SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav Enceladus » ons 14 apr, 2021 10:27

SL: Var femte resenär borta 2022
Så vill SL slimma trafiken 2022

Det kommer att ta tid för kollektivtrafiken att återhämta sig. Tack vare en stark inflyttning väntas antalet resenärer nå nya höjder på några års sikt, men nästa år blir det fortfarande färre resenärer än vanligt. I synnerhet antas arbetsresorna blir färre. Däremot tror flera bedömare att glada 20-talet återvänder. Därför reduceras SL:s kvälls- och nattrafik.

Vänta en liten stund. Hur resonerar SL här egentligen? Är det inte bättre att försöka anpassa trafiken till förmodat behov snarare än att göra till synes godtyckliga indragningar? I och för sig går "Tamsons trafikpopulism" ut på att försumma resandeökningar för att bevara befintlig trafik, men detta är ju något helt annat.
Enceladus
 
Inlägg: 5794
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav C12C3C3C12 » ons 14 apr, 2021 12:48

Hey wait a minute. Om glada 20-talet återvänder så borde det väl innebära ökat behov av kvälls & natt trafik?
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav Enceladus » ons 14 apr, 2021 21:06

C12C3C3C12 skrev:Hey wait a minute. Om glada 20-talet återvänder så borde det väl innebära ökat behov av kvälls & natt trafik?


SL räknar med ökad arbetslöshet, vilket troligtvis innebär att svarttaxi blir billigare.
Enceladus
 
Inlägg: 5794
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav /jes » tor 15 apr, 2021 10:24

Enceladus skrev:SL: Var femte resenär borta 2022
Så vill SL slimma trafiken 2022

Det kommer att ta tid för kollektivtrafiken att återhämta sig. Tack vare en stark inflyttning väntas antalet resenärer nå nya höjder på några års sikt, men nästa år blir det fortfarande färre resenärer än vanligt. I synnerhet antas arbetsresorna blir färre. Däremot tror flera bedömare att glada 20-talet återvänder. Därför reduceras SL:s kvälls- och nattrafik.

Vänta en liten stund. Hur resonerar SL här egentligen? Är det inte bättre att försöka anpassa trafiken till förmodat behov snarare än att göra till synes godtyckliga indragningar? I och för sig går "Tamsons trafikpopulism" ut på att försumma resandeökningar för att bevara befintlig trafik, men detta är ju något helt annat.


Det vore intressant att se om du kunde belägga dina uttalanden med att hänvisa till protokollen från Trafiknämndens möten. Det finns ju trots allt flera partier i opposition i Region Stockholm men de tycks ju inte ge några avtryck i debatten. Om nu Södertälje, Botkyrka m fl (S)-kommuner är så åsidosatta av moderaternas diktatorsfasoner varför uttalar de inget? Varför har inget parti gått till val på dygnetrunt-trafik för pendeltågen? Sannolikheten är nog större för att natt-trafiken i tunnelbanan och anslutande busslinjer inskränks innan året är slut. I så fall blir väl Enceladus nöjd!! :-)
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 499
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav Enceladus » tor 15 apr, 2021 11:20

/jes skrev:
Enceladus skrev:SL: Var femte resenär borta 2022
Så vill SL slimma trafiken 2022

Det kommer att ta tid för kollektivtrafiken att återhämta sig. Tack vare en stark inflyttning väntas antalet resenärer nå nya höjder på några års sikt, men nästa år blir det fortfarande färre resenärer än vanligt. I synnerhet antas arbetsresorna blir färre. Däremot tror flera bedömare att glada 20-talet återvänder. Därför reduceras SL:s kvälls- och nattrafik.

Vänta en liten stund. Hur resonerar SL här egentligen? Är det inte bättre att försöka anpassa trafiken till förmodat behov snarare än att göra till synes godtyckliga indragningar? I och för sig går "Tamsons trafikpopulism" ut på att försumma resandeökningar för att bevara befintlig trafik, men detta är ju något helt annat.


Det vore intressant att se om du kunde belägga dina uttalanden med att hänvisa till protokollen från Trafiknämndens möten. Det finns ju trots allt flera partier i opposition i Region Stockholm men de tycks ju inte ge några avtryck i debatten. Om nu Södertälje, Botkyrka m fl (S)-kommuner är så åsidosatta av moderaternas diktatorsfasoner varför uttalar de inget? Varför har inget parti gått till val på dygnetrunt-trafik för pendeltågen? Sannolikheten är nog större för att natt-trafiken i tunnelbanan och anslutande busslinjer inskränks innan året är slut. I så fall blir väl Enceladus nöjd!! :-)


Den andra länkade artikeln sammanfattar nästa års trafikförändringsremiss. Här finns hela trafikförändringsremissen, vilken också har diskuterats tidigare på forumet. De flesta indragningar rör kvälls- och nattrafiken utanför centrala Stockholm. Väldigt många busslinjer föreslås få reducerad trafik efter midnatt, inklusive flera linjer i Södertälje (758, 759, 780, 784). Tunnelbanans nattrafik rörs inte, och inte heller tunnelbanans matarbussar som går hela helgnätterna.

Partiernas inställning till nattlig pendeltågstrafik har diskuterats så många gånger på detta forum att vid det här laget borde de flesta skribenter vara bekanta med dem. Socialdemokraterna gick till val på 10-minuterstrafik och nattrafik på pendeltågen, men de förlorade ju valet. Moderaterna lovade att vänta med att utreda frågan, och det har de också gjort med råge.

Att tunnelbanan har en unik status i Stockholm är ingen nyhet, och detta är inte heller trådens diskussionsämne. De två länkade artiklarna berättar att SL räknar med ökad arbetslöshet och något mindre arbetspendling, varpå kvälls- och nattrafiken föreslås reduceras. Samtidigt talas det om glada 20-talets återvändande. Det finns skäl att ifrågasätta SL:s resonemang, vilket vissa skribenter också har gjort.
Enceladus
 
Inlägg: 5794
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav /jes » tor 15 apr, 2021 11:51

OK, fel av mig om (S) även om pendeltågstrafiken hamnade långt ner på listan! :-)
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 499
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav Enceladus » tis 20 apr, 2021 23:40

C12C3C3C12 skrev:Hey wait a minute. Om glada 20-talet återvänder så borde det väl innebära ökat behov av kvälls & natt trafik?


Här listas SL:s förslag på trafikförändringar för Stockholm Västerort (se sidan 3). Nattrafiken massakreras samtidigt som andelen nattliga resor med kollektivtrafiken troligtvis kommer att öka...
Enceladus
 
Inlägg: 5794
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav roggek » ons 21 apr, 2021 16:05

Det finns inget "...efter pandemin...".
Det kommer nya pandemier, värre än covid -19, så länge kineserna äter allt som har ryggen åt solen... :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2460
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav BSB101 » fre 23 apr, 2021 17:58

roggek skrev:Det finns inget "...efter pandemin...".
Det kommer nya pandemier, värre än covid -19, så länge kineserna äter allt som har ryggen åt solen... :roll:


Så det var amerikanska matvanor som var orsaken till spanska sjukan? I ämnet att det är matvanor som orsakar pandemier.
BSB101
 
Inlägg: 2565
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 23 apr, 2021 20:02

BSB101 skrev:
roggek skrev:Det finns inget "...efter pandemin...".
Det kommer nya pandemier, värre än covid -19, så länge kineserna äter allt som har ryggen åt solen... :roll:


Så det var amerikanska matvanor som var orsaken till spanska sjukan? I ämnet att det är matvanor som orsakar pandemier.

Ja, det kan man väl i viss mån säga. Det är ju allmänt känt att Influensa A subtyp H1N1 (både spanska sjukan och 2009 års pandemi, som kom av, sig var av denna typ) cirkulerar bland världens grispopulationer. Där man föder upp mycket gris (för livsmedelsändamål) ökar naturligtvis risken att pandemiska virusstammar uppkommer genom sk. antigent skifte, då arvsmassa från olika virusstammar kombineras och kan skapa mycket elakartade varianter. Dåligt djurhållning i samband med uppfödningen, men också vid slakthanteringen, där olika djurpopulationer blandas, ökar naturligtvis också risken för sådana genflöden. Så nya influensapandemier kommer vi nog att få se. Det kan också nämnas att USA hade stora problem med sjukdomsutbrott, av vad som troligen var ett coronavirus, bland slaktboskap i slutet av 1800-talet.

Om man ska göra en konstruktiv tolkning av hr. Roggeks yttrande så är det att i sydostasien har man på sina håll en mycket dålig djurhållning och blandar olika djurslag, vilda som tama. Risken att olika typer av djurvirus anpassar sig, utbyter arvsmassa och korsar barriären djur-människa blir då betydande. Med lite otur, som denna gången, uppstår då ett humant virus med lämpligt pandemiska egenskaper, dvs. hög smittsamhet men inte så avsevärt hög dödlighet. Världen missleddes av SARS- och MERS-utbrotten, eftersom dessa coronavirusvarianter var avsevärt mer dödliga (men troligtvis mindre smittsamma), vilket paradoxalt nog gjorde att det var lättare att dämma upp dessa epidemier. Detsamma kan i viss mån sägas även om den sk. fågelinfluensan, oftast av typen H5N1 - i enstaka fall kan denna influensatyp smitta människor och har då i regel en mycket hög dödlighet.

Som jag skrivit i andra sammanhang var det ingen som ville eller kunde förutse tillkomsten av ett pandemiskt coronavirus, som vi inte kommer att kunna bli av med, och som säkerligen kommer att återkomma med nya utbrott, vilket gör att vi troligen inte kommer att se något tydligt slut på covid19-pandemin, snarare ett asymptotiskt avtagande . I djurvärlden finns dessutom gott om virusreservoarer, och jag rekommenderar återigen den här nästan årsgamla artikeln i Läkartidningen: Fladdermöss och människor, författad av professor Anders Sönnerborg.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2176
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav 4330 » fre 23 apr, 2021 21:11

Jag gissar att _andelen_ nöjestrafik ökar på bekostnad av pendlingstrafikens andel.
4330
 
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 nov, 2020 11:06

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav Enceladus » fre 30 apr, 2021 18:32

Bromma stadsdelsförvaltning sågar Trafikförvaltningens förslag på trafikförändringar:

Bromma stadsdelsförvaltning skrev:De föreslagna indragningarna har ingen koppling till minskat resande på grund av hemarbete, vilket man främst refererar till inledningsvis i remissen. Det är istället åtgärder som medför ökad otrygghet och försämrar servicen. Förvaltningen saknar därför en konsekvensanalys samt tydliga alternativ som ersättning för föreslagna åtgärder. Förvaltningen anser att det överlag saknas både jämställdhetsperspektiv, tillgänglighetsperspektiv, äldreperspektiv samt trygghetsperspektiv i remissens åtgärdsförslag.


Finns det ens något som tyder på att behovet av kvälls- och nattrafik minskar? Under det senaste decenniet har nöjesresandet gått spikrakt uppåt, även räknat per capita. Stockholm har en fortsatt stark befolkningstillväxt, och en allt större del av befolkningen behöver långa transporter för att kunna ta del av nöjeslivet.

Vidare talas det allt mer om "det glada 20-talet". Dessutom är trängseln i nattrafiken med vissa mått värre än i rusningen!
Enceladus
 
Inlägg: 5794
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav Enceladus » lör 01 maj, 2021 22:18

Nu kommer Ekerös kommunstyrelse med ungefär samma kritik som Bromma stadsdelsförvaltning:

Kommunstyrelsen skrev:Att dra in vissa kvälls- och natturer handlar inte om en omfördelning av resurser mot en effektivare kollektivtrafik, det handlar helt enkelt om en nedskärning av utbudet.


SL hänvisar till minskat arbetsresande, men rör samtidigt inte rusningstrafiken. :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 5794
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav LÅ1 » lör 01 maj, 2021 22:32

Enceladus skrev:Nu kommer Ekerös kommunstyrelse med ungefär samma kritik som Bromma stadsdelsförvaltning:

Kommunstyrelsen skrev:Att dra in vissa kvälls- och natturer handlar inte om en omfördelning av resurser mot en effektivare kollektivtrafik, det handlar helt enkelt om en nedskärning av utbudet.


SL hänvisar till minskat arbetsresande, men rör samtidigt inte rusningstrafiken. :roll:

Och arbetsresorna har väl i allt högre grad blivit mer utspridda över dygnet. Många som har möjlighet undviker rusningstrafiken. Men ju mer man drar ner på andra tider, ju mindre attraktiv blir kollektivtrafiken. Visserligen har coronan slagit hårt mot SL:s ekonomi, men då får man väl stå för att man måste spara, inte komma med andra förklaringar på nedskärningar i trafikutbudet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL räknar med mindre nöjestrafik efter pandemin

Inläggav Enceladus » tis 04 maj, 2021 10:06

Många neddragningar i SL-trafiken i Haninge föreslås

Resenärer i Haninge är starkt kritiska till de föreslagna neddragningarna i kvälls- och nattrafiken. Kan inte alla som vill resa efter klockan 21 på kvällen flytta till ett område som har tunnelbana eller någon av dess matarbussar? Det är ju bara pendeltågens matarbussar som föreslås få neddragningar, och flera delar av Haninge trafikeras faktiskt av tunnelbanans matarbussar.
Enceladus
 
Inlägg: 5794
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster