Prestigeprojektet Nya Slussen 770 miljoner dyrare - igen

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Prestigeprojektet Nya Slussen 770 miljoner dyrare - igen

Inläggav Enceladus » tor 15 okt, 2020 5:12

Slussen beräknas bli 770 miljoner dyrare

SvD skrev:I augusti 2019 avslöjade SvD att Nya Slussens bussterminal som sprängs in i Katarinaberget skulle bli 727 miljoner kronor dyrare jämfört med tidigare budget.

Nu stiger de specificerade kostnaderna för bussterminalen ytterligare enligt ett pm som Stockholms stads exploateringskontor – utförare/byggherre av Slussenprojektet – skickat ut och som SvD tagit del av.

Den nya bussterminalen, där 270 000 kubikmeter bergmassa ska sprängas loss, beräknas nu kosta närmare 3,5 miljarder kronor – mer än dubbelt så mycket jämfört med den ursprungliga budgeten från 2010 på 1,5 miljarder.

Redan vid den ursprungliga budgeten ifrågasatte Trafikverket prestigeprojektets samhällsekonomiska lönsamhet. Nu är kostnaden mer än dubbelt så hög. Kan den gigantiska Slussenterminalen vara den sämsta investeringen i Stockholmsregionen i modern tid?

För samma pengar hade tunnelbanan kunnat förlängas till Orminge med stationer i Ektorps och Björknäs (bergtunnel fram till Skurusundet). Är det fortfarande värt att genomföra detta megalomaniska prestigeprojekt, trots alla pengar som redan har lagts på det?
Enceladus

Re: Prestigeprojektet Nya Slussen 770 miljoner dyrare - igen

Inläggav Odd » tor 15 okt, 2020 7:11

Det som offentligt finansierade prestigeprojekt också brukar drabbas av är att man inte avbryter i tid när det går åt helsike. Där privata företag regelbundet gör nya bedömningar och mycket väl kan avbryta ett projekt när man ser att det inte längre håller, så kan offentliga projekt fortsätta i evigheter eftersom de som finansierar det helt enkelt inte behöver stå till ansvar för detta, och vi vet ju att prestige är något som är otroligt viktigt hos politiker.

Så det rätta nu vore ju naturligtvis att stoppa den delen av bygget omedelbart och tillsätta en snabbutredning som genast börjar studera följande:
- Vad är den sannolika kostnaden för att slutföra projektet.
- Vilka alternativ och delalternativ fanns det i de ursprungliga planerna som man kan ta fram.
- Vilka delprojekt kan man slutföra med små resurser (plocka lågt hängande frukt).
- Vilka förändrade förutsättningar eller nya idéer finns det som man skulle kunna använda i stället.
- Hur tar man tillvara på värdet av redan nedlagt arbete.

Jag skulle kunna tänka mig att man slutför några delar av projektet, såsom Saltsjöbanans station, men i övrigt avbryter hela bussterminalprojektet. I stället kan man nog hitta investerare som kan använda redan byggda bergrum, det kan vara allt från säkra förråd till serverhallar eller logistikcenter.
Man kan ju tänka sig att man i stället bygger en ny bussterminal vid den nya ändstationen vid Nacka Forum och endast har några få platser vid Slussen för bussar och att dessa förläggs utomhus.

Men det finns säkert många sätt att hantera det.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Diripsi » tor 15 okt, 2020 8:49

Det finns redan en bussterminal vid Slussen. Den räcker gott och väl efter att tunnelbanan till Nacka har öppnats. Den nya bussterminalen är helt och hållet bortkastade pengar oavsett hur många miljarder den kostar.
Diripsi

Inläggav twr » tor 15 okt, 2020 9:43

Odd skrev:Man kan kan ju tänka sig att man i stället bygger en ny bussterminal vid den nya ändstationen vid Nacka Forum och endast har några få platser vid Slussen för bussar och att dessa förläggs utomhus.

Det är redan bestämt att bygga en stor bussterminal vid Nacka Forum. Så det löser inte problemet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » tor 15 okt, 2020 13:09

twr skrev:
Odd skrev:Man kan kan ju tänka sig att man i stället bygger en ny bussterminal vid den nya ändstationen vid Nacka Forum och endast har några få platser vid Slussen för bussar och att dessa förläggs utomhus.

Det är redan bestämt att bygga en stor bussterminal vid Nacka Forum. Så det löser inte problemet.

Det var endast ett exempel. Det finns nog andra varianter som man kan tänka sig.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav twr » tor 15 okt, 2020 15:04

Odd skrev:
twr skrev:

Det var endast ett exempel. Det finns nog andra varianter som man kan tänka sig.

Kanske. Men jag har aldrig förstått talet om att Slussenterminalen är "onödig". Ja, den tekniska lösningen kanske inte är så lyckad. Ja, det är extremt dyrt. Men att inte ha någon terminal alls vid Slussen?

Den är ju dimensionerad med hänsyn till tunnelbanan. Tunnelbanan till Nacka, den nya bussterminalen i Slussen, den nya bussterminalen i Nacka centrum, allt detta utgör en helhet. Vad jag vet finns det ingen "onödig" överkapacitet i vad som planeras.

Det enda vettiga alternativ till en terminal vid Slussen som jag ser är att bygga ut Roslagsbanan till Värmdö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tor 15 okt, 2020 15:29

twr skrev:Kanske. Men jag har aldrig förstått talet om att Slussenterminalen är "onödig". Ja, den tekniska lösningen kanske inte är så lyckad. Ja, det är extremt dyrt. Men att inte ha någon terminal alls vid Slussen?

Den är ju dimensionerad med hänsyn till tunnelbanan. Tunnelbanan till Nacka, den nya bussterminalen i Slussen, den nya bussterminalen i Nacka centrum, allt detta utgör en helhet. Vad jag vet finns det ingen "onödig" överkapacitet i vad som planeras.

Det enda vettiga alternativ till en terminal vid Slussen som jag ser är att bygga ut Roslagsbanan till Värmdö.

Slussenterminalen hade kunnat bantas och resurserna gå till längre plattformar på blå linjen.
Enceladus

Inläggav twr » tor 15 okt, 2020 16:03

Enceladus skrev:
twr skrev:Kanske. Men jag har aldrig förstått talet om att Slussenterminalen är "onödig". Ja, den tekniska lösningen kanske inte är så lyckad. Ja, det är extremt dyrt. Men att inte ha någon terminal alls vid Slussen?

Slussenterminalen hade kunnat bantas och resurserna gå till längre plattformar på blå linjen.

Längre plattformar hade varit bra. Men hade det gjort så stor skillnad? Skulle man ha matat fler bussar till Nacka istället då tänker du? Den terminalen är ju inte heller gratis, om än förstås betydligt billigare per buss än Slussen är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tor 15 okt, 2020 18:16

twr skrev:
Enceladus skrev:

Längre plattformar hade varit bra. Men hade det gjort så stor skillnad? Skulle man ha matat fler bussar till Nacka istället då tänker du? Den terminalen är ju inte heller gratis, om än förstås betydligt billigare per buss än Slussen är.

Ja, längre plattformar hade gjort enorm skillnad. 25 procent högre kapacitet ger drygt 5 000 extra platser per timme, d.v.s. drygt 80 bussar per timme.
Enceladus

Inläggav Elmis » fre 16 okt, 2020 19:37

770 miljoner är kaffepengar jämfört med NKS-skandalen. Man får vad man röstar på.
Elmis

Inläggav Odd » lör 17 okt, 2020 7:26

Elmis skrev:770 miljoner är kaffepengar jämfört med NKS-skandalen. Man får vad man röstar på.

Sådana jämförelser är inte relevanta av den enkla anledningen att de är projekt som inte har med varandra att göra. Oavsett om denna fördyring är liten relativt NKS så är det ändå en så stor fördyring att ifrågasättandet av den bärs upp på en egen grund. Och 4.25 miljarder (3,5 mrd dyrare redan tidigare + detta) är ingen liten summa, oavsett om man jämför med NKS eller ej.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Elmis » lör 17 okt, 2020 15:20

Odd, du har rätt i att man inte ska blanda. Relevansen ligger i att det är region Sthlm i bägge fallen.
Man får vad man röstar på. Stockholms väljare vill ha det såhär. NKS, tågkaos m.m.
Elmis

Inläggav BSB101 » lör 17 okt, 2020 15:43

Elmis skrev:Odd, du har rätt i att man inte ska blanda. Relevansen ligger i att det är region Sthlm i bägge fallen.
Man får vad man röstar på. Stockholms väljare vill ha det såhär. NKS, tågkaos m.m.

Jag har alltid undrat, hur är det att leva i den gravt förenklade värld som du lever i? Sedan kanske du har missat att nuvarande styre i regionen består av ett parti mer än vad förra styret gjorde?
BSB101

Inläggav LÅ1 » lör 17 okt, 2020 17:58

Elmis skrev:Odd, du har rätt i att man inte ska blanda. Relevansen ligger i att det är region Sthlm i bägge fallen.

Slöseri med skattemedel är något som tycks vara oberoende av politisk grundideologi. Så vad man ska rösta på för att slippa det begriper jag inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav twr » lör 17 okt, 2020 19:08

Stockholms väljare vill inte ha tågkaos. Det är ju självklart inte sant.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Elmis » sön 18 okt, 2020 0:00

Fyra val i rad med moderatledd regim. Man får vad man röstar på.
Elmis

Återgå till Allmänt om lokaltrafik