Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagrenen

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagrenen

Inläggav Enceladus » fre 09 okt, 2020 19:00

Information om trafikförändringar T21

Nu har Trafikförvaltningen publicerat vilka trafikförändringar som sker nästa år. Antalet förändringar är mycket mindre än det brukar vara, men det beror inte på pandemin. Även remissen som kom ut långt tidigare hade få förslag.

Kistagrenen. Tvärbanans nya gren till Bromma flygplats börjar trafikeras. Linje 152 dras in förutom i rusningstrafik mellan Liljeholmen och Solna centrum. Vidare får linjen en annan sträckning för att få nya trafikuppgifter. Linje 110 läggs dessutom ner i sin helhet. Hållplatserna Ulvsundaplan, Grindstuvägen och Tranebergsplan trafikeras istället av linje 112.

Expressfyran. Linje 50 kortas av vid Odenplan på grund av lägre efterfrågan på sträckan Odenplan–Hornsberg. Resurser som frigörs möjliggör en förlängning av linje 74 till Hornsberg. Därmed kan linje 4 snabbas upp på sträckan Södra station–Mariebergsgatan genom att ej trafikera några hållplatser.

Fler bussar på Örbyleden. Linje 173 får ökad turtäthet mellan kl 11-18 på helger och linje 172 får en ny avgång i vardera riktning på vardagseftermiddagar. Min erfarenhet är att dessa två linjer har haft hög beläggning både innan och under pandemin. Detta är ett steg i rätt riktning, men når inte hela vägen fram. I remissen fanns en högre ambitionsnivå.

Heldagslinje till Älta. Linje 801 får utökad trafikeringstid fram till midnatt alla dagar.

Uttran får direktbuss. Området där det tidigare fanns en pendeltågsstation får en direktbuss till Fridhemsplan genom att linje 745 förlängs från Mosshagen till Uttran.

Fler bussar till Henriksdalsberget. Linje 53 får en genare linjesträckning mellan Londonviadukten och Henriksdalsberget, vilket minskar restiden med 6 minuter. Vidare förlängs linje 55 från Slussen till Finnberget och trafikerar därmed inte längre Hjorthagen. Resenärer hänvisas till linje 75 som dock har kortare trafikeringstid.

Det finns flera trafikförändringar, ofta av mindre vikt, som inte listas här. Exempelvis utökas trafiken på linjerna 707 och 865. Vissa förslag från remissen blir inte heller av. Exempelvis blir linje 809 mellan Gullmarsplan och Svartbäcken inte en heldagslinje och linje 565 kortas inte av till Kista.
Senast redigerad av Enceladus lör 10 okt, 2020 0:22, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 5712
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Odd » fre 09 okt, 2020 21:43

Enceladus skrev:...
Kistagrenen. Tvärbanans nya gren till Bromma flygplats börjar trafikeras. Linje 152 dras in förutom i rusningstrafik mellan Liljeholmen och Solna centrum. Vidare får linjen en annan sträckning för att få nya trafikuppgifter. Linje 100 läggs dessutom ner i sin helhet. Hållplatserna Ulvsundaplan, Grindstuvägen och Tranebergsplan trafikeras istället av linje 112.
...

Dessutom läggs linje 110 ner.
112an har de senaste 10-15 åren förändrat sin färdväg ett par gånger, minst två om jag minns rätt. Så tredje gången gillt :-D
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5063
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Enceladus » lör 10 okt, 2020 0:21

Odd skrev:
Enceladus skrev:...
Kistagrenen. Tvärbanans nya gren till Bromma flygplats börjar trafikeras. Linje 152 dras in förutom i rusningstrafik mellan Liljeholmen och Solna centrum. Vidare får linjen en annan sträckning för att få nya trafikuppgifter. Linje 100 läggs dessutom ner i sin helhet. Hållplatserna Ulvsundaplan, Grindstuvägen och Tranebergsplan trafikeras istället av linje 112.
...

Dessutom läggs linje 110 ner.
112an har de senaste 10-15 åren förändrat sin färdväg ett par gånger, minst två om jag minns rätt. Så tredje gången gillt :-D


Jag menade naturligtvis linje 110. Jag ska korrigera trådstarten. :oops:
Enceladus
 
Inlägg: 5712
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Enceladus » sön 11 okt, 2020 12:15

Det är beklagligt att linje 113 inte får ny sträckning och utökat utbud, vilket föreslogs i remissen (se sidan 33). Nu uppstår den smått absurda situationen att linje 113 bara har 30-minuterstrafik på söndagar medan linje 129 har 15-minuterstrafik.

Detta beror på att SL:s tioårsplan för trafikområdet började innan Tvärbanans Solnagren öppnade och den nya stadsdelen Mariehäll etablerades. Därför har båda linjerna ett minimiutbud som är anpassat till helt andra förutsättningar. I rusningen behöver utbudet i större utsträckning anpassas till efterfrågan för att alla ska få plats. Då har linje 113 5-minuterstrafik och linje 129 15-minuterstrafik. Hur rimligt är det att använda tioårsplaner, d.v.s. VBP-avtal med minimiutbud? :roll:

En annan besvikelse är att pendeltågen fortfarande har 16 tåg/h i rusningen, trots att resandet har nästan fördubblats sedan förra decenniets begynnelse. Finns det något annat exempel där trafiken inte utökas med fördubblat resande?
Enceladus
 
Inlägg: 5712
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Traesk » sön 11 okt, 2020 15:23

Hur tänkte man här egentligen? 54:ans väg är ju rena slalombanan och hur kan man inte komplettera den här förändringen med att utöka trafiken på 75:an?!
Traesk
 
Inlägg: 619
Blev medlem: tis 19 jun, 2007 18:10
Ort: Stockholm

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Karsten » sön 11 okt, 2020 16:53

Traesk skrev:Hur tänkte man här egentligen? 54:ans väg är ju rena slalombanan och hur kan man inte komplettera den här förändringen med att utöka trafiken på 75:an?!


Står det någonstans att man INTE kommer utöka trafiken på linje 75? Turtäthetsförändringar brukar långt ifrån alltid vara med i dessa sammanställningar.
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Traesk » sön 11 okt, 2020 17:15

Karsten skrev:
Traesk skrev:Hur tänkte man här egentligen? 54:ans väg är ju rena slalombanan och hur kan man inte komplettera den här förändringen med att utöka trafiken på 75:an?!


Står det någonstans att man INTE kommer utöka trafiken på linje 75? Turtäthetsförändringar brukar långt ifrån alltid vara med i dessa sammanställningar.

Visserligen inte. Men det är en naturlig följdfråga att ställa sig när man gör en sån här förändring, så jag tycker nog att man kunde unna sig att skriva några ord om det givet hur stor försämring detta blir för de som bor i Norra Djurgårdsstaden om man inte gör en förbättring på 75:an. Blir intressant att se vilken reaktionen blir från de boende i området!
Traesk
 
Inlägg: 619
Blev medlem: tis 19 jun, 2007 18:10
Ort: Stockholm

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Enceladus » mån 23 nov, 2020 22:35

Traesk skrev:
Karsten skrev:
Traesk skrev:Hur tänkte man här egentligen? 54:ans väg är ju rena slalombanan och hur kan man inte komplettera den här förändringen med att utöka trafiken på 75:an?!


Står det någonstans att man INTE kommer utöka trafiken på linje 75? Turtäthetsförändringar brukar långt ifrån alltid vara med i dessa sammanställningar.

Visserligen inte. Men det är en naturlig följdfråga att ställa sig när man gör en sån här förändring, så jag tycker nog att man kunde unna sig att skriva några ord om det givet hur stor försämring detta blir för de som bor i Norra Djurgårdsstaden om man inte gör en förbättring på 75:an. Blir intressant att se vilken reaktionen blir från de boende i området!


Är skribenten nöjd med den nya tidtabellen för linje 75 där trafikeringstiden har förlängts till klockan 22 alla dagar?
Enceladus
 
Inlägg: 5712
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Traesk » ons 25 nov, 2020 19:09

Enceladus skrev:Är skribenten nöjd med den nya tidtabellen för linje 75 där trafikeringstiden har förlängts till klockan 22 alla dagar?

Det var bättre än förväntat! Men jag tror ändå många boende i området ändå kommer uppleva tidigare 10-minuterstrafik på 55/75 ned mot Stureplan på helger var bättre än den nya 20-minuterstrafiken på 75. Har ju svårt att se att någon vill åka omvägen som 54 erbjuder. Men jag tror nog man ska fråga boende i området, inte mig! :)
Traesk
 
Inlägg: 619
Blev medlem: tis 19 jun, 2007 18:10
Ort: Stockholm

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav /jes » tor 26 nov, 2020 11:22

Traesk skrev:
Enceladus skrev:Är skribenten nöjd med den nya tidtabellen för linje 75 där trafikeringstiden har förlängts till klockan 22 alla dagar?

Det var bättre än förväntat! Men jag tror ändå många boende i området ändå kommer uppleva tidigare 10-minuterstrafik på 55/75 ned mot Stureplan på helger var bättre än den nya 20-minuterstrafiken på 75. Har ju svårt att se att någon vill åka omvägen som 54 erbjuder. Men jag tror nog man ska fråga boende i området, inte mig! :)


Tunnelbanan har man också som alternativ. Efterhand som området färdigställs blir också gångvägarna mer effektiva med avseende på Ropstens tunnelbanestation, både norra och södra ingångarna. På tidiga planritningar över området fanns spårvägsspår inlagda på Bobergsgatan...
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 498
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Diripsi » fre 27 nov, 2020 20:25

Enceladus skrev:Det är beklagligt att linje 113 inte får ny sträckning och utökat utbud, vilket föreslogs i remissen (se sidan 33). Nu uppstår den smått absurda situationen att linje 113 bara har 30-minuterstrafik på söndagar medan linje 129 har 15-minuterstrafik.

Detta beror på att SL:s tioårsplan för trafikområdet började innan Tvärbanans Solnagren öppnade och den nya stadsdelen Mariehäll etablerades. Därför har båda linjerna ett minimiutbud som är anpassat till helt andra förutsättningar. I rusningen behöver utbudet i större utsträckning anpassas till efterfrågan för att alla ska få plats. Då har linje 113 5-minuterstrafik och linje 129 15-minuterstrafik. Hur rimligt är det att använda tioårsplaner, d.v.s. VBP-avtal med minimiutbud? :roll:

Nu har tidtabellen för linje 113 publicerats och tydligen blir det 15-minuterstrafik på linje 113 på söndagar trots allt, men sträckan Islandstorget-Blackebergs gård dras in helt. Dessutom blir det mycket sämre utbud i eftermiddagsrusningen då kortturerna västerut bara kommer att gå till Mariehällskyrkan istället för Islandstorget, och kortturerna österut dras in helt.
Diripsi
 
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Enceladus » fre 27 nov, 2020 22:33

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Det är beklagligt att linje 113 inte får ny sträckning och utökat utbud, vilket föreslogs i remissen (se sidan 33). Nu uppstår den smått absurda situationen att linje 113 bara har 30-minuterstrafik på söndagar medan linje 129 har 15-minuterstrafik.

Detta beror på att SL:s tioårsplan för trafikområdet började innan Tvärbanans Solnagren öppnade och den nya stadsdelen Mariehäll etablerades. Därför har båda linjerna ett minimiutbud som är anpassat till helt andra förutsättningar. I rusningen behöver utbudet i större utsträckning anpassas till efterfrågan för att alla ska få plats. Då har linje 113 5-minuterstrafik och linje 129 15-minuterstrafik. Hur rimligt är det att använda tioårsplaner, d.v.s. VBP-avtal med minimiutbud? :roll:

Nu har tidtabellen för linje 113 publicerats och tydligen blir det 15-minuterstrafik på linje 113 på söndagar trots allt, men sträckan Islandstorget-Blackebergs gård dras in helt. Dessutom blir det mycket sämre utbud i eftermiddagsrusningen då kortturerna västerut bara kommer att gå till Mariehällskyrkan istället för Islandstorget, och kortturerna österut dras in helt.


Ja, jag noterade detta i en annan tråd. Förändringen är i grunden positiv. Linje 113 har generellt sett högre belastning än linje 129, och nu får linje 113 minst lika hög turtäthet som linje 129. Utbudet borde ha anpassats till efterfrågan för flera år sedan, men bättre sent än aldrig. Linje 129 har fortfarande bättre trafik på helgnätter, men då går inte blåbussarna mellan Solna och Brommaplan. Förhoppningsvis kan linje 113 avlastas av Tvärbanans Kistagren i framtiden. Avsaknaden av hållplats vid Mälarbanan kommer dock att begränsa Kistagrenens potential.

Vidare anser jag att uppdelningen i Islandstorget också är i grunden positiv. Nu får linje 127 mycket högre turtäthet mellan Nockebyhov och Blackebergs gård. Tidigare hade denna del av Bromma ett riktigt uselt trafikutbud, och det finns ändå en del bostäder vid Ängbybadet som ligger en bra bit från närmaste tunnelbanestation. Förvisso blir det en försämring för Blackebergs gård, men den vägs upp av andra förbättringar. Med tätare trafik kan det vara motiverat med fler hållplatser på sträckan, förslagsvis vid Ekbacksstigen. Där finns en stig till Södra Ängby.

Det kan förstås diskuteras vad som är ett rimligt avstånd till närmaste hållplats, men i princip hela linje 147 ligger ju på gångavstånd till stationer på röda linjen. Linje 147 har givetvis ett betydligt större resandeunderlag, men principfrågan är densamma. Det finns dessutom flera större områden som inte anses behöva ha samma tillgänglighet på nätter, t.ex. Stuvsta.
Enceladus
 
Inlägg: 5712
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Enceladus » mån 14 dec, 2020 2:35

Nu har det första dygnet med 2021 års tidtabell passerat. Linje 173 fick utökad trafik på helger och hade för första gången 12-minuterstrafik dagtid. Vissa avgångar hade alltjämt stående resenärer och var skyltade "fullsatt". Vidare får linje 172 något utökad trafik på vardagar, men jag misstänker att linjen fortfarande kommer att ha stående resenärer på vardagar.

Däremot blir det svårt att minnas att just linje 172 har 12-minuterstrafik på vardagar och 15-minuterstrafik på helger medan just linje 173 har det omvända trafikutbudet. Detta beror väl på att skolor, handelsplatser och industriområden har olika resmönster. Går det att motivera ett överutbud vissa tider för att ha en mer regelbunden trafik?

De trafikförändringar i Stockholms innerstad som boende i Hjorthagen, Tanto och Danviksklippan har protesterat mot genomfördes igår. Däremot återgick linje 76 till tidigare sträckning efter en kritikstorm i media. Hur stor påverkan på kollektivtrafiken har denna typ av protester egentligen?
Enceladus
 
Inlägg: 5712
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Diripsi » tis 15 dec, 2020 13:41

Enceladus skrev:Däremot blir det svårt att minnas att just linje 172 har 12-minuterstrafik på vardagar och 15-minuterstrafik på helger medan just linje 173 har det omvända trafikutbudet. Detta beror väl på att skolor, handelsplatser och industriområden har olika resmönster. Går det att motivera ett överutbud vissa tider för att ha en mer regelbunden trafik?

Vad menar du egentligen med regelbunden trafik i det här fallet?
Diripsi
 
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Enceladus » tis 15 dec, 2020 15:26

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Däremot blir det svårt att minnas att just linje 172 har 12-minuterstrafik på vardagar och 15-minuterstrafik på helger medan just linje 173 har det omvända trafikutbudet. Detta beror väl på att skolor, handelsplatser och industriområden har olika resmönster. Går det att motivera ett överutbud vissa tider för att ha en mer regelbunden trafik?

Vad menar du egentligen med regelbunden trafik i det här fallet?


Linjerna 172 och 173 har en gemensam sträcka mellan Hökarängen och Skarpnäck via Sköndal. Trafiken blir väldigt oregelbunden när den ena linjen har 12-minuterstrafik och den andra 15-minuterstrafik. Trots att det går många bussar på sträckan blir resenärerna i praktiken tvungna att planera varje resa. Ännu krångligare blir det när de två linjerna växlar mellan turtätheterna.

Nuvarande trafikupplägg innebär alltså att resurserna inte utnyttjas optimalt. Det finns flera sätt att lösa detta. Den enklaste lösningen är att införa samma turtäthet på båda linjerna alla dagar. Då kan det bli jämn trafik på den gemensamma sträckan. Denna lösning är dock kostnadsdrivande och skulle inte heller minska trängseln som fortfarande förekommer med 12-minuterstrafik.

En annan lösning är att kapa en av linjerna vid Hökarängen och sedan införa 10-minuterstrafik på båda linjerna. Denna lösning använder resurserna mer effektivt och innebär att båda linjerna får sittplatsstandard under mellantrafiken (både vardag och helg). Högre turtäthet kan öka resandet ytterligare, speciellt på linjer där det finns alternativa resvägar med längre restid.

Extra byten brukar inte vara särskilt populära, och just dessa två långa linjer har inte den bästa punktligheten. Att kapa en av linjerna vid Hökarängen skulle därför riskera att minska det totala resandet. En möjlig lösning är att istället förlänga en av linjerna till Tyresö. Då går båda linjerna fortfarande till Sköndal*. Detta kan dock bli väldigt kostnadsdrivande, även om linje 803 dras in.

*Från Norra Sköndal går det att nå väldigt stora delar av Tyresö och Haninge. Denna hållplats har en väsentlig funktion, och ett av problemen med linje 803 är att den inte stannar där.
Enceladus
 
Inlägg: 5712
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Diripsi » tis 15 dec, 2020 20:16

Felet med dagens trafikupplägg är väl att linje 173 har ett mycket större trafikunderlag i den västra delen än i den östra delen. Jag skulle vilja se en linje 174 Skärholmen-Fruängen-Älvsjö-Högdalen-Farsta C. Linje 173 och 174 skulle då kunna få 20-minuterstrafik i mellantrafiken på respektive linje och 10-minuterstrafik på den gemensamma sträckan. Fagersjö skulle då kunna få jämn 10-minuterstrafik tillsammans med 165.
Diripsi
 
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav Enceladus » fre 05 mar, 2021 20:24

Norr och Söder gör gemensam sak för att få tillbaka buss 55

Nu återkommer kritiken i samband med nästa års trafikförändringsremiss. Tydligen finns det Tantobor som är ute efter halv 22...
Enceladus
 
Inlägg: 5712
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikförändringsdokument T21: Expressfyran och Kistagre

Inläggav /jes » lör 06 mar, 2021 12:01

Enceladus skrev:Norr och Söder gör gemensam sak för att få tillbaka buss 55

Nu återkommer kritiken i samband med nästa års trafikförändringsremiss. Tydligen finns det Tantobor som är ute efter halv 22...


Någon gång på 70-talet när jag bodde i Hjorthagen försökte sig SL på samma ändring för hjorthagsborna. Linje 55 avkortades till Gasverket och 62:an förlängdes från Storängsbotten upp till Hjorthagen. Protester, men det problemet löstes av bussarna själva tack vare Rådjursstigen! ?? Jo, Rådjursstigen är en brant backe från Gasverksvägen upp till Artemisgatan i centrala Hjorthagen. 55:an tursattes från Södergaraget med Leyland och 62:an med Büssing från Hornsberg. Rådjursstigen blev för mycket för stackars Büssing och snart var ordningen återställd, 55:an åter till Hjorthagen så har det förblivit tills nu.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 498
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster