Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Odd » fre 22 maj, 2020 18:26

Det har varit trångt på skärgårdsbåtarna såväl i Stockholm som Göteborg i helgen. Värst är det väl för de som kanske har lyckats att ta sig ut men som kanske inte kan ta sig hem igen pga fullsatta båtar.

I den situation vi nu är i, är det kanske så att man borde tillfälligt införa platsbokning på skärgårdsturerna, där man får boka plats i förväg och betala en avgift som man får tillbaka om man utnyttjar platsen? Och i så fall, hur förhindrar man att det uppstår en svart marknad för skärgårdsbiljetter?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/trangsel-och-stoppade-passagerare-pa-skargardsbatar-i-stockholm-och-goteborg/
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4679
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Enceladus » lör 23 maj, 2020 11:16

Odd skrev:Det har varit trångt på skärgårdsbåtarna såväl i Stockholm som Göteborg i helgen. Värst är det väl för de som kanske har lyckats att ta sig ut men som kanske inte kan ta sig hem igen pga fullsatta båtar.

I den situation vi nu är i, är det kanske så att man borde tillfälligt införa platsbokning på skärgårdsturerna, där man får boka plats i förväg och betala en avgift som man får tillbaka om man utnyttjar platsen? Och i så fall, hur förhindrar man att det uppstår en svart marknad för skärgårdsbiljetter?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/trangsel-och-stoppade-passagerare-pa-skargardsbatar-i-stockholm-och-goteborg/


Platsbokning brukar väl innebära att tröskeln för att åka blir högre. Exempelvis tappar nog fjärrtågen i Sverige en del resenärer på att det inte går att åka utan platsbokning. I andra länder finns det ofta möjligheter att åka utan platsbokning, men då med risk för ståplats. I vissa situationer är det viktigare att passa en tid än att åka bekvämt.

Det finns busslinjer i Stockholm som fortfarande har regelbundet överfulla avgångar, så även i dessa coronatider verkar trängsel inte ses som ett större problem.
Enceladus
 
Inlägg: 4735
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Odd » lör 23 maj, 2020 13:47

Så är det, Jag åker själv mindre tåg i Sverige just pga att man inte längre kan spontanåka utan man måste boka biljett i veckor, kanske månader, i förväg för att få ett pris som är värt resan. Det händer till och med att jag hyr eller lånar bil i stället, eller som skett enstaka gånger, att jag bokat flygbiljett i stället eftersom det råkade bli billigare och framför allt, att det fanns biljett.

Men just i detta fall, med skärgårdstrafiken, så handlar det om att med de begränsade resurser som finns tillse att skärgårdsbefolkningens resbehov säkerställs och att se till att ingen riskerar att fastna på en ö i större utsträckning än vad som sker idag.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4679
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Enceladus » lör 23 maj, 2020 14:16

Odd skrev:Så är det, Jag åker själv mindre tåg i Sverige just pga att man inte längre kan spontanåka utan man måste boka biljett i veckor, kanske månader, i förväg för att få ett pris som är värt resan. Det händer till och med att jag hyr eller lånar bil i stället, eller som skett enstaka gånger, att jag bokat flygbiljett i stället eftersom det råkade bli billigare och framför allt, att det fanns biljett.

Men just i detta fall, med skärgårdstrafiken, så handlar det om att med de begränsade resurser som finns tillse att skärgårdsbefolkningens resbehov säkerställs och att se till att ingen riskerar att fastna på en ö i större utsträckning än vad som sker idag.


Platsbristen på fjärrtågen är ju artificiell. Ett stort antal stående resenärer skulle få plats, och det är ändå säkrare att stå på ett tåg än att sitta i en bil. De som kan tänka sig att stå borde få göra det om alternativet är en mindre säker resa.

I dessa coronatider kan trängsel vara ett problem, men det är som sagt fortfarande trängsel i kollektivtrafiken och SL har inga planer på att anpassa utbudet till efterfrågan där det behövs. Det går att klämma in ganska många resenärer på en båt...
Enceladus
 
Inlägg: 4735
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Lennart Petersen » lör 23 maj, 2020 15:18

Enceladus skrev:
Odd skrev:Så är det, Jag åker själv mindre tåg i Sverige just pga att man inte längre kan spontanåka utan man måste boka biljett i veckor, kanske månader, i förväg för att få ett pris som är värt resan. Det händer till och med att jag hyr eller lånar bil i stället, eller som skett enstaka gånger, att jag bokat flygbiljett i stället eftersom det råkade bli billigare och framför allt, att det fanns biljett.

Men just i detta fall, med skärgårdstrafiken, så handlar det om att med de begränsade resurser som finns tillse att skärgårdsbefolkningens resbehov säkerställs och att se till att ingen riskerar att fastna på en ö i större utsträckning än vad som sker idag.


Platsbristen på fjärrtågen är ju artificiell. Ett stort antal stående resenärer skulle få plats, och det är ändå säkrare att stå på ett tåg än att sitta i en bil. De som kan tänka sig att stå borde få göra det om alternativet är en mindre säker resa.
...

Nej ståplatser på fjärrtåg ska vi inte ha. Det kan nämligen bli extremt obekvämt även för dem som har en bokad sittplats.
Jag vet hur det kan bli i Tyskland med överlastade tåg där folk står överallt. Det går inte att komma til toa, att besöka bistron för en bit mat är inte att tänka på för man kommer inte fram och det står folk i korridoren och vinglar över din plats.
Men fjärrtrafiken är ju avreglerad, det företag som tycker det är affär att sälja ståplats har ju fritt fram men ingen verkar vara intresserad.
Med rådande omständigheter vore det kanske läge att sälja platsreservering på skärgårdsbåtarna som en bra idé. Så ingen besökare blir kvar på en ö och så boende i skärgården på besök i stan kommer hem ordentligt.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2192
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Enceladus » lör 23 maj, 2020 15:43

Lennart Petersen skrev:Nej ståplatser på fjärrtåg ska vi inte ha. Det kan nämligen bli extremt obekvämt även för dem som har en bokad sittplats.
Jag vet hur det kan bli i Tyskland med överlastade tåg där folk står överallt. Det går inte att komma til toa, att besöka bistron för en bit mat är inte att tänka på för man kommer inte fram och det står folk i korridoren och vinglar över din plats.
Men fjärrtrafiken är ju avreglerad, det företag som tycker det är affär att sälja ståplats har ju fritt fram men ingen verkar vara intresserad.
Med rådande omständigheter vore det kanske läge att sälja platsreservering på skärgårdsbåtarna som en bra idé. Så ingen besökare blir kvar på en ö och så boende i skärgården på besök i stan kommer hem ordentligt.


I andra länder finns det en ambition att så många som möjligt ska åka. I Sverige går vinst före marknadsandel. Exempelvis försöker Arlanda Express inte ens längre locka till sig pensionärer med rabatterade priser. Det är mer lönsamt att ha färre resenärer som betalar mer.

Marknadsfundamentalism är givetvis angenäm för den som har råd att köpa ut andra. Den som är riktigt rik kan köpa lediga säten inte bara bredvid, utan i hela vagnen! Men då har tåget förvandlats till en bil...

Platsbokning skapar inte fler platser. Den som måste åka en viss tid blir knappast behjälpt av att behöva vända sig till andrahandsförsäljare.
Enceladus
 
Inlägg: 4735
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Diripsi » lör 23 maj, 2020 15:52

Nej, ståplatser på fjärrtåg är fullständigt oacceptabelt, klart slut. Det som är problemet är ju att SJ inte har något incitament att sälja fler platser. Antag att valet står mellan att sälja 400 platser för 801 kronor eller 800 platser för 400 kronor. Det senare alternativet ger mycket bättre samhällsnytta, men SJ kommer att välja det förra alternativet som genererar högre vinst.
Diripsi
 
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Enceladus » lör 23 maj, 2020 16:00

Diripsi skrev:Nej, ståplatser på fjärrtåg är fullständigt oacceptabelt, klart slut. Det som är problemet är ju att SJ inte har något incitament att sälja fler platser. Antag att valet står mellan att sälja 400 platser för 801 kronor eller 800 platser för 400 kronor. Det senare alternativet ger mycket bättre samhällsnytta, men SJ kommer att välja det förra alternativet som genererar högre vinst.


Problemet är väl att samhället har privatiserat vinsterna (tågtrafiken) och socialiserat förlusterna (järnvägsunderhållet och infrastrukturen). Banavgifterna skulle kunna vara omvänt proportionella mot antalet resenärer för att reflektera att det är skattebetalarna som finansierar trafiken.
Enceladus
 
Inlägg: 4735
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Odd » lör 23 maj, 2020 20:13

Man kan ha flera strategier för obokat, exempelvis att man har obokade vagnar med lite enklare sittplatser, tex 3+2 och vändbara säten. Till och med Shikansen kör obokat. Nu minns jag inte hundra hur det var men jag tror att 3 av 8 vagnar är obokade.

Det är väl kanske så att SJ så att säga konkurrerar med sig själv om de skulle införa den varianten.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4679
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav BSB101 » sön 24 maj, 2020 12:32

Som andra varit inne på skulle det vara en komfortsänkning för även sittande resenärer med ett tåg fullt av stående resenärer. Men vissa kanske tycker att en komfortsänkning är rätta vägen att gå för att öka tågets marknadsandel?

Sedan finns det redan idag möjlighet att åka utan platsbokning på en hel del linjer, men att sitta i en trappa är nog dock inte vägen att gå om man vill få upp tågets ryckte.
BSB101
 
Inlägg: 2346
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav LÅ1 » sön 24 maj, 2020 13:25

BSB101 skrev:Som andra varit inne på skulle det vara en komfortsänkning för även sittande resenärer med ett tåg fullt av stående resenärer. Men vissa kanske tycker att en komfortsänkning är rätta vägen att gå för att öka tågets marknadsandel?

Sedan finns det redan idag möjlighet att åka utan platsbokning på en hel del linjer, men att sitta i en trappa är nog dock inte vägen att gå om man vill få upp tågets ryckte.

Kanske borde SJ införa klass 3 igen? Något mindre bekväma säten och stor del med ståplatser? :cheesygrin:

Mer allvarligt. Saga rail försökte ju köra Stockholm - Linköping med X10 målade i rosa. Man höll inte ut så länge. Man skylde på SJ som inte ville ha in dem i sitt bokningssystem. Men Rosa tåget marknadfördes inte med buller och bång heller. Jag blev medveten om dess existens förs i samband med att de gav upp.


Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13403
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Enceladus » sön 24 maj, 2020 14:14

De skribenter som avfärdar ståplatser på fjärrtåg måste väl vara medvetna om att det finns nattbussar i Stockholm som har stående resenärer och en restid på över en timme. Jag har haft ståplats på fjärrtåg i flera länder, och jag skulle ändå säga att komforten var betydligt bättre än i Stockholms nattrafik. Det finns gott om människor som kan tänka sig att stå i flera timmar om bättre alternativ saknas.
Enceladus
 
Inlägg: 4735
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav BSB101 » sön 24 maj, 2020 14:28

Enceladus skrev:De skribenter som avfärdar ståplatser på fjärrtåg måste väl vara medvetna om att det finns nattbussar i Stockholm som har stående resenärer och en restid på över en timme.


Jaha, och? Något dåligt blir inte bättre av att det upprepas. Men om anser att det är genom sämre komfort det ska lockas resenärer så får man väl tycka det men enligt mig är det inte rätt väg att gå.
BSB101
 
Inlägg: 2346
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Lennart Petersen » sön 24 maj, 2020 15:19

Enceladus skrev:De skribenter som avfärdar ståplatser på fjärrtåg måste väl vara medvetna om att det finns nattbussar i Stockholm som har stående resenärer och en restid på över en timme. Jag har haft ståplats på fjärrtåg i flera länder, och jag skulle ändå säga att komforten var betydligt bättre än i Stockholms nattrafik. Det finns gott om människor som kan tänka sig att stå i flera timmar om bättre alternativ saknas.

Det går ändå inte att jämföra med 3-4 timmar på ett fjärrtåg. Och som jag redan sagt så försämras även reskvaliteten avsevärt för dem som har bokat plats och betalat en tämligen dyr biljett. Jag har upplevt helt fullastade ICE-tåg i Tyskland där man inte kom åt toa och än mindre kunde ta sig till restaturangvagnen, och korridorerna fulla med folk som vinglade över de sittande och grabbade i vad man nu kunde komma åt att hålla sig i. Kapaciteten i ett fjärrtåg ska vara lika med antal sittplatser men man kan ju tänka sig en försiktig överbokning som motsvarar no-show, SNCF har sådant.
Och som redan sagts, marknaden är fri, den som vill ordna 3kl boskapstransport av människor kan ju skaffa fordon , säka tåglägen och köra i konkurrens.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2192
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Enceladus » sön 24 maj, 2020 22:12

Lennart Petersen skrev:Det går ändå inte att jämföra med 3-4 timmar på ett fjärrtåg. Och som jag redan sagt så försämras även reskvaliteten avsevärt för dem som har bokat plats och betalat en tämligen dyr biljett. Jag har upplevt helt fullastade ICE-tåg i Tyskland där man inte kom åt toa och än mindre kunde ta sig till restaturangvagnen, och korridorerna fulla med folk som vinglade över de sittande och grabbade i vad man nu kunde komma åt att hålla sig i. Kapaciteten i ett fjärrtåg ska vara lika med antal sittplatser men man kan ju tänka sig en försiktig överbokning som motsvarar no-show, SNCF har sådant.
Och som redan sagts, marknaden är fri, den som vill ordna 3kl boskapstransport av människor kan ju skaffa fordon , säka tåglägen och köra i konkurrens.


Jag känner inte någon som har upplevt båda situationerna som tycker att det är värre att stå några timmar på ett fjärrtåg. SL:s egna riktlinjer säger ju att "det är förhållandevis bekvämare att stå i spårfordon". Dessutom har jag en gång varit med om liggande resenärer på en nattbuss eftersom det var så kallt den natten att ingen ville bli kvarlämnad. Resenärer tar ju mindre plats om de ligger på varandra på golvet. Det är möjligt att Stockholms kollektivtrafik har sämst standard i Europa, men resenärer är nog vana vid trängsel.

Jag har vid flera tillfällen varit ståplatsresenärer vid färd i fjärrtåg på kontinenten. Jag är väldigt tacksam för att jag kunde åka som ståplatsresenär när det passade mig, och jag var aldrig ensam! I sådana fall var ju alternativet att åka en tid som inte passar, d.v.s. inte åka alls.

Det finns redan boskapstransport av människor. Ungefär hälften av Sveriges tågtrafik utgörs av sådan transport. Fjärrtågen skulle kunna få större marknadsandel med fler platser, men vinstdrivande operatörer har ju ett annat mål...
Enceladus
 
Inlägg: 4735
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Lennart Petersen » mån 25 maj, 2020 1:17

Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:Det går ändå inte att jämföra med 3-4 timmar på ett fjärrtåg. Och som jag redan sagt så försämras även reskvaliteten avsevärt för dem som har bokat plats och betalat en tämligen dyr biljett. Jag har upplevt helt fullastade ICE-tåg i Tyskland där man inte kom åt toa och än mindre kunde ta sig till restaturangvagnen, och korridorerna fulla med folk som vinglade över de sittande och grabbade i vad man nu kunde komma åt att hålla sig i. Kapaciteten i ett fjärrtåg ska vara lika med antal sittplatser men man kan ju tänka sig en försiktig överbokning som motsvarar no-show, SNCF har sådant.
Och som redan sagts, marknaden är fri, den som vill ordna 3kl boskapstransport av människor kan ju skaffa fordon , säka tåglägen och köra i konkurrens.


Jag känner inte någon som har upplevt båda situationerna som tycker att det är värre att stå några timmar på ett fjärrtåg. SL:s egna riktlinjer säger ju att "det är förhållandevis bekvämare att stå i spårfordon". Dessutom har jag en gång varit med om liggande resenärer på en nattbuss eftersom det var så kallt den natten att ingen ville bli kvarlämnad. Resenärer tar ju mindre plats om de ligger på varandra på golvet. Det är möjligt att Stockholms kollektivtrafik har sämst standard i Europa, men resenärer är nog vana vid trängsel.

Jag har vid flera tillfällen varit ståplatsresenärer vid färd i fjärrtåg på kontinenten. Jag är väldigt tacksam för att jag kunde åka som ståplatsresenär när det passade mig, och jag var aldrig ensam! I sådana fall var ju alternativet att åka en tid som inte passar, d.v.s. inte åka alls.

Det finns redan boskapstransport av människor. Ungefär hälften av Sveriges tågtrafik utgörs av sådan transport. Fjärrtågen skulle kunna få större marknadsandel med fler platser, men vinstdrivande operatörer har ju ett annat mål...

Nu blandar du bort korten igen. Den som åker obokat får ju anses göra ett frivilligt val att stå i 3-4timmar om nödvändigt.Men jag som bokat plats ordentligt och betalat ordentligt för den vill ju naturligtvis ha den bekvämlighet jag har betalt för och vill t.ex kunna röra mig i tåget , gå på toa , äta i bistro-restaurangvagn och inte ha folk som hänger över sittplatserna. Det är bara att planera, boka i tid eller ta en senare förbindelse det dör man inte av. Men jag kan ju sträcka ut en hand, om t.ex SJ eller annan operatör inför boskapsvagn för obokade resenärer så inte mig emot, bara dom håller sig till den vagnen. SJ skulle förmodligen temporärt tjäna mer om man tillät obokat men man är kloka nog att inse att det skulle bli bad-wil med sådan trängsel och man förlorar kunder på sikt.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2192
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Odd » mån 25 maj, 2020 7:21

Men skärgårdstrafiken har just nu en speciell situation, med begränsad kapacitet i såväl publika transporter som i privat transportkapacitet, vilket i praktiken kan resultera i att folk blir kvar på i övrigt öde öar utan möjlighet att beställa taxibåt direkt.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4679
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Enceladus » mån 25 maj, 2020 8:05

Lennart Petersen skrev:Nu blandar du bort korten igen. Den som åker obokat får ju anses göra ett frivilligt val att stå i 3-4timmar om nödvändigt.Men jag som bokat plats ordentligt och betalat ordentligt för den vill ju naturligtvis ha den bekvämlighet jag har betalt för och vill t.ex kunna röra mig i tåget , gå på toa , äta i bistro-restaurangvagn och inte ha folk som hänger över sittplatserna. Det är bara att planera, boka i tid eller ta en senare förbindelse det dör man inte av. Men jag kan ju sträcka ut en hand, om t.ex SJ eller annan operatör inför boskapsvagn för obokade resenärer så inte mig emot, bara dom håller sig till den vagnen. SJ skulle förmodligen temporärt tjäna mer om man tillät obokat men man är kloka nog att inse att det skulle bli bad-wil med sådan trängsel och man förlorar kunder på sikt.


En kombination av bokade och obokade vagnar är nog en rimlig kompromiss. Emellertid tror jag inte att obokade vagnar ger färre resenärer på sikt. Många värderar flexibilitet högre än komfort. Andra har inget val - vissa tider måste ju passas. De erfarenheter som finns visar väl att resandet ökar utan platsbokning. Däremot ökar inte nödvändigtvis biljettintäkterna.

Odd skrev:Men skärgårdstrafiken har just nu en speciell situation, med begränsad kapacitet i såväl publika transporter som i privat transportkapacitet, vilket i praktiken kan resultera i att folk blir kvar på i övrigt öde öar utan möjlighet att beställa taxibåt direkt.


Den risken finns ju alltid. Efter vad jag har hört gjorde den mediala uppmärksamheten att trafikhuvudmännen blev tvungna att begränsa trängseln i skärgårdstrafiken. Med samma antal resenärer per kvadratmeter som i busstrafiken hade det inte funnits någon kapacitetsbrist i skärgårdstrafiken, och då är ju smittorisken mindre utomhus.

Svenska Dagbladet skrev:Trots uppmaningen att alla bör hålla två meters avstånd är det fortfarande trångt på vissa busslinjer i Stockholms kollektivtrafik.
– Det är ynkligt. Vi behöver fler bussar, inte information, säger Mohamed Nuur, förskollärare och S-politiker.


Jag kan säga att jag har sett flera avgångar på olika linjer som har haft ännu värre trängsel än på bilden, och då har det varit utanför rusningen. Tyvärr verkar SL vara allergisk mot att anpassa utbudet till efterfrågan, men det borde ju inte vara svårt att utöka trafiken utanför topparna. Tydligen varierar rekommendationerna kraftigt beroende på hur många journalister som kan tänkas närvara...
Enceladus
 
Inlägg: 4735
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav TKO » tis 26 maj, 2020 15:49

Tänk om signaturen "Enceladus" kunde hålla sej till ämnet någon gång. Men nej då - oavsett vad tråden handlar om så skall det tjatas om natttrafiken i Stockholm. Jag anbefaller skärpning!

Thomas K Ohlsson
"nån jävla ordning får det väl vara på ett forum"
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9995
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Är det behov av platsbokning på skärgårdstrafiken?

Inläggav Enceladus » ons 27 maj, 2020 1:32

TKO skrev:Tänk om signaturen "Enceladus" kunde hålla sej till ämnet någon gång. Men nej då - oavsett vad tråden handlar om så skall det tjatas om natttrafiken i Stockholm. Jag anbefaller skärpning!

Thomas K Ohlsson
"nån jävla ordning får det väl vara på ett forum"


Bilden visar linje 179 som inte har nattrafik. Av någon anledning anses behovet av social distansering vara obefintligt där det saknas journalister. Har SL gjort en ny medicinsk upptäckt? Det hade ju inte funnits någon kapacitetsbrist i skärgårdstrafiken om den tilläts ha samma beläggning som busstrafiken.
Enceladus
 
Inlägg: 4735
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster