

De blå strecken visar busslinje 670 Stockholm-Danderyds sjukhus-Kulla vägskäl-Vaxholm.
De röda strecken visar busslinje 629 Danderyds sjukhus-Arninge-Kulla vägskäl-Svinninge-Åkersberga.

Upplägget är till synes enkelt. De två linjerna har varsin hållplats i riktning Vaxholm resp Åkersberga, och en gemensam hållplats i riktning Tekniska högskolan/Danderyds sjukhus/Arninge. Sydväst om korsningen finns en infartsparkering på resterna av en tidigare vägsträckning.

Bild

Fördelar:
* Tryggt byte för resande Vaxholm->Arninge och Åkersberga->Tekniska högskolan.

Nackdelar:
* Resande Vaxholm->Åkersberga måste korsa Svinningevägen.
* Resande Arninge->Vaxholm och Tekniska högskolan->Åkersberga måste korsa Vaxholmsvägen.
* Resande Åkersberga->Vaxholm måste korsa både Svinningevägen och Vaxholmsvägen.
* De som använder infartsparkeringen måste varje morgon korsa både Svinningevägen och Vaxholmsvägen = de genar rakt över korsningen.



För att lösa problemen byggs en vändslinga med hållplats sydväst om korsningen och en extra hållplats norr om Svinningevägen. Linje 629 använder vändslingan i båda riktningarna och får alltså två hållplatser i riktning Åkersberga och tre i riktning Danderyds sjukhus.

Bild

Fördelar:
* Resande Åkersberga->Vaxholm, Arninge->Vaxholm och Tekniska högskolan->Åkersberga får ett tryggare byte.

Nackdelar:
* Resande Vaxholm->Åkersberga måste fortfarande korsa Svinningevägen.
* De som använder infartsparkeringen genar fortfarande rakt över korsningen.
* Linje 629 (i båda riktningarna) måste korsa Vaxholmsvägen.



För att göra livet säkrare för de som använder infartsparkeringen flyttas hållplatsen för linje 670 till öster om korsningen. Linje 629 har nu bara två hållplatser i riktning Danderyds sjukhus. Ett “nästan-övergångsställe” byggs över Vaxholmsvägen, vägbanan får en avsmalning som markeras med gummistolpar.

Bild

Fördelar:
* Tryggare byte för de som använder infartsparkeringen, de behöver bara korsa Vaxholmsvägen.
* Tryggare byte för resande Vaxholm->Åkersberga.

Nackdelar:
* Resande Vaxholm->Arninge måste korsa Vaxholmsvägen.
* Resande Åkersberga->Tekniska högskolan måste korsa Svinningevägen.
* En del resenärer tror att "nästan-övergångsstället" är ett riktigt övergångsställe och att de har företräde.
* En del av gummistolparna som markerar “nästan-övergångsstället” försvinner efter en tid.



Bland de som måste korsa Svinningevägen varje morgon finns ett antal skolungdomar och situationen blir så otrygg att man redan efter åtta dagar återgår till den tidigare ordningen.

Bild



Efter mycket utredande och planerande byggs så en infartsparkering öster om korsningen, med en vändslinga för linje 629. Den tidigare vändslingan försvinner och markägaren sätter en bom vid infarten till den tidigare parkeringen.

Bild

Fördelar:
* Tryggare byte Vaxholm->Åkersberga.
* Tryggare infartsparkering.

Nackdelar:
* De som använder infartsparkeringen måste fortfarande korsa Vaxholmsvägen (men nu på kvällen).
* Resande Åkersberga->Vaxholm, Arninge->Vaxholm och Tekniska högskolan->Åkersberga måste korsa Vaxholmsvägen.
* Många resenärer väljer att korsa Vaxholmsvägen på fel ställe, istället för att gå 50 meter till “nästan-övergångsstället” och sedan 50 meter tillbaka. Särskilt när de upplever att de är på väg att missa bytet.



Vad blir nästa steg? Kanske kommer vi att få se en välplacerad gångtunnel som gör slut på alla problem? Eller ger Trafikverket upp sitt hårdnackade motstånd och bygger en cirkulationsplats?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav Odd » sön 14 dec, 2014 23:40

Hur löser en cirkulationsplats problemet?
En variant är ju att alla bussar stannar vid vändslingehållplatsen, var den än läggs. Det är väl säkrast ur alla sidor och man behöver inte anlägga rondeller, vägundergångar etc.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav Verspieder » sön 14 dec, 2014 23:47

Andra vägar med färre antal bilar per dygn har ju fått gångbroar, så en sådan skulle även kunna placeras här. I kombination med mitträcke som hindrar folk att gena över bilvägen.
En cirkulationsplats här vore dessutom välkommet. Frågan är om inte även korsningen med Rydbovägen 1½ km västerut kunde få en cirkulationsplats den också?
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav Kristofer » mån 15 dec, 2014 13:03

NerdBoy skrev:Vad blir nästa steg? Kanske kommer vi att få se en välplacerad gångtunnel som gör slut på alla problem? Eller ger Trafikverket upp sitt hårdnackade motstånd och bygger en cirkulationsplats?


Något i denna stil kanske, kombinerat med en gångtunnel? Båda linjerna kan stanna vid en gemensam ö-plattform så att byte mellan linjerna alltid sker utan att korsa någon körbana över huvud taget.

(Med reservation för att det är flera år sedan jag passerade nämnda vägskäl senast, varför det kan föreligga oöverskådliga hinder för en ny utfart på Vaxholmsvägen.
Bilagor
Kulla.jpg
Kulla.jpg (117.68 KiB) Visad 3152 gånger
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav Kantorn » mån 15 dec, 2014 13:30

En rondell skulle kunna lösa problemet såtillvida att det då är tämligen enkelt att lägga en vändplan/bytesplats för bussarna där båda linjerna går in, med fyra hållplatser, en för vardera destination, på utsidan av vändplanen. Denna kan ligga valfritt norr eller söder om väg 274.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6940
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav daniel_s » mån 15 dec, 2014 22:44

Så här tycker jag:
Bilagor
kulla.jpg
kulla.jpg (233.33 KiB) Visad 3087 gånger
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav daniel_s » mån 15 dec, 2014 22:55

Eller så här (kanske samma som Kristofer menar?):
Bilagor
kulla2.png
kulla2.png (834.33 KiB) Visad 3085 gånger
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav NerdBoy » mån 15 dec, 2014 23:20

Blandade fakta:

* Vaxholmsvägen är hastighetsbegränsad till 90 km/h före och efter korsningen. I korsningen är det 60 km/h, sänkt från tidigare 70 km/h. Trafiktempot är dock relativt hårt och det är många som kör för fort. Närmaste fartkamera, som står i Ladvik ungefär tre kilometer i riktning Vaxholm, har under flera år varit näst flitigast i landet på att plåta fortkörare.

* På Vaxholmsvägen öster om korsningen är trafikmängden ungefär 11.000 fordon per dygn. (Jag hittar inga siffror för Svinningevägen.)

* Vaxholmsvägen är klassad som "sekundär transportled för farligt gods", vilket betyder att det kan användas för genomfartstrafik av farligt gods om den primära leden (Essingeleden) är avstängd.

* Vaxholmsvägen är en av två vägar runt Stockhom för trafik som är för tung för Essingeleden (den andra är via färjan mellan Ekerö och Botkyrka).
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav Odd » mån 15 dec, 2014 23:27

Jag har fortfarande inte förstått hur en cirkulationsplats löser problemet. Alla förslagen med cirkulationsplats fungerar ju lika bra, eller bättre, utan cirkulationsplats.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav daniel_s » mån 15 dec, 2014 23:38

Odd skrev:Jag har fortfarande inte förstått hur en cirkulationsplats löser problemet. Alla förslagen med cirkulationsplats fungerar ju lika bra, eller bättre, utan cirkulationsplats.


Nej, för alla förslag som innefattar vänstersvängar på en i grunden 90-väg är dåliga.
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav Odd » tis 16 dec, 2014 9:25

Det är möjligt. men vad gör en cirkulationsplats bättre på just detta ställe än tex en signalreglerad korsning? Med cirkulationsplats måste all trafik sakta ner till ca 15-20 km/h, men med signalreglerad korsning kommer många bara att behöva sakta ner till kanske 60, men inte så många som behöver stanna.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3844
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav Kantorn » tis 16 dec, 2014 13:51

Odd skrev:Det är möjligt. men vad gör en cirkulationsplats bättre på just detta ställe än tex en signalreglerad korsning? Med cirkulationsplats måste all trafik sakta ner till ca 15-20 km/h, men med signalreglerad korsning kommer många bara att behöva sakta ner till kanske 60, men inte så många som behöver stanna.

Med en korrekt byggd rondell - stor och med "snabbfiler" för högersvängar - så ska man inte behöva sacka så väldigt mycket. Kanske till 40. Men med trafikljus uppstår köer. Köer med omstart och stopp och omstart och stopp i värsta fall. Jag tror du är ganska ensam om att tycka att signalreglerat är smidigare. I innerstaden kanske det är ett nödvändigt ont...

I övrigt kan jag bara säga att i Ljungby finns en signalreglerad korsning kvar, och det är enbart av det skälet att annars får körskoleelever inte köra upp där utan åka till annan ort. Sägs det. Annars hade det varit en rondell där också.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6940
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav NerdBoy » tis 16 dec, 2014 14:00

Egentligen pratar vi om två olika saker nu: dels hur bytespunkten kan bli bättre för resande med kollektivtrafiken, dels hur trafiksituationen som helhet kan bli bättre.

Personligen tror jag att en cirkulationsplats vore det bästa för hela trafiksituationen, och då skulle man enkelt få en vettig in- och utfart till en bussterminal "på köpet". Tex enligt daniel_s' skiss (om jag tolkar den rätt).

Trafikverket gillar dock inte alls cirkulationsplatser på vägar som ska användas för tungt eller farligt gods, de ska vara så raka och okomplicerade som det bara går. Och nu när den nuvarande lösningen "nyss" blev klar är det nog inte så troligt att de plöjer ner pengar på att bygga om alltihop, med markinlösen och annat krångel som hör till.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav NerdBoy » tis 16 dec, 2014 14:00

daniel_s skrev:
Odd skrev:Jag har fortfarande inte förstått hur en cirkulationsplats löser problemet. Alla förslagen med cirkulationsplats fungerar ju lika bra, eller bättre, utan cirkulationsplats.


Nej, för alla förslag som innefattar vänstersvängar på en i grunden 90-väg är dåliga.

En annan bytespunkt på Vaxholmsvägen är den vid Engarn: http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Vag-274-Engarns-vagskal-Vaxholms-kommun/

I förstudien hittar jag följande: "Bussentreprenören upplever körningen genom Engarns vägskäl som trafikfarlig och stressande. Eftersom det är tät trafik på väg 274 har bussarna svårt att göra vänstersväng från väg 1003 till väg 274 och komma ut på vägen. Det kan innebära en trafikfara då busschaufförer kan komma att chansa på för små luckor i trafiken."

Sedan förstudien skrevs har SL bytt entreprenör och en markant förändring är att det numera finns en del busschaufförer som inte ens väntar på en lucka, de bara kör rakt ut och låter bilarna tvärnita. Jag har upplevt det här rätt många gånger som passagerare i såväl buss som bil, och jag tror inte att det skulle fungera bättre vid Kulla vägskäl.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav darthjpp » tis 16 dec, 2014 17:46

Efter att ha läst tråden vill jag komma med ett minimalistiskt förslag.
Det byggs en gångbro över väg 274, mellan den gemensamma busshållplatsen för 670 och 629 och "vändslingan". Det löser trafiksepareringen mellan gående från pendelparkeringen och fordon på väg 274. Efter vad jag läst mig till verkar väg 1004 vara mindre trafikerad, varför ett övergångsställe borde vara tillräckligt, lämpligen placerat mellan hållplatsen på väg 1004 och korsningen/utfarten.
Byten mellan busslinjerna 629 och 670 i riktning från Stockholm sker vid gemensam hållplats tidigare på sträckan, kanske redan vid Danderyds Sjukhus.

Det är den enklaste lösningen, det är främst de som använder pendelparkeringen som kommer utnyttja gångbron och övergångsstället.
Om trafiksituationen i övrigt är så tät att det är svårt att göra vänstersväng från väg 274 till väg 1004 vore en "spansk" vänstersväng en lösning, och beroende på trafikintensitet kanske även kompletteras med signalreglering.
darthjpp
 
Inlägg: 581
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav Verspieder » tis 16 dec, 2014 21:57

Byten mellan busslinjerna 629 och 670 bör nog ändå ske just där. Eller 1½ km västerut, vid Rydbo vsk. Annars försvinner dagens resmöjlighet mellan Vaxholm och Rydbo. Att tvingas åka hela vägen in till Danderyd eller Roslags-Näsby för att byta buss, och sen åka tillbaka ut igen, är ingen bra idé.
Dock skulle det ju kunna bli verklighet att ha en rejäl bytespunkt vid Arninge, när det eviga (men intressanta) projektet med en stor busshållplats för 639, 670, 676 (och 629?) blir klar, intill Roslagsbanan på östra sidan E18.

Pga lite väl höga hastigheter på 274:an ser jag ändå gärna cirkulationsplatser vid både Rydbo vsk samt Kulla vsk. Om ett flertal Europavägar runtom landet har cirkulationsplatser kan väl en vanlig länsväg få det också?
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav Ulrik Berggren » tis 16 dec, 2014 22:41

Verspieder skrev:Byten mellan busslinjerna 629 och 670 bör nog ändå ske just där. Eller 1½ km västerut, vid Rydbo vsk. Annars försvinner dagens resmöjlighet mellan Vaxholm och Rydbo. Att tvingas åka hela vägen in till Danderyd eller Roslags-Näsby för att byta buss, och sen åka tillbaka ut igen, är ingen bra idé.
Dock skulle det ju kunna bli verklighet att ha en rejäl bytespunkt vid Arninge, när det eviga (men intressanta) projektet med en stor busshållplats för 639, 670, 676 (och 629?) blir klar, intill Roslagsbanan på östra sidan E18.

Pga lite väl höga hastigheter på 274:an ser jag ändå gärna cirkulationsplatser vid både Rydbo vsk samt Kulla vsk. Om ett flertal Europavägar runtom landet har cirkulationsplatser kan väl en vanlig länsväg få det också?


Precis. Fast i Umeå ryktast det att långtradarchaffisarna hellre tar gamla E4 genom stan än den nua via Kolbäcksbron då den senare har för många cirkulationsplatser...


Bra tråd f ö, tack för initiativet Calle :D Kulla vägskäl hör till skräckexemplen bland "bytespunkterna" i norra Storstockholm.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2718
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav Verspieder » tis 16 dec, 2014 22:55

Ulrik Berggren skrev:Precis. Fast i Umeå ryktast det att långtradarchaffisarna hellre tar gamla E4 genom stan än den nua via Kolbäcksbron då den senare har för många cirkulationsplatser...


Det är en del av sanningen, ja. Det var ju ursprungligen tänkt att det skulle bli betydligt fler traditionella trafikplatser, och bara några få cirkulationsplatser. Man skyllde här på utrymmesbrist, men det är nog som vanligt mestadels ekonomin det satt i.
Den andra delen av sanningen är att det fortfarande finns gott om matställen och bensinstationer (i detta fall dieselstationer) med tillhörande lastbilsparkering längs gamla E4-dragningen. Medan det längs Kolbäcksvägen (nya E4) inte finns mycket tillgångar alls.

Ulrik Berggren skrev:Bra tråd f ö, tack för initiativet Calle :D Kulla vägskäl hör till skräckexemplen bland "bytespunkterna" i norra Storstockholm.


Medhåll! Det är alltid kul att se andra skribenters förslag på lösningar! :)
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav darthjpp » tis 16 dec, 2014 23:06

Verspieder skrev:Byten mellan busslinjerna 629 och 670 bör nog ändå ske just där. Eller 1½ km västerut, vid Rydbo vsk. Annars försvinner dagens resmöjlighet mellan Vaxholm och Rydbo. Att tvingas åka hela vägen in till Danderyd eller Roslags-Näsby för att byta buss, och sen åka tillbaka ut igen, är ingen bra idé.
Dock skulle det ju kunna bli verklighet att ha en rejäl bytespunkt vid Arninge, när det eviga (men intressanta) projektet med en stor busshållplats för 639, 670, 676 (och 629?) blir klar, intill Roslagsbanan på östra sidan E18.

Pga lite väl höga hastigheter på 274:an ser jag ändå gärna cirkulationsplatser vid både Rydbo vsk samt Kulla vsk. Om ett flertal Europavägar runtom landet har cirkulationsplatser kan väl en vanlig länsväg få det också?



Nå, jag tänkte inte riktigt på det bytet, men i sådant fall är ett utmärkt exempel Brobacka vägskäl vid korsningen mellan väg 180/190 väster om Alingsås. En vändslinga för bussar med flera (fyra) hållplatslägen på en central refug, samt ett antal parkeringsplatser. Säkert och bra för alla som skall byta eller pendelparkera.

Länk till lantmäteriets flygbild: http://kso2.lantmateriet.se/?e=348516&n=6428850&z=13&profile=default_orto_noauth

Det är en liknande trafiksituation, men kanske mer jämn trafikbelastning på de båda vägarna.

Efter att ha tagit en titt på dagens (juni 2014) situation så har hållplatserna längs Vaxholmsvägen (274) flyttats så att de ligger efter väg 1004 från Stockholm/Rydbo räknat. Pendelparkeringen har flyttat in mellan 274/1004. Det förbättrar situationen avsevärt, även om det optimala vore att köra in alla bussar på pendelparkeringen för öka säkerheten för busspassagerarna.

Länk till Google Maps Streetview
https://www.google.se/maps/@59.4500745,18.2157801,3a,90y,81.84h,72.69t/data=!3m4!1e1!3m2!1sT8e2J7ZSYM2RYp2256yldA!2e0

Länk till lantmäteriets flygbild:
http://kso2.lantmateriet.se/?e=682307&n=6594584&z=15&profile=default_orto_noauth

Editerad efter en titt på kartor över området :-)
darthjpp
 
Inlägg: 581
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Konsten att skapa en bra bytespunkt mellan två busslinje

Inläggav NerdBoy » ons 17 dec, 2014 17:53

darthjpp skrev:Byten mellan busslinjerna 629 och 670 i riktning från Stockholm sker vid gemensam hållplats tidigare på sträckan, kanske redan vid Danderyds Sjukhus.

670 kör raka vägen Danderyds sjukhus->Kulla vägskäl på cirka 16 minuter. 629 kör via Hägernäs, Rydbo och Svinninge på cirka 38 minuter.

Den gemensamma hållplats som kan komma ifråga är Östra Ryds kyrka ("Rydbokorset"), men den måste förlängas om den ska rymma flera bussar. I dagsläget går det alldeles utmärkt att byta där, men som resenär vet du aldrig om bussen som du ska byta till befinner sig efter den som du sitter på, eller om den redan står och väntar vid Kulla vägskäl.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron