Enceladus skrev:TKO skrev:För att det ska bli någon ordning i debatten kommenterar jag mitt eget inlägg!
Jag blev själv förvånad över att resandet på linje 160 ökat så mycket (70%) den senaste tioårsperioden, så jag började fundera på orsaker till detta. En faktor är naturligtvis den kraftiga befolkningsökningen i Årstadal/Liljeholmskajen - kärt barn har många namn. Linjedelen Årstaberg-Liljeholmen stog för blott 5% av resandet på linjen år 2007, det har naturligtvis ökat. Från drygt 400 påstigande till 3000 år 2015.
Detta innebär att resandet på linjedelen Årstaberg-Gullmarsplan ökat med över 4000 påstigande under tioårsperioden. Även om det byggts en del även i riktiga Årsta så är det inte av den omfattningen att det ensamt förklarar resandeökningen. Befolkningsstrukturen har förändrats, det är fler skolungdomar och förvärvsarbetande, färre pensionärer. Hushållsstorleken har även ökat, det är fler som tränger ihop sej i de små lägenheterna.
Hur har då SL mött det ökande resandet? Ja, det är inte tätare trafik idag än det var 2007 - snarare tvärt om. En viss kapacitetsökning har skett på turerna till/från Liljeholmen - där kördes tidigare korta vagnar, nu är det boggievagnar. Å andra sidan har den ökade trafikbelastningen på Liljeholmsdelen medfört att rätttidigheten för dessa turer gått från dålig till usel under högtrafik, vilket leder till mycket ojämn belastning på bussturerna.
Ja det var min "analys" av statistiken.
Thomas K Ohlsson
En del av ökningen kan bero på Stockholms generella tillväxt och att bytet mellan pendeltåg och Tvärbana är så dåligt att många väljer linje 160 istället (vilken också har högre turtätheten). En spårvägskonvertering av linje 160 skulle då göra att båda fördelarna försvinner (om den inte finge en ny plattform i Årstaberg).
Vi får väl ändå anta att Årstaberg kommer att byggas om inom en inte allt för avlägsen framtid?
Min uppfattning är dock att det är få som väljer 160 för resor från Årstaberg till Gullmarsplan och ännu färre som tar bussen från Årstaberg till Liljeholmen. Ja det gäller naturligtvis inte just nu när det inte går några spårvagnar...
(Jag saknar dock statistiskt belägg för detta - det grundar sej bara på egna observationer).
/TKO