Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:Är det någon som vet om det finns mer detaljerade uppgifter för enskilda busslinjer?
Enceladus skrev:I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror.
Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...
Om Trafikförvaltningen får sin vilja igenom kommer linje 807 att utökas med cirka 50 nya avgångar för att ersätta de avgångar på 806 och 818C som man vill dra in. Linjen är redan tyngre än de flesta stombussar. Denna förändring skulle göra den ännu tyngre. Och den skulle få 2-minuterstrafik under morgonrusningen, vilket är mer än någon annan buss i Stockholm! Annars är det väl linje 1 och 160 som har högst turtäthet?
Lars_L skrev:Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...
---klipp---
117 har ju mycket högre turtäthet än 160 i högtrafik rusningsriktning under morgontimmarna om man ser till det. Sedan vet jag som sagt inte om den här fokuseringen per linje är så intressant. Det viktiga är ju hur många avgångar som går på det gemensamma stråket (om det är fler linjer), hur många resande man har och då också i slutändan vilken busstyp som används och om det är sittplatsåtagande på linjerna.
TKO skrev:Lars_L skrev:Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...
---klipp---
117 har ju mycket högre turtäthet än 160 i högtrafik rusningsriktning under morgontimmarna om man ser till det. Sedan vet jag som sagt inte om den här fokuseringen per linje är så intressant. Det viktiga är ju hur många avgångar som går på det gemensamma stråket (om det är fler linjer), hur många resande man har och då också i slutändan vilken busstyp som används och om det är sittplatsåtagande på linjerna.
En snabb räkning ger 19 (annonserade) turer under maxtimmen på 117, 16 på 160. "Mycket högre turtäthet" vet jag inte om jag vill kalla det... Är det ledvagnar på 117 numera?
upplyser (och undrar)
Thomas K Ohlsson
("med reservation för felräkning")
Enceladus skrev:I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror. Enligt den senaste upplagan av "Fakta om SL och länet" hade Tvärbanan 77 100 påstigande per dag år 2015 (varav 62 200 på den södra grenen). Enligt Stockholms framkomlighetsstrategi hade linje 4 cirka 60 000 påstigande per dag år 2014. Under dessa tio år har alltså Tvärbanan gått om linje 4 med råge. I år kopplas Tvärbanans två grenar ihop, och till yttermera visso förlängs linjen till Sickla, vilket borde öka ledningen ytterligare.
På lång sikt blir duellen ännu tråkigare när den västliga tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning snor en stor del av linje 4:s resande. Dessutom kan Tvärbanan komma att förlängas till Universitetet. Och då räknas inte den planerade grenen till Kista eller eventuella sammankopplingar med Spårväg Syd eller Lidingöbanan via Östlig förbindelse. Det skulle också vara intressant att jämföra med linje 160, men jag misstänker att den ligger en bra bit från linje 4, inte för att nämna Tvärbanan.
TKO skrev:PS: - Jag kanske skall ändra uppfattning och börja tycka att linje 1 är den första innerstads(buss)linje som skall ställas om till spårväg?
TKO skrev:Det håller jag (kanske) med om... fast då måste ju alla byta vid Fridhemsplan.
Men det gör kanske de flesta redan?
/TKO
TKO skrev:Enceladus skrev:I samband med trådens tioårsjubileum är det kanske värt att få en uppdaterad bild av linjernas resandesiffror. Enligt den senaste upplagan av "Fakta om SL och länet" hade Tvärbanan 77 100 påstigande per dag år 2015 (varav 62 200 på den södra grenen). Enligt Stockholms framkomlighetsstrategi hade linje 4 cirka 60 000 påstigande per dag år 2014. Under dessa tio år har alltså Tvärbanan gått om linje 4 med råge. I år kopplas Tvärbanans två grenar ihop, och till yttermera visso förlängs linjen till Sickla, vilket borde öka ledningen ytterligare.
På lång sikt blir duellen ännu tråkigare när den västliga tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning snor en stor del av linje 4:s resande. Dessutom kan Tvärbanan komma att förlängas till Universitetet. Och då räknas inte den planerade grenen till Kista eller eventuella sammankopplingar med Spårväg Syd eller Lidingöbanan via Östlig förbindelse. Det skulle också vara intressant att jämföra med linje 160, men jag misstänker att den ligger en bra bit från linje 4, inte för att nämna Tvärbanan.
Enligt SL:s resanderäkning från 2015 hade linje 4 totalt cirka 68.000 resenärer. Linje 160 kom inte upp i mer än drygt 17.000 resenärer. Jag har inte räknat på det ännu, men troligen innebär detta att 160 har betydligt större resande per linjekilometer.
Linje 1 som nyss vann (?) titeln "Stockholms tätast trafikerade busslinje" kom upp i drygt 35.000 resenärer.
upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:Lars_L skrev:Enceladus skrev:Nu när tråden ändå är vid liv...
---klipp---
En snabb räkning ger 19 (annonserade) turer under maxtimmen på 117, 16 på 160. "Mycket högre turtäthet" vet jag inte om jag vill kalla det... Är det ledvagnar på 117 numera?
upplyser (och undrar)
Thomas K Ohlsson
("med reservation för felräkning")
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster