SL: Kaos på Slussen i fem år

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » ons 29 jun, 2016 20:12

Nu tycks det vara klart att det blir spårviddshinder. De placeras vid Slussplan.
"Slussenkaoset: Spårviddshinder har beställts för att stoppa bilarna på Skeppsbron"



Inge skrev:Så länge det finns skyltar med olika budskap så kommer dessa att tolkas så generöst som möjligt enligt varje trafikants önskemål. Varför skulle man välja något annat än det mest fördelaktiga när gatukontoret bjuder på smörgåsbord?

De orangea skyltarna ogiltigförklarar dessutom med automatik de ordinarie, samt även de som är utformade som ordinarie.

Men nu sitter ju den orangea skylten som ger fel signaler på ett ställe där bilisterna inte skall passera. De får ju inte köra över Strömbron söder ut längre! (Och den dåligt utformade skyltningen sitter ju efter bron.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav C30 » tor 30 jun, 2016 11:19

EN polisman stoppade trafikkaoset på Skeppsbron

Var det någon här som åkte förbi igår? Flöt busstrafiken på ett tillfredställande sätt? Så är det i alla fall projekterat, så länge bilisterna inte hamnar på den aktuella sträckningen.
C30
 
Inlägg: 288
Blev medlem: tor 26 feb, 2009 19:30
Ort: Tallinn

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » tor 30 jun, 2016 17:57

C30 skrev:EN polisman stoppade trafikkaoset på Skeppsbron

Var det någon här som åkte förbi igår? Flöt busstrafiken på ett tillfredställande sätt? Så är det i alla fall projekterat, så länge bilisterna inte hamnar på den aktuella sträckningen.

Jag har åkt förbi i buss, söder ut när det fanns polis vid utfarten av rondellen. (Tisdag eller onsdag, mins faktiskt inte.) Steg av vid Räntmästartrappan för att kolla läget. Många taxiförare skulle tjafsa med polisen. En del stod då i vägen för bilarna. Andra stod i vägen för cyklarna. Förutom polisen krävdes det förstås en trafikledare, eller vad han hade för titel, som hindrade bilarna från att i stället köra genom busshållplatsen. (Några taxibilar kom ut från en av gränderna och var då redan bakom polisspärren.)
Vet inte om det fanns poliser någon annan stans, eller om det kanske gick ut information om polismannens existens, för plötsligt så kom det bara enstaka bilar.

Från andra hållet stod det tre poliser och motade bort de bilar som ville svänga in mot Skeppsbron. Men ingen av dem brydde sig om att övervaka cykelbanorna där en handfull cyklister körde mot färdriktningen eller på ytan för gående. Ej heller fotgängare som tyckte att cykelbanan var lämpligt ställe att gå på.

I eftermiddag, vid 17-tiden, åkte jag med linje 76 från Kungsan till Slussen. Det var bara sista biten av Skeppsbron, samt vid Slussplan som det var kö av bilar. Inga synliga poliser. Hela sträckan på Slussplan från Skeppsbron fram till vänstersvängen upp mot Slussen, var cykelfältet fullsatt. Och jag såg bara en cyklist välja trottoaren! Men en del tyckte tydligen att cykelbanan var för trång, så de ställde sig i vägen för bussen i stället. (Inte i en cykelbox.) Men bussen lyckades ta sig ut innan det blev rött igen.

Kollade också lite vid Katarinavägen i dag igen. Fortfarande kommer det en och annan bil och buss nerför gatan och tvingas vända.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » fre 01 jul, 2016 7:15

"Stadens cykelplan för Slussen var underkänd".

Ur länkad artikel: "Slussenprojektets förslag om trafikanordningsplan vid Katarinavägen, för kommande tre år, fått avslag eftersom den inte anses praktiskt genomförbar".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav C30 » fre 01 jul, 2016 10:02



Det verkar ha varit ett större missförstånd runt Katarinavägens TA-planer under de sista dagarna. Den nuvarande planen är godkänd, det är den nästa (av många, många flera fram till december) som inte gick igenom och ritas om. Den TA-planen som ska gälla från december fram till 2018-2019 har väl inte skickats till Trafikkontoret ännu.
C30
 
Inlägg: 288
Blev medlem: tor 26 feb, 2009 19:30
Ort: Tallinn

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » fre 15 jul, 2016 12:54

Nu är Katarinavägen helt inhägnad norr om infarten till Katarinagaraget.
När det gäller cyklister så är det gågata på västra trottoaren mellan Ryssgården och den fortfarande farbara delen av Katarinagatan. Formell gågata, dvs cykling tillåts med vissa restriktioner. Vill man över till McDonalds m.fl. adresser i samma hus så får man gå på en spång över den uppgrävda gatan till den östra trottoaren.

Vissa skyltmissar finns kvar, som t.ex. texten "alla bussar". (Man menar alla innerstadsbussar [som passerar Slussen] utom 71:an). Kanske skulle det vara bra att tydligare på avstånd markera ut vilka bussar som stannar på vilket hållplatsläge. Det är speciellt lätt att missa att det finns ett hållplatsläge på Hornsgatan. De flesta lär sig det nog ganska fort, men tydlighet är aldrig fel i sådana här situationer.

Man borde också tydligare markera ut gångrampen för fotgängare, barnvagnar och rullstolar etc. Nu tar många cykelrampen i stället för trappstegen mellan Ryssgården och Södermalmstorg. Även till synes helt friska och rörliga personer går gärna i cykelrampen. (Gångrampen går i Ryssgårdens norra del och mynnar ut på Ryssgården i dess nordvästra hörn, men den är inte värst lätt att upptäcka. Och det är svårt en uppfattning av vart den leder.) Detta är nog en av de största skyltningsmissarna. Man har varit väldig tydlig med att måla symboler på marken.

Här ser man hur det ser ut just nu: Webbkamera.
(Gångrampen mellan Södermalmstorg och Ryssgården mynnar ner vid Stadsmuseets norra flygels högra sida på bilden.)


Jag börjar redan sakna den gamla Slussen, med gångstråk över själva slussen och passage vid Blå bodarna, gångvägen med utsikt över Strömmen etc. För att inte tala om det bekväma bytet mellan buss och T-bana. :?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav roggek » fre 15 jul, 2016 14:31

LÅ1 skrev:Här ser man hur det ser ut just nu: Webbkamera.
(Gångrampen mellan Södermalmstorg och Ryssgården mynnar ner vid Stadsmuseets norra flygels högra sida på bilden.)



Baske mej om det inte syns rostig spårvägsräls i Katarinavägens mitt i webkameran... :shock:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » fre 15 jul, 2016 14:48

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Här ser man hur det ser ut just nu: Webbkamera.
(Gångrampen mellan Södermalmstorg och Ryssgården mynnar ner vid Stadsmuseets norra flygels högra sida på bilden.)



Baske mej om det inte syns rostig spårvägsräls i Katarinavägens mitt i webkameran... :shock:

Svårt att se in på området om man inte står och kikar genom glipor i insynsskydden. Verkade som om man kan titta genom skyltfönstret i McDonalds. Får väl ta en 10-kronors där, eller en stor Milkshake och kolla hur det ser ut i kurvan där. (Största problemet med att äta på McDonalds är att man lätt får i sig för mycket söt Coca-Cola.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav Inge » fre 15 jul, 2016 15:59

Det läggs för mycket energi på att pressa innerstadsbussarna genom Slussen. Det hade varit bättre om man slagit ihop 2:an och 3:an så att en tillfällig linje 2 gått som ett U mellan Karolinska och Norrtull, lämpligen via Hamngatan. Men via Norrbro-Vasabron hade varit ett möjligt alternativ. Dvs nedanför Slottet, inte runt hela Gamla Stan.

På söder hade det räckt med en linje från SÖS till Sofia via Ringvägen-Renstiernas-Folkungagatan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » sön 31 jul, 2016 11:46

Här man man se några bilder från arbetet vid Sussen.
Det är så man undrar hur säkert det är att vistas och åka i bussterminalen för 400-bussarna.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » tor 11 aug, 2016 19:11

Nu verkar det bli spårviddshinder vid Slussplan. "Nya hinder ska stoppa bilarna på Skeppsbron". På torsdag morgon står det i artikeln. Inte denna torsdag i alla fall, för det var full framkomlighet för den smittrafik som förekom. Men i dag fanns det flaggvakter vid det som jag brukar kalla "den osynliga rondellen" på Skeppsbron. De var inte lika alerta som de som jag såg där i där i våras. De släppte förbi motorcyklar och var lite otydligare med informationen till förarna innan de var ända framme. (T.ex. var flaggan upprullad.)

I artikeln skriver man "hinder placeras ut". Låter som om det är någon form av upphöjning som bussarna kan grensla? För de spårviddshinder jag sett brukar ju vara en grop.

Det största trafikhindret för bussarna på platsen är nog alla bilar som kommer uppifrån Söder och som svänger höger mot Skeppsbron vid Slussplan. De hindrar bussarna, eftersom grönfasen då blir för kort. Det är i alla fall min uppfattning från de gånger jag passerat platsen gåendes och åkandes i buss.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav BSB101 » fre 12 aug, 2016 15:54

Normala spårviddshinder brukar bestå av dn grop samt en upphöjning i mitten.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav Inge » fre 12 aug, 2016 16:44

Varför behöver man överhuvudtaget grönfas. Det kunde lika gärna vara fritt att svänga höger. Återigen visar sig projektets inkompetens i dagen.

Något sakligt skäl att förbjuda bilar att svänga höger där finns inte heller.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » fre 12 aug, 2016 23:06

Inge skrev:Varför behöver man överhuvudtaget grönfas. Det kunde lika gärna vara fritt att svänga höger. Återigen visar sig projektets inkompetens i dagen.

Visst behövs det både grön- och rödfas. Det är två övergångsställen och en dubbelriktad(?) cykelpassage som skall ha ostörd tid att korsa bussens väg.

Inge skrev:Något sakligt skäl att förbjuda bilar att svänga höger där finns inte heller.

Det finns ingen väg förbi hållplatsen Räntmästartrappan. Men man kunde ju sätta upp staket, eller annat hinder, i mitten så att bilarna får vänta bakom bussen. Men det kan hindra bussen från att köra in till hållplatsen, och därför ge längre körtid.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav hgsldf » fre 12 aug, 2016 23:39

Det finns all anledning att förbjuda all busstrafik över Slussenområdet. Vi har redan 5 T-banelinjer i området och alla pendeltåg över Mälarsnittet och även om vi får vänta några år på spårväg i Stockholm.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 879
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » fre 12 aug, 2016 23:50

hgsldf skrev:Det finns all anledning att förbjuda all busstrafik över Slussenområdet. Vi har redan 5 T-banelinjer i området och alla pendeltåg över Mälarsnittet och även om vi får vänta några år på spårväg i Stockholm.
/Göran

Samma resonemang kan du ju ta om bil- och cykel- och gångtrafik också. Det finns gång- och cykelbanor på Västerbron och bilarna kan köra Söderleden, Västerbron eller Essingeleden. Och så finns det båtar över Riddarfjärden för cyklister och fotgängare.

Vi kanske skulle slopa alla nya broar öster om Söderströmsbron där T-banan går?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav hgsldf » lör 13 aug, 2016 1:09

Vi skulle kunna avveckla merparten av busstrafiken i innerstaden, ja!
hgsldf
 
Inlägg: 879
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » lör 13 aug, 2016 8:39

hgsldf skrev:Vi skulle kunna avveckla merparten av busstrafiken i innerstaden, ja!

Allvarligt talat, det dummaste jag hört på länge!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav hgsldf » lör 13 aug, 2016 10:17

LÅ1 skrev:
hgsldf skrev:Vi skulle kunna avveckla merparten av busstrafiken i innerstaden, ja!

Allvarligt talat, det dummaste jag hört på länge!

Det var inte bara allvarligt, det var gravallvarligt! Du får gärna förklara varför jag är dum. Varför skulle jag kliva på en buss någonstans i en tätort som har spårtrafik? Det har jag nämligen aldrig fattat.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 879
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav Inge » lör 13 aug, 2016 10:24

LÅ1 skrev:
Inge skrev:Varför behöver man överhuvudtaget grönfas. Det kunde lika gärna vara fritt att svänga höger. Återigen visar sig projektets inkompetens i dagen.

Visst behövs det både grön- och rödfas. Det är två övergångsställen och en dubbelriktad(?) cykelpassage som skall ha ostörd tid att korsa bussens väg.

Inge skrev:Något sakligt skäl att förbjuda bilar att svänga höger där finns inte heller.

Det finns ingen väg förbi hållplatsen Räntmästartrappan. Men man kunde ju sätta upp staket, eller annat hinder, i mitten så att bilarna får vänta bakom bussen. Men det kan hindra bussen från att köra in till hållplatsen, och därför ge längre körtid.

Det behöver inte vara två övergångsställen. Faktiskt inte ens en dubbelriktad cykelöverfart. Inget av detta fanns innan projektet tog över. Däremot fanns det en fil förbi busshållplatsen. Det har inte på något vis varit nödvändigt att ta bort den.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster