SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL:s framtida betalsystem

Inläggav Enceladus » ons 07 apr, 2021 19:14

LÅ1 skrev:
Mitt i skrev:– Jag skulle tro att många kommer att välja betalkortet för enkelresor, och köper periodbiljetten i appen i mobilen, säger Henrik Palmér.

Får se om han har rätt. Jag lutar starkt åt att använda SL-kortet för periodbiljetten. Och eftersom den ska ha samma funktion som accesskortet så kommer man kunna ha reskassa och enkelbiljett på det också.

Optiska läsare är inte lika bekväma som kontaktlösa läsare. I kollektivtrafiken är det dessutom extra viktigt att hela processen går snabbt. Jag tror därför inte att denna typ av mobilbiljett går hem hos vaneresenärerna som ju utgör den stora volymen. Andra faktorer som risken för ett urladdat batteri och möjligheten att smidigt byta biljetter spelar nog bara en underordnad roll i valet av biljettyp. Kontaktlösa betalningar har visat sig vara jättepopulära i andra städer, men då måste SL införa capping.
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » ons 07 apr, 2021 21:09

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Mitt i skrev:– Jag skulle tro att många kommer att välja betalkortet för enkelresor, och köper periodbiljetten i appen i mobilen, säger Henrik Palmér.

Får se om han har rätt. Jag lutar starkt åt att använda SL-kortet för periodbiljetten. Och eftersom den ska ha samma funktion som accesskortet så kommer man kunna ha reskassa och enkelbiljett på det också.

Optiska läsare är inte lika bekväma som kontaktlösa läsare. I kollektivtrafiken är det dessutom extra viktigt att hela processen går snabbt. Jag tror därför inte att denna typ av mobilbiljett går hem hos vaneresenärerna som ju utgör den stora volymen. Andra faktorer som risken för ett urladdat batteri och möjligheten att smidigt byta biljetter spelar nog bara en underordnad roll i valet av biljettyp. Kontaktlösa betalningar har visat sig vara jättepopulära i andra städer, men då måste SL införa capping.

Skillnaden mellan optisk och kontaktlöst är nog så liten att den är försumbar.
Att blippa ett Acess går i samma takt som man passerar spärren och tar alltså i princip noll extra tid.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » ons 07 apr, 2021 21:37

Lennart Petersen skrev:Skillnaden mellan optisk och kontaktlöst är nog så liten att den är försumbar.
Att blippa ett Acess går i samma takt som man passerar spärren och tar alltså i princip noll extra tid.

Att blippa en biljett i en mobiltelefon tar längre tid. Man måste centrera telefonen över läsaren korrekt. Det är också väldigt lätt att råka byta bild i telefonen när man ska hålla fram den. Men det är säkert en vanesak. De gånger jag använt mobilbiljett har jag inte upplevt det som snabbt. Accesskortet går som sagt fort och smärtfritt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 07 apr, 2021 21:45

En sak till som talar för SL-kortet och mot mobilbiljetten. Biljetten är opersonlig, men det är knappast telefonen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Odd » tor 08 apr, 2021 6:56

Den optiska läsaren har nästan endast en enda fördel, man kan skriva ut en enkelbiljett på papper och använda den. Eftersom allt är online så är det tämligen enkelt att kontroller att biljetten endast används en gång och att den inte utnyttjas på flera ställen samtidigt.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav BSB101 » tor 08 apr, 2021 19:35

LÅ1 skrev:Sen har jag för mig att BSB101 var emot valfrihet. I alla fall när det gäller att få betala som man vill!

Om du fått den uppfattningen får du nog ta och läsa om mina inlägg. Jag tycker jag varit tydlig med att det ska finnas en valfritt för handlare och privatpersoner att välja vilka betalmedel man vill ta emot från sin vara/tjänst. Du verkar dock mest vara en förbudsivrare som vill förbjuda saker och begränsa medborgarnas valfrihet.
BSB101

Inläggav BSB101 » tor 08 apr, 2021 19:40

Huruvida det går snabbt eller inte med mobilbiljett beror nog helt och hållet på hur van mobilanvändare. Dock är det en rätt ointressant diskussion så länge mobilbiljett är ett av många alternativ. Det är bara att välja det man tycker är bäst.

En nackdel med plastkort, om man är exempelvis sällanresenär, är att man måste låsa upp pengar i förtid så länge man inte laddar kortet varje gång man ska åka (om möjlighet finns). Då har man dock förlorat snabb- och enkelheten.
BSB101

Inläggav Lennart Petersen » tor 08 apr, 2021 19:51

BSB101 skrev:Huruvida det går snabbt eller inte med mobilbiljett beror nog helt och hållet på hur van mobilanvändare. Dock är det en rätt ointressant diskussion så länge mobilbiljett är ett av många alternativ. Det är bara att välja det man tycker är bäst.

En nackdel med plastkort, om man är exempelvis sällanresenär, är att man måste låsa upp pengar i förtid så länge man inte laddar kortet varje gång man ska åka (om möjlighet finns). Då har man dock förlorat snabb- och enkelheten.

Vill man inte låsa pengar om man nu kanske bara åker någon enstaka gång så kan man ju nu resa med betalkort. Bara att blippa... och priset är samma som för reskassa.
Dock kan väl sägas att än så länge finns det bara för fullprisbiljetter.
Lennart Petersen

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik