SL: Kaos på Slussen i fem år

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav LÅ1 » mån 05 sep, 2011 23:18

När Slussen byggs om, när det nu kan tänkas bli, så måste naturligtvis stora delar av slussen stängas av för all trafik. SL kan inte ta bussterminal eller järnvägsstation under Slussen. Gator kommer att vara avstängda etc. Det kan inte vara någon överraskning för någon!

Nu sågar SL planen för hur trafiken ska skötas under byggtiden.

Man skall bygga en provisorisk bussterminal öster om Slussen. Jag undrar om det inte kommer att vara omöjligt att ens släppa fram fotgängare därifrån och fram till T-baneingången där Saltsjöbanan stannar i dag. Förmodligen måste busspassagerarna ta sig upp till Katarinavägen för att sedan gå på provisoriska gångvägar fram till ingången vid Ryssgården.

Hela detta ombyggnadsprojekt måste vara en planeringsmässig utmaning av stora mått! Inte minst när det gäller att få fram trafiken, inkl. fotgängarna.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: SL: Kaos på Slussen i fem år

Inläggav hgsldf » mån 05 sep, 2011 23:29

En alternativ dellösning...

viewtopic.php?f=2&t=33021&start=40#p267905
hgsldf

Inläggav Inge » tis 06 sep, 2011 0:06

Är det så stora problem egentligen?

Beträffande Värmdöbussarna så borde de få plats på Gullmarsplan utanför rusningstid. I morgonrusningen då det mest handlar om att lasta av borde det inte heller behövas allt för mycket utrymme, dessutom har man Birka-båtens bussplatser att tillgå. Problemet inskränker sig alltså till eftermiddagsrusningen, vilken tyvärr sammanfaller med båtavgången, varför det redan är fullt med bussar utanför Birkas terminal. Men nog kunde man flytta några bussar till Gullmarsplan, Årstaberg osv även då. Och då behövs det kanske ändå inte någon jätteplattform ute i Saltsjön?

Jag tror att man vinner mycket på ett upplägg med stomtrafik från Gullmarsplan och sedan den extra rusningstrafiken mot såväl Värmdö och Tyresö från alternativa utgångspunkter. Vad jag dock inte tror fungerar är att låta bussarna gå centralbron. Där kommer det att bli kö.

Angående innerstadsbussarna så är det väl inte nödvändigt att de passerar Slussen. Linje 2 och 3 kunde tex slås ihop och gå Munkbron-Skeppsbron. Liknande kan göras för fler linjer. På södra sidan är det knepigare, men att lägga om trafiken på Södermalm så att folk i stället får byta vid andra tunnelbane och pendeltågsstationer än Slussen är givetvis fullt möjligt.

Att låta det vara ett problem att Saltsjöbanan under några år använder sin gamla station ser jag mest som överdrivet gnälligt. Det funkar givetvis fint, man får bara se till att ha ordentliga hissar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 06 sep, 2011 7:21

Inge skrev:Är det så stora problem egentligen?

Beträffande Värmdöbussarna så borde de få plats på Gullmarsplan utanför rusningstid. I morgonrusningen då det mest handlar om att lasta av borde det inte heller behövas allt för mycket utrymme, dessutom har man Birka-båtens bussplatser att tillgå. Problemet inskränker sig alltså till eftermiddagsrusningen, vilken tyvärr sammanfaller med båtavgången, varför det redan är fullt med bussar utanför Birkas terminal. Men nog kunde man flytta några bussar till Gullmarsplan, Årstaberg osv även då. Och då behövs det kanske ändå inte någon jätteplattform ute i Saltsjön?

Jag tror att man vinner mycket på ett upplägg med stomtrafik från Gullmarsplan och sedan den extra rusningstrafiken mot såväl Värmdö och Tyresö från alternativa utgångspunkter. Vad jag dock inte tror fungerar är att låta bussarna gå centralbron. Där kommer det att bli kö.

Angående innerstadsbussarna så är det väl inte nödvändigt att de passerar Slussen. Linje 2 och 3 kunde tex slås ihop och gå Munkbron-Skeppsbron. Liknande kan göras för fler linjer. På södra sidan är det knepigare, men att lägga om trafiken på Södermalm så att folk i stället får byta vid andra tunnelbane och pendeltågsstationer än Slussen är givetvis fullt möjligt.

Att låta det vara ett problem att Saltsjöbanan under några år använder sin gamla station ser jag mest som överdrivet gnälligt. Det funkar givetvis fint, man får bara se till att ha ordentliga hissar.

Jag föreslår att du besöker Gullmarsplan, t ex imorgon kl 7:30.

Den "normala" trängseln har nu förvandlats till fullt kaos. Avstängd Hagsätragren och ombyggnad av Södertunneln blev tydligen liet för mycket på en gång...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tis 06 sep, 2011 8:05

TKO skrev:Jag föreslår att du besöker Gullmarsplan, t ex imorgon kl 7:30.

Den "normala" trängseln har nu förvandlats till fullt kaos. Avstängd Hagsätragren och ombyggnad av Södertunneln blev tydligen liet för mycket på en gång...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Värmdöbussarna har knappast fler resenärer än Hagsätragrenen. Dessutom finns som sagt möjligheten till att använda alternativa avlämningspunkter i morgonrusningen, men då för att avlasta tågen.

Varför tror du, som det verkar av ditt inlägg, att det skulle bli problem med sjäva stationen?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav roggek » tis 06 sep, 2011 8:10

Inge skrev:

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Värmdöbussarna har knappast fler resenärer än Hagsätragrenen. Dessutom finns som sagt möjligheten till att använda alternativa avlämningspunkter i morgonrusningen, men då för att avlasta tågen.

Varför tror du, som det verkar av ditt inlägg, att det skulle bli problem med sjäva stationen?

Därför att det är den bistra sanningen, inte bara TKO har erfarenhet av detta, utan även jag. Spelar egentligen ingen roill NÄR man besöker Gullmarsplan, det är dårarnas paradis dygnet runt...Stationen är inte anpassad föär den trafikantvolymen.

Jag skulle nog bygga en teporär terminal i krokarna här!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav daniel_s » tis 06 sep, 2011 8:26

roggek skrev:Därför att det är den bistra sanningen, inte bara TKO har erfarenhet av detta, utan även jag. Spelar egentligen ingen roill NÄR man besöker Gullmarsplan, det är dårarnas paradis dygnet runt...Stationen är inte anpassad föär den trafikantvolymen.

Jag skulle nog bygga en teporär terminal i krokarna här!

Klarar kanske några enstaka linjer, men sen ska ju folk vidare också...
daniel_s

Inläggav TKO » tis 06 sep, 2011 9:04

Inge skrev:

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Jag ska kolla resandestatistiken, men jag tror faktiskt att Värmdöbussarna har fler resande än Hagsätralinjen!
(Återkommer...)

Och om det går att använda fler avlämningspunkter under rusningstid, varför har man inte gjort så nu för Hagsätrabussarna?

/TKO

TILLAGT:Värmdöbussarna har 30.000 påstigande vid Slussen, påstigande för samtliga stationer på hagsätrabanan (Globen-Hagsätra) var 2010 32.900. Men en del av dessa åker kortare sträckor, 5.200 går på vid Globen - så jag gissar att antalet avstigande vid Gullmarsplan med ersättningsbuss ligger runt 20.000.
Senast redigerad av TKO tis 06 sep, 2011 9:36, redigerad totalt 1 gång.
TKO

Inläggav daniel_s » tis 06 sep, 2011 9:34

TKO skrev:Jag ska kolla resandestatistiken, men jag tror faktiskt att Värmdöbussarna har fler resande än Hagsätralinjen!
(Återkommer...)

Jag väntar med spänning, det tror jag också!

TKO skrev:Och om det går att använda fler avlämningspunkter under rusningstid, varför har man inte gjort så nu för Hagsätrabussarna?

Tunnelbanans trafikanter förstår inte sådana lösningar, försök har gjorts men trafikanterna föredrar att åka den "vanliga" vägen. Man kan leda hästen till vattnet, men man kan inte tvinga den att dricka!

Det är viktigt att inse, att många tunnelbaneresenärer ser Stockholm som sammansatt av ett antal tunnelbaneuppgångar varifrån man längs fastställda vägar kan ta sig till sina favoritbutiker, enstaka kompisars bostäder m m. För dessa människor är det tunnelbanan, snarare än gatunätet, som sammanbinder dessa punkter. Ibland kan det ta sig rätt löjliga uttryck som att folk vid Odenplan efterfrågar ersättningsbussar mot T-centralen, när de inte ens ska till T-centralen egentligen. Hur som helst, enkelhet och tydlighet är viktigt när det gäller ersättningstrafik! Resten får bli en mognadsfråga :cheesygrin:
daniel_s

Inläggav TKO » tis 06 sep, 2011 9:39

daniel_s skrev:
TKO skrev:Jag ska kolla resandestatistiken, men jag tror faktiskt att Värmdöbussarna har fler resande än Hagsätralinjen!
(Återkommer...)

Jag väntar med spänning, det tror jag också!

TKO skrev:Och om det går att använda fler avlämningspunkter under rusningstid, varför har man inte gjort så nu för Hagsätrabussarna?

Tunnelbanans trafikanter förstår inte sådana lösningar, försök har gjorts men trafikanterna föredrar att åka den "vanliga" vägen. Man kan leda hästen till vattnet, men man kan inte tvinga den att dricka!

Det är viktigt att inse, att många tunnelbaneresenärer ser Stockholm som sammansatt av ett antal tunnelbaneuppgångar varifrån man längs fastställda vägar kan ta sig till sina favoritbutiker, enstaka kompisars bostäder m m. För dessa människor är det tunnelbanan, snarare än gatunätet, som sammanbinder dessa punkter. Ibland kan det ta sig rätt löjliga uttryck som att folk vid Odenplan efterfrågar ersättningsbussar mot T-centralen, när de inte ens ska till T-centralen egentligen. Hur som helst, enkelhet och tydlighet är viktigt när det gäller ersättningstrafik! Resten får bli en mognadsfråga :cheesygrin:

Jo så kan det vara. Men när det gäller resande på väg IN mot stan kunde man väl helt enkelt lura dom? Om 19X kört via nån station på Farstabanan och stannat för avstigning - tror du inte några gått av då och bytt till tunnelbana där? det är ju främst i riktning IN mot stan det är problem vid Gullmarsplan...

/TKO

(Resandesiffror se inlägget ovan!)
TKO

Inläggav daniel_s » tis 06 sep, 2011 9:49

TKO skrev:Jo så kan det vara. Men när det gäller resande på väg IN mot stan kunde man väl helt enkelt lura dom? Om 19X kört via nån station på Farstabanan och stannat för avstigning - tror du inte några gått av då och bytt till tunnelbana där? det är ju främst i riktning IN mot stan det är problem vid Gullmarsplan...

Ja, Hökarängen hade väl varit en bra lösning men det saknas väl en bra bussterminal där? Dessutom hade man behövt fler tåg på Farstabanan, så det hade kanske kostat lite mer. Från Högdalen kan jag tänka mig att en del folk väljer den vägen idag, det vore intressant om någon kunde rapportera! (AGR?)
daniel_s

Inläggav Kantorn » tis 06 sep, 2011 9:55

Borde inte åtminstone några av busslinjerna kunna stanna här efter sydlig länkpassage: http://kartor.eniro.se/m/atuC3
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav M_M » tis 06 sep, 2011 9:58

Det finns en otroligt enkel lösning på hur man kan undvara både Värmdöbussarna och Saltsjöbanan under några års byggtid, och även undvara resandeutbyte på Slussen-stationen, och det är att först bygga tunnelbana till Nacka och först när den är klar börja med det på Slussenombyggnaden som påverkar kollektivtrafiken.

Givetvis förutsätter jag att man följer "min" idé att dra om Saltsjöbanan så att den når samma station vid Forum Nacka som tunnelbanan.

Helst bör man också bygga en "Camden Town" och se till att tillräckligt många vagnar kan köra både på Saltsjöbanan och tunnelbanan, genom att man förser vissa vagnar med båda sorternas strömavtagare och/eller att man bygger om Saltsjöbanan så den får strömskena.
En för mig ny sida om Camden Town-stationen (sevärd om än lite off-topic).

Kombinera detta med att faktiskt ansluta Tvärbanan till Saltsjöbanans spår, och under tiden Slussen är stängd så kör man tunnelbanetåg (blåa linjen-)Forum Nacka - Saltsjöbaden/Solsidan och spårvagnar (Tvärbanan-)Sickla-Forum Nacka.

Slussen bör då byggas så att den har två Saltsjöbanespår som direkt går att användas smidigt för säckvändning och i framtiden går att förlänga för en framtida tunnelbana vidare västerut och/eller en möjlighet att dra Tvärbanan på gemensamma spår och vid Slussen gå vidare i lämplig riktning, t.ex. på kollektivtrafikreserverade körfält genom Gamla Stan.

Med en sånhär lösning så kan de i Nacka-Värmdö-Saltsjöbaden åka både till T-centralen och Gullmarsplan utan omvägar, dessutom snabbare till T-centralen än idag. Ytterst få resenärer skulle över huvud taget förlora något på detta!

En fråga på förslaget att dra bussar till Gullmarsplan eller liknande: Är det inte bättre att åtminstone få tummen ur att förlänga de sista metrarna som fattas för att dra Tvärbanan till Saltsjöbanans Sicklastation och helst förlänga Saltsjöbanans dubbelspår från Nacka-stationen till Sickla-stationen så att man under ombyggnadsperioden kan förlänga Tvärbanan till åtminstone Saltsjö-Järla (eller helst en dubbelspårig omdragen Saltsjöbana via Forum Nacka)?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav TKO » tis 06 sep, 2011 10:07

daniel_s skrev:
TKO skrev:Jo så kan det vara. Men när det gäller resande på väg IN mot stan kunde man väl helt enkelt lura dom? Om 19X kört via nån station på Farstabanan och stannat för avstigning - tror du inte några gått av då och bytt till tunnelbana där? det är ju främst i riktning IN mot stan det är problem vid Gullmarsplan...

Ja, Hökarängen hade väl varit en bra lösning men det saknas väl en bra bussterminal där? Dessutom hade man behövt fler tåg på Farstabanan, så det hade kanske kostat lite mer. Från Högdalen kan jag tänka mig att en del folk väljer den vägen idag, det vore intressant om någon kunde rapportera! (AGR?)

Hade det behövts fler tåg? Önskvärt hade det ju varit - men de tåg som idag vänder vid Gullmarsplan har väldigt låg beläggning norrut på mornarna.

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » tis 06 sep, 2011 10:15

TKO skrev:
daniel_s skrev:

Hade det behövts fler tåg? Önskvärt hade det ju varit - men de tåg som idag vänder vid Gullmarsplan har väldigt låg beläggning norrut på mornarna.

/TKO

Men det är väl mest en följd av den begränsade kapaciteten i folkströmmarna på Gullmarsplans station - det hinner helt enkelt inte strömma in tillräckligt mycket folk på plattformen för att fylla tåget under de två minuter det är "nästa tåg".
daniel_s

Inläggav TKO » tis 06 sep, 2011 10:37

daniel_s skrev:Men det är väl mest en följd av den begränsade kapaciteten i folkströmmarna på Gullmarsplans station - det hinner helt enkelt inte strömma in tillräckligt mycket folk på plattformen för att fylla tåget under de två minuter det är "nästa tåg".

Antagligen... och att folk inte litar på skyltningen.

Hur som helst innebär det att det är gott om plats i dessa tåg, så vill man ha sittplats är det numera väldigt enkelt om man har tid att vänta.

/TKO
TKO

Inläggav M_M » tis 06 sep, 2011 11:26

Ska man alltså dra slutsatsen att även en viss förbättring/ombyggnad av Gullmarsplan bör byggas innan ett "Slussenkaos" tillåts släppas loss?
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Inge » tis 06 sep, 2011 12:39

Det vet jag inte riktigt om det är en slutsats som går att dra. För det första har ingen riktigt övertygande visat att det överhuvudtaget rör sig om mer resenärer än de vi har idag pga avstägningen av Hagsätragrenen totalt. För det andra så har man det än mindre visats att det går att få in så mycket folk i tågen att stationen blir flaskhalsen. Om flaskhalsen finns i tågen, vilket den med all sannolikhet gör, blir en ombyggnad av stationen onödig.

Det trixiga tror jag som sagt är eftermiddagsrusningen. Och det även därför att trafiksituationen generellt blir svårare att lösa, tex: Hur gör man för att inte Folkungagatsuppfarten skall packa igen?

-Gör den det blir det stopp på Centralbron och ingen kommer fram. Ej heller förstärkningsbussar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav A35 » tis 06 sep, 2011 15:02

Inge skrev:Det vet jag inte riktigt om det är en slutsats som går att dra. För det första har ingen riktigt övertygande visat att det överhuvudtaget rör sig om mer resenärer än de vi har idag pga avstägningen av Hagsätragrenen totalt. För det andra så har man det än mindre visats att det går att få in så mycket folk i tågen att stationen blir flaskhalsen. Om flaskhalsen finns i tågen, vilket den med all sannolikhet gör, blir en ombyggnad av stationen onödig.

Det trixiga tror jag som sagt är eftermiddagsrusningen. Och det även därför att trafiksituationen generellt blir svårare att lösa, tex: Hur gör man för att inte Folkungagatsuppfarten skall packa igen?

-Gör den det blir det stopp på Centralbron och ingen kommer fram. Ej heller förstärkningsbussar.

"Ingen (har) övertygande visat...". Hur är det med min herre själv då? Allt det här bygger på ditt obestyrkta påstående "Värmdöbussarna har knappast fler resenärer än Hagsätragrenen". Jag har märkt i alla dina inlägg, från ditt skitsnack om steloperade boggier för flera år sedan, att du gärna påstår saker rätt ut i luften utan att bekväma dig med att belägga dina påståenden med ett uns av källhänvisningar eller motsvarande. Det får andra göra, som kantänka är av annan uppfattning. Nu påstår jag motsatsen: antalet av/påstigande vid Slussen från Nacka/Värmdöbussarna överstiger antalet påstigande på L19 på sträckan Hagsätra - Globen. Varsågod och motbevisa mig.
Användarvisningsbild
A35

Inläggav Kantorn » tis 06 sep, 2011 15:08

A35 skrev:
Inge skrev:Det vet jag inte riktigt om det är en slutsats som går att dra. För det första har ingen riktigt övertygande visat att det överhuvudtaget rör sig om mer resenärer än de vi har idag pga avstägningen av Hagsätragrenen totalt. För det andra så har man det än mindre visats att det går att få in så mycket folk i tågen att stationen blir flaskhalsen. Om flaskhalsen finns i tågen, vilket den med all sannolikhet gör, blir en ombyggnad av stationen onödig.

"Ingen (har) övertygande visat...". Hur är det med min herre själv då? Allt det här bygger på ditt obestyrkta påstående "Värmdöbussarna har knappast fler resenärer än Hagsätragrenen". Jag har märkt i alla dina inlägg, från ditt skitsnack om steloperade boggier för flera år sedan, att du gärna påstår saker rätt ut i luften utan att bekväma dig med att belägga dina påståenden med ett uns av källhänvisningar eller motsvarande. Det får andra göra, som kantänka är av annan uppfattning. Nu påstår jag motsatsen: antalet av/påstigande vid Slussen från Nacka/Värmdöbussarna överstiger antalet påstigande på L19 på sträckan Hagsätra - Globen. Varsågod och motbevisa mig.

Framför allt borde det vara färre fordon på Gullmarsplan i dagsläget än det är på Slussen. Jag bor lite långt från båda ställena, kan inte nån annan åka och kolla vid tillfälle? ;)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik