Switch to mobile style

Linfärja delar Vaxholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Lennart Petersen » mån 01 dec, 2014 23:01

C12C3C3C12 skrev:Vi vet väl alla att Waxholmsbolaget känner skärgården i grund och botten...

Ref: Cornelius Wreswijk


Nja det där var nog använt i Blandaren en bra bit för Cornelius.
Men det var nog så fram till 50-talet och tidigt 60-tal att man hade många grundstötningar och diverse olyckor.
Det hela kan nog skyllas på dåliga alkoholvanor och allmän slapphet, när man började strama upp verksamheten så försvann det mesta av det här och W är ju idag ett föredöme i säkerhet, när inträffade något senast ? Och detta trots att landhöjningen gjort att många passager grundats upp.
En kollega som pryade på en båt vid 15års ålder på tidigt 60-tal berättade lite hur det gick till ombord.
Bland annat sattes han att ensam styra en stor båt med passagerare ombord medans besättningen gick och fikade.
"Dom pekade ut ett landmärke och sa åt mig att hålla kursen åt det hållet tvärs över en stor fjärd. "
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1739
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav LÅ1 » tis 02 dec, 2014 0:05

Lennart Petersen skrev: "Dom pekade ut ett landmärke och sa åt mig att hålla kursen åt det hållet tvärs över en stor fjärd. "

Nån variant av autopilot? :?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » tor 12 feb, 2015 11:13

Det fortsätter att storma kring linfärjan. Hela projektet är som sagt ett samarbete mellan Vaxholms kommun, Trafikverkets färjerederi och Statens Fastighetsverk (som äger fästningen). Kommunen ska driva färjan och besluta om tidtabell, biljettpriser m m. Den dagliga driften har upphandlats och härom veckan meddela kommunen att det vinnande budet kom från... just det, Trafikverkets färjerederi. Ett lokalt företag lämnade in ett bud på 3,5 miljoner, men hade inte en chans mot färjerederiets bud på 1,9 miljoner. De privata aktörerna är missnöjda med att uppdraget har lagts på ett icke vinstdrivande företag och att de låga biljettpriserna betyder att kommunen i praktiken kommer att subventionera driften med skattemedel. Upphandlingen är nu anmäld till Konkurrensverket.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » sön 15 mar, 2015 12:55

Planerad trafikstart flyttad från maj till "sensommaren".

"Målet har varit att starta med en ny miljövänlig linfärja i Kastelletleden från och med maj 2015. Att driftsstart ny flyttas fram beror bland annat på att man behöver ge rimlig tid för upphandling av entreprenör vad gäller anläggning av kajområden. Biljettautomaternas dimensionering är ytterligare en fråga liksom att det behövs utrymme för provdrift av den linfärja som byggs om och anpassas till att med hög turtäthet trafikera Kastelletleden och ge plats åt 130 passagerare per resa."

http://www.vaxholm.se/externwebbstartsida/arkiv/visaspastartsidan/nyhetsarkivstartsida/optimistisktidplanjusterasdriftsstartfornyfarjeforbindelsetidigastundersensommaren.5.64b5f99414bd5bc6aaf60b70.html
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Martin HIM » mån 11 maj, 2015 19:04

Jag heter Martin Himmelstrand, är uppvuxen på och bor permanent på Vaxholms kastell.
Idén att anlägga en linfärjeled genom ett av Sveriges smalaste och tyngst trafikerade sund är befängd. Jag anser att saken drivits och beslutats utan att man analyserat och tagit del av verkligheten.
Man kan börja med att bryta ner ämnet i tre punkter; 1. Tillgänglighet till kastellet, 2. Sjösäkerhet, 3. Näring.


TILLGÄNGLIGHET
Linfärjan är tänkt att trafikera sommartid, alltså samma tid som sträckan sedan tidigare alltid varit trafikerad med turbåt (på senare år båten Daphne registrerad för 98 passagerare. Den har avgått var 20e min från Vaxholm).
Linfärjan kommer inte heller vara gratis, som många tror.
Att linfärjan skulle underlätta för kontorsanställda här på ön är i och med det också felaktigt då semestrarna brukar vara under sommartid. Waxholmsbolaget trafikerar Kastellet året om.
http://www.skargarden.se/massiv-kritik-mot-linfarjan/


SJÖSÄKERHET
Det finns två sund runt Kastellet, ett för tyngre trafik (det västra), det andra för lättare (det östra). Det förstnämnda är det sund som den tänkta linfärjan ska korsa. I detta sund går sedan tidigare förutom fritidsbåtar och Waxholmsbåtar, stora lastfartyg som Solskär och Nordanvind, bogserbåtar med pråmar, tunga godsfärjor som Granat, stora passagerarfartyg såsom M/S Stockholm, Cinderella, ångfartyg, Teaterskeppet m.fl. Dessa är alla fartyg som inte med lätthet bara kan stanna eller sakta in för att linfärjan har företräde! Många fartyg kräver även en viss fart genom vattnet för att inte bli helt manöverodugliga, det är inte bilar vi pratar om här.
Att hänvisa mer eller all trafik från detta sund till det östra är likväl en dålig idé då det östra sundet är skarpare och lika smalt p.g.a. en uppgrundning markerad med en babordsprick, samt att bilfärjan snävar in den vägen mot Rindö. Varje sommar sker redan ett antal incidenter och nära olyckor runt Kastellet och linfärjan kommer utan tvekan att skapa fruktansvärda situationer. En linfärja kan inte väja, den kan bromsa och stanna men inte utan att linan spänns upp bakom färjan.

Utdrag från Färjerederiets hemsida under rubriken ”Se upp för vägfärjans linor i vattnet”:
"En linfärja drivs fram och styrs av stålvajrar som ligger i vattnet mellan färjelägena. Detta begränsar linfärjans manövrerutrymme. Har färjan väl börjat gå är stoppsträckan lång och det finns inga möjligheter att väja. Båttrafik som passerar färjeleden kan därför inte gå nära färjan utan risk för att fastna med propeller eller roder i färjans linor. Vid vissa mindre färjeförbindelser är passage förbjuden då färjan är i rörelse. I övrigt gäller att hålla avståndet så länge färjans blinkande gula varningsljus är tända.
– Varje sommar inträffar några incidenter när fritidsbåtar kör för nära vägfärjor. Dessbättre har det hittills inte blivit några allvarligare personskador, men riskerna för skador är stora både för människor och fritidsbåtar, säger Thomas Elwinger som arbetar med säkerhet i Färjerederiet."
http://www.trafikverket.se/Farja/Aktuel ... i-vattnet/


NÄRING
Om kommunen verkligen skulle vara intresserad av fler turer till Kastellet borde man börja med att öppna en dialog med Waxholmsbolaget och med Kronuddens taxi och charterbåtar. Det enklaste vore att sponsra Kronuddens taxi och charterbåtar för ännu fler och eventuellt även billigare turer. Men som det blir nu slår kommunen med hjälp av skattepengar ut lokala företag.


ÖVRIGT
-Upphandlingsprocessen är anmäld till Konkurrensverket. http://www.skargarden.se/linfarjan-anma ... ensverket/
-De estetiska värdera har ej diskuterats.
-Om linfärjeleden börjar anläggas på sommaren (som är sagt) bryter det mot lagen om förbud mot undervattensarbete under sommartid.
-Det spelar ingen roll om linfärjan är miljövänlig om den skulle vara allmänfarlig.
-De tre drivande parterna är Vaxholms kommun, Statens fastighetsverk (SFV) och Färjerederiet. Både Vaxholms kommun och Färjerederiet är intresserade av lokaler på Kastellet som just nu iordningställs av SFV på Kastellet.
-Den oberoende riskanalysen är inte klar, trots det hade det tre drivande parterna helst sett att linfärjan redan skulle vara i drift.
-Att linfärjan endast ska ha en besättningsman, kommer troligtvis ej godkännas av Sjöfartsinspektionen.
-Trafikverkets egna säkerhetspolicy verkar inte heller tagits i beaktande. http://trvdokument.trafikverket.se/Vers ... 2011%3a118
Martin HIM
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 28 mar, 2015 23:20

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Martin HIM » lör 08 aug, 2015 13:33

http://www.skargarden.se/stora-risker-m ... i-vaxholm/

Artikel i tidningen Skärgården 6 Aug 2015:

Stora risker med linfärja i Vaxholm
Det finns betydande risker med att införa den planerade linfärjan till Vaxholms kastell. Det framgår i en tidigare hemligstämplad rapport som Skärgården tagit del av. Trafikverket Färjerederiets chef Anders Werner säger dock att rapporten innehåller felaktigheter.

I augusti förra året beslutade Vaxholm stad att tillsammans med Statens fastighetsverk och Trafikverket ingå ett samarbetsavtal kring att införa en linfärja mellan Vaxholms stad och kastellet. Förslaget har stött på kraftig kritik från bland annat Transportstyrelsen och Waxholmsbolaget, som menar att olycksrisken ökar med en linfärja i ett smalt sund med mycket passagerartrafik. Företaget SSPA kom i maj ut med rapporten som beskriver riskerna med en linfärja på platsen. Bland annat skriver man:

”Vajrarna i vattnet utgör däremot en påtaglig risk då de ligger under vattenytan och inte är synliga. Påseglingssannolikheten är betydande.”

Normalt när linfärjan ligger vid kaj sjunker vajrarna till ett djup på minst fem meter och utgör inget hinder för båttrafiken. Vid avgång från kaj stängs sundet av för övrig båttrafik. När vajern som drar båten över sundet spänns åker den upp mot ytan. Det är då framförallt allt farligt för båtar att köra framför färjan.

Trots ljussignaler till båtarna om att sundet stängs anses olycksrisken betydande eftersom sträckan är hårt trafikerad. Många båtägare anses köra över gällande hastighetsbegränsning och vara okunniga i hur linfärjor fungerar. Trafikverket Färjerederiets chef Anders Werner vill inte kommentera rapporten.

– Jag vill inte kommentera den eftersom den där rapporten innehåller mycket felaktigheter. Vi har beställt en ny som kommer i slutet av augusti.

Vilka felaktigheter det handlar om vill Anders Werner inte gå in på. Rapporten hemligstämplades av Färjerederiet, men en dom i kammarrätten underkänner åtgärden och meddelar att rapporten är att anse som allmän. Skärgården har förgäves sökt rapportförfattarna för en kommentar.

— Peter Augustsson
Martin HIM
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 28 mar, 2015 23:20

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » lör 08 aug, 2015 16:42

För ett par år sedan påstod Trafikverket att linorna inte skulle vara något problem eftersom de skulle ligga nära botten, ungefär som på den enkla skiss jag visade tidigare i tråden, men trots det påpekas det ideligen hur farliga linorna är. Betyder det att man har gått ifrån den lösningen? Om inte, så kan jag förstå att rapporten känns "lite sådär"... :?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav LÅ1 » sön 16 aug, 2015 1:45

"Nytt färjeläge byggs i Vaxholm".
Byggstart på måndag!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav LÅ1 » tis 18 aug, 2015 20:41

Risken med en linfärja till Kastellet bedöms som hög. "Ny färja ökar risk för olyckor".
Kanske bättre med en öppningsbar bro. Den ser ju förhoppningsvis båtförarna i varje fall! :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » ons 19 aug, 2015 7:41

Samtidigt har det läckt ut ett arbetsdokument från kommunen där man ser över stadens kajer, och där vill man flytta sjömacken från sundet. Man kan undra om det är för att man vill minska den trafik som annars är i vägen för färjan, eller om det bara är att sjömacken är för ful för det "nya" Vaxholm? Oavsett vilket så blir Vaxholm lite mindre skärgårdsstad för varje dag. :(
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » fre 11 sep, 2015 19:44

LÅ1 skrev:"Nytt färjeläge byggs i Vaxholm".
Byggstart på måndag!

Och nu har Länsstyrelsen inlett ett tillsynsärende eftersom tillståndet att utföra vattenarbeten gäller från 1/9. Färjerederiet skyller på att de glömde datumet. :o

NerdBoy skrev:Samtidigt har det läckt ut ett arbetsdokument från kommunen där man ser över stadens kajer, och där vill man flytta sjömacken från sundet. Man kan undra om det är för att man vill minska den trafik som annars är i vägen för färjan, eller om det bara är att sjömacken är för ful för det "nya" Vaxholm? Oavsett vilket så blir Vaxholm lite mindre skärgårdsstad för varje dag. :(

Nej, det "officiella" skälet verkar vara att bränsletransporterna till mackens nuvarande läge är farliga. Det låter inte alls som ett svepskäl... :roll:
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » fre 11 sep, 2015 19:47

Övrigt uppsnappat i diverse flöden, helt utan angivna källor:

* Break-even för den ekonomiska kalkylen ligger på ungefär en fördubbling av antalet resenärer jämfört med idag.

* Det är oklart om kommunen har tänkt sig att färjan ska slippa "studsavgiften" som de andra rederierna betalar (för tillfället 50:-/tillägg om jag har förstått rätt). Om färjan slipper så lär det komma ett par stämningar om illojal konkurrens.

* Waxholmsbolaget planerar en minskning av antalet tillägg i Vaxholm. Framför allt gäller det det äldre båtarna som kan komma att köra förbi utan att stanna. Orsaken är de förväntade problemen att komma till att göra bogtillägg vid kajen när sundet stängs av 5 minuter var 15:e minut.

* Riskanalysen, som väntades bli klar i augusti, väntades bli klar den här veckan. Den som väntar på nåt gott o s v.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav C12C3C3C12 » lör 12 sep, 2015 12:51

NerdBoy skrev:Övrigt uppsnappat i diverse flöden, helt utan angivna källor:

* Break-even för den ekonomiska kalkylen ligger på ungefär en fördubbling av antalet resenärer jämfört med idag.

* Det är oklart om kommunen har tänkt sig att färjan ska slippa "studsavgiften" som de andra rederierna betalar (för tillfället 50:-/tillägg om jag har förstått rätt). Om färjan slipper så lär det komma ett par stämningar om illojal konkurrens.

* Waxholmsbolaget planerar en minskning av antalet tillägg i Vaxholm. Framför allt gäller det det äldre båtarna som kan komma att köra förbi utan att stanna. Orsaken är de förväntade problemen att komma till att göra bogtillägg vid kajen när sundet stängs av 5 minuter var 15:e minut.

* Riskanalysen, som väntades bli klar i augusti, väntades bli klar den här veckan. Den som väntar på nåt gott o s v.


Hmm betalar Rindöfärjan "studsavgift"? Om inte så kan den nya Kastelletfärjan hänvisa till det. På något sätt verkar det vara storm i vattenglas, är det verkligen så stor omväg att runda Kastellet på Rindösidan.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1447
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » lör 12 sep, 2015 13:44

C12C3C3C12 skrev:
NerdBoy skrev:Övrigt uppsnappat i diverse flöden, helt utan angivna källor:

* Break-even för den ekonomiska kalkylen ligger på ungefär en fördubbling av antalet resenärer jämfört med idag.

* Det är oklart om kommunen har tänkt sig att färjan ska slippa "studsavgiften" som de andra rederierna betalar (för tillfället 50:-/tillägg om jag har förstått rätt). Om färjan slipper så lär det komma ett par stämningar om illojal konkurrens.

* Waxholmsbolaget planerar en minskning av antalet tillägg i Vaxholm. Framför allt gäller det det äldre båtarna som kan komma att köra förbi utan att stanna. Orsaken är de förväntade problemen att komma till att göra bogtillägg vid kajen när sundet stängs av 5 minuter var 15:e minut.

* Riskanalysen, som väntades bli klar i augusti, väntades bli klar den här veckan. Den som väntar på nåt gott o s v.


Hmm betalar Rindöfärjan "studsavgift"? Om inte så kan den nya Kastelletfärjan hänvisa till det.

Rindöfärjan går året runt, ingår i en länsväg och drivs av Trafikverket. Den går inte att jämföra med en personfärja som ska köra turister delar av året i kommunal regi.

C12C3C3C12 skrev:På något sätt verkar det vara storm i vattenglas, är det verkligen så stor omväg att runda Kastellet på Rindösidan.

På lokalnivå handlar det minst lika mycket om protester mot att kommunen skuldsätter sig upp över öronen med det ena storvulna projektet efter det andra, men när det kommer till båttrafik så tror jag faktiskt att Waxholmsbolaget har den kompetens som behövs för att säga att det här projektet är idiotiskt.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » tor 17 sep, 2015 9:59

* SSPA Sweden AB är färdiga med riskanalysen. Enligt lokaltidningen är en av slutsatserna att färjan inte bör köra tätare än halvtimmestrafik.

* Färjerederiet har invigt sitt utbildningscentrum på fästningen. Den som är konspiratoriskt lagd kan fundera över det faktum att Färjerederiet får betalt av kommunen för att skjutsa besökare till sina egna utbildningar... :roll:
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » lör 26 sep, 2015 7:30

Nytt tungt argument i debatten: linfärjan över Oxdjupet har inga problem med finlandsfärjorna. :wink:

Bild

Saxat ur en intervju med Färjerederiets vd Anders Werner i senaste numret av Waxholmslotsen.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav turbo » sön 11 okt, 2015 14:23

Var det inte i Hammarbykanalen en vänsterpolitiker föreslog en färja som gick på räls. Man undrar hur han tänkte sig detta. Vid högvatten finns väl risk för urspårning om färjan "flyter upp" vid lågvatten skulle det se löjligt ut med en färja som går ovanför vattenlinjen. Man tar sig för pannan.
turbo
 
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 15:31

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Martin HIM » sön 10 jan, 2016 17:37

-Linfärjeledens konstruktion kommer innebära att linorna spänns upp ovanför vattenytan.

-Båtmackarna kommer från och med 2016 få bränsle levererat med tankbåt, därmed finns det inte några argument kvar för flytt av båtmackarna.

-Fritidsbåtar får passera genom det västra kastellsundet om man angör Vaxholm (kajstuds, tankning, ärenden o.s.v.).

-Sjöfartsverket (som har lagrådighet efter som Kastellsundet är en allmän farled) är ännu inte klara med sin utredning av att ha en linfärjeled i Vaxholm. Detta innebär att alla kostnader för ombyggnation av de båda kajerna kan vara bortkastade om Sjöfartsverket säger nej.

-Oxdjupsleden trafikeras ej av en linfärja utan en vanlig vägfärja. Tidigare anställda på denna led har trots det upplevt det obehagligt att trafikera sundet just på grund av den tunga och intensiva trafiken.

-Riskanalys nr2, ifrågasatte lämpligheten med Linfärja, precis som Riskanalys nr1.
Martin HIM
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 28 mar, 2015 23:20

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav LÅ1 » tis 19 jan, 2016 23:46

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » ons 27 apr, 2016 7:15

Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron