SL: Kaos på Slussen i fem år

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » lör 13 aug, 2016 13:00

hgsldf skrev:
LÅ1 skrev:
hgsldf skrev:Vi skulle kunna avveckla merparten av busstrafiken i innerstaden, ja!

Allvarligt talat, det dummaste jag hört på länge!

Det var inte bara allvarligt, det var gravallvarligt! Du får gärna förklara varför jag är dum. Varför skulle jag kliva på en buss någonstans i en tätort som har spårtrafik? Det har jag nämligen aldrig fattat.
/Göran

Det kan vara lämpligt ämne för en egen tråd!


Inge skrev:
LÅ1 skrev:
Inge skrev:Varför behöver man överhuvudtaget grönfas. Det kunde lika gärna vara fritt att svänga höger. Återigen visar sig projektets inkompetens i dagen.

Visst behövs det både grön- och rödfas. Det är två övergångsställen och en dubbelriktad(?) cykelpassage som skall ha ostörd tid att korsa bussens väg.

Inge skrev:Något sakligt skäl att förbjuda bilar att svänga höger där finns inte heller.

Det finns ingen väg förbi hållplatsen Räntmästartrappan. Men man kunde ju sätta upp staket, eller annat hinder, i mitten så att bilarna får vänta bakom bussen. Men det kan hindra bussen från att köra in till hållplatsen, och därför ge längre körtid.

Det behöver inte vara två övergångsställen. Faktiskt inte ens en dubbelriktad cykelöverfart. Inget av detta fanns innan projektet tog över. Däremot fanns det en fil förbi busshållplatsen. Det har inte på något vis varit nödvändigt att ta bort den.

Det är två gator som fotgängare kan behöva korsa. Cyklisterna i ena riktningen behöver korsa bussarnas väg. Om cyklister i andra riktningen, från Skeppsbron och söder ut behöver, eller ens har, cykelpassage där kommer jag inte ihåg nu. Någon cykelöverfart finns väl inte i hela kommunen, efter senaste lag- och nomenklaturändringen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 13:09

När jag läser igen blir jag lite fundersam över vilka övergångsställen du egentligen menar.

Hur som helst behöver man inte ha gående längs planket. De behöver inte heller föras över till rätt sida precis i korsningen.

Redan en medelmåttig projektör hade fixat detta. Och samtidigt avlastat halva Södermalm från köer.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav C30 » lör 13 aug, 2016 13:52

Inge skrev:Det behöver inte vara två övergångsställen.


Vilket övergångsställe skulle du ta bort, och skulle framkomligheten för fotgängare verkligen vara relativt oförändrad då?

Bild
C30
 
Inlägg: 288
Blev medlem: tor 26 feb, 2009 20:30
Ort: Tallinn

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 14:05

Ta bort är kanske lite begränsat uttryckt. Jag skulle överhuvudtaget inte lagt upp det så där. Finns ingen anledning att alls ha gående på saltsjösidan. Det finns bara byggplank där.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » lör 13 aug, 2016 14:23

Tack C30 för ritningen över korrsningen. Den är verkligen rörig, med många övergångsställen över cykelbanor, och med cyklister i gångbanor och cyklister som kör i fel riktning och fotgängare i cykelbanorna och cyklister som inte gärna stannar för fotgängare på övergångsställena, för att nämna några saker som rör till det. Därtill kommer bilister som kör regelvidrigt. Gäller inte minst taxi!

På norra sidan av Slussplan har man satt upp orangea rör-stolpar. (Har de en benämning?) Detta för att få cyklisterna, och bussarna, att hålla sig inom sina respektive körfält. Jag skulle gärna se sådana mellan cykel- och gångbanorna hela vägen upp till Södermalmstorg där busshållplatserna finns nu. Och gärna även på Södermalmstorgs södra sida fram mot Ryssgården. Funderar bara på vad som händer när snöröjningen kommer igång. Blir stolparna kvar då, eller blir de kvaddade av snöplog eller av snön som flyger åt sidan? Återstår att se.


Inge skrev:Ta bort är kanske lite begränsat uttryckt. Jag skulle överhuvudtaget inte lagt upp det så där. Finns ingen anledning att alls ha gående på saltsjösidan. Det finns bara byggplank där.

Det är stora gångvägen från Slussen till Djurgårdsfärjan!!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 14:39

Verkligen korkat att placera en gångväg där.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav TKO » lör 13 aug, 2016 14:44

Lätt att kritisera, svårare att konkretisera...

Hur skull demonprojektören 'Inge' gjort då?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 14:47

Naturligtvis skulle de gående gått på trottoaren längs husen på norra sidan.

Demonprojektören hade anlagt ett övergångsställe över vägen mot Kornhamns torg.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » lör 13 aug, 2016 14:48

Inge skrev:Verkligen korkat att placera en gångväg där.

Det tycker du, men lär inte få medhåll av så många.

(Som så många andra konstaterat i andra trådar så är Inges inlägg inte ämnade att föra debatten framåt, utan att opponera sig mot det som andra skriver, och det för opponerandets egen skull, inte för åsiktens. Bästa motmedlet för att få en trevligare ton på forumet är att helt ignorera inlägg av den typen. Inte svara på dem, och absolut inte försöka få trollet att ändra uppfattning. Det är ju dessa personers avsikt och livslust att åstadkomma motreaktioner. Slutdiskuterat från min sida!)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 15:01

Du har skrivit nästan hundra inlägg i den här tråden, så det måste kännas tomt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » ons 17 aug, 2016 0:00

Här kan man se hur spårviddshindren ser ut. De läggs på plats under natten mot torsdag!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » tor 18 aug, 2016 19:13

Nu är spårviddshindren på palats på Slussplan. Som jag trodde, när jag såg bilden på dem, så ligger de över vägytan, och har upp- och nerfartsramp i asfalt. Tydligen gick det att köra in i dem lite snett och därmed få punktering. När jag passade på att studera dem i småregnet i eftermiddag så hade man satt upp en rad med sidoskyltar (sergeanter) för att leda bussarna rätt. Kunde också konstatera att de inte hindrade MC att passera.

Vid ett tillfälle råkade fyra personbilar komma förbi flaggvakterna, så de fick vända på gatan tillbaka mot Skeppsbron. tre av dem var taxiskyltade. Och taxi har ju varit tillåtna här fram till i dag.

Kollade aldrig om det fanns några tidiga varningar, men förbudsskylten för fordonstrafik, eller om det är motorfordonstrafik, sitter först ca 15 meter in från korsningen väster om Slussplan. Det är så dags då, den borde ju funnits ute vid korsningen. Även om jag tror att det finns skyltar om förbjudna och påbjudna färdriktningar tidigare.

Länkar:
"Nya bilfällan vid Slussen för effektiv – åtta bussar fick punktering"
"Åtta bussar fick punktering på nya Slussen-hindren"
"Nya hinder stoppar bilar vid Slussen"
"Nya bilhindren stoppade bussar"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 20 aug, 2016 11:40

Inge skrev:Du har skrivit nästan hundra inlägg i den här tråden, så det måste kännas tomt.


Det är problem med läsförståelsen också, tydligen. Det är vissa som det är slutdiskuterat med. "Men att få alla att förstå är inte nödvändigt."
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » lör 20 aug, 2016 11:52

dr Cassandra Nojdh skrev:
Inge skrev:Du har skrivit nästan hundra inlägg i den här tråden, så det måste kännas tomt.


Det är problem med läsförståelsen också, tydligen. Det är vissa som det är slutdiskuterat med. "Men att få alla att förstå är inte nödvändigt."
Just så! :)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav 643 » lör 20 aug, 2016 13:11

LÅ1 skrev:Nu är spårviddshindren på palats på Slussplan. Som jag trodde, när jag såg bilden på dem, så ligger de över vägytan, och har upp- och nerfartsramp i asfalt. Tydligen gick det att köra in i dem lite snett och därmed få punktering. När jag passade på att studera dem i småregnet i eftermiddag så hade man satt upp en rad med sidoskyltar (sergeanter) för att leda bussarna rätt. Kunde också konstatera att de inte hindrade MC att passera.

Vid ett tillfälle råkade fyra personbilar komma förbi flaggvakterna, så de fick vända på gatan tillbaka mot Skeppsbron. tre av dem var taxiskyltade. Och taxi har ju varit tillåtna här fram till i dag.

Kollade aldrig om det fanns några tidiga varningar, men förbudsskylten för fordonstrafik, eller om det är motorfordonstrafik, sitter först ca 15 meter in från korsningen väster om Slussplan. Det är så dags då, den borde ju funnits ute vid korsningen. Även om jag tror att det finns skyltar om förbjudna och påbjudna färdriktningar tidigare.

Länkar:
"Nya bilfällan vid Slussen för effektiv – åtta bussar fick punktering"
"Åtta bussar fick punktering på nya Slussen-hindren"
"Nya hinder stoppar bilar vid Slussen"
"Nya bilhindren stoppade bussar"


---------------------------------------------------------------------------------------------

643 skriver:

"Åtminstone på fredagen var skyltningen vid spårviddshindren ganska förvirrad. Den av åtminstone en okunnig skribent kritiserade "smitkörningen" med moped var fullt laglig åtminstone vid framförande av moped klass 2. Däremot var sådan körning liksom cykling förbjuden på det som rimligtvis borde utgöra Slussplans cykelbana västerut... " :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 966
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 11:58

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » sön 21 aug, 2016 12:09

643 skrev:
LÅ1 skrev:Nu är spårviddshindren på palats på Slussplan. Som jag trodde, när jag såg bilden på dem, så ligger de över vägytan, och har upp- och nerfartsramp i asfalt. Tydligen gick det att köra in i dem lite snett och därmed få punktering. När jag passade på att studera dem i småregnet i eftermiddag så hade man satt upp en rad med sidoskyltar (sergeanter) för att leda bussarna rätt. Kunde också konstatera att de inte hindrade MC att passera.

Vid ett tillfälle råkade fyra personbilar komma förbi flaggvakterna, så de fick vända på gatan tillbaka mot Skeppsbron. tre av dem var taxiskyltade. Och taxi har ju varit tillåtna här fram till i dag.

Kollade aldrig om det fanns några tidiga varningar, men förbudsskylten för fordonstrafik, eller om det är motorfordonstrafik, sitter först ca 15 meter in från korsningen väster om Slussplan. Det är så dags då, den borde ju funnits ute vid korsningen. Även om jag tror att det finns skyltar om förbjudna och påbjudna färdriktningar tidigare.

Länkar:
"Nya bilfällan vid Slussen för effektiv – åtta bussar fick punktering"
"Åtta bussar fick punktering på nya Slussen-hindren"
"Nya hinder stoppar bilar vid Slussen"
"Nya bilhindren stoppade bussar"


---------------------------------------------------------------------------------------------

643 skriver:

"Åtminstone på fredagen var skyltningen vid spårviddshindren ganska förvirrad. Den av åtminstone en okunnig skribent kritiserade "smitkörningen" med moped var fullt laglig åtminstone vid framförande av moped klass 2. Däremot var sådan körning liksom cykling förbjuden på det som rimligtvis borde utgöra Slussplans cykelbana västerut... " :(

I riktning från Skeppsbron får varken cyklar eller moped klass 2 köra, inte ens på cykelbanan, om man följer skyltningen. (I andra riktningen finns också skylten fordonstrafik förbjuden, men där sitter den till vänster om cykelbanan.)

I går såg jag en polisbil använda cykel- och gångbanorna för att ta sig förbi spårviddshindret. Den verkade inte vara på utryckning, så om det formelt är tillåtet eller ej har jag ingen aning om. Men så länge det bara är polisbilar samt ambulanser och brandbilar under utryckning som utnyttjar den smitvägen så tycker jag det är acceptabelt.
Men jag gissar att taxiförare och andra kommer att börja utnyttja möjligheten när de tror att det är riskfritt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav Inge » sön 21 aug, 2016 22:18

Abstinensen blev uppenbarligen för stor redan efter ett par dagar. Det lär nog bli några hundra kommentarer till angående skyltar och eventuella trafikbrott kring Slussen. ..

Saken är att det inte borde vara någon smittvägar. Detta har varit huvudleden. Inget skäl har funnits att stänga den. Plats finns och i ännu högre grad finns ett behov.

Det som sker är ren obstruktion, när uppenbart helt inkompetenta planerare söker visa att de fått makt. Därför blir allt fel, ända ner till skyltnivå och så kommer det att fortsätta så länge politikerna är lika inkompetenta och undflyr ansvaret att avskeda projektgruppen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 21 aug, 2016 23:29

Inge skrev:Abstinensen blev uppenbarligen för stor redan efter ett par dagar. Det lär nog bli några hundra kommentarer till angående skyltar och eventuella trafikbrott kring Slussen. ..

Saken är att det inte borde vara någon smittvägar. Detta har varit huvudleden. Inget skäl har funnits att stänga den. Plats finns och i ännu högre grad finns ett behov.

Det som sker är ren obstruktion, när uppenbart helt inkompetenta planerare söker visa att de fått makt. Därför blir allt fel, ända ner till skyltnivå och så kommer det att fortsätta så länge politikerna är lika inkompetenta och undflyr ansvaret att avskeda projektgruppen.


Om det är någon som lider av abstinens här så är det väl "Inge". LÅ1 är en av många som kommit till insikt om att det är meningslöst att försöka ha något som helst "utbyte" av någonting med vissa. Tyvärr finns det några som inte gjort det ännu, men det kommer väl. I övrigt är det samma gamla (systematiserade) vanföreställningar.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » mån 22 aug, 2016 23:42

Nu börjar bilisterna köra på cykel- och gångbanorna för att komma förbi spårviddshindret vid Slussplan: "Bilisternas nya fulknep vid Slussens bilfällor – fara för cyklister och gående".

Min första tanke var att nu beter sig vissa bilister lika illa som vissa cyklister. (De senare kör upp på gångbanan lite här och var för att slippa stå vid rödljus.)

Problemet är väl att utryckningsfordon behöver kunna passera platsen, så man kan inte sätta upp (hårda) avspärrningar. Vad man önskar är att man kunde ha någon form av stolpar eller grindar som kunde fjärrstyras antingen från de fordon som är berättigade att komma fram, eller från deras ledningscentraler.

(Såg ju hur besvärligt en utryckningskörande polisbil hade för att komma förbi pollaren på Hägerstensvägen, medan hindret gick undan för en taxibil. Kan en taxi-förare skaffa någon illegal utrustning för att låtsas vara buss, så borde det gå att fixa legalt för utryckningsfordon. Vid Slussplan går det inte med en pollare, men staket mellan bilfilen och cykelbanan men med en bom som fälls rakt upp för att möjliggöra passage vid behov borde väl inte vara omöjligt att konstruera?)

PS.
Kollade länken, och den skall vara korrekt, men just nu, i skrivande stund, tycks stockholmdirekt.se ha problem.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » tis 23 aug, 2016 22:50

I dag fanns det inga flaggvakter vid tillfarterna till spårviddshindren vid Slussplan. Och så gick det som de flesta nog förväntat sig. "Här kör bilisten fast i Slussens bilfälla – orsakade totalstopp i trafiken".

Kanske skulle man ha någon form av trafikljus som gick i gång och ordnade skytteltrafik över det oblockerade spårviddshindret när ett av dem är blockerat. :roll:

Jag vet att man på spårvägen till Djurgården använt vikbara hinder som spårvagnarna böjer ner och som reser sig igen när spårvagnen passerat. Skulle man kunna tänka sig något liknande vid infarten till spårviddshindren, eller är det omöjligt för att de riskerar att förstöra saker under bussarna och byggtrafikfordonen, m.fl.?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster