Icke elektrifierade spårsträcka

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Icke elektrifierade spårsträcka

Inläggav Ligor » sön 01 dec, 2019 21:03

Hej,

Jag vill skriva ett examensarbete och forma det som en enklare förstudie. Tänkte att jag skulle kunna skriva om någon ej elektrifierad spårsträcka inom SL.
Misstänker att det inte finns många sådana kvar men jag gör ett försök att fråga er.

Mvh
Ligor

Re: Icke elektrifierade spårsträcka

Inläggav Lennart Petersen » sön 01 dec, 2019 21:37

Ligor skrev:Hej,

Jag vill skriva ett examensarbete och forma det som en enklare förstudie. Tänkte att jag skulle kunna skriva om någon ej elektrifierad spårsträcka inom SL.
Misstänker att det inte finns många sådana kvar men jag gör ett försök att fråga er.

Mvh

Finns ingen sådan, alla banor är elektrifierade. Kanske någon spårstump i någon depå ?
Historiskt så fanns det en period när banorna Rimbo-Norrtälje och Dj Ösby-Eddavägen avelektrifierades och kördes med diesel. Du kanske ska hitta något annat examensarbete men det är ju kul om du hittar något i spårtrafiken.
Lennart Petersen

Inläggav Stefan Isaksson » sön 01 dec, 2019 22:36

Till förra inlägget ska tillfogas:
1) eldriften på Eddavägen ställdes in för att återgångsstömmarna störde telefonerna har det sagts mig. Om inte nedläggningen legat runt hörnet hade man fixat det problemet och fortsatt köra el.
2) inställandet av eldriften Lindholmen-Rimbo-Norrtälje torde motiverats av brist på elfordon samtidigt som det var överskott på rälsbussar. Det är även värt att notera att eldriften återupptogs på Lindholmen-Rimbo (Rimbo-Norrtälje var vid det laget nedlagd).

För att göra listan komplett:
Spårvägslinje 19 Karlaplan-Värtan (1924-1929) som trafikerades med en bensinspårvagn. Detta berodde på att militären förbjöd luftledning (Gärdet var på den här tiden militärt övningsområde.)

Stockholm-Nynäs järnväg (Nynäshamnsbanan) elektrifierades i början av 60-talet, dvs kort efter förstatligandet.

Stockholm-Saltsjöns järnväg (Saltsjöbanan) elektrifierades 1914 om jag kommer ihåg rätt.

Spånga-Lövsta järnväg (aldrig elektrifierad, dock sparsam persontrafik)

Stockholm-Roslagens järnvägar (Roslagsbanan) elektrifierad i omgångar, Djursholmsbanan 1895 efter ett par års provisorisk ångdrift, huvudlinjen successivt fram till 1949 då elektrifieringen nådde Norrtälje. Viktigt mellanår: lokaltrafiken till Vallentuna och Österskär elektrifierade 1939.
Inkluderar provisorisk hästspårvagnstrafik 1894-5 mellan Stockholm Ö och Engelbrektsplan.

Sedan återstår bara lokaltrafiken på stambanorna (Västra elektrifierad 1923 eller så, Norra början av 30-talet) och Stockholm-Västerås-Bergslagerne (elektrifierad på 40-talet).

Utöver det kan jag inte heller komma på någon icke-elektrisk spårbunden trafik i Stockholmstrakten efter 1905 då spårvägen i Stockholm var fullt elektrifierad. Viss ej elektrifierad godstrafik förekom för all del, men även det inskränkte sig nog för spårvägens del till ett godsspår mellan Brunnsviken och Haga Norra grindar (antagligen för att transportera byggmaterial till byggandet av stadsdelen Råsunda.)

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav daniel_s » sön 01 dec, 2019 23:08

Du glömde slakthusspåret Stefan! Avelektrifierades nån gång under perioden 1956-1967, och användes sedan med diesel- eller batteridrift fram till 2016 eller 2017.

Stefan Isaksson skrev:Utöver det kan jag inte heller komma på någon icke-elektrisk spårbunden trafik i Stockholmstrakten efter 1905 då spårvägen i Stockholm var fullt elektrifierad. Viss ej elektrifierad godstrafik förekom för all del, men även det inskränkte sig nog för spårvägens del till ett godsspår mellan Brunnsviken och Haga Norra grindar (antagligen för att transportera byggmaterial till byggandet av stadsdelen Råsunda.)

Brunnsviksspåret hade väl kontaktledning?

Sen hade ju både Lidingöbanan och Saltsjöbanan godstrafik några decennier in på SL-tiden. På Lidingö körde man ju elektriskt men inte alltid med kontaktledning, medan SB i praktiken hade dieseldriven godstrafik om vi bortser från några ganska misslyckade insatser med batterilok.
daniel_s

Inläggav Hechtwagen » mån 02 dec, 2019 6:36

Stefan Isaksson skrev:Till förra inlägget ska tillfogas:
1) eldriften på Eddavägen ställdes in för att återgångsstömmarna störde telefonerna har det sagts mig. Om inte nedläggningen legat runt hörnet hade man fixat det problemet och fortsatt köra el.
2) inställandet av eldriften Lindholmen-Rimbo-Norrtälje torde motiverats av brist på elfordon samtidigt som det var överskott på rälsbussar. Det är även värt att notera att eldriften återupptogs på Lindholmen-Rimbo (Rimbo-Norrtälje var vid det laget nedlagd).

Spårvägslinje 19 Karlaplan-Värtan (1924-1929) som trafikerades med en bensinspårvagn. Detta berodde på att militären förbjöd luftledning (Gärdet var på den här tiden militärt övningsområde.)

Stockholm-Nynäs järnväg (Nynäshamnsbanan) elektrifierades i början av 60-talet, dvs kort efter förstatligandet.

Stockholm-Saltsjöns järnväg (Saltsjöbanan) elektrifierades 1914 om jag kommer ihåg rätt.

Stockholm-Roslagens järnvägar (Roslagsbanan) elektrifierad i omgångar, Djursholmsbanan 1895 efter ett par års provisorisk ångdrift, huvudlinjen successivt fram till 1949 då elektrifieringen nådde Norrtälje. Viktigt mellanår: lokaltrafiken till Vallentuna och Österskär elektrifierade 1939.
Inkluderar provisorisk hästspårvagnstrafik 1894-5 mellan Stockholm Ö och Engelbrektsplan.

Sedan återstår bara lokaltrafiken på stambanorna (Västra elektrifierad 1923 eller så, Norra början av 30-talet) och Stockholm-Västerås-Bergslagerne (elektrifierad på 40-talet).

Utöver det kan jag inte heller komma på någon icke-elektrisk spårbunden trafik i Stockholmstrakten efter 1905 då spårvägen i Stockholm var fullt elektrifierad. Viss ej elektrifierad godstrafik förekom för all del, men även det inskränkte sig nog för spårvägens del till ett godsspår mellan Brunnsviken och Haga Norra grindar (antagligen för att transportera byggmaterial till byggandet av stadsdelen Råsunda.)

SI

Vad var det för spårvidd på de provisoriska hästspårvagnarna? Bild?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav twr » mån 02 dec, 2019 9:36

Hechtwagen skrev:
Stefan Isaksson skrev:Till förra inlägget ska tillfogas:

SI

Vad var det för spårvidd på de provisoriska hästspårvagnarna? Bild?

Det var väl redan från början en del av Roslagsbanesystemet, dvs 891 mm.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Harald » mån 02 dec, 2019 11:16

twr skrev:
Hechtwagen skrev:Vad var det för spårvidd på de provisoriska hästspårvagnarna? Bild?

Ja, det var ju en elektrisk spårväg man hade fått koncession för. Hästdriften var bara en tillfällig lösning innan man fick igång eldriften. Det är väl rätt självklart att man inte byggde om spåret för ett halvårs hästdrift.
Harald

Inläggav Stefan Isaksson » mån 02 dec, 2019 18:26

Harald skrev:
twr skrev:
Hechtwagen skrev:Vad var det för spårvidd på de provisoriska hästspårvagnarna? Bild?

Ja, det var ju en elektrisk spårväg man hade fått koncession för. Hästdriften var bara en tillfällig lösning innan man fick igång eldriften. Det är väl rätt självklart att man inte byggde om spåret för ett halvårs hästdrift.

Det är riktigt, två av SNS stora åttfönstriga vagnar (högst sannolikt nr 96 och 97) spårades om till 891 mm spårvidd. Under uthyrningen stallades vagnarna på Stockholm Ö.
Nu är jag osäker, men jag har för mig att SNS höll med personal medan SRJ höll med hästar. Vagnarna gick förresten trespända om jag förstått saken rätt.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav Odd » tis 03 dec, 2019 6:56

Mvh

En massa historisk information, men har någon svarat på frågan?
SL började sin verksamhet 1967. Fanns något av den oelektrifierade spårtrafiken 1967 eller efter det?

/Odd
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav roggek » tis 03 dec, 2019 8:41

Odd skrev:

Mvh

SL började sin verksamhet 1967. Fanns något av den oelektrifierade spårtrafiken 1967 eller efter det?

/Odd

Enkelt svar: Ja, godstrafiken på Saltsjöbanan fram till 90-talets börja, och Södra Lidingöbanan fram till 1982...
Sen kan vi ju nämna "dieseldriften med arbetståg i tunnelbanan ", men då är vi väl helt ute och snurrar...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Odd » tis 03 dec, 2019 15:33

roggek skrev:
Odd skrev:

Mvh

/Odd

Enkelt svar: Ja, godstrafiken på Saltsjöbanan fram till 90-talets börja, och Södra Lidingöbanan fram till 1982...
Sen kan vi ju nämna "dieseldriften med arbetståg i tunnelbanan ", men då är vi väl helt ute och snurrar...

Ja, du har naturligtvis rätt, jag tänkte i min enfald att det var personbefordran det handlade om här :-D

Fast ingen av oss har ju då svarat på frågan, nämligen om det finns någon "ej elektrifierad spårsträcka inom SL" utan vi har båda svarat på andra frågor, som "om SL kör spårfordon som inte går på elektricitet" eller "har SL bedrivit någon spårtrafik med icke el-fordon" och liknande ...

Men Lidingöbanan var ju elektrifierad, var gick gränsen för industrispåren?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » tis 03 dec, 2019 19:43

Ibland gör man väl klokt i att inte utgå från att folk menar exakt vad de skriver. Spårsträcka kan ju kanske betyda "linjesträckningar i spårtrafik" eller något liknande.

Men när du påstår att INGEN har svarat på frågan om icke-elektrifierade sträckor så har du läst slarvigt själv! Både Stefan Isaksson och jag har svarat på den frågan.
daniel_s

Inläggav Harald » tis 03 dec, 2019 21:03

Eftersom avsikten är att skriva en enklare förstudie, är nog nedlagda spårsträckor mindre intressanta. Några andra icke elektrifierade sträckor finns, bortsett möjligen från enstaka stickspår, inte i SL-området. Då är frågan hur nödvändigt det är att det är i SL-området. Går man utanför detta finns ju andra regionaltrafikssträckor, t.ex. Kil-Torsby eller Håkantorp-Gårdsjö, som inte är elektrifierade.
Harald

Inläggav Lennart Petersen » ons 04 dec, 2019 3:44

Odd skrev:[

Fast ingen av oss har ju då svarat på frågan, nämligen om det finns någon "ej elektrifierad spårsträcka inom SL" utan vi har båda svarat på andra frågor, som "om SL kör spårfordon som inte går på elektricitet" eller "har SL bedrivit någon spårtrafik med icke el-fordon" och liknande ...

Men Lidingöbanan var ju elektrifierad, var gick gränsen för industrispåren?

Tyckte jag svarade på frågan. Sen kom en del kompletteringar och inget fel i det.
Lennart Petersen

Återgå till Allmänt om lokaltrafik