Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav Enceladus » lör 18 apr, 2020 8:38

Harald skrev:
Enceladus skrev:Ny zonindelning i Västra Götaland

Nu står det klart hur priserna kommer att se ut. Enkelbiljett kostar 34 kr för en zon, 68 kr för två zoner och 102 kr för tre zoner. Dygnsbiljett kostar 110 kr, 220 kr respektive 330 kr. Månadsbiljett kostar 795 kr, 1195 kr respektive 1825 kr. Notera att månadsbiljett för flera zoner gynnas extra.

Det kan man kosta på sig eftersom man höjer priset för resor inom Göteborg. Över 90 % av resorna görs inom Göteborg och således kommer större delen av intäkterna därifrån.


Jag vill inte strö salt i såren, men är inte detta ett bra argument för enhetstaxa?
Enceladus
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav Harald » lör 18 apr, 2020 14:31

Enceladus skrev:
Harald skrev:
Enceladus skrev:Ny zonindelning i Västra Götaland

Nu står det klart hur priserna kommer att se ut. Enkelbiljett kostar 34 kr för en zon, 68 kr för två zoner och 102 kr för tre zoner. Dygnsbiljett kostar 110 kr, 220 kr respektive 330 kr. Månadsbiljett kostar 795 kr, 1195 kr respektive 1825 kr. Notera att månadsbiljett för flera zoner gynnas extra.

Det kan man kosta på sig eftersom man höjer priset för resor inom Göteborg. Över 90 % av resorna görs inom Göteborg och således kommer större delen av intäkterna därifrån.


Jag vill inte strö salt i såren, men är inte detta ett bra argument för enhetstaxa?

Det kan diskuteras. Det finns nog både för- och nackdelar med en sådan. Enhetspriset skulle förstås bli något högre än enzonspriset men lägre än två- och trezonspriserna. Därmed riskerar man att få färre korta resor och fler långa. Det är företagsekonomiskt inte önskvärt eftersom de långa resorna är dyrare att producera. Det förmodligen inte heller samhällsekonomiskt önskvärt att minska de relativt fåtaliga bilresorna i de lantligare delarna av området om det sker till priset av att de ökar i det mera tätbebyggda området. Men även den nu beslutade taxan medför ju en viss risk för att man får producera mera dyr trafik. Det är ju rätt långa resor som kommer att kunna göras för 34 kronor inom den gröna zonen. F.ö. så förstår jag inte vilka sår det skulle vara som du tror att du strör salt i.
Harald
 
Inlägg: 8068
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav Enceladus » lör 18 apr, 2020 23:08

Harald skrev:
Enceladus skrev:Jag vill inte strö salt i såren, men är inte detta ett bra argument för enhetstaxa?

Det kan diskuteras. Det finns nog både för- och nackdelar med en sådan. Enhetspriset skulle förstås bli något högre än enzonspriset men lägre än två- och trezonspriserna. Därmed riskerar man att få färre korta resor och fler långa. Det är företagsekonomiskt inte önskvärt eftersom de långa resorna är dyrare att producera. Det förmodligen inte heller samhällsekonomiskt önskvärt att minska de relativt fåtaliga bilresorna i de lantligare delarna av området om det sker till priset av att de ökar i det mera tätbebyggda området. Men även den nu beslutade taxan medför ju en viss risk för att man får producera mera dyr trafik. Det är ju rätt långa resor som kommer att kunna göras för 34 kronor inom den gröna zonen. F.ö. så förstår jag inte vilka sår det skulle vara som du tror att du strör salt i.


Det finns många människor som lever på marginalen och bara åker inom Göteborg. Enhetstaxa skulle innebära en ännu större prishöjning för dem än med den nya zonindelningen. Jag vill inte strö salt i deras sår. Det finns dock ett antal brister med den nya zonindelningen i Västra Götaland.

En av bristerna är att zonerna är olika stora. Det blir mycket dyrare att åka mellan Göteborg och kranskommuner än mellan andra kommuner i regionen. Stockholm har också haft zonindelningar förr i tiden - senast tre respektive fem zoner - men båda gångerna var varje zon ungefär lika stor.

För att göra situationen ännu mer orättvis kommer det att finnas särskilda periodbiljetter för fyra av regionens tätorter som ligger i den största zonen. Borås kommun är ungefär lika stor som den minsta zonen där Göteborg ligger. Varför ska just Borås kommun ha en särskild periodbiljett?

Det går att argumentera för att Göteborgs zon ska ha högre priser eftersom den har ett större trafikutbud, men den har ju också fler resenärer. Räknat per resenär har Göteborgs zon troligen inte ens ett större trafikutbud än andra delar av regionen. I de flesta fall brukar de delar som har störst trafikutbud också ha störst trängsel. Det är inte självklart att det är bättre standard.

Enhetstaxa skulle lösa alla dessa problem. Det skulle tyvärr bli ännu dyrare att bara åker inom Göteborg, men förmodligen skulle prisskillnaden inte vara så stor. Samtidigt skulle det bli mycket billigare att åka mellan Göteborg och kranskommuner. Varför ska det vara så mycket dyrare att åka just där?

Det stämmer att långa resor generellt sett kostar mer än korta resor och att enhetstaxa på längre sikt kan vara kostnadsdrivande. Enhetstaxa har dock andra positiva effekter på samhället som eventuellt kan kompensera för detta. Stockholm har i varje fall inte märkbart dyrare kollektivtrafik än städer utan enhetstaxa.

I Stockholm har den kortväga trafiken i allmänhet ett generösare trafikutbud än den långväga trafiken, så resenärerna får ändå ungefär vad de betalar för. Trafiken är ju anpassad till att regionen har enhetstaxa. Det är antagligen därför pendeltågen i Stockholm har en anmärkningsvärt låg personkilometerkostnad jämfört med andra städer som vanligtvis inte har enhetstaxa.
Enceladus
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav Harald » sön 19 apr, 2020 9:02

SL:s s.k. enhetstaxa är ju ganska teoretisk.I stället för att sätta geografiska gränser har man satt en tidsgräns på biljetten som gör att man inte hinner igenom hela länet på en biljett om man måste byta en bit in i resan. Nynäshamn-Norrtälje kräver t.ex. två biljetter och skulle man vilja åka vidare t.ex. till Rådmansö blir det ytterligare en biljett. Detta får dessutom den effekten att samma resa kan kosta olika mycket beroende på olika väntetid vid byte liksom att det kan kosta olika mycket åt olika håll beroende på om bytet sker i början eller slutet av resan. I stället för en bestämd skillnad i pris som man får med Västtrafiks zonsystem får man en mer eller mindre slumpmässig prisvariation. F.ö. så är Stockholms län och Västra Götalands län inte jämförbara. Stockholms är skapat genom man att flyttade de mest avlägsna delarna av det gamla länet till Uppsala län och slog ihop resten med Stockholms stad så att man fick ett litet län som ingår i en arbetsmarknadsregion. Västra Götalands län består av tre tidigare län och flera arbetsmarknadsregioner och är till ytan nästan lika stort som Västmanlands, Uppsala, Stockholms och Södermanlands län tillsammans. Det dröjer nog innan det är enhetstaxa i det området. Den numera avlivade regionutredningen vågade sig inte ens på en så självklar förändring som att slå ihop Uppsala och Stockholms län.
Harald
 
Inlägg: 8068
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav TKO » mån 20 apr, 2020 10:29

I praktiken är SL:s enhetstaxa inte så teoretisk, eftersom de flesta resor sker med periodbiljetter...

Har det räknats på hur stor intäktsminskningen skulle vara för Västtrafik om månadsbiljetten för 795 kr skulle gälla i alla zoner?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10151
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav Enceladus » mån 20 apr, 2020 16:09

Harald skrev:SL:s s.k. enhetstaxa är ju ganska teoretisk.I stället för att sätta geografiska gränser har man satt en tidsgräns på biljetten som gör att man inte hinner igenom hela länet på en biljett om man måste byta en bit in i resan. Nynäshamn-Norrtälje kräver t.ex. två biljetter och skulle man vilja åka vidare t.ex. till Rådmansö blir det ytterligare en biljett. Detta får dessutom den effekten att samma resa kan kosta olika mycket beroende på olika väntetid vid byte liksom att det kan kosta olika mycket åt olika håll beroende på om bytet sker i början eller slutet av resan. I stället för en bestämd skillnad i pris som man får med Västtrafiks zonsystem får man en mer eller mindre slumpmässig prisvariation. F.ö. så är Stockholms län och Västra Götalands län inte jämförbara. Stockholms är skapat genom man att flyttade de mest avlägsna delarna av det gamla länet till Uppsala län och slog ihop resten med Stockholms stad så att man fick ett litet län som ingår i en arbetsmarknadsregion. Västra Götalands län består av tre tidigare län och flera arbetsmarknadsregioner och är till ytan nästan lika stort som Västmanlands, Uppsala, Stockholms och Södermanlands län tillsammans. Det dröjer nog innan det är enhetstaxa i det området. Den numera avlivade regionutredningen vågade sig inte ens på en så självklar förändring som att slå ihop Uppsala och Stockholms län.


Jag håller med om att Sveriges regionindelning är ganska godtycklig. Däremot tycker jag att SL:s tidsbaserade taxa är en rimlig kompromiss. Avståndsbaserade taxor brukar medföra ännu större orättvisor. Västra Götalands nya zonindelning har några uppenbara brister som nämns ovan, men även de flexibla zonerna i Skåne och Östergötland har brister. Exempelvis blir det orättvis prissättning på linjer som tar en genväg utanför zongränsen istället för en omväg innanför zongränsen.

Det stämmer också att Västra Götaland är en gigantisk region som kan jämföras med de fyra centrala regionerna i Mälardalen (Stockholm, Uppsala, Sörmland och Västmanland). Jag är dock inte inkonsekvent - jag anser att både Västra Götaland och Mälardalen ska ha enhetstaxa. Eftersom lejonparten av alla resenärer åker lokalt så skulle ett Mälarkort inte behöva kosta mycket mer än dagens länskort.

En naturlig följdfråga blir då om inte Sverige, EU eller hela världen kan ha enhetstaxa. Jag tror faktiskt att det skulle kunna fungera om den interregionala trafiken inte ingår i biljetten. Kostnaden för trafiken ökar ju inte om resenärerna använder olika regioners lokaltrafik olika dagar. Inte för att jag tror att detta är politiskt möjligt.
Enceladus
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav Anders Hanquist » mån 20 apr, 2020 16:59

Västra Götalands län är ju till ytan som ett smärre land (något större än Israel eller Belize) och mer flerkärningt än Stockholms län. Då kanske en enhetstaxa (för kort eller biljetter) inte lika tillämpligt där. Problemen med zoner är att någonstans måste ju gränserna gå. Men få zoner kan ju väldigt korta resor (i princip en hållplats) bli mycket dyrare än flera mils resa i andra riktningen. Men det går säkert att lösa med mer "flytande" gränser, i alla fall för periodkort.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1520
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav Enceladus » tor 28 maj, 2020 18:34

Coronataxa på Gotlandsbussar

Nu införs enhetstaxa även på Gotland, om än tillfälligt. Kan det bli protester när regionen går tillbaka till det gamla systemet?

Det har funnits viss kritik mot den nya Västtrafiktaxan, bland annat att zonerna är ologiska. Det finns dock nästan alltid protester vid förändringar. Troligen skulle protesterna ha varit mycket större om Västtrafik gjorde det omvända, d.v.s. gå från tre till över 70 zoner.
Enceladus
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav Kristofer » ons 03 jun, 2020 12:41

Enceladus skrev:Coronataxa på Gotlandsbussar

Nu införs enhetstaxa även på Gotland, om än tillfälligt. Kan det bli protester när regionen går tillbaka till det gamla systemet?

Det beror nog på vem man frågar. Har man reskassa ligger priset idag mellan 20 och 75 kr för en enkelresa med landsbygdstrafiken, och då ingår anslutning med stadstrafiken i priset. Nu blir det 40 kr för alla resor med landsbygdstrafiken, och om man behöver byta till stadsbussen kostar det ytterligare 20 kr. Samtidigt kortar man morgonturerna som idag fortsätter från busstationen i Visby till norrområdet så att man istället måste byta till stadsbussen. Så har man tur minskar priset från 75 till 40 kr, har man otur ökar det från 20 till 60 kr för en enkelresa. För mig går det från 35 till 60 kr, om jag inte vill ta en stärkande promenad i stan.

Men nu vi är ganska långt ifrån västtrafiktaxan, även om jag bor på västkusten. Gotlands västkust, alltså.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1366
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

cron