Switch to mobile style

Linfärja delar Vaxholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Linfärja delar Vaxholm

Inläggav LÅ1 » lör 29 nov, 2014 13:20

Linfärja delar Vaxholm skriver ABC på sin nyhetssida.

(Dela har blivit ett svårtolkat ord. Det kan betyda dela något i två delar, men också att man delar med sig av något eller delar ut något. I det här fallet handlar det om att åsikterna i Vaxholm går isär.)

Har man inte tillräcklig erfarenhet av linfärjor för att vara säkra på hur stor risk linan är för övrig sjötrafik? Eller snarare hus stort säkerhetsavstånd som behövs. Det verkar inte så på artikeln.

Hur ovanligt är linfärjor i Sverige? "Lina" i Töreboda är väl en klassiker i sammanhanget? Och enligt Wikipedia så är Adelsöfärjan en linfärja.

(På Wikipedia finns en film som påstås visa en självdriven linfärja. Drivs den av floden på något vis?)
Senast redigerad av LÅ1 lör 29 nov, 2014 14:56, redigerad totalt 1 gång.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Kantorn » lör 29 nov, 2014 13:46

Bolmsöfärjan mellan Sunnaryd och Bolmsö kyrkby är linfärja. I sjön Bolmen.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6897
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Harald » lör 29 nov, 2014 13:58

Enligt Färjerederiets webbplats är 21 av deras 60 färjor linfärjor. Med färjor menar de nog då själva fartygen. Eftersom flera av de leder som inte har linfärjor trafikeras med flera färjor, medan en led med linfärja av naturliga skäl bara har en färja, så är det mer än en tredjedel av färjelederna som har linfärja. Bolmen i all ära, men båttrafiken där är väl relativt måttlig. På Västkusten däremot är det mycket stor båttrafik och där är det linfärjor på mer än hälften av Trafikverkets leder. Dessutom finns en kommunal linfärja för fotgängare och cyklar över Kostersundet. Utanför sommarsäsongen är den självbetjänad och kan framföras av den som har ett kort som man får efter en kortare utbildning.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav darthjpp » lör 29 nov, 2014 14:06

Det finns flera färjeleder i Sverige med linfärja. Kornhallsleden över Nordre Älv mellan Göteborg och Kungälv, Lasse-Maja - Marstrandsfärjan är två exempel.
Även färjorna vid Malö Strömmar och Ängö, liksom färjorna till Lyr och Bohus Malmön är linfärjor.
När färjorna ligger vid sina färjelägen ligger styrvajrarna på botten för att tillåta passage av fartyg och båtar. Linfärjor markeras i sjökortet och det är bara när färjan kör som passage av färjan skall undvikas för att inte segla på styrvajrarna.

Länk till Eniros sjökort:
Kornhallsleden
Marstandsfärjan
darthjpp
 
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Harald » lör 29 nov, 2014 14:42

Hamburgsundsfärjan är också en linfärja, men jag kan inte se att linfärjor markeras på något annat sätt än andra färjor i Eniros sjökort i alla fall.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 29 nov, 2014 16:47

Men det är faktiskt en dj....a skillnad på en linfärja och en linfärja.

Mellan Vaxholm och Kastellet är det kanske ett par hundra meter. Och den färjan skall gå tvärs över ett av de mest trafikerade sund som existerar i Sverige.

Är färjan inte bara linstyrd utan också lindragen så kommer färjan att spänna upp en lina tvärs över sundet var gång färjan skall gå över till andra sidan. Det vill säga- sundet blir spärrat för annan trafik. Akter om färjan ramlar linan ned i "djupet" bakom färjan. Är färjan "bara" linstyrd blir situationen något bättre. Men även då kommer det att vara en styrlina som "fiskas upp" för om färjan och som ramlar ned i "djupet" akter om den. Övrig trafik blir inte störd i samma mån. Men med den korta färjeleden innebär det ändå stora störningar för "vanlig trafik".

Jag har i mina ungdoms dagar jobbat mycket med linfärjor, bland annat för Vägverket, och jag tycker det är en särdeles dålig idé att ha linfärja över sundet mellan Vaxholm och Kastellet. Däremot är linfärjor en mycket bra konstruktion på de flesta andra platser.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Harald » lör 29 nov, 2014 17:08

Går det att ha en linfärja över sundet mellan Köon och Marstrand, över Kostersundet och över Malö strömmar så går det nog vid Kastellet också. F.ö.är det väl ingen längre omväg att gå på andra sidan Kastellet.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav darthjpp » lör 29 nov, 2014 18:05

Då färjan endast förefaller att komma att ta passagerare och avståndet är kort kommer passagen inte att blockeras särskilt länge. Säg att överfärden tar ca 2 minuter och färjan går var 20 minut under dagtid och kanske en gång i timmen, alternativt på kallelse, under lågtrafik. Det är ju inte direkt stora mängder passagerare som skall skeppas över, ca 11000 besökare idag, och med en skyttelfärja hoppas kommunen att antalet skall öka. Farleden kommer ju inte att spärras under särskilt lång tid över dygnet, och med hastighetsanpassning när man närmar sig sundet så behöver man inte ens vänta.
[ironi]Klarar sjötrafiken på västsidan av Sverige att hantera detta borde även Stockholmare kunna lära sig samma sak :cheesygrin: [/ironi]
Att man valt en linfärja beror säkert på att det emellanåt kan vara strömt i sundet runt kastellet och en linfärja hanterar strömmar bra.
darthjpp
 
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » lör 29 nov, 2014 18:10

Claes Thure Moberg skrev:Men det är faktiskt en dj....a skillnad på en linfärja och en linfärja.

...och en linfärja. Den variant som det har visats ritningar på är av en tredje typ. Den har maskineriet ombord och löper längs en fast uppspänd vajer, men vajern sitter en bra bit under vattnet. Under färjan finns en "köl" med två brythjul. En mycket enkel skiss:

Bild

Man kan undra hur driftsäkert det hela blir. Där färjan ska gå är sundet cirka 140 meter brett (utan det nya färjeläget), färjan ifråga är 34 meter lång. Om den t ex skulle fastna halvvägs så skulle det bli svårt att komma förbi den.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 29 nov, 2014 18:14

darthjpp skrev: Att man valt en linfärja beror säkert på att det emellanåt kan vara strömt i sundet runt kastellet och en linfärja hanterar strömmar bra.


Det där tror jag inte alls på. Skälet till att man vill ha en linfärja beror på att man dels vill köra med enmansbetjäning och dels önskar man kunna anställa skeppare med lägre behörigheter. I vart fall enligt min enkla mening. Vore det problem med ström i sundet så skulle en klassisk färja nog vara att föredra.

Så till NerdBoy- vet du om det är frågan om en färja med draglina, dvs maskineriet använder linan för att dra sig över sundet. Eller är det enbart frågan om en styrlina, dvs man har propellermaskineri och har linan bara för att styra färjan.
Senast redigerad av Claes Thure Moberg lör 29 nov, 2014 18:19, redigerad totalt 1 gång.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » lör 29 nov, 2014 18:19

Harald skrev:Går det att ha en linfärja över sundet mellan Köon och Marstrand, över Kostersundet och över Malö strömmar så går det nog vid Kastellet också. F.ö.är det väl ingen längre omväg att gå på andra sidan Kastellet.

Trafiken är separerad så att fartyg (d v s båtar längre än 12 meter och bredare än 4 meter) går i det västra sundet, medan mindre båtar går i det östra. Genom åren har det funnits återkommande planer på att bygga en fast bro till kastellet, men det har varje gång fallit på att det skulle vara olämpligt att tränga ihop all trafik i samma sund.

Det är av samma anledning man har valt den här nya konstruktionen.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 29 nov, 2014 18:23

Dessutom är det ju så att passagerartrafiken går genom Västra sundet och har tilläggning vid kajen i Vaxholm. Som ju ligger i sundet. Skulle man behöva gå runt kastellet skulle det innebära en rejäl förlängning av gångtiderna för alla skärgårdsbåtar. Vilket knappast skulle uppskattas av de resande.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav vips » sön 30 nov, 2014 18:18

Tanken är att trafiken skall vara separerad, men rätt så många genar genom det västra sundet även med småbåtar. Dessutom finns det en sjömack i västra sundet, och har man tankat där så rundar man knappast hela kastellet efteråt... :)
vips
 
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 19 mar, 2014 9:33
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav darthjpp » sön 30 nov, 2014 19:45

vips skrev:Tanken är att trafiken skall vara separerad, men rätt så många genar genom det västra sundet även med småbåtar. Dessutom finns det en sjömack i västra sundet, och har man tankat där så rundar man knappast hela kastellet efteråt... :)


Någon separering av storleken av fartyg och båtar är det inte, och större fartyg väljer det östra sundet på grund av djupgåendet. Det västra sundet har ett max djupgående på 5,1 meter och östra sundet 8,9 meter. Då jag låg i flottan valde vi alltid östra sundet med patrullbåten (33,6 meter lång och 6.3 meter bred, lägsta fart 12 knop(8 knop på en motor)).
Det är dessutom olika maxhastigheter, det västra sundet har max 5 knop och det östra max 8 knop. Navigerbar bredd utanför 3 meterskurvan är större i det östra sundet än i det västra, så större fartyg bör välja östra sundet.

Linfärjan planeras att gå från hotellkajen till Kastellets brygga, samma bryggor som Waxholmsbolaget använder. Med en anpassning av farten och kanske en liten justering i deras tidtabell så kommer de inta att ha några problem vare sig att passera eller lägga till.
Fritidsbåtsskeppare med fartreglaget på fullt, kanske kommer uppleva problem, men de gör sig redan i dag skyldiga till fortkörning och dåligt sjömanskap.
darthjpp
 
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav NerdBoy » sön 30 nov, 2014 21:14

OK, jag borde kanske satt ordet separering inom citationstecken. Fakta:

* Båtar som är kortare än tolv meter och smalare än fyra meter är uttryckligen förbjudna att framföras i det västra sundet. Lagbrytare som blir tagna på bar gärning av kustbevakningen får böter.

* Det är tydligt skyltat att "lättare trafik" ska framföras i det östra sundet och "tyngre trafik" i det östra. (http://www.panoramio.com/photo_explorer ... ser=610299)

* Besökare till sjömacken får i teorin köra genom det östra sundet, men kustbevakarna är rätt less på bortförklaringen "eh, jo, alltså, jag ska ju till macken därborta...". (Personligen angör jag bara macken norrifrån för att slippa problem.)

* Fartyg längre än tolv meter eller bredare än fyra meter får framföras i båda sunden, men av praktiska skäl väljer skärgårdsbåtarna oftast det västra.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav darthjpp » sön 30 nov, 2014 21:45

Se där, och efter lite letande på Sjöfartsverkets webbplats så hittade jag förordningen som reglerar separeringen.

SJÖFS 2008:97
Paragraf 5 handlar om passage av Vaxholms Fästning.

SJÖFS 2008:97 skrev:Vaxholms fästning
5 § Fartyg som har en längd under tolv meter eller en bredd under fyra
meter ska vid passage av Vaxholms fästning framföras genom det östra
fästningssundet.


Gissningsvis har paragrafen kommit till då skärgårdsbåtarna har en angöringsbrygga/kaj i södra änden av västra sundet. Då är fritidsbåtstrafiken överhuvudtaget inget problem för en linfärja, och yrkessjöfarten har tillräcklig kompetens för att hantera att det går en linfärja över sundet då och då.
darthjpp
 
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Lennart Petersen » mån 01 dec, 2014 0:47

darthjpp skrev:Se där, och efter lite letande på Sjöfartsverkets webbplats så hittade jag förordningen som reglerar separeringen.

SJÖFS 2008:97
Paragraf 5 handlar om passage av Vaxholms Fästning.

SJÖFS 2008:97 skrev:Vaxholms fästning
5 § Fartyg som har en längd under tolv meter eller en bredd under fyra
meter ska vid passage av Vaxholms fästning framföras genom det östra
fästningssundet.


Gissningsvis har paragrafen kommit till då skärgårdsbåtarna har en angöringsbrygga/kaj i södra änden av västra sundet. Då är fritidsbåtstrafiken överhuvudtaget inget problem för en linfärja, och yrkessjöfarten har tillräcklig kompetens för att hantera att det går en linfärja över sundet då och då.


Men uppenbarligen är det yrkessjöfarten och då Waxholmsbolaget som har mest invändningar mot färjan medans företrädare för Vaxholms kommun menar att W inte begriper sig på sjöfart !!
Inte lätt för en glad amatör att begripa sig på saken, dock verkar 650000 i kostnad första året för färjan vara en överkomlig summa och Kastellet är värt fler besökare än idag tycker i vart fall jag
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc ... ar-vaxholm
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav darthjpp » mån 01 dec, 2014 13:39

Waxholmsbolagets protester verkar mest gå ut på att de inte får utföra trafiken, och att deras underlag för transporter till Vaxholms Kastell minskar. Om de menar att linfärjan är en fara för deras trafik, borde de överhuvudtaget inte framföra fartyg.
Deras synpunkter på estetiken påverkar inte trafiken, och naturligtvis får de ha vilken åsikt de vill om saken.
darthjpp
 
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav C12C3C3C12 » mån 01 dec, 2014 23:15

Vi vet väl alla att Waxholmsbolaget känner skärgården i grund och botten...

Ref: Cornelius Wreswijk
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 14:50

Re: Linfärja delar Vaxholm

Inläggav Lennart Petersen » tis 02 dec, 2014 0:00

C12C3C3C12 skrev:Vi vet väl alla att Waxholmsbolaget känner skärgården i grund och botten...

Ref: Cornelius Wreswijk


Nja det där var nog använt i Blandaren en bra bit för Cornelius.
Men det var nog så fram till 50-talet och tidigt 60-tal att man hade många grundstötningar och diverse olyckor.
Det hela kan nog skyllas på dåliga alkoholvanor och allmän slapphet, när man började strama upp verksamheten så försvann det mesta av det här och W är ju idag ett föredöme i säkerhet, när inträffade något senast ? Och detta trots att landhöjningen gjort att många passager grundats upp.
En kollega som pryade på en båt vid 15års ålder på tidigt 60-tal berättade lite hur det gick till ombord.
Bland annat sattes han att ensam styra en stor båt med passagerare ombord medans besättningen gick och fikade.
"Dom pekade ut ett landmärke och sa åt mig att hålla kursen åt det hållet tvärs över en stor fjärd. "
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster