SL:s kostnader skenar

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL:s kostnader skenar

Inläggav JohanB » tis 05 jan, 2010 1:20

Sammanställde data från de senaste tio åren för SL:s kostnader och noterar en hisklig ökning. De totala kostnaderna har nästan dubblerats sedan 1999 och de stora bovarna är Buss (upp 100%!) och Övriga kostnader (mestadels kapitalkostnader). Hur är detta möjligt, varför har kollektivtrafiken i Stockholm plötsligt blivit så dyr? Var inte en av tankarna med de privata operatörerna att det skulle bli billigare?
Bild

Rådata: http://www.isdal.se/johan/data/sl.htm

Källa: http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=4163

mvh
/Johan
JohanB

Re: SL:s kostnader skenar

Inläggav daniel_s » tis 05 jan, 2010 1:48

Under de senaste 10 åren har man årligen köpt in spårfordon (lite väl många faktiskt) för avsevärda belopp, vilket rimligen påverkar kapitalkostnaderna? Dessutom ganska stora pengar för spårupprustningar på Roslags- och tunnelbanorna. Under de tio föregående åren var man mycket sparsam (lite väl sparsam faktiskt) med investeringar, exempelvis låg väl rälsbytena på T-banan i stort sett helt nere under större delen av 90-talet...
daniel_s

Inläggav spårsnoken » tis 05 jan, 2010 4:49

JohanB skrev:Sammanställde data från de senaste tio åren för SL:s kostnader och noterar en hisklig ökning. De totala kostnaderna har nästan dubblerats sedan 1999 och de stora bovarna är Buss (upp 100%!) och Övriga kostnader (mestadels kapitalkostnader). Hur är detta möjligt, varför har kollektivtrafiken i Stockholm plötsligt blivit så dyr? Var inte en av tankarna med de privata operatörerna att det skulle bli billigare?
Bild

Rådata: http://www.isdal.se/johan/data/sl.htm

Källa: http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=4163

mvh
/Johan

---------------------
Det kan vara så att etanol- och gasbussarna kostar mer än vad man tror. Både för bränslet (en etanolbuss drar bränsle för en kostnad ca. dubbelt mot en dieselbuss) och i underhåll mm.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav bruse » tis 05 jan, 2010 7:39

Vad lurad jag blev när du vänt på diagrammet. Senaste/högsta årtalet ska vara längst till högerpå x-axeln.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav 2763 » tis 05 jan, 2010 8:14

bruse skrev:Vad lurad jag blev när du vänt på diagrammet. Senaste/högsta årtalet ska vara längst till högerpå x-axeln.

Måste det väl inte. Det är upp till den som gör diagrammet. Denne bör dock tänka på vad vederbörande vill visa och vem som skall läsa.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav bruse » tis 05 jan, 2010 8:19

TonyM skrev:
bruse skrev:Vad lurad jag blev när du vänt på diagrammet. Senaste/högsta årtalet ska vara längst till högerpå x-axeln.

Måste det väl inte. Det är upp till den som gör diagrammet. Denne bör dock tänka på vad vederbörande vill visa och vem som skall läsa.

//Tony

Det är vedertaget att det ska vara ökande åt höger på x-axlen och ökande uppåt på y-axeln.
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav Kristofer » tis 05 jan, 2010 8:45

JohanB skrev:Var inte en av tankarna med de privata operatörerna att det skulle bli billigare?

Om jag minns rätt så gjordes de stora besparingarna under åren innan upphandlingarna, när SL Buss hade kniven på strupen och visste att de kunde bli av med trafiken om de inte la kostnaderna på en annan nivå än tidigare. Så det skulle vara intressant att dra jämförelsen längre bak och se hur det såg ut även under 90-talet.
För övrigt så har väl drivmedelskostnaderna ökat ganska rejält sedan -99. Det borde göra sitt till.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav 2763 » tis 05 jan, 2010 9:00

bruse skrev:
TonyM skrev:

//Tony

Det är vedertaget att det ska vara ökande åt höger på x-axlen och ökande uppåt på y-axeln.

"Man brukar göra så" Men det finns inget som säger att det "ska" vara så. I vissa fall är det lättare att visa det man vill med omvänd skala - tro det eller ej, men då får man göra precis så. I det här fallet finns det dock vad jag kan se ingen vettig anledning.

Om du vill vidhålla ditt "ska vara så" så räcker det inte att något är "vedertaget". Det finns ingen lag, föreskrift eller eljest gällande juridisk text som säger att det skall vara så.

Avsändaren av informationen har alltså frihet att formatera informationen som hen vill och om hen vill bli missuppfattad så kan det vara bra att göra som man normalt inte gör.

//Tony
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Harald » tis 05 jan, 2010 9:06

Det är nog många samverkande faktorer som har gjort att kostnaderna har ökat. Från 1999 till 2008 har befolkningen i SL-området ökat med 10 % och resandet med SL ökat med 11 %.

Då krävs det förstås mer trafik så SL:s produktion mätt i sittplatskm har ökat med 16 %. Dessutom har kvaliteten på trafiken ökat, t.ex. har antalet stopp längre än 10 minuter i tunnelbanan minskat med 54 % och andelen nöjda resenärer ökat från 56 % (2000) till 72 %.

Dessutom har ju inte priserna stått stilla, konsumentprisindex har ökat med 16 %.
Harald

Inläggav 2763 » tis 05 jan, 2010 9:19

Det som är intressant här att om man tittar så är det i princip buss och "övrigt" som står för ökningen.

Jag antar att uppgifter som tidigare legat inom exempelvis Tunnelbanan kan ha flyttats till övrigt - visst sådant utrymme finns.

Om jag bedömmer det hela rätt så har tunnelbanans kostnader ökat c:a 10%, vilket alltså understiger KPI (som för övrigt är ointressant i förhållande till kollektivtrafikpriserna. El, Bränslepriser och kollektivavtalet är betydligt mer tongivande än mjölk)
Busskostnaderna har ökat från 2000 till 4000 (Bedömning) vilket motsvarar c:a 100% ökning, det överstiger KPI.

Just på bussidan är Bränslekostnaderna en ganska stark faktor. Är det nån som har nåt bra dieselindex att jämföra mot 1999?

På Lokalbanor, Pendeltåg ser jag egentligen ingen förändring. Vilket är imponerande med tanke på att Tvärbanetrafiken tillkommit och utökats under perioden.

Dvs priset för den spårbundna trafiken har i praktiken minskat, medan tilläggstjänster och Buss är boven i dramat.

//Tony
Användarvisningsbild
2763

Inläggav bruse » tis 05 jan, 2010 10:14

Jag minns när jag satt och forskade på spårvägsmuseet inför skrivandet av de olika linjeskrifterna. I SS:s årsredovisningar kunde man sa att så länge spårvägstrafiken utgjorde det största trafikarbetet och linjenätet byggdes ut, gjorde SS vinst. Måhända en blygsam sådan, men en vinst.

När sedan busstrafiken tilltog och byggdes ut och i princip spårvägslinjenätet inte alls byggdes ut, minskade vinster för att övergå i förlust.

Det är lätt att dra slutsatsen att det är dyrare att köra med buss än spårvägstrafik. Och hittills har ingen vad jag vet, kunnat påvisa en vinst eller besparing att lägga ned spårvägstrafik för att ersätta med busstrafik.
Användarvisningsbild
bruse

Inläggav M_M » tis 05 jan, 2010 10:18

Det vore intressant att se t.ex. bränslepriser, invånareantal, resandeantal och eventuellt KPI, totala skatteintäkter för landstinget o.s.v. i grafen, och dessutom för mycket längre tid än denna graf. En rimlig tidperiod är kanske att gå tillbaka till då de idag äldsta fordonen tillverkats (möjligen med undantag för Lidingö- och Nockebybanan eftersom det skulle kräva väldigt mycket data som kanske inte är fullt så relevant i sammanhanget).
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Harald » tis 05 jan, 2010 10:18

TonyM skrev:På Lokalbanor, Pendeltåg ser jag egentligen ingen förändring. Vilket är imponerande med tanke på att Tvärbanetrafiken tillkommit och utökats under perioden.

Dvs priset för den spårbundna trafiken har i praktiken minskat, medan tilläggstjänster och Buss är boven i dramat.

Det stämmer inte riktigt. Kostnadsökningarna är:

Tunnelbana 38%
Pendeltåg 14%
Lokalbanor 85%
Buss 105%
Övrigt 855%
Kostnader totalt 88%

Produktionsökningen för de olika trafikslagen är:

Tunnelbana 2%
Pendeltåg 39%
Lokalbanor 28%
Buss 10%

En stor del av "Övrigt" är nog det som Daniel nämner, alltså kapitalkostnader för nya spårfordon. Vad gäller buss så lades det väl en del för låga anbud när man började upphandla, så att huvudmännens kostnader sjönk avsevärt, men i längden måste naturligtvis operatörerna ta betalt för de verkliga kostnaderna.
Harald

Inläggav Harald » tis 05 jan, 2010 10:25

bruse skrev:Det är lätt att dra slutsatsen att det är dyrare att köra med buss än spårvägstrafik.

Lätt kanske det är, men likväl fel eller kanske snarare förenklat. Vad som är dyrast beror på många faktorer, bl.a. trafikens omfattning. Den ekonomiska utveckling för SS som du såg var generell för kollektivtrafikföretagen oavsett om de behöll och byggde ut spårvägen (Göteborg t.ex.) eller aldrig hade haft någon spårväg. En del mellanstora städer hade förresten bussföretag som gick med vinst längre än SS gjorde, däribland förstås de privata företagen i t.ex. Eskilstuna och Lund men även det kommunala bolaget i Uppsala.
Harald

Inläggav spårsnoken » tis 05 jan, 2010 10:55

TonyM skrev:Det som är intressant här att om man tittar så är det i princip buss och "övrigt" som står för ökningen.

Jag antar att uppgifter som tidigare legat inom exempelvis Tunnelbanan kan ha flyttats till övrigt - visst sådant utrymme finns.

Om jag bedömmer det hela rätt så har tunnelbanans kostnader ökat c:a 10%, vilket alltså understiger KPI (som för övrigt är ointressant i förhållande till kollektivtrafikpriserna. El, Bränslepriser och kollektivavtalet är betydligt mer tongivande än mjölk)
Busskostnaderna har ökat från 2000 till 4000 (Bedömning) vilket motsvarar c:a 100% ökning, det överstiger KPI.

Just på bussidan är Bränslekostnaderna en ganska stark faktor. Är det nån som har nåt bra dieselindex att jämföra mot 1999?

På Lokalbanor, Pendeltåg ser jag egentligen ingen förändring. Vilket är imponerande med tanke på att Tvärbanetrafiken tillkommit och utökats under perioden.

//Tony

--------------------
Kostnadsökningen för buss överstiger ju väsentligt KPI som inte ökat så värst mycket den betraktade perioden.

Förutom drivmedel kan jag tänka mig att personalkostnader också ökat liksom underhåll.

I runda tal använder SL om jag inte minns fel ca. 3.000 bussar varav knappt 500 med etanol som drivmedel och drygt 100 med gas som drivmedel, övriga diesel. Dieselpriset har ökat men inte så fruktansvärt mycket. Etanolpriset har ökat procentuellt mycket mer liksom priset för gas. Och underhållskostnaderna för gas- och etanolbussar är betydligt högre än för dieselbussarna.

Rimligen har lönsamhetsgränsen (när spårvägstrafik blir billigare än busstrafik) gått ned en del vilket t.ex. kan få betydelse för diskussionen om spårväg på busslinje 4 (eller trådbuss).

Det skulle dock vara intressant att se en mer detaljerad analys av kostnadsutvecklingen.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav Harald » tis 05 jan, 2010 12:44

Bild

Det är kanske bättre att se på kostnad per sittplatskilometer. Som synes i diagrammet ovan har även den ökat snabbare än inflationen. Dock är som Tony påpekade KPI inte helt relevant för kollektivtrafik, men jag hittade inget annat lätt tillgängligt mått. Kollektivtrafik är en ganska personalintensiv verksamhet så det kan ha sitt intresse att se på reallöneutvecklingen, d.v.s. hur mycket lönerna har ökat mer än inflationen. Det påverkar kostnaderna för trafiken rätt mycket, mer än energikostnaderna skulle jag tro. Jag vet inte hur stora de senare är för bussar, men för elektrifierad spårtrafik är de ganska små, mindre än 10 procent av de totala kostnaderna. Vi har under perioden haft en reallöneökning på cirka 20 procent.
Harald

Inläggav Henrik Schütz » tis 05 jan, 2010 12:53

Fast då ser det rätt fint ut på pendeltågen, det tråkiga är bara att Resandet inte ökade ett dugg på pendeln mellan 1999, sista året SJ körde och 2007 Då stockholmståg lyckades komma upp i 1999 års siffror.

Trafikökningen var betydande under dessa år, och ledde till att kostnaden per personkilometer ökade .

HS
Henrik Schütz

Inläggav JohanB » tis 05 jan, 2010 15:38

Något som jag väldigt gärna skulle vilja veta är vad vinsterna med operatörsprivatiseringen egentligen blivit. "Privat är effektivare" har det alltid hetat, men stämmer detta verkligen? T.ex. tunnelbanan verkar ju vara ett exempel på det rakt motsatta.

//Johan
JohanB

Inläggav Claes Thure Moberg » tis 05 jan, 2010 16:13

JohanB skrev:Något som jag väldigt gärna skulle vilja veta är vad vinsterna med operatörsprivatiseringen egentligen blivit. "Privat är effektivare" har det alltid hetat, men stämmer detta verkligen? T.ex. tunnelbanan verkar ju vara ett exempel på det rakt motsatta. //Johan

Detta är ju en fråga som vi i de allra flesta fall aldrig kan få något riktigt svar på. Vad det "skulle ha kostat" om man fortsatt som förr vet vi inte och kommer aldrig att få veta. Och antagligen är det inte ens helt enkelt att jämföra med "vad det kostade innan" och skriva fram det hela därför att enheterna inte är lika. Det finns naturligtvis en och annan upphandling där man kan jämföra "rätt av" men jag tror att antalet sådana är litet. Det i sin tur innebär att de svar som eventuellt ges på en sådan fråga är färgade av var och ens generella åsikter i frågan.

Vad man rent generellt KAN konstatera är att det har varit en ganska lång lärotid när det gäller konsten att upphandla tjänster. Inom det privata näringslivet har man i alla tider köpt in tjänster av varandra och man har därmed också byggt upp en stor erfarenhet av sådant. Inom stat, landsting och kommuner hade man liten erfarenhet av att handla upp alla de tjänster som "konkurrensutsattes" under 1990-talet. Något som har ledit till en del misslyckade upphandlingar och en del mycket lyckade. Den erfarenheten har man tvingats bygga upp "the hard way" som utan tvivel har kostat en hel del pengar. På samma sätt var de samhällsägda entrepenörerna vana vid att enbart arbeta under monopol och var okunniga i konsten att "sälja sina tjänster". Men bägge har lärt sedan dess. Därför är det inte orimligt att anta att det inte är förrän nu, kanske 20 år senare, som man kommer att börja göra större besparingar.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav daniel_s » tis 05 jan, 2010 16:35

JohanB skrev:Något som jag väldigt gärna skulle vilja veta är vad vinsterna med operatörsprivatiseringen egentligen blivit. "Privat är effektivare" har det alltid hetat, men stämmer detta verkligen? T.ex. tunnelbanan verkar ju vara ett exempel på det rakt motsatta.

De eventuella förbättringar som uppstått låter sig nog beskrivas med ord hellre än med siffror. Den främsta vinsten är ju ideologisk, och består i att det uppstår mycket flera pengaflöden som näringslivet kan koppla in sig på. Att effektiviseringarna skulle kunna göras så stora att det finns en mellanskillnad att göra vinst på för privata aktörer, det är dock inte något objektivt faktum utan en dogm, som utgör en förutsättning för att den här ideologin överhuvudtaget ska kunna legitimeras inför allmänheten. Det behöver ju inte på något sätt vara förankrat i verkligheten, för det måste ju vara så - varför skulle vi annars göra det här? :cheesygrin:

Det var ganska roligt att höra diverse freudianska felsägningar som folk gjorde sig skyldiga till när det här var nytt. Trafiklandstingsrådet menade att trafikproblemen på Citypendeln berodde på övergången från ett stelbent SJ som (typ) alltid visste bäst, till ett flexibelt privat företag. En chef på tunnelbanan nämnde spontant som den främsta fördelen med Connex-affären, att nu skulle man aldrig mer behöva efterskänka löneavdraget när någon anställd kom för sent på grund av störningar i SL-trafiken. Och så vidare. Folks privata känslor är tydligen viktigare än att verksamheten verkligen fungerar!
daniel_s

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik