Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Tvärbanan kontra 4an kontra 160... resandesiffror!?

Inläggav Inge » fre 08 sep, 2017 10:22

Riktiga Årsta ligger vid precis vid järnvägsbron. Att man sedan lånat namnet till en sunkig förort bortåt Hammarby saknar egentligen betydelse.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 08 sep, 2017 10:49

Inge skrev:Riktiga Årsta ligger vid precis vid järnvägsbron. Att man sedan lånat namnet till en sunkig förort bortåt Hammarby saknar egentligen betydelse.

Jag tror hela auditoriet reser sej upp och tackar för denna upplysning.

Jag förmodar att det Årsta Gård som avses och inte den "sunkiga kåkstad" som bar namnet Årsta under 1900-talets början?
(Och jag har inte märkt att Årsta gård ligger "precis vid järnvägsbron". Men jag lovar att göra en extra koll senare idag... om vädret håller i sej)

vänligen
Thomas K Ohlsson

Hemläxa - i ämnet "Hembyggdskunskap":

- Hitta "Årsta" på denna karta från 1930.
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Enceladus » fre 08 sep, 2017 11:25

TKO skrev:Vi får väl ändå anta att Årstaberg kommer att byggas om inom en inte allt för avlägsen framtid?

Min uppfattning är dock att det är få som väljer 160 för resor från Årstaberg till Gullmarsplan och ännu färre som tar bussen från Årstaberg till Liljeholmen. Ja det gäller naturligtvis inte just nu när det inte går några spårvagnar...
(Jag saknar dock statistiskt belägg för detta - det grundar sej bara på egna observationer).

/TKO

Det finns två väsentliga skillnader mellan sträckorna - dels är bytet mot Liljeholmen smidigare än mot Gullmarsplan, dels har 160 mycket sämre turtäthet mot Liljeholmen. Men visst, förtätning och ökad kollektivtrafikandel är kanske bättre förklaringar. Det kan vara intressant att nämna att Palmyra - vilket är min anledning att besöka Årsta - stoltserar med en affisch om lila linjen.
Enceladus

Inläggav TKO » fre 08 sep, 2017 12:53

Enceladus skrev:
TKO skrev:Vi får väl ändå anta att Årstaberg kommer att byggas om inom en inte allt för avlägsen framtid?

Min uppfattning är dock att det är få som väljer 160 för resor från Årstaberg till Gullmarsplan och ännu färre som tar bussen från Årstaberg till Liljeholmen. Ja det gäller naturligtvis inte just nu när det inte går några spårvagnar...
(Jag saknar dock statistiskt belägg för detta - det grundar sej bara på egna observationer).

/TKO

Det finns två väsentliga skillnader mellan sträckorna - dels är bytet mot Liljeholmen smidigare än mot Gullmarsplan, dels har 160 mycket sämre turtäthet mot Liljeholmen. Men visst, förtätning och ökad kollektivtrafikandel är kanske bättre förklaringar. Det kan vara intressant att nämna att Palmyra - vilket är min anledning att besöka Årsta - stoltserar med en affisch om lila linjen.

Jag antar att det är sådant som får signaturen "Inge" att karaktärisera Årsta som en "sunkig förrort"!
Även om jag brukar vara en förespråkare för tunnelbaneutbyggnad så tror inte att det blir nåt av vare sej lila eller gula linjen till Årsta - (tunnel)tåget gick nog runt 1945... även om det vore väldigt praktiskt att kunna kila ner till Årstaplan och ta tuben därifrån!

Och nu blir det en lätt nostalgisk utvikning med en politisk vinkling, den som får svårartade neuroser av sådant ombedes vänligen men bestämt att sluta läsa!

Jag har bott i Årsta i 30 år, så jag har sett Palmyra växa från ett "hål i väggen" till vad det är idag, tidigare låg det en fiskaffär där. Jag uppskattar att det går bra för Mohamad - numera kan han ju kosta på sej att ha stängt på fredagar och ta en lång sommarsemester.
Under åren har det skett en stor befolkningsförändring - när jag flyttade hit låg väl medelåldern på 73 år eller nåt.
Politiskt har det också skett stora förändringar, SAP har inte längre 60-70% av rösterna. Men även om högern flyttat fram sina positioner något, är det fortfarande en stabil rödgrön majoritet. I valdistrikt "Årsta kyrka" - där Palmyra ligger - var MP största parti med 310 röster, tätt följt av SAP med 309. "Det nya arbetarpartiet" lyckades faktisk locka 274 själar, medan det inte gick så bra för KD som - trots valdistriktets namn - blott fick 21 röster! Sammantaget fick SAP+MP+V+Fi 73% av rösterna - så det är nog kommersiellt riktigt av Mohamad att sätta upp affischen, även om det knappast är det enda skälet...

Jag kan tyvärr inte komma med några siffror på bilinnehavet - det finns ingen statistik nedbruten på en sådan nivå. Men eftersom antalet tillgängliga parkeringsplatser, inklusive gatuparkering, knappast överstiger en P-plats på fem lägenheter torde det inte vara så stort. Men även här utgör bilägarna en högröstad minoritet som gärna föreslår att träd ska huggas ner och gräsmattor brytas upp - inte för att bygga bostäder utan för att dom skall få billig, helst avgiftsfri parkering. Bostadsrättsföreningar må vara demokratisk självförvaltning i praktiken - men ibland kan till och med jag bli lite trött...

Ja det var några extrema åsikter från en sunkig förort!

Och det är bäst jag slutar eftersom detta till väldigt liten del har vare sej med trådens eller forumets ämnessfär att göra. Och det är ju ramar brukar jag ju tycka att andra skribenter skall hålla sej inom.

kamratliga hälsningar från sunkförorten
och från
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik