Bättre busstrafik i Gävle - ett realistiskt förslag

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Bättre busstrafik i Gävle - ett realistiskt förslag

Inläggav Anders Norén » tor 23 feb, 2006 13:55

Efter många trådar med förslag till förbättringar av kollektivtrafiken i orter där jag har mycket liten uppfattning om de lokala förhållandena så drar mitt strå till stacken och publicerar ett förslag på förbättringar av kollektivtrafiken i min hemstad, Gävle.

Karta över åtgärderna (endast Gävle) finns nedan; karta över dagens stadsbusslinjenät kan hämtas här (X-Trafik); detaljerad karta över Gävle finns här (Gävle kommun).

På kort sikt:

Signalprioritering för bussar:
- Drottninggatans övergångsställen vid Rådhusesplanaden.
- Teaterplan (Staketgatan/Norra Kungsgatan/Norra Rådmansgatan).
- Staketgatan/Västra vägen.
- Bomhusvägen/Österbågen.
(Stans värsta bussproppar. Signalprioritering i dessa korsningar är sannolikt en företagsekonomiskt lönsam investering med en återbetalningstid på 12-18 månader.)

Fordon och turtäthet:
- Linje 1:s ledbussar flyttas till linje 2, linje 1 kompenseras med tiominuterstrafik i rusningen.
- Utökad turtäthet på linje 2 och linje 12 sommartid och lördagar (enligt uppgifter i lokaltidningarna redan ordnat fr.o.m. i sommar).
- Halvtimmestrafik på linje 1 till Forsbacka, trafik till Västbyggeby även kvällar och helger.

Biljetter:
- Försäljning av X-Trafiks och UL:s busskort på följande ställen: Coop Forum-kiosken i Valbo Köpcentrum, tobaksaffären i Valbo centrum, SOS-kiosken vid Brändströmsplan, spelbutiken i Sätra Centrum, samtliga Pressbyråer, Time-butikerna på Drottninggatan och i Andersbergs Centrum, ICA Björsjö, ett försäljningsställe i Stigslund eller Strömsbro samt ett försäljningsställe i Bomhus Centrum.
- UL-biljett berättigar till anslutningsresa i Gävle.

Övrigt:
- Avfasning av gatuhörnet vid högersväng från Staketgatan till Västra vägen. Ev. separat högersvängsfil med väjningsplikt mot Västra Vägen möjliggör utfart oberoende av trafikljus.
- Utredning om lokal- och regionalbussarnas linjedragningar i centrala Gävle med fokus på bytesmöjligheter dels mellan lokalbussar, dels mellan lokal- och regionalbussar och dels mellan buss och tåg.

På medellång sikt:

- Brändströmsplan
- Skånbergsleden/Lasarettsvägen
- Nygatan/Norra Kungsgatan/Norra Rådmansgatan
- Norra Strandgatan/Norra Kungsgatan/Norra Rådmansgatan
- Norra Strandgatan/Murénbron
- Södra Strandgatan/Murénbron
- Södra Skeppsbron/Södra Fältskärsgatan
- Södra Kungsgatan/Kaserngatan
(Tungt trafikerade korsningar och/eller korsningar där bussarna gör vänstersväng.)

Fordon och turtäthet:
- Nya (dvs. obegagnade) ledbussar till linje 2 och eventuellt linje 1.
- Tiominuterstrafik på linje 1, kvartstrafik på hela linje 3.
- En tur varannan timme på linje 12 fortsätter till Valbo (Ludvigsbergsskolan) via Lund-Bäck-Öhn-Valbo Köpcentrum, ersätter linje 99.
- Linje 95 (Norrlandet) görs om till lokallinje 14 med styv timmestrafik.
- Vissa turer på linje 15 förlängs från Kungsbäck till Sätra Centrum via Sjukhuset.

Biljetter:
- Påstigning i samtliga dörrar morgnar och dagtid för periodkortsinnehavare, kombinerat med flygande biljettkontroller.
- Sänkt pris på rabattbiljetter (förköpsbiljetter), kräver dock landstingsbeslut.

Övrigt:
- Nya linjesträckningar för lokal- och regionalbussar enligt tidigare utredning.
- Förbättrad punktlighet tack vare signalprioritering och påstigning i samtliga dörrar gör att reglertiderna vid den/de centrala byteshållplatsen/rna kan kortas vilket möjliggör genomgående resor.
- Bussgata mellan Tolvfors och Sätra (Norrbågen) via ny station för regionaltåg i Tolvfors.
- Linje 15 förlängs från Centralstationen längs Norra Skeppsbron till stadsdelen-som-inte-får-heta-Alderholmen.

På lång sikt:

- Samtliga trafiksignaler längs busslinjerna.

Fordon och turtäthet:
- Tiominuterstrafik på samtliga stomlinjer, halvtimmestrafik på samtliga lokallinjer.
- Fler ledbussar.

Biljetter:
- Nytt kontaktlöst biljettsystem enligt kommande samnordisk standard.

Övrigt:
- Ny järnvägsbro över Gavleån: Södra Strandgatan dubbelriktas under järnvägen för biltrafik; Norra Strandgatan dubbelriktas under järnvägen för busstrafik; ny hållplats med uppgång till perrongerna.
- Bussfiler i mittläge över Islandsbron.
- Polhemsskolan och Brändströmsplan utvecklas som bytespunkter mellan lokalbussar resp. mellan lokal- och regionalbussar.
- Ny busslinje (förlängd linje 14?) längs Södra Skeppsbron-Atlasgatan.
- Ny station för regionaltåg vid Sörby Urfjäll. Utredning om fler stationer (Bergby, Hamrångefjärden, Trödje, Hille, Strömsbro, Oslättfors, Hagaström och Lund).
- Järnvägen förbi Stigslund sänkes, Norra Kungsvägen förs på bro över järnvägstråget och Testeboån.

Bild

Anders

(Redigering: rättat skrivfel.)
Senast redigerad av Anders Norén tor 01 maj, 2008 9:03, redigerad totalt 1 gång.
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Anders Norén

Inläggav Reimersholme71 » tor 23 feb, 2006 14:09

Varför fortsätta med bussar när stan har haft spårväg? Om 30 år är oljan i stort sett slut och biogasen behövs till annat än bussar. Kör spårvagn på elen från vattenkraften istället! :wink:

M
Byt politik - inte klimat!
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Inläggav Anders Norén » tor 23 feb, 2006 14:45

Reimersholme71 skrev:Varför fortsätta med bussar när stan har haft spårväg? Om 30 år är oljan i stort sett slut och biogasen behövs till annat än bussar. Kör spårvagn på elen från vattenkraften istället! :wink:

M

Spårvägen kommer någon annan gång, då i ett inlägg betitlat "Bättre kollektivtrafik i Gävle - ett orealistiskt förslag".

Anders
Anders Norén

Inläggav spårsnoken » tor 23 feb, 2006 19:06

Anders Norén skrev:
Reimersholme71 skrev:Varför fortsätta med bussar när stan har haft spårväg? Om 30 år är oljan i stort sett slut och biogasen behövs till annat än bussar. Kör spårvagn på elen från vattenkraften istället! :wink:

M

Spårvägen kommer någon annan gång, då i ett inlägg betitlat "Bättre kollektivtrafik i Gävle - ett orealistiskt förslag".

Anders

------------------
OK. Men kör med trådbuss i stället då. Kostar bara 30% av spårväg i investering och ger samma energi- och miljömässiga fördelar.

Då har vi: 'Bättre och miljövänligare kollektivtrafik i Gävle - ett realistiskt förslag'.

mvh/spårsnoken

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Re: Bättre busstrafik i Gävle - ett realistiskt förslag

Inläggav Lars Ödlund » tor 23 feb, 2006 22:29

Anders Norén skrev:Efter många trådar med förslag till förbättringar av kollektivtrafiken i orter där jag har mycket liten uppfattning om de lokala förhållandena så drar mitt strå till stacken och publicerar ett förslag på förbättringar av kollektivtrafiken i min hemstad, Gävle.

Karta över åtgärderna (endast Gävle) finns nedan; karta över dagens stadsbusslinjenät kan hämtas här (X-Trafik); detaljerad karta över Gävle finns här (Gävle kommun).

På kort sikt:

Fordon och turtäthet:
- Linje 1:s ledbussar flyttas till linje 2, linje 1 kompenseras med tiominuterstrafik i rusningen.
- Utökad turtäthet på linje 2 och linje 12 sommartid och lördagar (enligt uppgifter i lokaltidningarna redan ordnat fr.o.m. i sommar).
- Halvtimmestrafik på linje 1 till Forsbacka, trafik till Västbyggeby även kvällar och helger.
.

På medellång sikt:
.)

Fordon och turtäthet:
- Tiominuterstrafik på linje 1, kvartstrafik på hela linje 2.
- En tur varannan timme på linje 12 fortsätter till Valbo (Ludvigsbergsskolan) via Lund-Bäck-Öhn-Valbo Köpcentrum, ersätter linje 99.
- Vissa turer på linje 15 förlängs från Kungsbäck till Sätra Centrum via Sjukhuset.
.

På lång sikt:

Fordon och turtäthet:
- Tiominuterstrafik på samtliga stomlinjer, halvtimmestrafik på samtliga lokallinjer.
- Fler ledbussar.

Bild

Anders

Intressant förslag.

Har du gjort någon uppskattning över kostnaderna?, de tunga bitarna är ju fordonskostnaderna, hur många "nya" bussar går det åt i dina resp förslag?

//Lasse
Lars Ödlund

Inläggav Anders Norén » tor 23 feb, 2006 23:37

Lars Ödlund skrev:
Anders Norén skrev:Efter många trådar med förslag till förbättringar av kollektivtrafiken i orter där jag har mycket liten uppfattning om de lokala förhållandena så drar mitt strå till stacken och publicerar ett förslag på förbättringar av kollektivtrafiken i min hemstad, Gävle.

På kort sikt:

Fordon och turtäthet:
.

På medellång sikt:
.)

Fordon och turtäthet:
.

På lång sikt:

Fordon och turtäthet:
- Fler ledbussar.

Intressant förslag.

Har du gjort någon uppskattning över kostnaderna?, de tunga bitarna är ju fordonskostnaderna, hur många "nya" bussar går det åt i dina resp förslag?

//Lasse

Nej, de enda uppskattningar jag har gjort är angående kostnaderna och nyttan för signalprioritering vid de segaste korsningarna. (700-800 bussar per dygn a 30 sekunders väntan a 200 kr/h = 300 000-400 000 kr/år o.s.v.)

Signalprioritering, påstigning genom alla dörrar och trimning av tidtabellerna kan frigöra rätt mycket kapacitet utan att öka antalet bussar och förare. I dag står t.ex. vissa bussar stilla i upp till 10 minuter vid Rådhuset och mellan 5 och 20 % av den totala körtiden går åt till att vänta på grönt ljus i korsningarna.

(Busstrafiken kostar för övrigt Gävle kommun ca 100 miljoner kronor per år brutto, ca 50 miljoner per år netto.)

Tiominuterstrafik på samtliga stomlinjer är dessutom kommunens långsiktiga önskemål och hade varit genomfört redan från augusti 2004 om inte kommunen tvingats banta kostnaderna för busstrafiken med 15 nettomiljoner (dvs. med 25 %!). Personligen tror jag att tiominuterstrafik på stomlinjerna är genomfört innan någon annan av punkterna i mitt förslag är genomförd...

Anders
Anders Norén

Inläggav Lars Ödlund » fre 24 feb, 2006 8:46

Anders Norén skrev:
Lars Ödlund skrev:

På kort sikt:

Fordon och turtäthet:
.

På medellång sikt:
.)

Fordon och turtäthet:
.

På lång sikt:

Fordon och turtäthet:
- Fler ledbussar.

Intressant förslag.

//Lasse

Nej, de enda uppskattningar jag har gjort är angående kostnaderna och nyttan för signalprioritering vid de segaste korsningarna. (700-800 bussar per dygn a 30 sekunders väntan a 200 kr/h = 300 000-400 000 kr/år o.s.v.)

Signalprioritering, påstigning genom alla dörrar och trimning av tidtabellerna kan frigöra rätt mycket kapacitet utan att öka antalet bussar och förare. I dag står t.ex. vissa bussar stilla i upp till 10 minuter vid Rådhuset och mellan 5 och 20 % av den totala körtiden går åt till att vänta på grönt ljus i korsningarna.

(Busstrafiken kostar för övrigt Gävle kommun ca 100 miljoner kronor per år brutto, ca 50 miljoner per år netto.)

Tiominuterstrafik på samtliga stomlinjer är dessutom kommunens långsiktiga önskemål och hade varit genomfört redan från augusti 2004 om inte kommunen tvingats banta kostnaderna för busstrafiken med 15 nettomiljoner (dvs. med 25 %!). Personligen tror jag att tiominuterstrafik på stomlinjerna är genomfört innan någon annan av punkterna i mitt förslag är genomförd...

Anders

Räknar med att det behövs mer friska pengar för att klara 10 min trafiken, det krävs ju ytterligare bussar för att klara detta.

En del av de andra punkterna bör ju genomföras när vagnparken ändå behöver förnyas av åldersskäl (avtalet) ett förtida utbyte blir genast dyrare, dessutom bör max o medelåldersparametern justeras för att erhålla lägre fordonskostnader i avtalen, detta görs lämpligen i samband med en komplett upphandling, dagens krav är starkt kostnadsdrivande utan att den normala resenären påverkas i någon positiv utsträckning.

//Lasse
Lars Ödlund

Inläggav Reimersholme71 » fre 24 feb, 2006 12:31

Anders Norén skrev:Spårvägen kommer någon annan gång, då i ett inlägg betitlat "Bättre kollektivtrafik i Gävle - ett orealistiskt förslag".

Varför "orealistiskt"? Ju dyrare oljan blir, desto mer tryck blir det på biobränslena och alltså blir de dyrare också. Redan idag är ju driftkostnaderna för spårväg lägre än för busstrafik, och räknar man med att en investering i spår räcker i 50 år är infrastrukturinvesteringen för spårväg rätt överkomlig i jämförelse med 50 år av dyr busstrafik.

Det som är orealistiskt är inte börja bygga spårväg i hela landet redan nu, när det till och med finns överskott i de offentliga finanserna. Om 20 år sitter vi där med skägget i brevlådan med dyra bussar och inget färdigbyggt alternativ till förbränningsmotorerna. Hur skall folk ta sig till jobbet då?

M
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Inläggav Anders Norén » fre 24 feb, 2006 16:30

Reimersholme71 skrev:
Anders Norén skrev:Spårvägen kommer någon annan gång, då i ett inlägg betitlat "Bättre kollektivtrafik i Gävle - ett orealistiskt förslag".

Varför "orealistiskt"? Ju dyrare oljan blir, desto mer tryck blir det på biobränslena och alltså blir de dyrare också. Redan idag är ju driftkostnaderna för spårväg lägre än för busstrafik, och räknar man med att en investering i spår räcker i 50 år är infrastrukturinvesteringen för spårväg rätt överkomlig i jämförelse med 50 år av dyr busstrafik.

Det som är orealistiskt är inte börja bygga spårväg i hela landet redan nu, när det till och med finns överskott i de offentliga finanserna. Om 20 år sitter vi där med skägget i brevlådan med dyra bussar och inget färdigbyggt alternativ till förbränningsmotorerna. Hur skall folk ta sig till jobbet då?

M

Det må vara hur som helst med den eventuella bränslebristen, Gävle kommun har inte ett antal miljarder till 70 km spårväg. Inte ens om Norrköpings kommun kom och byggde den skulle Gävle ha råd. (Gävle kommun har varken råd med snöröjning, asfaltering, gatsopning eller parkskötsel.) Den dagen staten säger det finns friska miljarder till spårvägsutbyggnad återkommer jag med ett förslag till spårvägsutbyggnad.

För övrigt är jag av uppfattningen att spårväg helst bör motiveras av ett resandeunderlag någonstans i storleken "fullsatta ledbussar i tiominuterstrafik". Dit har Gävle en bit att nå men jag tror att en ambitiös och långsiktig plan som den jag skissat ovan är rätt väg att gå.

Anders
Anders Norén

Inläggav spårsnoken » fre 24 feb, 2006 16:54

Anders Norén skrev:
Reimersholme71 skrev:

M

Det må vara hur som helst med den eventuella bränslebristen, Gävle kommun har inte ett antal miljarder till 70 km spårväg. Inte ens om Norrköpings kommun kom och byggde den skulle Gävle ha råd. (Gävle kommun har varken råd med snöröjning, asfaltering, gatsopning eller parkskötsel.) Den dagen staten säger det finns friska miljarder till spårvägsutbyggnad återkommer jag med ett förslag till spårvägsutbyggnad.

För övrigt är jag av uppfattningen att spårväg helst bör motiveras av ett resandeunderlag någonstans i storleken "fullsatta ledbussar i tiominuterstrafik". Dit har Gävle en bit att nå men jag tror att en ambitiös och långsiktig plan som den jag skissat ovan är rätt väg att gå.

Anders

---------------------
Nej. Men Gävle har kanske råd med en knapp miljard till trådbussdrift fördelat på 20-30 år.

Självklart har 'Reimersholme71' rätt i att vi måste sadla om till miljövänliga och energisnåla alternativ. Snart kostar dieseln mycket mer när USA angriper kärnkraftanläggningen i Iran om 3 veckor och oljepriset av den anledningen fördubblas från 70 till 140 dollar per fat på en dag.

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav Anders Norén » fre 24 feb, 2006 17:10

spårsnoken skrev:Nej. Men Gävle har kanske råd med en knapp miljard till trådbussdrift fördelat på 20-30 år.

Jodå, så är det säkert. Det vore i så fall bara en fråga om politisk vilja (som jag dessvärre tror saknas...)

Anders
Anders Norén

Inläggav Reimersholme71 » lör 25 feb, 2006 19:49

spårsnoken skrev:Nej. Men Gävle har kanske råd med en knapp miljard till trådbussdrift fördelat på 20-30 år.

Anders Norén skrev:Jodå, så är det säkert. Det vore i så fall bara en fråga om politisk vilja (som jag dessvärre tror saknas...)

Det är också en fråga om ekonomernas vilja att räkna på rätt sätt. :wink: Bussar kostar i nyanskaffning vart 7:e år eller så, underhåll i drift, gator kostar i ny beläggnig vart tredje år med tung busstrafik... Att jämföra drift, kapitalkostnader, spåranläggningskostnader, gatuombyggnader och nyanskaffning av spårvagnar med bara driften av busstrafiken ger ju helt fel bild av vilket trafikslag som är billigast i längden.

Apropå det anser jag att "samhällsekonomiska kalkyler" borde göras i andra enheter än pengar (bland annat eftersom pengar är en del av samhället och alltså egentligen inte går att använda för att beskriva det som de är den del av). Exempelvis vore det mycket klyftigare att se på hushållningen med resurser (ekonomi betyder ju hushållning) - och då menar jag riktiga resurser, såsom råvaror, återviningsbarhet, mänsklig möda, bränslen, vattenkraft... ...inte politikerversionen av "resurser", som är synonymt med pengar.

För övrigt förutsätter jag i mina optimistiska förslag om spårvägsutbyggnader att Mona Salin (med "HSB" puttande bakifrån) inser att oljeberoendet inte kan avskaffas enbart genom att byta bensin och diesel mot biobränslen, utan att man också måste använda dessa bränslen mer rationellt än vi gör med petroleum, och att man rent generellt måste energieffektivisera samhället. Det är där "Miljö- coh samhällbyggnadsdepartementet" kommer in i bilden och ger städer som vill bygga spårväg samma statsbidrag som tunnelbanan fick på sin tid.

Signalprioritering och kollektivkörfält för busstrafiken är annars ett gott första steg mot spårvägifiering av stadstrafiken. Man skulle bara önska att det gick lite fortare från det steget till spårläggandet. Lindholmsallén på Hisingen, eller linje 4 i Stockholm är ju två exempel på det.

Martin
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Inläggav Lars Ödlund » lör 25 feb, 2006 19:56

Anders Norén skrev:
Reimersholme71 skrev:

M

Anders

Det räcker nog inte med fullsatta bussar i 10 minuters trafik, den dag man kan presentera en trafikräkning med fullsattar bussar i 4-5 min trafik börjar spårtrafik vara ett alternativ, och hur många tätorter kan det?

Spårtrafik kan ändå bara bli aktuellt på ett ytterst fåtal linjer, i en tätort som Gävle kanske det rör sig om en möjligen två linjer.

//Lasse
Lars Ödlund

Inläggav Reimersholme71 » lör 25 feb, 2006 20:20

Lars Ödlund skrev:Det räcker nog inte med fullsatta bussar i 10 minuters trafik, den dag man kan presentera en trafikräkning med fullsattar bussar i 4-5 min trafik börjar spårtrafik vara ett alternativ, och hur många tätorter kan det?

Spårtrafik kan ändå bara bli aktuellt på ett ytterst fåtal linjer, i en tätort som Gävle kanske det rör sig om en möjligen två linjer.

Det måste ju finnas en punkt där det blir ohållbart, av flera anledningar, att köra vidare på de busslinjer som finns kvar efter spårvägifiering av de tyngre linjerna. Det måste ju vara bättre ur underhållssynpunkt att ha all stadstrafik med ett enda enhetligt trafikslag. Antagligen blir det också färre resande på de kvarvarande busslinjerna eftersom de som bor längs dem hellre går en bit till spårvagnen, eller hellre kör egen bil än åker med andra klassens kollektivtrafik; av den anledningen är det bättre att bygga spårväg också på (för tillfället) lägre trafikerade sträckor.

M
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Inläggav Mikael Karlsson ej inlogg » lör 25 feb, 2006 20:42

Nu kan jag inte så mycket om Gävle :?

Men finns det verkligen underlag för spårväg i staden, om man ser till folkmängd, investeringskostnader osv.
Gävle skulle kanske kunna bli Sveriges nästa stad med trådbusstrafik. Visst det är väl inte lika bra som spårväg, men trådbuss är ändå miljövänligt och billigare för en stad i Gävles storlek :wink:

Är det omfattande biltrafik i Gävle. I Örebro är det 30.000 bilar i centrum varje dag, snart går det inte längre. Kollektivtrafiken svarar för 4 procent av alla resor, långt under genomsnittet om man jämför med andra städer! Endast var 20:onde Örebroare åker buss, vilket anses mycket dåligt. Hur är siffrorna i Gävle :?:

Mikael
Mikael Karlsson ej inlogg

Inläggav Lars Ödlund » lör 25 feb, 2006 22:04

Reimersholme71 skrev:
Lars Ödlund skrev:Det räcker nog inte med fullsatta bussar i 10 minuters trafik, den dag man kan presentera en trafikräkning med fullsattar bussar i 4-5 min trafik börjar spårtrafik vara ett alternativ, och hur många tätorter kan det?

Det måste ju finnas en punkt där det blir ohållbart, av flera anledningar, att köra vidare på de busslinjer som finns kvar efter spårvägifiering av de tyngre linjerna. Det måste ju vara bättre ur underhållssynpunkt att ha all stadstrafik med ett enda enhetligt trafikslag. Antagligen blir det också färre resande på de kvarvarande busslinjerna eftersom de som bor längs dem hellre går en bit till spårvagnen, eller hellre kör egen bil än åker med andra klassens kollektivtrafik; av den anledningen är det bättre att bygga spårväg också på (för tillfället) lägre trafikerade sträckor.

M

Du kan inte jämföra en landsortsstad typ Gävle o Sundsvall med Stockholm o Göteborg etc, ett spårvägsnät kan inte täcka in hela tätorten som är ganska utspridd utan att det blir orimliga gånglänkar, Sveriges spårvägsstad nr 1 har ju även ett omfattande bussnät.

Jag tror att under överskådlig tid kommer inga nya spårbundna kollektivtrafiklinjer inom tätorter som idag saknar sådana att byggas, initialkostnaderna är för höga.
Ett trådbussnät kan vara intressantare, men det måste till ett prov i fullskala i någon större tätort och med större kapacitet än det i Landskrona.

//Lasse
Lars Ödlund

Inläggav Reimersholme71 » sön 26 feb, 2006 18:42

Reimersholme71 skrev:Det måste ju finnas en punkt där det blir ohållbart, av flera anledningar, att köra vidare på de busslinjer som finns kvar efter spårvägifiering av de tyngre linjerna. Det måste ju vara bättre ur underhållssynpunkt att ha all stadstrafik med ett enda enhetligt trafikslag. Antagligen blir det också färre resande på de kvarvarande busslinjerna eftersom de som bor längs dem hellre går en bit till spårvagnen, eller hellre kör egen bil än åker med andra klassens kollektivtrafik; av den anledningen är det bättre att bygga spårväg också på (för tillfället) lägre trafikerade sträckor.
Lars Ödlund skrev:Du kan inte jämföra en landsortsstad typ Gävle o Sundsvall med Stockholm o Göteborg etc, ett spårvägsnät kan inte täcka in hela tätorten som är ganska utspridd utan att det blir orimliga gånglänkar, Sveriges spårvägsstad nr 1 har ju även ett omfattande bussnät.

Jag tror att under överskådlig tid kommer inga nya spårbundna kollektivtrafiklinjer inom tätorter som idag saknar sådana att byggas, initialkostnaderna är för höga.
Ett trådbussnät kan vara intressantare, men det måste till ett prov i fullskala i någon större tätort och med större kapacitet än det i Landskrona.

Apropå "landsortsstad" och fullskaleprov så propagerar jag för ett sådant i Norrköping. Där finns goda förutsättningar för attt spårvägifiera hela stadstrafiken. Busslinjerna går mestadels på breda överdimensionerade gator (exempelvis från miljonprogramstiden) som skulle lämpa sig utmärkt för spårväg. Det finns spårreservat på ett par platser i stan, och bostadsområdena är koncentrerade och relativt kompakta.

Problemet med norrköpingstrafiken är att folk bor söder om Motala ström men många jobbar norr om den. Kollektivtrafiken söderifrån slutar i princip vid centralstationen, så de flesta kör bil. Spårvägen går bara västerifrån och in till stan, så den hjälper inte att lösa den knuten.

Busslinjerna som finns kvar är väldans impopulära och har fått färre resande och sämre turtäthet undan för undan. Spårvägifiering skulle lösa det problemet.

Norrköping är en relativt kompakt stad där man från vilket bostadsområde som helst kan cykla in till stan på en kvart. Med bussar som tar längre tid lockar man inga resande. Spårväg däremot skulle klara det, både för att det går snabbare och för att det är bekvämare.

Det borde finnas rätt många städer i Sverige ungefärligen av Norrköpings (eller Borås storlek, för all del) storlek (c:a 60.000 - 80.000 personer) med liknande utveckling (separata och perifera men relativt närliggande bostadsområden runt en gammal stadskärna) där spårväg skulle kunna fungera lika bra. Jag antar att Gävle platsar i den gruppen städer? Och precis som för trådbuss är kanske ett "fulskaleprov" vad som behövs för att folk skall få upp ögonen för det?

M
Användarvisningsbild
Reimersholme71

Inläggav (o) » tis 28 feb, 2006 20:38

En dum fråga !

:?: Linje1 är detta en stadslinje eller landsbyggslinje. :wink:
Nu vetja, en stadslinje i Sandviken trafikerande de östligaste stadsdelarna :idea:
(o)

Inläggav Anders Norén » tis 28 feb, 2006 23:14

(o) skrev:En dum fråga !

Nu vetja, en stadslinje i Sandviken trafikerande de östligaste stadsdelarna :idea:

Ja, en tur i timmen går vidare till Sandviken och försörjer därmed Lövbacken och Östanå med kollektivtrafik.

Ettan är varken stads- eller landsbygdslinje.

Anders
Anders Norén

Inläggav X-Trafikarn » ons 01 mar, 2006 8:36

Anders Norén skrev:
(o) skrev:En dum fråga !

Ja, en tur i timmen går vidare till Sandviken och försörjer därmed Lövbacken och Östanå med kollektivtrafik.

Ettan är varken stads- eller landsbygdslinje.

Anders

Det är helt enkelt en vanligt busslinje. :wink: Skämtosido har jag heller ingen arning om det är en stadslinje eller landsbyggslinje. Man kanse kan kalla det för en förlängd stadsbusslinje. Eller som en polare till mig kallar det för " en stadsbusslinje med landsbyggdsbussar".

// Eder X-Trafikant
X-Trafikarn

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik