Båtpendlingslinjer i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Båtpendlingslinjer i Stockholm

Inläggav Breitspurbahn » tor 19 nov, 2020 11:09

Jag hittade av en slump Stockholms Handelskammares rapport om utveckling av båtpendlingslinjer i Stockholm.
Intressant läsning, och det är tämligen märkligt att den inte är mer utbyggd i Stockholm som ändå är uppbyggd mycket kring vattnet.

Det är mycket "hits & misses" som man säger på engelska; en linje från Viksjö in till Stockholm ser jag inte riktigt syftet med. Särskilt när de inte ens gör ett stopp nära Hässelby Strand.
Och att dra en båtlinje genom Karlbergskanalen skulle inte vara särskilt givande för en pendlare (har man åkt båt där så vet man hur långt denna 5-knopsfarled tar).
Men att t.ex. koppla ihop Alvik med Kungsholmen och Södermalm är ingen dum idé, eller att möjliggöra mer för pendlingar mellan Lidingö/Västra Nacka och innerstaden är smart.

Jag hade gärna sett skyttellinjer mellan t.ex. Vaxholm/Ekerö in till Sthlm, där man enbart stannar på de viktigaste platserna så att jobbpendling är möjlig för boende där.

Sen borde både Saltsjö och Mälartrafik kunna göra ett stopp i Slussen innan de anländer vid sina slutdestinationer (Klara Strand är väl lämpligast i Mälaren nära Centralstationen och City & Blasieholmskajen på Saltsjösidan, nära tunnelbanan och östra city). Slussen är bra då den har flera trafikslag där, samt nära mellan Saltsjön och Mälaren (man kanske hade kunnat ha brygglägena med en gång mellan för de som vill byta mellan Saltsjö och Mälartrafik?

https://www.chamber.se/rapporter/batpen ... storre.htm
Breitspurbahn
 
Inlägg: 109
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Båtpendlingslinjer i Stockholm

Inläggav Hechtwagen » lör 21 nov, 2020 12:30

Hur man än räknar så är "SLs" båtpendlingslinjer den i särklass dyraste kollektivtrafiken per påstigande passagerare, varför reagerar inte Handelskammaren över det? De brukar ju vara väldigt måna om hushållninh med offentliga medel om pengarna ska gå till spårvägar i innerstaden och inte tunnelbanor.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2199
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Båtpendlingslinjer i Stockholm

Inläggav daniel_s » lör 21 nov, 2020 21:44

Hechtwagen skrev:Hur man än räknar så är "SLs" båtpendlingslinjer den i särklass dyraste kollektivtrafiken per påstigande passagerare, varför reagerar inte Handelskammaren över det?


Båtlinjerna påverkar inte möjligheterna att köra bil i innerstan så därför hatar de inte båtar.
daniel_s
 
Inlägg: 12520
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster