Var ska de nya stockholmarna bo?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Var ska de nya stockholmarna bo?

Inläggav M_M » ons 16 okt, 2013 16:45

LÅ1 skrev:(Fortsätter inte politik-snacket, det skulle bara bli tjafs!)

Stockholms handelskammare tycker attman skall förtäta utmed befintliga T-banesträckor, samt bygga några nya. ”Tunnelbaneinvesteringar kan bota bostadsbrist”.
Utbyggd tunnelbana möjliggör 350 000 bostäder”.

Här är Handelskammarens karta över platser där de tyckar att man kan bygga mer. Där kan man också hämta deras rapport.

En kommentar till kartan: Varför inte fortsätta att förtäta i närförort. Där finns en hel del kvar att förtäta. Och kanske en del av de stora outnyttjade områdena i innerstaden. I båda fallen måste man förstås spara vissa grönområden, typ Haga, Tanto, en stor delar av Årstafältet.
En förtätning nära stan ger kortare resor för många, vilket är effektivt ur många synvinklar.

Hur mycket av deras förslag är ärligt menat och hur mycket är mest bara ett inlägg i debatten för att skapa ytterligare alternativ och förvirring (FUD)?

Lennart Petersen skrev:Ett sådant område som jag gärna skulle se bebyggt är Bromma flygplatsområde.
Visserligen sumpade staden ett gyllene tillfälle för några år sedan när man förlängde avtalet mot staten men det går ju att förhandla på nytt. Jag har sett en uppgift på att marken kan uppskattas till 30miljarder kr för hög expoloatering så det är en del. Med arlanda på 20min tågresa från city och en tänkt järnvägsstation även vid Skavsta borde det vara svårt motivera ett flygfält vid Bromma. Indirekt hindrar också flygfältet byggnation eftersom man inte får bygga hur högt som helst i inflygningsområdena och många upplever ju också verksamheten som störande.

Kan det vara så att det finns en vilja att ha en flygplats såpass nära riksdag/regering för att vid ett akut krisläge kunna omlokalisera så stor del av regering/riksdag som möjligt?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav twr » fre 18 okt, 2013 6:27

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Skall vi bara ha EN grön kil kvar så tycker jag Mälaröarna är den mest lämpade. (Det är egentligen bara tyckande från min sida, har bara ett argument och det är att området ändå är avskuret från övriga landområden runt Stockholm. Det är vattenhinder i alla riktningar, om man säger så.)

Tanken med gröna kilarna är att djurlivet ska kunna röra sig relativt enkelt mellan olika grönområden så det är inte bara att ta bort en grön kil och tro att inget händer. Alla gröna kilar i Stockholm finns där av en anledning och om man ska ta bort alla utan en kan man nog ta bort den sista också.

Sorry att haka på ett gammalt inlägg, men det här var spännande.

De flesta storstäder i världen klarar sig utmärkt utan grönkilar och det skulle Stockholm också göra. Parker är jättebra, men varför ska de hänga ihop i långa kilar som tar upp en massa mark?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav BSB101 » fre 18 okt, 2013 7:53

twr skrev:
BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Skall vi bara ha EN grön kil kvar så tycker jag Mälaröarna är den mest lämpade. (Det är egentligen bara tyckande från min sida, har bara ett argument och det är att området ändå är avskuret från övriga landområden runt Stockholm. Det är vattenhinder i alla riktningar, om man säger så.)

Tanken med gröna kilarna är att djurlivet ska kunna röra sig relativt enkelt mellan olika grönområden så det är inte bara att ta bort en grön kil och tro att inget händer. Alla gröna kilar i Stockholm finns där av en anledning och om man ska ta bort alla utan en kan man nog ta bort den sista också.

Sorry att haka på ett gammalt inlägg, men det här var spännande.

De flesta storstäder i världen klarar sig utmärkt utan grönkilar och det skulle Stockholm också göra. Parker är jättebra, men varför ska de hänga ihop i långa kilar som tar upp en massa mark?

Folk klarar sig bra i betongförorter byggda under Sovjettiden i fd. Sovjetunionen också. Människan är anpassningsbar men det betyder inte att vi mår bra bara för att vi överlever och klarar oss. Närhet till natur ger möjlighet till avkoppling och sonnesro. Buller, bilar och annat som är förrenat med storstäder är sådant som är påvisad dåligt för hälsan och därför behövs områden på nära håll där man kan komma ifrån detta. Det är inte för inte att bara Sollentunas del av Järva har drygt 500 000 besökare om året.

Sedan får vi inte glömma bort att det inte bara är människan som har rätt att leva och bo utan även djuren och jag tror det är ytterst få som skulle vilja ha ett Stockholm med enbart "flygande råttor" och råttor som enda djurinslag.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav twr » fre 18 okt, 2013 14:27

BSB101 skrev:
twr skrev:Sorry att haka på ett gammalt inlägg, men det här var spännande.

Folk klarar sig bra i betongförorter byggda under Sovjettiden i fd. Sovjetunionen också. Människan är anpassningsbar men det betyder inte att vi mår bra bara för att vi överlever och klarar oss. Närhet till natur ger möjlighet till avkoppling och sonnesro. Buller, bilar och annat som är förrenat med storstäder är sådant som är påvisad dåligt för hälsan och därför behövs områden på nära håll där man kan komma ifrån detta. Det är inte för inte att bara Sollentunas del av Järva har drygt 500 000 besökare om året.

Sedan får vi inte glömma bort att det inte bara är människan som har rätt att leva och bo utan även djuren och jag tror det är ytterst få som skulle vilja ha ett Stockholm med enbart "flygande råttor" och råttor som enda djurinslag.

Jag tror du har missuppfattat vad jag menade. Parker och natur i olika skala ska vi absolut ha. Men varför måste dessa hänga samman i långa kilar, som gör att avståndet till den orörda naturen och landsbygden blir så mycket större, och som skapar barriärer mellan stadsdelarna? Få städer utanför Sverige/Norden är planerade på det sättet, vad jag vet.

Sedan är det uppenbart att vi som mänsklighet absolut inte lever efter devisen att djuren har rätt att leva och bo under naturliga omständigheter. Städer är till för människor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav BSB101 » fre 18 okt, 2013 16:45

Utan gröna kilar blir det svårt för djur, både på land och till viss del i luften, att förflytta sig. Visst kan vi skapa en Central Park och plantera ut ett antal djurarter där men det hade nog varit på gränsen till djurplågeri. Sedan har vi fortfarande detta med att naturområden är viktiga för människan när det gäller hälsa och sinnesro och då hjälper inte några konstgjorda parker med några ditplacerade djur.

Som sagt, att människor klarar av att bo i betong- och glasstäder betyder inte att det är bra i långa loppet. Under den största delen av vår arts levnad har vi bott nära naturen och detta får vi inte glömma.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav twr » fre 18 okt, 2013 18:03

BSB101 skrev:Utan gröna kilar blir det svårt för djur, både på land och till viss del i luften, att förflytta sig. Visst kan vi skapa en Central Park och plantera ut ett antal djurarter där men det hade nog varit på gränsen till djurplågeri. Sedan har vi fortfarande detta med att naturområden är viktiga för människan när det gäller hälsa och sinnesro och då hjälper inte några konstgjorda parker med några ditplacerade djur.

Som sagt, att människor klarar av att bo i betong- och glasstäder betyder inte att det är bra i långa loppet. Under den största delen av vår arts levnad har vi bott nära naturen och detta får vi inte glömma.

Anser du då att Stockholm är vida överlägset städer som Köpenhamn, Berlin, London, Barcelona, San Francisco med flera som vad jag vet inte har någon grönkilsideologi?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav BSB101 » fre 18 okt, 2013 18:21

twr skrev:
BSB101 skrev:Utan gröna kilar blir det svårt för djur, både på land och till viss del i luften, att förflytta sig. Visst kan vi skapa en Central Park och plantera ut ett antal djurarter där men det hade nog varit på gränsen till djurplågeri. Sedan har vi fortfarande detta med att naturområden är viktiga för människan när det gäller hälsa och sinnesro och då hjälper inte några konstgjorda parker med några ditplacerade djur.

Anser du då att Stockholm är vida överlägset städer som Köpenhamn, Berlin, London, Barcelona, San Francisco med flera som vad jag vet inte har någon grönkilsideologi?

Tydligen läser du inte vad jag skriver eller så förstår du inte vad jag skriver. För om du hade gjort något av detta hade du inte ställt den fråga du gjort. Intressant också att du hela tiden undviker att svara utan hela tiden kommer med nya frågor samtidigt som du kör med gammal hederlig härskarteknik.
BSB101

Inläggav Lennart Petersen » fre 18 okt, 2013 19:15

twr skrev:

Ja vi behöver inte jämföra oss på det sättet med sådana städer. Varje stad är unik och har sina lösningar.
Nu är biologerna rätt ense om att vi behöver de här kilarna av obruten natur för att flora och fauna ska fungera bra hela vägen ner till Djurgården. Politikerna har accepterat tankegångarna så det är så det kommer att bli tillsvidare
Lennart Petersen

Inläggav twr » fre 18 okt, 2013 19:39

BSB101 skrev:
twr skrev:

Tydligen läser du inte vad jag skriver eller så förstår du inte vad jag skriver. För om du hade gjort något av detta hade du inte ställt den fråga du gjort. Intressant också att du hela tiden undviker att svara utan hela tiden kommer med nya frågor samtidigt som du kör med gammal hederlig härskarteknik.

Nu får du väl lugna ned dig. Vad få för härskartekniker menar du? Jag kan inte minnas att du har ställt någon fråga till mig. Vad är det du vill att jag ska besvara?

Jag tycker att det är jätteviktigt att det finns parker och även större sammanhängande grönområden av mer naturkaraktär. Vad jag däremot undrar är:

Är det viktigt att det finns djur i dessa områden?

Är det viktigt att de ingår i sammanhängande kilar ut till omgivande natur? Kan de inte lika gärna vara omgivna av bebyggelse?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 18 okt, 2013 19:42

Lennart Petersen skrev:
twr skrev:

Ja vi behöver inte jämföra oss på det sättet med sådana städer. Varje stad är unik och har sina lösningar.
Nu är biologerna rätt ense om att vi behöver de här kilarna av obruten natur för att flora och fauna ska fungera bra hela vägen ner till Djurgården. Politikerna har accepterat tankegångarna så det är så det kommer att bli tillsvidare

Jamen, varför behöver vi ha djur på Djurgården (förutom öns namn förstås). Och visst kommer det se ut så ett tag framöver, men rådande politik brukar ju inte hindra vilda spekulationer på detta Forum. :D

Jag har aldrig hört några (för mig) övertygande argument för varför det är viktigt med gröna kilar, så jag tyckte det skulle vara intressant att få ett svar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Ulrik Berggren » sön 20 okt, 2013 10:41

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Kantorn » mån 21 okt, 2013 8:30

twr skrev:Jag har aldrig hört några (för mig) övertygande argument för varför det är viktigt med gröna kilar, så jag tyckte det skulle vara intressant att få ett svar.

Du, det är mänskligt. Har man bestämt sig för en sak så är man i regel omöjlig att överbevisa. Du har själv avslöjat dig genom att sätta dit parentesen i den citerade meningen. Och vilka argument som än kommer upp - hur tunga de än vara må - så kommer du att hitta (på) motargument, eftersom du bestämt dig.

Du är inte ensam om detta "bångstyriga" drag. Jag tror de flesta av oss lider av det. Jag också. I stället för att se det positiva i situationen så måste man se det negativa - och fundera på hur det kan ändras.

Nu till frågan var de nya stockholmarna ska bo:
I Nyköping, Norrköping eller någon av alla de andra städer som kommer att få en timmes restid eller mindre till Stockholm när vi får höghastighetståg på Ostlänken. Om "makthavarna" i de kommunerna bestämmer sig för att bygga bostadsområden i m e m direkt anslutning till (de nya) stationerna så är det bara resan till skola/jobb inne i Stockholm som tillkommer.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » mån 21 okt, 2013 11:17

Det är väl inte särskilt effekt att aktivt försöka få folk som har sitt värv i Stockholm att bo i Nyköping eller Norrköping? En annan sak är personer som av än eller annan anledning är låsta till dessa orter ges möjlighet att ändå arbeta, studera eller vad det nu må vara på ett så bra vis som möjligt i Stockholm.

Det stora problemet är annars det kommunala planmonopolet och lokalpolitikernas möjlighet att muta in varje skogsdunge till "naturreservat". Något som *fd afgahnsk regim* nyttjat till katastrofens rand. Ta tex den ÖP som Huddinge presenterade för någon vecka sedan. Inga överraskningar där och det är just det beklagliga.

Vill man få till bostäder måste ägarrätten till marken återupprättas för markägarna.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » mån 21 okt, 2013 11:53

Inge skrev:Det är väl inte särskilt effekt att aktivt försöka få folk som har sitt värv i Stockholm att bo i Nyköping eller Norrköping? En annan sak är personer som av än eller annan anledning är låsta till dessa orter ges möjlighet att ändå arbeta, studera eller vad det nu må vara på ett så bra vis som möjligt i Stockholm.

Det är också ett sätt att få folk som bor där att inte behöva flytta in till Stockholm bara för att få halvdräglig restid.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav twr » mån 21 okt, 2013 13:17

Kantorn skrev:
twr skrev:Jag har aldrig hört några (för mig) övertygande argument för varför det är viktigt med gröna kilar, så jag tyckte det skulle vara intressant att få ett svar.

Du, det är mänskligt. Har man bestämt sig för en sak så är man i regel omöjlig att överbevisa. Du har själv avslöjat dig genom att sätta dit parentesen i den citerade meningen. Och vilka argument som än kommer upp - hur tunga de än vara må - så kommer du att hitta (på) motargument, eftersom du bestämt dig.

Du är inte ensam om detta "bångstyriga" drag. Jag tror de flesta av oss lider av det. Jag också. I stället för att se det positiva i situationen så måste man se det negativa - och fundera på hur det kan ändras.

Jag får omformulera mig. Jag har faktiskt aldrig sett något argument alls för grönkilar. Bara påståenden om att de är en förutsättning för djurlivet att sprida sig, vilket utan tvekan stämmer. Men något argument för varför det är viktigt med ”naturligt” djurliv mitt i storstäderna har jag inte hört. Och om man anser det är frågan om Stockholm därför är en mycket bättre stad än till exempel London eller Berlin eller otaliga andra exempel. Det kan man förstås anse, men då borde det framgå att man anser att grönkilarna gör att Stockholm är en överlägsen stad.

Självklart är det trevligt med djurliv, särskilt för den som har ett specialintresse. Men frågan är hur tungt det väger mot intresset hos de 100 000-tals människor som skulle vilja bo i innerstadsmiljö i Stockholm men inte har råd med det, eftersom det finns ett stort underskott på stadsmiljö.

Vad gäller att ändra åsikt har jag gjort det många gånger när jag har hört övertygande argument. Jag har till exempel tidigare gillat idén att konvertera Saltsjöbanan till Roslagsbana, men det tror jag inte så mycket på nu. Jag tyckte också att Hagsätragrenen borde dras till Älvsjö, tills någon här på Forum påpekade att stationerna längs banan redan har busslinjer i olika former till Älvsjö, och därmed blir det ett dyrt nöje. Och en gång för många år sedan tyckte jag till och med att spårtaxi verkade vara en bra idé, tills jag insåg hur många starka argument som talar emot.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » mån 21 okt, 2013 18:34

MP i Malmö tror på "grön och tät stad".

Fortfarande om Malmö: "Tät stad ger aktivare medborgare".
"Det är i den täta staden med de korta avstånden som människor promenerar och rör sig mest."

(Googlar man "tät stad" så finns det förstås också motargument.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » mån 21 okt, 2013 18:45

LÅ1 skrev:MP i Malmö tror på "grön och tät stad".

Fortfarande om Malmö: "Tät stad ger aktivare medborgare".
"Det är i den täta staden med de korta avstånden som människor promenerar och rör sig mest."

(Googlar man "tät stad" så finns det förstås också motargument.)

Jo det är väl någon överstepräst någonstans som tyckt det där och då svänger hela den totalotärt uppbyggda sekten snabbt och tycker lika över hela värden.

Men problemet går även utom gruppen av *fd afgahnsk regim*
I och med att makten över marken är så politiserad kommer mycket lite mark ut på marknaden. Det är helt enkelt så att de lokala väljarna i stort har allt att vinna på att andras mark i närområdet hålls obebyggd samtidigt som de har mycket lite att förlora på det. Därför finns all anledning att minska kommunpolitikernas inflytande i frågan.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav M_M » ons 30 okt, 2013 22:55

Jag ställer mig helt på twr's linje.

Vilka argument finns det för att ha vilda djur inne i centrala delar av Stockholm?

Det är väl till stora delar mestadels en fördel att INTE har fler djur än fåglar och några enstaka andra arter? (ja, givetvis lär det väl med rätta förekomma fisk i sjöarna, men det hör inte till frågan).
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav gbd » fre 01 nov, 2013 9:01

M_M skrev:Jag ställer mig helt på twr's linje.

Vilka argument finns det för att ha vilda djur inne i centrala delar av Stockholm?

Det är väl till stora delar mestadels en fördel att INTE har fler djur än fåglar och några enstaka andra arter? (ja, givetvis lär det väl med rätta förekomma fisk i sjöarna, men det hör inte till frågan).

Hmmm, en sak jag också undrar över är när jag hör argumenten för grönkilar, är behövs det flera st? Om det nu är för att det ska finns djur på djurgården, räcker det inte med en kil? Sen så kommer det väl att finnas vilda djur ändå i Stockholm även utan grönkilar, kanske bara en annan typ än med kilarna.
gbd

Inläggav twr » lör 14 jun, 2014 11:45

Debatten har blossat upp igen:
viewtopic.php?f=2&t=37257
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik