Var ska de nya stockholmarna bo?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Var ska de nya stockholmarna bo?

Inläggav roggek » ons 21 aug, 2013 12:18

Mick Dundee skrev:3. Kvinnor är inte längre beroende av en man (och/eller hans inkomst) för att kunna leva ett bra liv.

Nä, de kan vara beroende av en kvinna, likväl som en man kan vara beroende av en man för att kunna leva ett bra liv...

Här borde de nya stockholmarna bo...
Senast redigerad av roggek ons 21 aug, 2013 12:22, redigerad totalt 1 gång.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav roggek » ons 21 aug, 2013 12:21

-
Senast redigerad av roggek ons 21 aug, 2013 12:23, redigerad totalt 1 gång.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Kantorn » ons 21 aug, 2013 12:22

Mick Dundee skrev:1. Allt fler skaffar sig en högre utbildning.
2. Städer har behov av högre utbildad arbetskraft.
3. Kvinnor är inte längre beroende av en man (och/eller hans inkomst) för att kunna leva ett bra liv.
4. Urbanisering är en global trend sedan grottbjörnsfolkens tid.
5. Stadslivet, i synnerhets storstadslivet, lockar mer än by- och småstadslivet. Till syvende og sidst anser de flesta numera att det är skönt att ha mer än en pizzeria, en korv/hamburgergrill och en kombinerad ICA/system/apotek/drivmedelsinrättning i sin närhet.

1, 3 och 5 är de viktigaste förklaringarna. Att kunna gå ut en söndagkväll på en spännande restaurang, se en film på bio och avsluta med ett glas vin med vänner på en bar är betydligt mer lockande för många idag. Landsbygdskramarna inser inte att de inte förstår detta.

Cheers,

Och jag som faktiskt flyttat ifrån staden för att den blev för stressig?
I Ljungby - typisk småstad - finns inte en pizzeria. Det finns minst tio. ;) Men det finns också ett gäng restauranger av olika art och kvalitet. Det finns barer, och det finns biograf. Trots detta utbud går jag sällan ut på kvällen. Men jag är väl en lågutbildad insnöad lantis - med 21 år i storstad/storstadsförort i ryggsäcken.

Dessutom är det billigare för ensamstående kvinnor och män att bo ute på vischan, i en småstad.

Sedan är jag förvisso ingen landsbygdskramare, men att säga att HELA Sverige tjänar på att Sverige utom stadsborna utarmas, det låter märkligt.

Och varifrån ska vi få all mat?
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Mick Dundee » ons 21 aug, 2013 14:13

Kantorn skrev:
I Ljungby - typisk småstad - finns inte en pizzeria. Det finns minst tio. ;) Men det finns också ett gäng restauranger av olika art och kvalitet. Det finns barer, och det finns biograf. Trots detta utbud går jag sällan ut på kvällen. Men jag är väl en lågutbildad insnöad lantis - med 21 år i storstad/storstadsförort i ryggsäcken.

Dessutom är det billigare för ensamstående kvinnor och män att bo ute på vischan, i en småstad.

Sedan är jag förvisso ingen landsbygdskramare, men att säga att HELA Sverige tjänar på att Sverige utom stadsborna utarmas, det låter märkligt.

Varför flyttar folk då, främst kvinnor, från vischan till Stockholm tror du?
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Mick Dundee

Inläggav Kantorn » ons 21 aug, 2013 14:15

Mick Dundee skrev:
Kantorn skrev:

Varför flyttar folk då, främst kvinnor, från vischan till Stockholm tror du?

Jag inser med förnuftet att du har rätt. Med känslan fattar jag faktiskt ingenting av det. OK svar?
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » ons 21 aug, 2013 16:33

Mick Dundee skrev:Varför flyttar folk då, främst kvinnor, från vischan till Stockholm tror du?

Det beror nog inte på att det är lättare att få tag på en bostad i alla fall! :wink:

Men många flyttar för att studera, och blir sedan kvar. Har man en högre utbildning och vill ha ett jobb som matchar den så är det i många fall lättare på större orter. Utbudet av tänkbara livskamrater är också större, även om de på "marknaden" nog är mer kräsna.

När det gäller medelålders och äldre så tror de nog att vardagen blir enklare och lättare i stan, än på landet eller villaförorten. Servicen finns närmare. Bio- teater- musee- och krogbesök blir enklare, men möjligheten utnyttjas nog inte lika mycket som man förutspått.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Claes Thure Moberg » ons 21 aug, 2013 18:48

Diskussionen har på ett sätt "spårat ur". Det är faktiskt ointressant VARFÖR folk flyttar till Stockholm och andra större tätorter. Faktum är ATT man gör detta och då är det samhällets plikt att lägga tillrätta för den saken. Anser man att det är politiskt önskvärt att folk skall stanna i glesbygden så får man finna på lämpliga åtgärder för att åstadkomma detta. Men det är en annan politisk fråga. Min personliga mening är att så länge vi inte inför lagar som tvångsmässigt reglerar var folk får tillstånd att bo så kommer urbaniseringen att fortsätta.

Och då kommer vi till trådens fråga - var skall de nya stockholmarna bo. Och där är min åsikt, som jag har givit uttryck för många gånger på den här "siten" att här räcker det inte med småtterier. Vi måste kopiera tänkesättet från 1940-, 50- och 60-talen. Fast i ännu större skala. Det måste till minst en men troligen flera "New Towns". Det är det enda sättet att producera tillräckligt med bostäder som folk flest faktiskt har råd med. Och på den tiden helhetsplanerade man. Man planerade inte bara nya bostadsområden, man byggde t-banor, utvecklade pendeltåg och kompletterade med motorvägar som hängde ihop med de nya bostadsområdena. Det måste man göra en gång till.

Detta är det enda sättet att få någon förnuftig lösning på dagens bostadsproblem, allt annat är för småskaligt - alternativet är en lagstiftning som gör att man måste söka tillstånd hos myndigheterna för att få flytta till tätorter (och det finns det väl ändå inte politiskt stöd för).
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav Verspieder » ons 21 aug, 2013 19:52

Mick Dundee skrev:1. Allt fler skaffar sig en högre utbildning.
2. Städer har behov av högre utbildad arbetskraft.
3. Kvinnor är inte längre beroende av en man (och/eller hans inkomst) för att kunna leva ett bra liv.
4. Urbanisering är en global trend sedan grottbjörnsfolkens tid.
5. Stadslivet, i synnerhets storstadslivet, lockar mer än by- och småstadslivet. Till syvende og sidst anser de flesta numera att det är skönt att ha mer än en pizzeria, en korv/hamburgergrill och en kombinerad ICA/system/apotek/drivmedelsinrättning i sin närhet.

1, 3 och 5 är de viktigaste förklaringarna. Att kunna gå ut en söndagkväll på en spännande restaurang, se en film på bio och avsluta med ett glas vin med vänner på en bar är betydligt mer lockande för många idag. Landsbygdskramarna inser inte att de inte förstår detta.

Undrar vem du åsyftar på när du skriver "landsbygdskramarna". Själv har jag någon timmes resväg med SL in till Stockholm city, samt 50-55 minuter med direktbuss rätt in till Uppsala C, och dessa bussar går oftast med någon timmes mellanrum vid lågtrafik, så inte bor jag i Arjeplog direkt.

Mick Dundee skrev:Varför flyttar folk då, främst kvinnor, från vischan till Stockholm tror du?

Personligen har jag inte den blekaste aning varför folk vill klämma in sig i Stockholms kranskommuner, och anser att allt fyra mil från Sergels torg är obeboelig ödemark. Går det inte att bygga samhället mer decentraliserat, så man slipper allt detta arbetspendlande till stadskärnorna? På det sättet var ju Kista en rätt smidig lösning, istället för att trycka in alla nuvarande Kistaföretag mitt i innerstan.
Verspieder

Inläggav Mick Dundee » tor 22 aug, 2013 8:35

Claes Thure Moberg skrev:Diskussionen har på ett sätt "spårat ur". Det är faktiskt ointressant VARFÖR folk flyttar till Stockholm och andra större tätorter. Faktum är ATT man gör detta och då är det samhällets plikt att lägga tillrätta för den saken. Anser man att det är politiskt önskvärt att folk skall stanna i glesbygden så får man finna på lämpliga åtgärder för att åstadkomma detta. Men det är en annan politisk fråga. Min personliga mening är att så länge vi inte inför lagar som tvångsmässigt reglerar var folk får tillstånd att bo så kommer urbaniseringen att fortsätta.

Och då kommer vi till trådens fråga - var skall de nya stockholmarna bo. Och där är min åsikt, som jag har givit uttryck för många gånger på den här "siten" att här räcker det inte med småtterier. Vi måste kopiera tänkesättet från 1940-, 50- och 60-talen. Fast i ännu större skala. Det måste till minst en men troligen flera "New Towns". Det är det enda sättet att producera tillräckligt med bostäder som folk flest faktiskt har råd med. Och på den tiden helhetsplanerade man. Man planerade inte bara nya bostadsområden, man byggde t-banor, utvecklade pendeltåg och kompletterade med motorvägar som hängde ihop med de nya bostadsområdena. Det måste man göra en gång till.

Detta är det enda sättet att få någon förnuftig lösning på dagens bostadsproblem, allt annat är för småskaligt - alternativet är en lagstiftning som gör att man måste söka tillstånd hos myndigheterna för att få flytta till tätorter (och det finns det väl ändå inte politiskt stöd för).

"New Town" som koncept är bara att glömma, det leder bara till elände. Vad vi behöver i Stockholm är en återgång till den organiskt växande staden eftersom 20-35-åringar och 50-plussare med utflugna barn vill bo i stad och inte i förort. Hagastaden är det första exemplet som på allvar syftar till att låta stenstaden växa utanför 1900-talets tullar. Norra Djurgården drar åt det hållet med, men riskerar att bli en avkrok liknande Hjorthagen eftersom diken som ÖIP, Ryttarstadion, Norra länken mm frånskärmar området fran stenstaden. Områden som måste flytta på sig är stadsnära villaområden, givetvis under hot om expropriering. Och det blir ju lätt ... :roll:

Under tiden bör man nog fundera på att utveckla områden som Mörby C, Täby C, Lidingö C. Och givetvis t-baneutbyggnad samt nya broar över Mälaren. Slöseriet med Förbifartens långa tunnlar genom obebodda områden får inte återupprepas, den skulle givetvis ha dragits på ytan och över vatten så långt som möjligt.

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Mick Dundee

Inläggav BSB101 » tor 22 aug, 2013 11:00

Mick Dundee skrev: Slöseriet med Förbifartens långa tunnlar genom obebodda områden får inte återupprepas, den skulle givetvis ha dragits på ytan och över vatten så långt som möjligt.

Om man vill ha en tätt stad så är det väldigt dumt att bygga tunga stråk av motorvägar och järnvägar på ytan då detta blir till barriärer och förhindrar en tätt och sammanbyggd stad. Med andra ord ska större vägar och järnvägar så långt som möjligt grävas ner så man kan bygga en tätt och promenads- och cykelvänlig stad på ytan (där med inget sagt om förbifartens bra eller dåliga placering, men tanken att förflytta bilar från ett kökaosområde till ett annat kökaosområde har jag aldrig förstått mig på).
BSB101

Inläggav LÅ1 » tor 22 aug, 2013 11:26

Jag förstår tanken med att bygga ett "new town". Men jag tror inte det skulle bli lyckat. Det skulle, trots en massa goda förutsättningar bara bli ytterligare en trist förort.

Vet arkitekter och samhällsplanerare ens hur man bygger en stad i dag? Det har ju skett spontant i tusentals år men upphörde för så där 100 år sedan.
LÅ1

Inläggav Verspieder » tor 22 aug, 2013 16:20

LÅ1 skrev:Jag förstår tanken med att bygga ett "new town". Men jag tror inte det skulle bli lyckat. Det skulle, trots en massa goda förutsättningar bara bli ytterligare en trist förort.

Vet arkitekter och samhällsplanerare ens hur man bygger en stad i dag? Det har ju skett spontant i tusentals år men upphörde för så där 100 år sedan.

Frågan är varför vi inte klarar av att bygga städer och samhällen idag.

Mellan Märsta och Knivsta finns det ju gott om tänkbar mark att bygga på. Likaså finns utrymme i Långhundra mellan Knivsta och Gottröra, t.ex runtom Stoxa ( Stockholm Outdoor Exhibition Area) strax utanför Närtuna, där bl.a Hultsfredsfestivalen och MaskinExpo numera arrangeras.
Även i triangeln mellan Gillingebanan, Brottby och Åkersberga, där bl.a IKEA planerar ett nytt stor varuhus på en ny stor handelsplats nära trafikplats Rosenkälla.

Min teori är att dagens kommunledningar helst inte vill ha "konkurrens" till sin nuvarande centralort. Därför vill inte Norrtälje kommun satsa i Rimbo och Hallstavik. Samt att Vallentuna kommun inte vill satsa i Brottby. Det är väl ännu en gång centraliseringstanken man är låst vid i detta land, och att tänka utanför boxen är oerhört svårt.
Verspieder

Inläggav 643 » tor 22 aug, 2013 23:08

Förstår inte frågan - Du och Jag har ju redan bostad... :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav hgsldf » fre 30 aug, 2013 20:05

Varför skall man bygga något norr om mälarsnittet överhuvud taget i Stockholm ? Det skapar bara helt onödiga kostnader för samhället!
/Göran
hgsldf

Inläggav Verspieder » fre 30 aug, 2013 22:50

hgsldf skrev:Varför skall man bygga något norr om mälarsnittet överhuvud taget i Stockholm ? Det skapar bara helt onödiga kostnader för samhället!
/Göran

"Samhället" är alltså synonymt med innerstaden och kranskommunerna, och all annan yta i landet är ogästvänlig mark som bara är till besvär?

Tja, in te mig emot om all svensk mark norr om Mälarsnittet styckas av och skänks bort till grannländerna. Norge kan ta Värmland, Dalarna och Jämtland, medan alla längs Norrlandskusten får finskt medborgarskap och blir finlandssvenskar. Danmark kan ta över hela Götaland och Konungariket Sverige kan därmed begränsas till Stockholms, Uppsala, Västerås, Örebro och Södermanlands län, och då kan ju svensken sitta ifred i Stockholm med näsan i vädret och tro att denne är världsbäst. :roll:
Verspieder

Inläggav hgsldf » lör 31 aug, 2013 17:57

Verspieder skrev:
hgsldf skrev:Varför skall man bygga något norr om mälarsnittet överhuvud taget i Stockholm ? Det skapar bara helt onödiga kostnader för samhället!
/Göran

"Samhället" är alltså synonymt med innerstaden och kranskommunerna, och all annan yta i landet är ogästvänlig mark som bara är till besvär?

Tja, in te mig emot om all svensk mark norr om Mälarsnittet styckas av och skänks bort till grannländerna. Norge kan ta Värmland, Dalarna och Jämtland, medan alla längs Norrlandskusten får finskt medborgarskap och blir finlandssvenskar. Danmark kan ta över hela Götaland och Konungariket Sverige kan därmed begränsas till Stockholms, Uppsala, Västerås, Örebro och Södermanlands län, och då kan ju svensken sitta ifred i Stockholm med näsan i vädret och tro att denne är världsbäst. :roll:

Två korta meningar skrev jag. Den första en fråga, den andra var ett medvetet provokativt påstående då jag kände att debatten kört fast. Jag känns inte vid något i Din tolkning. Kostnader för samhället betyder för mig i den här tråden, kostnader för Stockholms läns landsting, alla dess innevånare och företag.

För att ge svar på trådens namn måste det etableras en regional eller ett länsvis planmonopol och PBL måste avvecklas!

Naturligtvis finns det försvarbara utbyggnader av bostäder och infrastruktur även norr om mälargränssnittet, t ex några få tunnelbanestationer över Lidingö mot Bogesundslandet skulle vara billigt för samhället och kunna erbjuda många människor bostad 15 min från centrum, med PBL kommer det aldrig att hända och sedan årtionden har det saknats regional planering i Stockholms län och etablering av bostäder, arbetsplatser och infrastruktur har tillkommit helt utan övergripande planering.
/Göran
hgsldf

Inläggav Lennart Petersen » lör 31 aug, 2013 19:23

hgsldf skrev:
Verspieder skrev:
/Göran

Två korta meningar skrev jag. Den första en fråga, den andra var ett medvetet provokativt påstående då jag kände att debatten kört fast. Jag känns inte vid något i Din tolkning. Kostnader för samhället betyder för mig i den här tråden, kostnader för Stockholms läns landsting, alla dess innevånare och företag.

För att ge svar på trådens namn måste det etableras en regional eller ett länsvis planmonopol och PBL måste avvecklas!

Naturligtvis finns det försvarbara utbyggnader av bostäder och infrastruktur även norr om mälargränssnittet, t ex några få tunnelbanestationer över Lidingö mot Bogesundslandet skulle vara billigt för samhället och kunna erbjuda många människor bostad 15 min från centrum, med PBL kommer det aldrig att hända och sedan årtionden har det saknats regional planering i Stockholms län och etablering av bostäder, arbetsplatser och infrastruktur har tillkommit helt utan övergripande planering.
/Göran

Bogesundslandet fanns ju i 70-talets planer men skrotades. Jag tycker det är en utmärkt idé att bebygga Bogesund och dra
T-banan vidare från Ropsten . Om vi tänker oss två stationer skulle dom kunna hamna på kanske 12 och 14 min från
T-Centralen . Ska vi gissa att det är acceptabeltför Lidingö, som får en station, att T-banan dras till större delen underjord genom Lidingö men man sannolikt inte ha någon motorväg över ön. Det ger alltså att den som åker bil till nya Bogesundlandet får åka gamla vägen mot stan och vi får ett närområde där den spårburna trafiken blir överlägsen i tid.
Med lite fantasi kan vi kanske tänka oss en station ytterligare till Vaxholm och Skärgården kommer närmre Stockholm med en 16min T-baneresa.
Lennart Petersen

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 01 sep, 2013 8:18

LÅ1 skrev: Jag förstår tanken med att bygga ett "new town". Men jag tror inte det skulle bli lyckat. Det skulle, trots en massa goda förutsättningar bara bli ytterligare en trist förort. Vet arkitekter och samhällsplanerare ens hur man bygger en stad i dag? Det har ju skett spontant i tusentals år men upphörde för så där 100 år sedan.

Visst har mycket av miljonprogrammets nya samhällen utvecklats till trista betongförorter. Men bara för att man har dåliga erfarenheter behöver man ju inte göra samma sak en gång till. Tvärtom så skulle detta vara en utmaning för dagens samhällsplanerare, arkitekter, debattörer och politiker.

Det jag tänker mig är något helt annat än en betongförort. Jag vill ha en "riktig" stenstad med tät bebyggelse. "Riktiga" gatar med butiker och andra offentliga lokaler i gatuplanet. Inte några låga trevåningshus utan rejäl höjd på fastigheterna. Ett riktigt centrum med all form av handel och service men också gågator och torg. Samt en ordentlig järnvägsstation. Tack vare storskaligheten rymmer också denna stad tillräckligt med invånare för att kunna göra det möjligt att finansiera handel och service. Sedan avstår man helt och hållet från att "ringa in" denna "new town" med villaområden och småskalig bebyggelse. Den som vill bo i villa eller radhus får vackert välja att slå sig ned i något av de områden som växer ut runt de existerande samhällena. Därför att då har man plats att expandera staden med nya stadskvarter utan att vara låst av villaområden som dessutom är svåra att försörja med kollektivtrafik. Dessutom har man då nära tillgång till grönområden utan att behöva "parkifiera" bostadsområdena.

Var detta skall ligga. Tja - mitt förslag är någonstans i trakterna av Brottby. Därför att då skapas också underlag för en järnväg med några få stopp. Stockholm (någonstans centralt) - DS/ Mörby - Täby C - Arninge - New Town. Så kan Roslagsbanan fortsätta i sin nuvarande form som lokalbana. Men det finns andra möjligheter, till exempel Bogesundslandet med förlängd T-bana från Ropsten över Lidingö eller någonstans mellan Märsta och Knivsta.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav Verspieder » sön 01 sep, 2013 9:39

Som sagt vill ju både Vallentuna och Österåkers kommuner ha en rejäl handelsplats vid trafikplats Rosenkälla, intill Gillingebanan, inkl IKEA, och få det till i stort sett samma storlek som Barkarby är idag.
Då känns ju nya bostäder i närområdet inte alls en helt främmande idé.

Detta i kombination med att Arninge utvecklas till en rejäl bytespunkt, där bussresenärerna från Vaxholm, Norrtälje, Hallstavik och Rimbo byter till tåg för vidare färd söderut mot Stockholm.
Senast redigerad av Verspieder sön 01 sep, 2013 9:41, redigerad totalt 1 gång.
Verspieder

Inläggav LÅ1 » sön 01 sep, 2013 9:41

Claes Thure Moberg skrev:
LÅ1 skrev: Jag förstår tanken med att bygga ett "new town". Men jag tror inte det skulle bli lyckat. Det skulle, trots en massa goda förutsättningar bara bli ytterligare en trist förort. Vet arkitekter och samhällsplanerare ens hur man bygger en stad i dag? Det har ju skett spontant i tusentals år men upphörde för så där 100 år sedan.

Visst har mycket av miljonprogrammets nya samhällen utvecklats till trista betongförorter. Men bara för att man har dåliga erfarenheter behöver man ju inte göra samma sak en gång till. Tvärtom så skulle detta vara en utmaning för dagens samhällsplanerare, arkitekter, debattörer och politiker.

Det jag tänker mig är något helt annat än en betongförort. Jag vill ha en "riktig" stenstad med tät bebyggelse. "Riktiga" gatar med butiker och andra offentliga lokaler i gatuplanet. Inte några låga trevåningshus utan rejäl höjd på fastigheterna. Ett riktigt centrum med all form av handel och service men också gågator och torg. Samt en ordentlig järnvägsstation. Tack vare storskaligheten rymmer också denna stad tillräckligt med invånare för att kunna göra det möjligt att finansiera handel och service. Sedan avstår man helt och hållet från att "ringa in" denna "new town" med villaområden och småskalig bebyggelse. Den som vill bo i villa eller radhus får vackert välja att slå sig ned i något av de områden som växer ut runt de existerande samhällena. Därför att då har man plats att expandera staden med nya stadskvarter utan att vara låst av villaområden som dessutom är svåra att försörja med kollektivtrafik. Dessutom har man då nära tillgång till grönområden utan att behöva "parkifiera" bostadsområdena.

Var detta skall ligga. Tja - mitt förslag är någonstans i trakterna av Brottby. Därför att då skapas också underlag för en järnväg med några få stopp. Stockholm (någonstans centralt) - DS/ Mörby - Täby C - Arninge - New Town. Så kan Roslagsbanan fortsätta i sin nuvarande form som lokalbana. Men det finns andra möjligheter, till exempel Bogesundslandet med förlängd T-bana från Ropsten över Lidingö eller någonstans mellan Märsta och Knivsta.

Jodå, jag förstår avsikten och ambitionen, och skulle gärna se något sådant. Jag är bara pessimistisk och tror inte att dagens politiker, samhällsplanerare och arkitekter kan lyckas skapa något sådant! Nästan alla städer har växt fram organiskt under lång tid. Vissa städer har visserligen beordrats fram. Karlskrona t.ex. Och Göteborg tror jag. I det sista fallet tog man in experter från Holland. Skulle vi försöka oss på något liknande i dag är mitt råd att helt enkelt kopiera gatunätet rakt av från någon befintlig väl fungerande stad. Och kanske även kvarterens funktion. Staden måste bli stor redan från början. Kanske skulle många centrala byggnader utformas som stilmässiga kopior av äldre byggnader. Men inte exakta kopior. Staden måste vara en egen kommun, eller i alla fall centralort i en större.
Och förstås skall en sådan här stad ha spårvagnstrafik! :wink:
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik