Var ska de nya stockholmarna bo?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Var ska de nya stockholmarna bo?

Inläggav Lennart Petersen » sön 10 feb, 2013 22:44

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag tror inte att de nya stockholmarna vill bo i en annan stad. Då är de ju inte stockholmare.
Hur går det med planerna för Barkarby flygfält? Där är en rätt stor yta för bebyggelse. Och Ekerö - går det att exploatera mer? Som exempel bara...

Jag tror inte heller att nya Stockholmare vill bli nybyggare i en helt ny stad! Så jag tvivlar på att en newtown är så bra idé. Förtäta nära staden som finns i stället!

Barkarby flygfält kan väl med fördel bebyggas. Numera är det ju dessutom ett f.d. flygfält. Ett problem kan nog bli att riva start- och landningbanan. Lär vara både djup och välarmerad. Det finns dessutom massor av obebyggd mark runt Barkaby flygfällt, så det går att bygga en hel del där ute. Bara det blir planering och bebyggelse med kvalité.

Barkarby flygfält är nerlagt och det är redan bestämt att området ska bebyggas , det är dock meningen att det ska ske i en lugn takt över ett antal år.
Lennart Petersen

Inläggav hgsldf » mån 11 feb, 2013 20:29

Mitt korta svar på trådens fråga är,mellan Nynäshamn och Stockholm. Där existerar redan Pendeltåg som är dåligt utnyttjat, en ordentlig upprustning inklusive dubbelspår hela vägen är förhållandevis enkelt och billigt att genomföra i jämförelse med många andra mer eller mindre vilda projekt. Nynäshamns kommun skulle lätt kunna härbärgera 10-20 ggr större befolkning än i dag, dels i den attraktiva centralorten, men framför allt kring de halvdussinet stationer som i dag har lika många påstigande som i Malmköping en sommardag. Även i Haninge kommun finns stor potential för ny byggnation och i Haninge är man (över partigränserna) mycket på hugget när det gäller all slags etablering, arbetsplatser såväl som bostäder. Haninge har planer för förtätning i t ex Vega och lobbar hos SL för en nyöppning av stationen, även kring stationerna söder om Haninge-C är bebyggelsen mycket gles. Nynäsvägen är numera motorväg som bekant och det är inte oviktigt, men än viktigare här finns ju redan pendeltåg och väldigt lite resenärer och det är resursslöseri. Det hade måhända varit bättre att först rusta upp Nynäsbanan. En ordentlig upprustning möjliggör större turtäthet, ev skip-stopp och framför allt snabbare restider.

När Cittybanan är klar finns kapacitet för flera tåg, men då är det viktigt att det råder balans mellan södra och norra sidan av staden, det är bara genom att utveckla Södertörn som vi kan få denna balans.
/Göran
hgsldf

Inläggav Kjell L » mån 11 feb, 2013 23:09

hgsldf skrev:Mitt korta svar på trådens fråga är,mellan Nynäshamn och Stockholm. Där existerar redan Pendeltåg som är dåligt utnyttjat, en ordentlig upprustning inklusive dubbelspår hela vägen är förhållandevis enkelt och billigt att genomföra i jämförelse med många andra mer eller mindre vilda projekt. Nynäshamns kommun skulle lätt kunna härbärgera 10-20 ggr större befolkning än i dag, dels i den attraktiva centralorten, men framför allt kring de halvdussinet stationer som i dag har lika många påstigande som i Malmköping en sommardag. Även i Haninge kommun finns stor potential för ny byggnation och i Haninge är man (över partigränserna) mycket på hugget när det gäller all slags etablering, arbetsplatser såväl som bostäder. Haninge har planer för förtätning i t ex Vega och lobbar hos SL för en nyöppning av stationen, även kring stationerna söder om Haninge-C är bebyggelsen mycket gles. Nynäsvägen är numera motorväg som bekant och det är inte oviktigt, men än viktigare här finns ju redan pendeltåg och väldigt lite resenärer och det är resursslöseri. Det hade måhända varit bättre att först rusta upp Nynäsbanan. En ordentlig upprustning möjliggör större turtäthet, ev skip-stopp och framför allt snabbare restider.

När Cittybanan är klar finns kapacitet för flera tåg, men då är det viktigt att det råder balans mellan södra och norra sidan av staden, det är bara genom att utveckla Södertörn som vi kan få denna balans.
/Göran

Beträffande skip-stop tåg så har vi det redan nu och har haft det i ett flertal år. De går i rusningsriktningen och stannar endast vid Handen mellan Västrhaninge och Älvsjö, om jag minns rätt. Det var några år sedan jag reste med dessa direktare. Utbyggnad av längre mötesspår och förlängning av dubbelspår pågår av och till söderut från VH.

mvh

Kjell L
Kjell L

Inläggav LÅ1 » mån 11 feb, 2013 23:35

Om man gör om rubrikens fråga lite så kan man skriva: "Var vill de nya stockholmarna bo?"
Då blir nog många svar platser som Södermalm, Östermalm, Kungsholmen, Hammarby sjöstad etc. Åtminstone så länge de inte vill bo i villa.
Få skulle svara "I ett höghus bland dussinet likadana, utslängda på en åker, eller skogsbacke, med en halv till en timmas resa in till stan".

Var är lägenhetspriserna och folks betalningsvilja störst? Var betalar man mest för ett svart hyreskontrakt?
Det är det som visar vilken sorts bostäder det är störst brist på, och var folk vill bo.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav M_M » mån 11 feb, 2013 23:37

Inge skrev:Bättre för vem då?

För alla som har något att vinna på att folk åker kollektivt istället för med egen bil, vilket innefattar ungefär samtliga personer. :)

hgsldf skrev:När Cittybanan är klar finns kapacitet för flera tåg, men då är det viktigt att det råder balans mellan södra och norra sidan av staden, det är bara genom att utveckla Södertörn som vi kan få denna balans.

Det finns snarast större möjlighet att bygga ut järnvägskapaciteten norrut än söderut (eftersom det finns ett gäng säckspår norrut och centralen har och kommer att ha fler spår norrut än söderut). Visst är det bra med genomgående tåg men frågan är om det inte är bättre att vara lite "sparsam" med kapacitetsutrymmet på den kommande tunneln?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Kantorn » tis 12 feb, 2013 9:12

M_M skrev:Det finns snarast större möjlighet att bygga ut järnvägskapaciteten norrut än söderut (eftersom det finns ett gäng säckspår norrut och centralen har och kommer att ha fler spår norrut än söderut). Visst är det bra med genomgående tåg men frågan är om det inte är bättre att vara lite "sparsam" med kapacitetsutrymmet på den kommande tunneln?

Jag tycker det känns lite "nördigt" att befintliga spårsystem (eller spårsystem under byggnad) i Stockholms centrum sägs vara det som ska avgöra var man ska exploatera härnäst. Bygg där det inte finns byggnader, naturreservat eller annat som hindrar.
När jag föreslog Ekerö menade jag inte hela ämlans ön, utan bara de delar som ligger just runt Ekerö Centrum.
http://kartor.eniro.se/m/nCIOf
Det borde gå bra att förbinda med tunnelbana till Skärholmen och spårväg till Brommaplan - Solna Centrum - dito Stn. (Jepp, jag tänker mig att Tvärbanan ska köra enbart till Kista... men det har inte med detta att göra.)
Sen när man tittar på områden som Högdalen, Hökarängen, Sköndal och dylikt (inte Skogskyrkogården) så tycker jag att de som planerat har varit väl generösa med skogsutrymmen. Men det är bortkastad mark, det går nog inte att göra något åt nu.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Verspieder » tis 12 feb, 2013 12:04

LÅ1 skrev:Om man gör om rubrikens fråga lite så kan man skriva: "Var vill de nya stockholmarna bo?"
Då blir nog många svar platser som Södermalm, Östermalm, Kungsholmen, Hammarby sjöstad etc. Åtminstone så länge de inte vill bo i villa.
Få skulle svara "I ett höghus bland dussinet likadana, utslängda på en åker, eller skogsbacke, med en halv till en timmas resa in till stan".

Var är lägenhetspriserna och folks betalningsvilja störst? Var betalar man mest för ett svart hyreskontrakt?
Det är det som visar vilken sorts bostäder det är störst brist på, och var folk vill bo.

Förvisso. Men hur länge kan vi rent praktiskt förtäta innerstaden och utarma den närliggande landsbygden? När är innerstaden så förtätad att den måste börja växa på bredden även utanför Täby och Haninge? Om 30 år? 50 år? 70 år? Kanske ännu längre tid än så, då detta lands samhällsstruktur verkar ha någon form av tvångstankar vad gäller bibehållen centralisering till en liten geografisk yta. Och att tänka utanför boxen verkar inte vara ett "realistiskt" tankesätt.
Verspieder

Inläggav LÅ1 » tis 12 feb, 2013 16:34

Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:Om man gör om rubrikens fråga lite så kan man skriva: "Var vill de nya stockholmarna bo?"

Förvisso. Men hur länge kan vi rent praktiskt förtäta innerstaden och utarma den närliggande landsbygden? När är innerstaden så förtätad att den måste börja växa på bredden även utanför Täby och Haninge? Om 30 år? 50 år? 70 år? Kanske ännu längre tid än så, då detta lands samhällsstruktur verkar ha någon form av tvångstankar vad gäller bibehållen centralisering till en liten geografisk yta. Och att tänka utanför boxen verkar inte vara ett "realistiskt" tankesätt.

Jag menar inte att man skall förtäta innerstaden allt för mycket. Men man skall bygga nära den, och ha dess struktur som förebild när man bygger. Bredäng, Skärholmen, Brandbergen och liknande bostadsområden är inget som vi behöver i flera upplagor än vad som redan finns. Vad finns det för "närliggande landsbygd" som behöver skyddas? Kanske Mälaröarna.
LÅ1

Inläggav M_M » tis 12 feb, 2013 22:51

Kantorn skrev:
M_M skrev:Det finns snarast större möjlighet att bygga ut järnvägskapaciteten norrut än söderut (eftersom det finns ett gäng säckspår norrut och centralen har och kommer att ha fler spår norrut än söderut). Visst är det bra med genomgående tåg men frågan är om det inte är bättre att vara lite "sparsam" med kapacitetsutrymmet på den kommande tunneln?

Jag tycker det känns lite "nördigt" att befintliga spårsystem (eller spårsystem under byggnad) i Stockholms centrum sägs vara det som ska avgöra var man ska exploatera härnäst. Bygg där det inte finns byggnader, naturreservat eller annat som hindrar.

Nja, jag känner mig tyvärr mer åt "vis av erfarenhet"-hållet. Det går relativt lätt att bygga ett antal hus som säljs av till folk att bo i, och det går rätt lätt att smacka upp köplador och för den delen kontor/industribyggnader, men det verkar gå otroligt trögt att bygga transportinfrastrutkur, speciellt kollektivtafikspecifik sådan.

Men visst, det vore absolut en bra idé att både bygga byggnader och spårtrafikinfrastruktur i ett svep.

Kantorn skrev:När jag föreslog Ekerö menade jag inte hela ämlans ön, utan bara de delar som ligger just runt Ekerö Centrum.
http://kartor.eniro.se/m/nCIOf
Det borde gå bra att förbinda med tunnelbana till Skärholmen och spårväg till Brommaplan - Solna Centrum - dito Stn. (Jepp, jag tänker mig att Tvärbanan ska köra enbart till Kista... men det har inte med detta att göra.)

Intressant förslag. Nu snöar jag direkt in på spårtrafiklösningar :wink:

För nån slags "undersöka förutsättningarna"-grej så kollade jag på nuvarande restider. Buss+tunnelbana från Ekerö Centrum till T-centralen tar ca 40 minuter. Tunnelbana från Norsborg tar 37 minuter och från Vårberg 26 minuter. En avgrening mellan Vårberg och Vårby Torg med bro över till Ekerö skulle alltså få kanske knappt 30 minuters körtid till T-centralen. En fortsättning bortom Norsborg borde få cirka 40 minuters körtid. En gissning är väl att spårväg får något kortare körtid än bussarna men inte jättestor skillnad.

Frågan är hur det går med trafiken till Norsborg om Ekerö blir en ny gren? Fler tåg (de som idag vänder vid Liljeholmen, kanske) eller "stjäla" vissa tåg från Norsborg?

Det vore antagligen en bra idé om spårvägen kan fortsätta på samma spår som tunneltågen vidare från Ekerö till fastlandet. Vad kan funka bäst då, triangelspår i berget mellan Vårberg och Vårby Gård, en avgrening vid Masmo (eller ytläge ända från Vårby Gård?) och vidare som "Spårväg syd" eller vad nu planerna på spårväg längs Glömstavägen heter?

Kantorn skrev:Sen när man tittar på områden som Högdalen, Hökarängen, Sköndal och dylikt (inte Skogskyrkogården) så tycker jag att de som planerat har varit väl generösa med skogsutrymmen. Men det är bortkastad mark, det går nog inte att göra något åt nu.

Varför inte bebygga vissa grönytor med lägre hus?

Verspieder skrev:Förvisso. Men hur länge kan vi rent praktiskt förtäta innerstaden och utarma den närliggande landsbygden? När är innerstaden så förtätad att den måste börja växa på bredden även utanför Täby och Haninge? Om 30 år? 50 år? 70 år? Kanske ännu längre tid än så, då detta lands samhällsstruktur verkar ha någon form av tvångstankar vad gäller bibehållen centralisering till en liten geografisk yta. Och att tänka utanför boxen verkar inte vara ett "realistiskt" tankesätt.

Om befolkningsökningen håller sig så torde närliggande landsbyggnad åtminstone inte råka ut för befolkningsminskning. Om befolkningsökningen kommer av sig så är det bara att dra i bromsen och sluta förtäta. Om befolkningen däremot minskar så får man problem hur man än gör. Då är det kanske bra om man kan slå ut lite väggar i förtätade innerstadslägenheter så att folk fyller ut ytan så att säga?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » tis 12 feb, 2013 23:02

M_M skrev:... Om befolkningen däremot minskar så får man problem hur man än gör. Då är det kanske bra om man kan slå ut lite väggar i förtätade innerstadslägenheter så att folk fyller ut ytan så att säga?

Om befolkningen minskar i Stockholm så är det knappast inne i stan som det blir tomma lägenheter som inte går att hyra ut. Snarare i Husby och liknande områden.
LÅ1

Inläggav Kantorn » ons 13 feb, 2013 14:33

M_M skrev:
Frågan är hur det går med trafiken till Norsborg om Ekerö blir en ny gren? Fler tåg (de som idag vänder vid Liljeholmen, kanske) eller "stjäla" vissa tåg från Norsborg?

Ok, förläng från Fruängen via Segeltorp - Skärholmen till Ekerö då.
M_M skrev:En gissning är väl att spårväg får något kortare körtid än bussarna men inte jättestor skillnad.

Jag tänkte snarare att de som skulle till Stockholms centrum kunde ta tunnelbanan söder om Mälarsnittet och de som ska till norra förorterna hade glädje av spårvägen. Vad tror du om det? Fast då faller något av nyttan med Spårväg syd. Även om jag tror att mycket kollektivtrafik resulterar i många resenärer - snarare än tvärt om - ungefär som att många vägar resulterar i många bilar.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav M_M » ons 13 feb, 2013 17:23

Kantorn skrev:
M_M skrev:

Ok, förläng från Fruängen via Segeltorp - Skärholmen till Ekerö då.

Röda banan har vad jag fattat ändå lite kapacitet att ta av på den centrala sträckan så det är säkert inget större problem att köra fler tåg på sträckan Vårberg-centrum om man vill grena av där och behålla befintligt antal tåg till Norsborg.

När jag tittar på kartan så ser det ut som att det skulle bli ungefär lika lång körsträcka oavsett om man ansluter till Fruängenbanan eller Norsborgbanan (vid Vårberg) och det är ju sträckan norr om Liljeholmen som får flest tåg, så blir det säkert ungefär samma resultat oavsett vilken gren man ansluter på (förutom givetvis att respektive gren får fler tåg, och i Fruängenbananfallet torde man få ett par nya stationer, dock vad jag kan se i villaområden).

Kantorn skrev:
M_M skrev:En gissning är väl att spårväg får något kortare körtid än bussarna men inte jättestor skillnad.

Jag tänkte snarare att de som skulle till Stockholms centrum kunde ta tunnelbanan söder om Mälarsnittet och de som ska till norra förorterna hade glädje av spårvägen. Vad tror du om det? Fast då faller något av nyttan med Spårväg syd. Även om jag tror att mycket kollektivtrafik resulterar i många resenärer - snarare än tvärt om - ungefär som att många vägar resulterar i många bilar.

Jo, jag förstod det, lite som att åka (bil) från Värmland-Örebro-Arbogatrakten till Stockholm, man väljer väg redan från början beroende på om man ska till norr eller söder.

Min tanke var alltså att om spårvägen förlängs en bit sydost om Ekerö Centrum så blir den lite mer en "yttre tvärbana" och då är det kanske lättare både att få lönsamhet och opinion för den.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav BSB101 » ons 13 feb, 2013 23:26

Problemet med förtätning av innerstaden är att infrastrukturen (el, vatten, avlopp etc) redan är nyttjad till max. Vet en del påbyggnader av hus i city som fick skrinläggas då det inte fanns plats i transformatorstationer och dylikt. Att bygga ut med ny kapacitet skulle bli både dyrt och krångligt.

LÅ1 skrev:Skall vi bara ha EN grön kil kvar så tycker jag Mälaröarna är den mest lämpade. (Det är egentligen bara tyckande från min sida, har bara ett argument och det är att området ändå är avskuret från övriga landområden runt Stockholm. Det är vattenhinder i alla riktningar, om man säger så.)

Tanken med gröna kilarna är att djurlivet ska kunna röra sig relativt enkelt mellan olika grönområden så det är inte bara att ta bort en grön kil och tro att inget händer. Alla gröna kilar i Stockholm finns där av en anledning och om man ska ta bort alla utan en kan man nog ta bort den sista också.
BSB101

Inläggav M_M » tor 14 feb, 2013 22:58

BSB101 skrev:Problemet med förtätning av innerstaden är att infrastrukturen (el, vatten, avlopp etc) redan är nyttjad till max. Vet en del påbyggnader av hus i city som fick skrinläggas då det inte fanns plats i transformatorstationer och dylikt. Att bygga ut med ny kapacitet skulle bli både dyrt och krångligt.

Men se där, ett förträffligt svepskäl att ändå gräva upp gator för att förbättra el-vatten-avlopp-fjärrvärmenäten och när man ändå gör detta kan man ju passa på att bygga spårväg!

Annars så åtminstone vad gäller framförallt fjärrvärme och till viss del el torde det väl också vara en fråga om att bygga energieffektivare hus. Med tanke på att huspriserna är så galet dyra i Stockholm och folk ändå betalar så kan man väl lika gärna salta på med lite högre byggkostnad (som ändå betalar tillbaka sig i lägre driftkostnad)...
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav twr » lör 16 feb, 2013 0:17

hgsldf skrev:Mitt korta svar på trådens fråga är,mellan Nynäshamn och Stockholm. Där existerar redan Pendeltåg som är dåligt utnyttjat, en ordentlig upprustning inklusive dubbelspår hela vägen är förhållandevis enkelt och billigt att genomföra i jämförelse med många andra mer eller mindre vilda projekt. Nynäshamns kommun skulle lätt kunna härbärgera 10-20 ggr större befolkning än i dag, dels i den attraktiva centralorten, men framför allt kring de halvdussinet stationer som i dag har lika många påstigande som i Malmköping en sommardag. Även i Haninge kommun finns stor potential för ny byggnation och i Haninge är man (över partigränserna) mycket på hugget när det gäller all slags etablering, arbetsplatser såväl som bostäder. Haninge har planer för förtätning i t ex Vega och lobbar hos SL för en nyöppning av stationen, även kring stationerna söder om Haninge-C är bebyggelsen mycket gles. Nynäsvägen är numera motorväg som bekant och det är inte oviktigt, men än viktigare här finns ju redan pendeltåg och väldigt lite resenärer och det är resursslöseri. Det hade måhända varit bättre att först rusta upp Nynäsbanan. En ordentlig upprustning möjliggör större turtäthet, ev skip-stopp och framför allt snabbare restider.

/Göran

Jag tror du har rätt. Hellre här än i nordost.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav FLJ » sön 17 feb, 2013 11:22

hgsldf skrev:...men då är det viktigt att det råder balans mellan södra och norra sidan av staden, det är bara genom att utveckla Södertörn som vi kan få denna balans.
/Göran

Södertörn är mycket naturskönt och åtnjuter många av Ostkustens fördelar med goda sjökommunikationer, men landsändans största problem är avsaknaden av flygplats. Tragiskt nog lades Tullinge ner för c:a 10år sedan, med ett tämligen oattraktivt bostadsbebyggelse-initiativ som enda relevanta argument och gamle stadsministern-G.P.:s inititativ med Hall fick väl hela "miljö-maffian" emot sig.

PS. läs gärna Cederskiölds utredning från år2009 om framtida allmänflygplats ! (ett tvärkommunalt förslag i respektive diagonal från Bromma, med bl.a. Österhaninge som 1 av fyra alternativ)

PS2. Gjorde själv ett skolarbete för några år sedan och kom fram till Bogesundslandets exploateringspotential, men väldigt känsligt för Lidingö kommuns blockerande läge för insfrastuktur (läs; deras till synes totala ovilja kring att få till några ytterligare broar, t.ex. till Nacka(S) eller Vaxholms(NO) kommuner)
spårburen aviatör
Användarvisningsbild
FLJ

Inläggav LÅ1 » sön 18 aug, 2013 10:50

LÅ1

Inläggav Verspieder » mån 19 aug, 2013 4:03

Ur artikeln:
"Att Stockholm växer är inte betydelsefullt bara för Stockholm, utan för hela landet då regionen står för nästan en tredjedel av landets ekonomi. Då är det viktigt att Stockholm är attraktivt, så att folk vill bo, arbeta och studera här, säger landshövding Chris Heister."

"Hela landet" vinner således på att "hela landet" (med undantag av Stockholms innerstad) utarmas och avfolkas? Då räknar jag även in Norrtälje och Nynäshamns kommuner i bygden man önskar avfolka till förmån för innerstan. Kanske även Uppsala?
Seriöst. Vad är det för fel på det här landet egentligen? Mer än att centraliseringstanken verkar vara den nya obligatoriska statsreligionen, eller snarare en sekt... :shock:
Verspieder

Inläggav BSB101 » mån 19 aug, 2013 8:36

Nu är det inte främst Stockholms innerstad som växer utan områdena utanför och kranskommunerna. Sedan är det svårt att hindra folk från att flytta till Stockholm (så länge vi inte ska återgå till kravet på inhemska pass och godkännande för att flytta från sin födelseplats).
BSB101

Inläggav Mick Dundee » ons 21 aug, 2013 11:02

1. Allt fler skaffar sig en högre utbildning.
2. Städer har behov av högre utbildad arbetskraft.
3. Kvinnor är inte längre beroende av en man (och/eller hans inkomst) för att kunna leva ett bra liv.
4. Urbanisering är en global trend sedan grottbjörnsfolkens tid.
5. Stadslivet, i synnerhets storstadslivet, lockar mer än by- och småstadslivet. Till syvende og sidst anser de flesta numera att det är skönt att ha mer än en pizzeria, en korv/hamburgergrill och en kombinerad ICA/system/apotek/drivmedelsinrättning i sin närhet.

1, 3 och 5 är de viktigaste förklaringarna. Att kunna gå ut en söndagkväll på en spännande restaurang, se en film på bio och avsluta med ett glas vin med vänner på en bar är betydligt mer lockande för många idag. Landsbygdskramarna inser inte att de inte förstår detta.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Mick Dundee

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik