VT slopar biljettsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

VT slopar biljettsystem

Inläggav Odd » tor 13 feb, 2014 5:01

Enl SVD skall VT byta ut dagens biljettsystem till ett nytt. Det (inte alls så) gamla systemet har inte fungerat särskilt bra och har kostat väldigt mycket pengar.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gront-ljus-for-byte-av-biljettsystem_8986472.svd

Undrar om SL har samma tankar?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav Harald » tor 13 feb, 2014 7:23

Om det har stått i tidningen så är det fel. Det gäller i det här fallet också. Västtrafik ska inte slopa sitt biljettsystem. Det man ska göra är att ändra taxan från nuvarande blandning av kommunzoner och kilometertaxa till ett system som bygger på cirkulära zoner runt påstigningsplatsen. Det ska göras i två steg där man först ska göra förenklingar i nuvarande taxa och bl.a. ta bort utcheckningen och senare införa de nya zonerna. Hur det ska kunna bli enklare är svårt att förstå, men vi får väl se. Det blir ju inte enklare bara för att man skriver i beslutsunderlagen att det är enklare utan att förklara hur det går till. Tyvärr är nog risken att den nya taxan stupar på samma sak som den nuvarande, usel information. Ingenstans i beslutsunderlagen nämner man betydelsen av bra information i samband med införandet. Västtrafik har en fullständigt inkompetent informationsavdelning som inte kan informera begripligt om någonting.

Beslutet i regionfullmäktige i går var att bevilja medel för genomförande av steg 1. Handlingarna finns på regionens webbplats. Man har haft den dåliga smaken att samla alla ärenden i en jätte-pdf på 370 sidor. Det här är ärende 11 som börjar på sidan 286:
http://alfresco.vgregion.se/alfresco/se ... guest=true
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav Odd » tor 13 feb, 2014 14:54

Men då stämmer det ju nästan. Man byter biljettsystem men behåller befintlig struktur. Jag antar att man byter ut några av de äldsta lästerminalerna mot såna med pekskärmar. Kanske blir hanteringen ungefär som gamla Prodata?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav Harald » tor 13 feb, 2014 19:09

Odd skrev:Men då stämmer det ju nästan. Man byter biljettsystem men behåller befintlig struktur. Jag antar att man byter ut några av de äldsta lästerminalerna mot såna med pekskärmar. Kanske blir hanteringen ungefär som gamla Prodata?

Du får väl kalla det vad du vill. Det jag ville få fram var att det inte är frågan om att slänga ut den nuvarande tekniken. Hanteringen lär inte bli som Prodata, för det är meningen att det ska bli enklare, inte krångligare. Prodatasystemet förutsatte att resenären själv visste hur många "kuponger" resan kostade. I de fall man inte visste det fick man leta reda på start och mål i en zonmatris. Det var besvärligt nog i GLAB och Bohustrafikens område. Att hänvisa resenärerna till att läsa en zonmatris för hela Västtrafiksområdet lär det inte bli tal om.

Om man vill diskutera den här saken är det en fördel om man läser det beslutsunderlag som jag länkade till, så att man vet vad saken gäller. Här nedan ska jag försöka redogöra för huvudpunkterna samt kommentera dessa.

Förändringen föreslås ske i två steg. Steg 1 innebär förenklingar, slopad check out, enklare sortiment, enklare gränssnitt i biljettmaskinerna, app-lösningar mm. Steg 2 innebär en ny geografimodell med avståndsbaserade flexibla zoner.

Det är alltså steg 1 som regionfullmäktige nu har beslutat om.

 Slopad check-ut
Man ser vad resan kostar när man checkar in och behöver inte checka ut.
Samma beteende för alla typer av resor.

Det har framgått av en artikel i GP att detta endast gäller om man betalar via en app som Västtrafik ska ta fram. Man har väl insett att det inte blir enklare om man vid resans början ska ange vart man ska åka. Genom att lägga det i en app sorterar man bort de resenärer som skulle ha svårt för det knappande som kommer att krävas. Lösningen betyder också att varje resenär själv håller med "biljettmaskin" så att man inte riskerar kö vid fordonets maskin.

Samma beteende för alla typer av resor kunde man också ha fått genom att införa utcheckning för alla resor.

 Förenklat sortiment
Sortimentet blir mera likt i hela regionen. Det kommer att finnas ”flexikort”
eller motsvarande för de som reser ett par gånger i veckan.
 Rensa bland tilläggen
De flesta tilläggen kommer att försvinna vilket gör sortimentet enklare,
mera överskådligt och likadant i hela regionen.

Det är väl bra, men det kunde man ju ha gjort utan att ändra något annat.

 Förenklat gränssnitt
Gränssnittet på biljettmaskinerna kommer att bli enklare, vilket innebär
en sänkt tröskel för de som inte reser med kollektivtrafiken idag.

I dokumenten finns den här bilden som visar nuvarande skärm t.v. och en prototyp t.h.
Bild

Den t.h. är onekligen enklare till utseendet, men vad ska man ha den till? Vad ska man göra när man vill betala en resa? Att den visar var biljettsystemet anser att fordonet är är ju bra (om det är det den visar), men det kunde man ju också göra i nuvarande system. Knapparna i apparaten t.v. fyller ju en funktion. De används när man ska betala för flera med ett kort eller när man ska tilläggsbetala för att resa utanför en områdesladdnings giltighet. Ska man ta bort dem så får man ju ta bort den möjligheten också. Då blir det enklare, men är det bättre för resenärerna?

 App-lösning
En app-lösning för betalning via mobilen kommer att tas fram. Det ger
ökad valfrihet och stor potential att locka fler kunder i vissa målgrupper.

Inget fel i en app, men alla vill inte ha det eller har en telefon där de kan ha en app. Det måste finnas andra sätt att betala också. Man kan befara att de beramade personliga flexibla zonerna som ska införas i steg 2 kommer att kräva en app.
 Ta bort ”snedsitsar”
Där det är möjligt utan för stora förändringar av prisstrukturen ska man
försöka rätta till ”snedsitsar” i dagens kommunbaserade zonsystem

Vällovligt, men det blir ju inte enklare för resenären. Man kommer inte bara att behöva hålla reda på kommungränser utan även var taxegränser avviker från dessa.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav kildor » tor 13 feb, 2014 23:08

Harald skrev:
 Slopad check-ut
Man ser vad resan kostar när man checkar in och behöver inte checka ut.
Samma beteende för alla typer av resor.


Det har framgått av en artikel i GP att detta endast gäller om man betalar via en app som Västtrafik ska ta fram.

Nu kanske jag har missat något - men hur ska det då fungera när man använder kontoladdning i flera zoner?

Det här med personliga cirkulära zoner låter spännande. Det kanske är ett oprövat genidrag, eller så blir det ett nytt koncept som blir svårt att förklara och genomföra.

Under avsnittet "Second opinion" så hittar jag en intressant punkt från en extern forskares granskning:

Det är lämpligt att inhämta erfarenheter från de som säljer, informerar och kontrollerar
biljetter i det framtida systemet. Troligtvis finns det mycket kunskap hos de som möter
resenärer varje dag och en förankring i den personalgruppen är viktig för acceptansen av
ett nytt system.

Det verkar i alla fall som att man inte lagt någon större vikt på detta hittills i rapporten. Man verkar ha fokuserat på kundundersökningar.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5007
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav Harald » tor 13 feb, 2014 23:29

kildor skrev:Nu kanske jag har missat något - men hur ska det då fungera när man använder kontoladdning i flera zoner?

Precis som nu, incheckning och utcheckning. Egentligen rätt bra. Vi som vill att det ska vara enkelt behåller kontoladdningen och checkar in och ut. De som gillar att knappa in resmål eller hur det nu ska fungera skaffar sig en app. Man kan väl också undra hur Västtrafik har tänkt sig att lösa problemet att man under resan kan passera en plats som ligger längre bort än resmålet. Ska resan prissättas vid påstigningen måste man ju betala dit eftersom man kan stiga av där.

kildor skrev:Det här med personliga cirkulära zoner låter spännande. Det kanske är ett oprövat genidrag, eller så blir det ett nytt koncept som blir svårt att förklara och genomföra.

Det är nog risk att det blir det sistnämnda om det nu alls blir av. Det innebär ju att man måste veta avståndet till den längst bort belägna plats man passerar under resan.

Man nämner inte mycket om information i samband med förändringarna. Det är nog risk att den blir lika usel som vid genomförandet av den nuvarande taxan.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav kildor » tor 13 feb, 2014 23:42

Harald skrev:
kildor skrev:Nu kanske jag har missat något - men hur ska det då fungera när man använder kontoladdning i flera zoner?

Precis som nu, incheckning och utcheckning. Egentligen rätt bra. Vi som vill att det ska vara enkelt behåller kontoladdningen och checkar in och ut. De som gillar att knappa in resmål eller hur det nu ska fungera skaffar sig en app.

Jaha. Så man kommer alltså inte slopa check-ut? Och det blir inte samma beteende för alla typer av resor? Vad är det då man planerar att göra? Lansera en app? :roll:
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5007
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav 2763 » fre 14 feb, 2014 9:18

Man kommer att göra det så enkelt att det blir komplicerat för folk. Ungefär som med det nu utskällda systemet som i grund och botten är väldigt enkelt - så enkelt att folk inte begriper sig på det.

Jag tror tyvärr att det är enklare för folk flest att ha en gigantomatris med åk från här till där och så få ut sitt pris. Även om den typen av matriser för VG-regionen blir väldigt komplicerade om man ska täcka allt.

Om det enkla ska bli enkelt, måste folk flest förstå hur enkelt det är. Det är just det som är problemet med nuvarande system.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav Kristofer » fre 14 feb, 2014 10:50

kildor skrev:Det här med personliga cirkulära zoner låter spännande. Det kanske är ett oprövat genidrag, eller så blir det ett nytt koncept som blir svårt att förklara och genomföra.

Jag tycker nog att det egentligen låter som en helt normal gammaldags kilometertaxa. Har använts åtminstone sedan 1800-talet och används än idag. Men det är klart; överlåter man åt resenären att lista ut hur långt hans resa är så lär det bli problematiskt.
Bilagor
Skärmavbild 2014-02-14 kl. 09.44.16.png
Kilometertaxa hos Kollektivtrafiken Region Gotland
Skärmavbild 2014-02-14 kl. 09.44.16.png (39.77 KiB) Visad 2371 gånger
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1317
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav Harald » fre 14 feb, 2014 12:16

Det nuvarande systemet blev inte så enkelt som det var tänkt från början. Det bästa man hade kunnat göra hade varit att åtgärda de tekniska bristerna och så ta bort de tillkrånglingar som har införts i nuvarande system. Det kan man dock inte göra eftersom populistiska politiker har varit ute och självbelåtet deklarerat att "Det första vi bestämde var att utcheckningen skulle bort". Det gjorde man samtidigt som man beslutade om en "förutsättninsglös" utredning. Därmed sitter man i saxen. Det är nu helt omöjligt att komma med ett system som kräver utcheckning och förklara varför det är bra.

Vad man borde ha gjort är:

1. Sparka nuvarande informationsansvarig och ta in någon som förstår vad information är.
2. Åtgärda de tekniska brister som bl.a. leder till att fordonen ibland får fel position
3. Se till så att resenärerna kan se var biljettsystemet anser att det är och därmed vet när det kan bli fel
4. Inför ren kilometertaxa med in- och utcheckning för alla resor (detta kan fungera även i stadstrafik om man tillåter utcheckning innan fordonet har stannat, t.ex. från det att hållplatens namn visas i displayen)
5. Se till att förändringarna åtföljs av ordentlig information

Man borde nog även ta bort möjligheten att åka flera på ett kort för det egentligen bara det som är krångligt. Till stor del är det nog beskrivningen av hur man gör det som gör att systemet framstår som krångligt (även för dem som aldrig använder den möjligheten).

Men som sagt man låste fast sig från början så nu när man har insett att det inte är så enkelt att ta bort utcheckningen har det hela i stort sett reducerats till lansering av en app plus en del förenklingar som man kunde ha gjort när som helst.

Kristofer skrev:Jag tycker nog att det egentligen låter som en helt normal gammaldags kilometertaxa.

Det är inte en klassisk kilometertaxa. En sådan brukar bygga på vägsträcka och ofta är det fasta avståndszoner. Dessa är också korta som i ditt exempel. Den föreslagna taxan bygger på rätt stora cirkulära zoner kring påstigningsplatsen. Det är alltså avstånd fågelvägen som gäller och storleken på stegen föreslås bli 15 eller 20 km. Även periodkorten skulle få enbart en avståndsgiltighet där den första påstigningen varje dag skulle bli mittpunkt i den zon kortet gäller i den dagen.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav Odd » fre 14 feb, 2014 16:41

Det svåra med att bygga ett nytt biljettsystem är uppenbarligen inte att göra det enkelt. Det svåra är att övertyga de som bestämmer hur det skall vara utformat om att det skall vara enkelt.

Det finns en gyllene regel när det gäller systemdesign: KISS! "Keep It Simple, Stupid!".
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav daniel_s » fre 14 feb, 2014 22:55

Odd skrev:Det svåra med att bygga ett nytt biljettsystem är uppenbarligen inte att göra det enkelt. Det svåra är att övertyga de som bestämmer hur det skall vara utformat om att det skall vara enkelt.


Det gäller för all del inte bara för biljettsystem... :cheesygrin:
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav 2763 » lör 15 feb, 2014 21:37

De cirkulära zonerna har en ganska stor bugg. Hur ofta börjar man sin resa mitt i det område man ska åka i? Med ett månadskort kan det bli väldigt märkliga och fenomen.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav daniel_s » lör 15 feb, 2014 23:01

2763 skrev:De cirkulära zonerna har en ganska stor bugg. Hur ofta börjar man sin resa mitt i det område man ska åka i?


En gång om dagen ungefär, åtminstone i SL-trafiken.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav M_M » sön 16 feb, 2014 7:52

2763 skrev:Jag tror tyvärr att det är enklare för folk flest att ha en gigantomatris med åk från här till där och så få ut sitt pris. Även om den typen av matriser för VG-regionen blir väldigt komplicerade om man ska täcka allt.


En fördel med ett sådant system är att folk betraktas som vuxna människor med befogenheter att göra rätt/fel själva. Jag tror att en av de större irritationsmomenten med nuvarande system är att systemet gör fel utan att meddela det på annat sätt än att fel belopp dragits i slutänden. Eftersom detta verkar ha inträffat såpass ofta att resenärerna varit tvugna att ha exakt koll på sitt resande för att vara säkra på att betala rätt så har resenärerna egentligen inte vunnit särskilt mycket på automatiken. Den som ändå inte har anledning att bry sig om eventuella feldebiteringar kan kanske lika gärna åka taxi, typ.

Mig veterligen finns inte heller någon automatik som har koll på förseningar. Med ett matrissystem så är det upp till Västtrafik att bevisa att resenären gjort fel, men med nuvarande check-in-ut så drabbas resenären av att en försenad resa med bruten anslutning kan komma att räknas som två resor och då tvingas resenären antingen göra besväret att kontakta kundtjänst eller ta ytterligare en valium...

Vad gäller gigantmatris så kan man titta på linjekartan och konstatera att V-G-regionen till en icke försumbar del fortfarande i praktiken verkar bestå av flera delregioner med relativt få sammanbindningar. Det gör att man i princip borde kunna göra matris för hela Västtrafikområdet genom att ha ett par olika matriser för olika delar av regionen och ha ett par "matrix transfer points". Det finns t.ex. färre än ett halvdussin linjer man kan använda för att korsa den före detta gränsen mellan Bohuslän och Älvsborg/Dalsland.

Harald skrev:Den föreslagna taxan bygger på rätt stora cirkulära zoner kring påstigningsplatsen. Det är alltså avstånd fågelvägen som gäller och storleken på stegen föreslås bli 15 eller 20 km. Även periodkorten skulle få enbart en avståndsgiltighet där den första påstigningen varje dag skulle bli mittpunkt i den zon kortet gäller i den dagen.


Spännande! Det låter nästan som om nån läst mina inlägg!

Jag inser att det kanske inte blir perfekt, men det vore om inte annat ett mycket intressant underlag för framtida beslut både här och var. Min dröm är att få till ett sånthär system som täcker hela landet. Att olika län har olika taxenivåer är inget problem, man definerar helt enkelt zonens omkrets i enkelresepengar istället för kilometer, och har en översättningstabell för varje län. Är det dyrare att åka i Örebro än i Göteborg så kommer alltså 2-mil-kortet från Göteborg att gälla för 1½ mil i Örebro.

2763 skrev:De cirkulära zonerna har en ganska stor bugg. Hur ofta börjar man sin resa mitt i det område man ska åka i? Med ett månadskort kan det bli väldigt märkliga och fenomen.


Den "buggen" finns även i nästan samtliga nuvarande periodkortsystem. Hur många reser verkligen exakt kring mitten av periodkortområdet?

daniel_s skrev:En gång om dagen ungefär, åtminstone i SL-trafiken.


Hur tänkte du nu? :wink:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav Inge » tis 18 feb, 2014 0:20

M_M skrev:Jag tror att en av de större irritationsmomenten med nuvarande system är att systemet gör fel utan att meddela det på annat sätt än att fel belopp dragits i slutänden. Eftersom detta verkar ha inträffat såpass ofta att resenärerna varit tvugna att ha exakt koll på sitt resande för att vara säkra på att betala rätt så har resenärerna egentligen inte vunnit särskilt mycket på automatiken.

Här tror jag att du (för en gångs skull, höll jag på att skriva..) har väldigt rätt.

Det håller inte att mot kunderna bara vifta lite på armarna och skylla ifrån sig, vilket beklagligtvis går att komma undan med internt i en politisk organisation. Och eftersom det handlar om en organistaion med monopol på att ta emot skattemedel för subventionerad kollektivtrafik blir förstås "kunderna" fast och irritationen stark.

Det rimliga är naturligtvis att kunden får kvittenser, information och kontroll tills kunden inte längre känner att det behövs, utan litar på systemet. Man kan liksom inte kräva förtroende när man inte förtjänar det. Faktum är att förtroende aldrig kan krävas. Det är ingen mänsklig rättighet. Förtroende bör förtjänas. Men tyvärr saknas väl sjukdomsinsikt beträffande den egna inkompetensen och antagligen upplever man i den interna bubblan bakom skygglapparna istället att kunderna är dumma.

-Varför funkar det egentligen inte generellt att bara flaxa lite med armarna när man vill slippa ansvar för sina fel?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4259
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav hej » tis 11 mar, 2014 4:40

De absolut flesta resor inom Västtrafik sker inom Göteborgs tätort.
Att utöka zonen Göteborgs kommun med Partille och Mölndal innebär visserligen minskade intäkter eller ökade biljettpriser. Men fördelen är att man förenklar för de flesta.
Ska du utanför detta område så kanske ett system som Jo-jokorten i Skåne. Du köper biljett i automat vid hållplatsen eller av föraren med ditt Jo-jokort genom att ange vart du ska. Inte så många skulle behöva köpa biljett. Om man ser till att detta görs enbart på linjer som går utanför utökade Göteborgs zonen så behöver man bara utrustning för detta på dessa fordon och vid större hållplatser i Göteborg där dessa linjer passerar. Med modern teknik så behöver inget extra dras.
På spårvagnar och stadsbussar behöver man då bara ha knappar för att man ska ange ifall mer än en åker på kortet.

Problemen är två med nuvarande utcheckning (om man bortser från folks glömska).
Tekniska problem. Apparaten tror sig vara någon annanstans än vad den är eller går sönder under färd.
Förare stänger av apparaten vid slutstation eller vid förarbyte innan alla passagerare har checkat ut.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav 2763 » tis 11 mar, 2014 9:59

hej skrev:På spårvagnar och stadsbussar behöver man då bara ha knappar för att man ska ange ifall mer än en åker på kortet.


Om du då ska åka från Mandolingatan till Årjängsgatan hur ska du göra då?
Biljetter är inte lätt, gör det inte lättare än det är och jag tror att alla s.k. förenklingar egentligen komplicerar det hela.

Visst, en rätt fet andel av alla kollektivresor i VG-regionen sker i Göteborg - men länet rymmer fortfarande 49 kommuner där biljettsystemet ska fungera.


//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav hej » tis 11 mar, 2014 13:54

2763 skrev:
hej skrev:På spårvagnar och stadsbussar behöver man då bara ha knappar för att man ska ange ifall mer än en åker på kortet.


Om du då ska åka från Mandolingatan till Årjängsgatan hur ska du göra då?
Biljetter är inte lätt, gör det inte lättare än det är och jag tror att alla s.k. förenklingar egentligen komplicerar det hela.

Visst, en rätt fet andel av alla kollektivresor i VG-regionen sker i Göteborg - men länet rymmer fortfarande 49 kommuner där biljettsystemet ska fungera.


//T


Jag visar mitt kort och 19,40 kr dras när jag kliver på vid Positivgatan. Eftersom det inte finns någon direktförbindelse så köper jag resten av resan vid Centralen. Automaten känner av att jag redan har betalt för Göteborg och drar bort den summan från priset, alltså drar den nu 120,60 kr.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: VT slopar biljettsystem

Inläggav 2763 » tor 13 mar, 2014 8:04

hej skrev:
Jag visar mitt kort och 19,40 kr dras när jag kliver på vid Positivgatan. Eftersom det inte finns någon direktförbindelse så köper jag resten av resan vid Centralen. Automaten känner av att jag redan har betalt för Göteborg och drar bort den summan från priset, alltså drar den nu 120,60 kr.


Då ska du alltså köpa biljett två gånger? Och den ena gången dessutom på ett ställe där det är osäkert hur lång tid det tar (beroende på belastning på försäljningsstället) Dessutom ska du hålla reda på var försäljningsstället på centralen finns (vilket är en osäkerhetsfaktor och eftersom du skrev "på centralen" utgår jag ifrån att du inte avser "ombord på tåget"). Det är alldeles för krångligt och dessutom tar det onödigt mycket tid. Dessutom finns det inte direktanslutning från Centralen, så om ditt resonemang skall vara konsekvent får du rimligen lösa biljett även på bussen när du byter på Åmåls station - vilket är ett mindre problem.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Vidling och 3 gäster