Coronans effekter på kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Coronans effekter på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 15 sep, 2021 7:16

SL gör förlust i år. Nära 3,4 miljarder. Enligt prognos förmodar jag.
"SL:s miljardsmäll – kan tvingas höja biljettpriserna"

Förlusten var förstås väntad. Och det borde gälla fler kollektivtrafiksbolag runt om i landet.

Höjd skatt är nog att vänta. När det gäller ökade priser så är det väl en balansgång. Priserna får ju inte ge effekten att biljettförsäljningen minskar för mycket.

När restriktionerna är borta så kan ju trafikutbudet jämkas beroende på efterfrågan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Coronans effekter på kollektivtrafiken

Inläggav Diripsi » ons 15 sep, 2021 8:16

Det enda rimliga enligt mig är att staten finansierar detta. Biljettpriserna ska gå till den trafik som körs vid tillfället, inte till att täcka upp underskott för tidigare utförd trafik!
Diripsi

Inläggav 1 » ons 15 sep, 2021 9:57

Om man läser det aktuella klippet framgår också att de stackars konduktörerna nu får en säkrare arbetsmiljö. :)

Förlusten på 3,4 miljarder kronor för 2021 är 454 miljoner kronor lägre än den prognos man gjorde i april. Orsaken är framför allt att fler stockholmare reser kollektivt igen. Sedan slutet av sommaren har resandet närmat sig 70 procent jämfört med 2019.
– Resenärerna återvänder snabbare än vad vi räknat med och de betalar för sig, eftersom vi återinfört biljettkontroller och fått skyddsglas på plats vid busskonduktörerna. Dessutom håller vi kostnaderna i schack. Därför är resultatet nära en halv miljard kronor bättre än vi räknat med, säger Kristoffer Tamsons.

SS-H2-(2).jpg
SS-H2-(2).jpg (87.23 KiB) Visad 211 gånger

Noterar tacksamt / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Enceladus » ons 15 sep, 2021 10:08

Återhämtning i kollektivtrafiken

Bussmagasinet skrev:I Frankrike och Tyskland är resandet redan nära de nivåer som gällde innan pandemin, medan Nederländerna och Storbritannien alltjämt har betydligt färre resenärer på bussar och tåg.

I slutet av augusti låg resandet i förhållande till tiden innan pandemin så här mycket lägre i de undersökta länderna:

Schweiz -4%
Frankrike -4%
Tyskland -10%
Italien -11%
Belgien -16%
Spanien -17%
Nederländerna -25%
Storbritannien -29%
USA -20%

Skånetrafiken räknar med att det tar cirka 4-5 år innan resandet är uppe på tidigare nivåer. Införandet av kontaktlösa betalningar och pristak kan dock göra kollektivtrafiken attraktivare för oregelbundna resmönster, vilket kan leda till en snabbare återhämtning.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » ons 15 sep, 2021 11:31

1 skrev:Om man läser det aktuella klippet framgår också att de stackars konduktörerna nu får en säkrare arbetsmiljö. :)

Ja, jag reagerade på detta om konduktörer.
Och här gav det tillfälle för "ettan" att visa en gammal bild där man ser en busskonduktör. De gammla bilderna som Lena visar då och då tror jag att många med mig uppskattar. Tack.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Återgå till Allmänt om lokaltrafik