SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL:s framtida betalsystem

Inläggav Enceladus » ons 13 okt, 2021 16:20

SL höjer priset för månadskort 2022

DN skrev:SL kommer att införa nya typer av biljetter, bland annat en familjebiljett som flera personer kan åka på tillsammans.

Rabatterade gruppbiljetter har länge efterfrågats av familjer som egentligen inte vill ta bilen, men gör det av ekonomiska skäl. Frågan är dock hur dessa biljetter ska införskaffas och användas. Förhoppningsvis kan de nya biljetterna bli mer friktionsfria än gruppresor med SL Access.
Enceladus

Inläggav Bussmicke » tor 14 okt, 2021 0:00

Jag skulle med glädje blippa med vad som helst om jag visste att det inte blev dyrare än en dagsbiljett.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II.
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Odd » tor 14 okt, 2021 7:09

De nya centrala systemen är även väldigt beroende av att allt fungerar. Delar av Västtrafiks biljettsystem är just nu nere vilket gör att systemet är satt i ett "nödläge" där det delas ut 30-minutersbiljetter som gäller i hela området.
togofel.png
togofel.png (39.93 KiB) Visad 283 gånger

Jag kan inte påminna mig om att hela systemet med remsor, stämplar och löskuponger någonsin var nere? Ibland fick man ju tillämpa en reservrutin i enstaka fall när stämpeln kärvade, men det var väldigt lokalt och drabbade oftast endast en enstaka avgång eller spärr.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav 1 » tor 14 okt, 2021 10:53

Ursäkta ett totalt "OT-inlägg" ... !

Tillhör absolut inte "framtida betalsystem" utan fastmer "SS forntida betalsystem" - i detta fall år 1947.

Men eftersom jag själv är en rest från nämnda "forntid", kanske det kan accepteras.

Häromdagen gjorde jag ett fåfängt försök att städa undan "något ton" gamla biljetter för att frigöra en bordsyta för det ändamål den var avsedd - nämligen att servera måltider på.

Då fann jag avbildade "klippkort" SS typ 116. Det torde vara den till ytan största biljett jag träffat på i Stockholmsområdet; 205 x 77 mm! Utförd i tämligen tjock kartong och falsad 4 gånger så att den kan vikas ihop och stoppas ner i pluskan.
1947-01-SS-typ-116.jpg
1947-01-SS-typ-116.jpg (113 KiB) Visad 262 gånger

Hälsar / Lena (som med detta inlägg fick en chans att testa det utökade bildformatet :) )

Ps: Som också idag med detta inlägg upptäckte en ny funktion i min scanner Epson V700 Photo - trots att jag flitigt använt den under mer än 10 år!

För att på ett enkelt sätt demonstrera storleken på ett objekt, brukar man ju vid sidan avbilda en tändsticksask. Nu hade jag inget dylikt "forntida" tändmedel på mitt kontor och stoppade in en "tjuga", d.v.s. ett papperiserat betalmedel som kallades "kontanter" ... !

Men scanningen avbröts abrupt med varningstexten: "Denna applikation tillåter ej en icke auktoriserad bearbetning av bilder av sedlar". Jag kommer säkert ligga sömnlös kommande natt och fundera på hur mitt datamaskineri klarar av att kolla upp vad jag stoppar in ... ! :shock:
Användarvisningsbild
1

Inläggav LÅ1 » tor 14 okt, 2021 11:36

1 skrev:Ps: Som också idag med detta inlägg upptäckte en ny funktion i min scanner Epson V700 Photo - trots att jag flitigt använt den under mer än 10 år!

För att på ett enkelt sätt demonstrera storleken på ett objekt, brukar man ju vid sidan avbilda en tändsticksask. Nu hade jag inget dylikt "forntida" tändmedel på mitt kontor och stoppade in en "tjuga", d.v.s. ett papperiserat betalmedel som kallades "kontanter" ... !

Men scanningen avbröts abrupt med varningstexten: "Denna applikation tillåter ej en icke auktoriserad bearbetning av bilder av sedlar". Jag kommer säkert ligga sömnlös kommande natt och fundera på hur mitt datamaskineri klarar av att kolla upp vad jag stoppar in ... ! :shock:

Oj! Och en så gammal skannern känner igen en sedel som inte ens fanns när apparaten tillverkades! För det var väl en Astrid och ingen Selma du la upp?
Jag skulle nyligen testa en nyköpt skanner, av det utmärkta märket Canon, och testade då med en 200-lapp utan problem.

Tändsticksask är egentligen dålig som stoleksmarkör, eftersom de finns i olika storlekar. (Är väl samma sak med fotbollsplaner tror jag, men det är ju aktuellt i helt andra sammanhang.) Bäst är kanske del av en linjal eller tumstock.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Odd » tor 14 okt, 2021 12:26

1 skrev:...

Det är ett mönster, oftast i gult för att vara svår att se mot vit bakgrund, som trycks på och som Scannern eller drivrutinen reagerar på. Det är ett mönster av stjärnkonstellationen Orion som används, lekfullt kallat för EURion. En proprietär kodsnutt levererad från ett företag som tagit fram systemet, granskar alla bilder som scannas och reagerar om mönstret hittas. Mönstret används ofta på sedlar och andra pappersdokument som utfärdaren vill skall vara svåra att kopiera.

Det är dock inte alla scanner och kopiatorer som använder sig av detta och ibland går det att stänga av. Det finns ju även legitima anledningar att scanna av en sedel eller ett dokument med mönstret.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » mån 18 okt, 2021 19:24

SL lanserar ny flexibel biljett

Mitt i skrev:Med den nya så kallade 10/30-biljetten som SL börjar sälja på måndag kan man resa 10 dagar per månad. 710 kronor kostar den.

Det är ett begränsat antal resmönster som denna biljett lönar sig för jämfört med enkelbiljetter eller 30-dagarsbiljett. Varför krångla med olika biljettyper som resenären måste välja i förväg? Att tvingas planera en månad i förtid är verkligen inte flexibelt. Dags att införa capping...
Enceladus

Inläggav Odd » mån 18 okt, 2021 20:02

Hade dom i stället sålt en 20-dagarsbiljett med 20 st 20-timmarsperioder under en giltighet på 90 eller 180 dagar, för samma pris som ett månadskort, så hade jag förstått upplägget bättre. Nu är det bara patetiskt.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » mån 18 okt, 2021 20:13

S k capping ger väl egentligen inga affärsfördelar alls för SL, bara lägre intäkter.

Om det handlade om att ge folk så förmånliga priser som möjligt så är det väl bara att sänka priset, eventuellt till noll?

Jag tycker att det är en bra policy att det är 30-dagarsbiljetten som är grunden som alla ska ha, liksom, och att det är ett konkurrenskraftigt pris på den precis som det redan är idag.
daniel_s

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik