SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Enceladus » lör 02 nov, 2019 8:19

Nu finns SL:s tidtabell för 2020 tillgänglig för vissa trafikområden. Det går att söka i SL:s reseplanerare till och med söndagen den 15 december, vilket är datumet då den nya tidtabellen börjar gälla. Om datumet inte dyker upp på SL:s hemsida så kan det ändras i länken.

Diverse sökningar bekräftar pendeltågens nya tidtabell. På söndagar är de största förändringarna timmestrafik till Gnesta samt förlängd 15-minuterstrafik till Kungsängen och Södertälje. Även tunnelbanans tidtabell har uppdaterats. Bland annat har Mörbylinjens 5-minuterstrafik tidigarelagts med 10 minuter mot stan och senarelagts med 10 minuter från stan. Tydligen anpassas tunnelbanans tidtabell efter förortsbornas behov - till skillnad från pendeltågen som främst verkar vara till för innerstadsborna.

Tyresö är ett av de trafikområden som har uppdaterats. Den största förändringen är linje 803 till Telefonplan som får dubbelriktad 30-minuterstrafik i rusningstid. Både turtätheten och trafikeringstiden har dock redan rapporterats i nyhetsblaskorna. Det som är en nyhet är att linjen märkligt nog inte stannar vid hållplatserna Norra Sköndal och Toffelbacken. Norra Sköndal förstår jag - för närvarande härjas hållplatsen av en rånare - men Toffelbacken förstår jag inte!

Nu går vi vidare till de viktiga frågorna. Som bekant har sista tåget mot Bålsta än en gång tidigarelagts. Har den nya tidtabellen för linje 591 anpassats? Ja, med hela 2 minuter! Däremot börjar linje 893 äntligen trafikera Vega...

Vad händer med den matarbusstunga Mälarbanans matarbussar när 15-minuterstrafik till Kungsängen förlängs? Inget! Av någon märklig anledning hade linje 559 redan längre 15-minuterstrafik sedan tidigare. Det är snarare pendeltågen som har anpassats till matarbussen till Brunna! De andra matarbussarna, t.ex. Barkarbystadens linje 550 samt Viksjös linje 553V och linje 553H, blir emellertid utan. Viksjöborna får väl nöja sig med dubblerade avgångar...

Någon "BRT-linje" mellan Barkarbystaden och Akalla tycks det inte heller bli, eller missar jag något? Däremot utökas trafiken på linje 548 till Stäket.

Hur blir det med Årstas linje 160 eller Södertäljes linje 749? Det får vi se när deras tidtabeller uppdateras!
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Lars_L » lör 02 nov, 2019 10:32

Enceladus skrev:
Vad händer med den matarbusstunga Mälarbanans matarbussar när 15-minuterstrafik till Kungsängen förlängs? Inget! Av någon märklig anledning hade linje 559 redan längre 15-minuterstrafik sedan tidigare. Det är snarare pendeltågen som har anpassats till matarbussen till Brunna! De andra matarbussarna, t.ex. Barkarbystadens linje 550 samt Viksjös linje 553V och linje 553H, blir emellertid utan. Viksjöborna får väl nöja sig med dubblerade avgångar...

Någon "BRT-linje" mellan Barkarbystaden och Akalla tycks det inte heller bli, eller missar jag något? Däremot utökas trafiken på linje 548 till Stäket.



Nej, 567 fortsätter ju gå korrturerna till Akalla och där har man ju då också fått igenom förlängningen på kvällstid till kvartstrafik. Även 551 fortsätter ju gå som tidigare Men det var lite oväntat att BRT inte gick igenom- sådant brukar ju inte bussbolagen gå ut stort med innan det är klart (om det inte var för att utöva påtryckning). Sedan har jag ju inte riktigt förstått vitsen med en konceptlinje där - men det gör nog bara Nobina. Kan ju också vara så att trafikstart är beslutet till lite senare. Men det vet vi ju också om några veckor när TF lägger upp Trafikförändringsdokumentet (brukar läggas upp i och med novembersammanträdet).

I övrigt ser man ju i Järfälla hur dåligt det är med ringlinjerna. 553 kommer i regel inkomma stationen 3-4 minuter innan pendeln går (förutom förmiddagar). Snacka om att det kommer skapa irritation - särskilt som bussarna i regel är ett par minuter sena in till stationen. Även åt andra hållet försöker man pressa ner bytestiden till 6 minuter från tåget, (för att det ska bli dålig passning i båda riktningarna). Det tar faktiskt relativt lång tid att gå från terminalen till pendeltåget, så 6 minuter är på gränsen där.

564 kan ju inte ha passning alls utanför högtrafik i båda riktningarna och i högtrafik har man det ju ändå inte då man kör i 20-minuterstrafik. Å andra sidan är ju inte passningen lika viktig när det är 7,5-minuterstrafik. Men det här visar ju vilken dålig lösning det är med ringlinjer och kvartstrafik på pendeln. Undrar hur kundnöjdheten kommer se ut om några månader i Trafikområdet (nu när man de senaste månaderna för första gången på många år faktiskt mäter kundnöjdheten även för resenärerna i Viksjö...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Enceladus » lör 02 nov, 2019 13:16

Lars_L skrev:Nej, 567 fortsätter ju gå korrturerna till Akalla och där har man ju då också fått igenom förlängningen på kvällstid till kvartstrafik. Även 551 fortsätter ju gå som tidigare Men det var lite oväntat att BRT inte gick igenom- sådant brukar ju inte bussbolagen gå ut stort med innan det är klart (om det inte var för att utöva påtryckning). Sedan har jag ju inte riktigt förstått vitsen med en konceptlinje där - men det gör nog bara Nobina. Kan ju också vara så att trafikstart är beslutet till lite senare. Men det vet vi ju också om några veckor när TF lägger upp Trafikförändringsdokumentet (brukar läggas upp i och med novembersammanträdet).

I övrigt ser man ju i Järfälla hur dåligt det är med ringlinjerna. 553 kommer i regel inkomma stationen 3-4 minuter innan pendeln går (förutom förmiddagar). Snacka om att det kommer skapa irritation - särskilt som bussarna i regel är ett par minuter sena in till stationen. Även åt andra hållet försöker man pressa ner bytestiden till 6 minuter från tåget, (för att det ska bli dålig passning i båda riktningarna). Det tar faktiskt relativt lång tid att gå från terminalen till pendeltåget, så 6 minuter är på gränsen där.

564 kan ju inte ha passning alls utanför högtrafik i båda riktningarna och i högtrafik har man det ju ändå inte då man kör i 20-minuterstrafik. Å andra sidan är ju inte passningen lika viktig när det är 7,5-minuterstrafik. Men det här visar ju vilken dålig lösning det är med ringlinjer och kvartstrafik på pendeln. Undrar hur kundnöjdheten kommer se ut om några månader i Trafikområdet (nu när man de senaste månaderna för första gången på många år faktiskt mäter kundnöjdheten även för resenärerna i Viksjö...


Det sägs att "relativt få" "bor precis vid stationen". Nu införs en avgång till Kungsängen som bara har passning till linje 559 mot Brunna. Samtidigt har alla andra avgångar passning till samtliga tunga busslinjer. Är det här upplägget verkligen optimalt eller beror det snarare på att Nobina inte orkade göra om omloppen? Och hade det inte varit mer motiverat att införa 15-minuterstrafik på helgnätter? Åtminstone på Södertäljelinjen börjar det bli ganska trångt då.

Den dåliga samordningen blir särskilt tydlig i nattrafiken. Nu visar det sig att linje 893 har oförändrade avgångstider från Centralen, trots att pendeltågstrafiken har fått stora minutjusteringar. På helger går sista tåget mot Nynäshamn klockan 1:51, vilket är 11 minuter efter första nattbussen. Vilket slöseri! Samtidigt blir det en stor lucka mellan sista nattbussen och första tåget. Ännu värre är ju luckan mellan sista tåget mot Bålsta och första nattbussen på vardagar som ökar ytterligare...

På vardagar går de sista turerna på linjerna 592 och 697 också efter första tåget. Visserligen har tåget inte exakt samma linjesträckning, men nog är det ändå slösaktigt? Det har gått många år sedan de tidiga turerna mot Uppsala infördes, och nattbussarna har fortfarande inte anpassats. Inte heller den sista turen på linje 791 behövs knappt längre när en ny avgång införs från Södertälje. Den turen skulle med fördel kunna ersättas med matarbussar som matar till första tåget som faktiskt kommer snabbare till stan.
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Lars_L » lör 02 nov, 2019 13:48

Enceladus skrev:
Det sägs att "relativt få" "bor precis vid stationen". Nu införs en avgång till Kungsängen som bara har passning till linje 559 mot Brunna. Samtidigt har alla andra avgångar passning till samtliga tunga busslinjer. Är det här upplägget verkligen optimalt eller beror det snarare på att Nobina inte orkade göra om omloppen? Och hade det inte varit mer motiverat att införa 15-minuterstrafik på helgnätter? Åtminstone på Södertäljelinjen börjar det bli ganska trångt då.

Den dåliga samordningen blir särskilt tydlig i nattrafiken. Nu visar det sig att linje 893 har oförändrade avgångstider från Centralen, trots att pendeltågstrafiken har fått stora minutjusteringar. På helger går sista tåget mot Nynäshamn klockan 1:51, vilket är 11 minuter efter första nattbussen. Vilket slöseri! Samtidigt blir det en stor lucka mellan sista nattbussen och första tåget. Ännu värre är ju luckan mellan sista tåget mot Bålsta och första nattbussen på vardagar som ökar ytterligare...

På vardagar går de sista turerna på linjerna 592 och 697 också efter första tåget. Visserligen har tåget inte exakt samma linjesträckning, men nog är det ändå slösaktigt? Det har gått många år sedan de tidiga turerna mot Uppsala infördes, och nattbussarna har fortfarande inte anpassats. Inte heller den sista turen på linje 791 behövs knappt längre när en ny avgång införs från Södertälje. Den turen skulle med fördel kunna ersättas med matarbussar som matar till första tåget som faktiskt kommer snabbare till stan.


Men varför skulle Nobina göra om omloppen för den sakens skull? (nu har man ju ändå fått göra det helt på grund av ändringen i tidtabellen) - men TF bryr dig ju inte om sådant, så varför ska Nobina göra det? Det är ju redan ganska överdriven trafik till Viksjö på vardagskvällarna.

Men visst en tur utan några passningar från pendeln får ju liten funktion. Nu tar det ju inte så lång tid att gå till många bostadsområden iof och Jakobsberg har ju ändå rätt mkt bostäder kring centrum (äv om andelen bussresenärer ändå är högt)
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Enceladus » lör 02 nov, 2019 15:14

Lars_L skrev:Men varför skulle Nobina göra om omloppen för den sakens skull? (nu har man ju ändå fått göra det helt på grund av ändringen i tidtabellen) - men TF bryr dig ju inte om sådant, så varför ska Nobina göra det? Det är ju redan ganska överdriven trafik till Viksjö på vardagskvällarna.

Men visst en tur utan några passningar från pendeln får ju liten funktion. Nu tar det ju inte så lång tid att gå till många bostadsområden iof och Jakobsberg har ju ändå rätt mkt bostäder kring centrum (äv om andelen bussresenärer ändå är högt)


Jag tog en närmare titt och det visar sig att avgången till Kungsängen inte bara har passning till linje 559 mot Brunna, utan också till linje 541 mot Hässelby Villastad. Då kan väl avgången motiveras även på vardagar. Men i båda fallen handlar det om bussturer som redan fanns och som nu råkar passa till pendeltågen. Linje 559 har även en tur som går drygt en halvtimme efter sista tåget. Den kan komma till nytta om Mälarbanan får en välbehövd extra avgång klockan 0:41!

När det gäller Viksjö så är det väl ganska onödigt att ha dubblerade avgångar klockan 0:38, speciellt på helger då linje 553H egentligen borde avgå klockan 0:23? Detta påminner en del om nattrafiken till Nacka och Vallentuna där dubblerade avgångar också förekommer, men här är det helt onödigt. Givetvis bär TF den största skulden, men Nobina kan ju påverkas av minskad kundnöjdhet...
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Enceladus » lör 02 nov, 2019 20:52

Jag noterar att linje 817 mellan Tyresö kyrka och Raksta, linje 826 mellan Jordbro och Albyberg samt linje 849 mellan Ösmo och Muskö får fler avgångar. Detta skapar en mer attraktiv konkurrens till bilen. Däremot blir inte linje 809 mellan Gullmarsplan och Svartbäcken dubbelriktad.

En annan förändring är att linje 583 mellan Märsta och Arlanda blir en snabb ringlinje. Den långväga linje 579 mellan Bålsta och Arlanda tar hand om det lokala resandet mellan Märsta och Arlanda. Kvällstid går linjerna 579 och 583 i klump från Arlanda. Är det detta som signaturen "Lars_L" varnade för i en annan tråd?
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Enceladus » sön 03 nov, 2019 5:45

Ett antal turer på vissa linjer anses vara onödiga och dras därför in. Detta gäller linje 93 (näst sista turen på vardagar), linje 153 (sista turen) och linje 192 (första turen). Andra linjer anses behöva utökad trafikeringstid. Detta gäller linje 143 (ny tur klockan 5 från Hökaringen) och linje 167 (ny tur klockan 15 från Älvsjö). Samtidigt får linjerna 165 och 749 fler turer. Linje 474 får 4-minuterstrafik i maxtimmen. Däremot uteblir många föreslagna utökningar i Nacka och Värmdö, t.ex. 10-minuterstrafik på linje 444.

Linje 133 får 6-minuterstrafik istället för 7,5-minuterstrafik i rusningen och 15-minuterstrafik istället för 20-minuterstrafik på helger. Nybyggnation lönar sig. Linje 134 får 20-minuterstrafik istället för 18-minuterstrafik på helger, men samtidigt förlängs 20-minuterstrafiken. En rimlig kompromiss.

Linje 145 tar över linje 160 på sträckan mellan Årstaberg och Liljeholmen, vilket några har önskat. Linjen får 15-minuterstrafik istället för 20-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik och 20-minuterstrafik istället för 15-minuterstrafik på vardagskvällar.

Linje 160, d.v.s. den kvarvarande delen mellan Årstaberg och Gullmarsplan, får 4-minuterstrafik i morgonrusningen. Detta är en tur mindre per timme än tidigare, men med jämnare spridning. Nu till den stora överraskningen. Linjen får också 7,5-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik. Ett ganska märkligt beslut om linjen äntligen ska trafikeras med idel ledbussar, men det kanske den inte ska?
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Lars_L » sön 03 nov, 2019 10:33

Enceladus skrev:
En annan förändring är att linje 583 mellan Märsta och Arlanda blir en snabb ringlinje. Den långväga linje 579 mellan Bålsta och Arlanda tar hand om det lokala resandet mellan Märsta och Arlanda. Kvällstid går linjerna 579 och 583 i klump från Arlanda. Är det detta som signaturen "Lars_L" varnade för i en annan tråd?


Snarare att det inte blir passning på 583 i lågtrafik i motriktning. Nu kan man väl säga att det inte är någon försämring från idag då det ju blir två linjer. Det fanns ju dock en ganska smart tanke med den gamla 579 som ett slags tvärgående förbindelse. Ser man exempelvis på hur man gör i Köpenhamn så har man ju skapat regionala "stomlinjer" där 579 och även 676 passar rätt bra in. Denna funktion försvinner ju delvis med 579 - må vara att restiden inte blir så värst mycket längre.

Nu blev väl inte utbudet så dåligt på 570/575 som jag befarat, så det blir ju mest de som bor i vid Nyponvägen (har inte i huvudet vad området heter) som inte får någon passning riktigt med bussen från pendeltåget. Nu kan man ju gå från Pilsbo upp till området och som ju 570 passerar, så det kan man väl i och för sig lite se som en "stombusslösning" och kanske vara acceptabel. Linje 575 blir ju dock lite märklig när det blir så många korrturer till Ekilla gård och färre bussar blir det ju in till Till - men det är ju också förstås mer ett bostadsområde där kanske inte de tunga linjerna ska passera.

Men framförallt kommer jag nog vara lite orolig för hur 583 kommer fungera som ringlinje. Kan bli ganska långt uppehåll vid terminalerna ibland (det är ju ganska många "sällanresenärer" och en del turister som hittar till 583 och är ovana med SL:s taxesystem). På samma sätt blir ju också vagnen ofta lite sen i avgångstiden från Märsta och med mycket resande innebär det ju förseningsrisk bara om föraren kör fram bussen lite för sent före avgångstid. Detta blir väl ännu mer frekvent nu när restiden minskar för att åka via Märsta till stan. När restidsskillnaden stannar vid ca 20 minuter (i och för sig inklusive ett byte), så blir det ju intressant hur prisskillnaden på 120 kronor påverkar jämfört med att ta pendeln från Arlanda C.

Den stora risken är väl alltså att 583 inte kommer hålla körtiderna. Att körtiden lagts till 29 minuter gör en ju lite orolig för att man stundtals låter samma omlopp avgå en halvtimme efter förevarande tur som omloppet haft på linjen (de andra linjerna avgår ju tidigare från Märsta och är därför oekonomiskt att koppla till efter varje omlopp). En minut räcker förstås inte för att lasta på...

Sköter Transdev (och förarna) detta bra, ser jag väl inte så stor oro. Oron är väl snarare att man inte kommer göra det. Men det får vi väl se hur det går.
Generellt är det som jag menar alltid dumt med ringlinjer när man ska ha passning till/från pendeltågen. Inte minst för att avgångstiderna kan skifta så mycket mellan olika tidtabellsperioder och möjligheten att vänta in någon extra minut vid försenade tåg är ytterst liten. I värsta fall får man stänga dörrarna framför folk som kommer från tåget för att inte bli försenad mot Märsta. Nu finns förstås några minuters extra marginal, då bussen kommer in 9 minuter före avgångstid. Detta är ju nästan lite mycket om man har god punktlighet, medan det lätt kan ätas upp i det motsatta fallet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Ulrik Berggren » sön 03 nov, 2019 21:36

Enceladus skrev:Jag noterar att linje 817 mellan Tyresö kyrka och Raksta, linje 826 mellan Jordbro och Albyberg samt linje 849 mellan Ösmo och Muskö får fler avgångar. Detta skapar en mer attraktiv konkurrens till bilen. Däremot blir inte linje 809 mellan Gullmarsplan och Svartbäcken dubbelriktad.

En annan förändring är att linje 583 mellan Märsta och Arlanda blir en snabb ringlinje. Den långväga linje 579 mellan Bålsta och Arlanda tar hand om det lokala resandet mellan Märsta och Arlanda. Kvällstid går linjerna 579 och 583 i klump från Arlanda. Är det detta som signaturen "Lars_L" varnade för i en annan tråd?


Är det bara jag som tycker att linjerna 817:s och 826:s tidtabeller är lite märkliga i förhållande till det tilltänkta resandet i respekttive linjes upptaningsområde? Albyberg är väl ett verksamhetsområde (någon som vet verksamhetens art? Antar att det är lager eller motsv). I vilket fal så bör väl linjens avgångstider samordnas med arbetsplatsernas skiftgång och inte vara jämnt utsmetad på detta vis? Antar att det handlar om ekonomi hos operatören (och att man slipper delade tjänster mm).

Samma sak med Raksta och 817, men här handlar det om ett fritidshusområde som omvandlats till åretruntboende. BÖr väl ha tämligen koncentrerat resande till högtrafik, plus kolbarn givetvis. Men varför inte fler turer då, men däremot en massa turer i mellantrafik när ingen åker? Antar att de inte kör med VBP i Tyresö-Haninge...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Lars_L » sön 03 nov, 2019 22:20

Ulrik Berggren skrev:
Är det bara jag som tycker att linjerna 817:s och 826:s tidtabeller är lite märkliga i förhållande till det tilltänkta resandet i respekttive linjes upptaningsområde? Albyberg är väl ett verksamhetsområde (någon som vet verksamhetens art? Antar att det är lager eller motsv). I vilket fal så bör väl linjens avgångstider samordnas med arbetsplatsernas skiftgång och inte vara jämnt utsmetad på detta vis? Antar att det handlar om ekonomi hos operatören (och att man slipper delade tjänster mm).

Samma sak med Raksta och 817, men här handlar det om ett fritidshusområde som omvandlats till åretruntboende. BÖr väl ha tämligen koncentrerat resande till högtrafik, plus kolbarn givetvis. Men varför inte fler turer då, men däremot en massa turer i mellantrafik när ingen åker? Antar att de inte kör med VBP i Tyresö-Haninge...


Jodå det är 100% VBP. Sedan är väl lite oklart hur dessa fungerar i samband med utökningar till nya områden. Därtill har man ju redan specialavtal för direktlinjerna (som inte TF ville dra in), så det är möjligt att det finns något liknande här.

Men ofta brukar man ju merutnyttja omlopp på detta sätt och är väl lite en följd av att man har så många linjer med timmestrafik. För 817 är det ju så att 824 har en tidtabell som skapar lång regleringstid vid Tyresö strand. Ofta brukar ju bolagen tycka det är bra att "fylla upp" med någon annan linje då före att lösa med tomkörningar/raster etc (även om man i praktiken gör så ändå i vissa fall). Det är väl därför det är sämre trafik i högtrafik eftersom man då behöver vagnarna till annan trafik.

Även när det gäller 826 har man ju ett antal linjer som bara har timmestrafik under mellantrafiken i Jordbo och Västerhaninge. Det gör väl att man måste ha en till linje med timmestrafik för att få tillräcklig effektivitet. Men Nobina brukar vara bra att få till överenskommelser med TF om man vill förbättra trafiken.

Men sedan är det ju så att bolagen som kör avskyr att ha massa onödig regleringstid som ligger i tjänsterna. Sedan föreslår man det ju knappast själv om man inte tror att det finns ett visst underlag. Det är ju ändå billigare med en förare som kan koppla av och läsa tidningen i förarstolen, än att köra tomma avgångar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2720
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav LasseW » sön 03 nov, 2019 22:35

Angående 809, den skulle få ny färdväg via Vega-avfarten och en ny hållplats vid Norra Söderby/ICA Maxi. Vad hände med detta?
Den dubbelriktade trafiken verkar också vara borta enligt ovan.
LasseW
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Enceladus » sön 03 nov, 2019 23:10

Enceladus skrev:Linje 474 får 4-minuterstrafik i maxtimmen. Däremot uteblir många föreslagna utökningar i Nacka och Värmdö, t.ex. 10-minuterstrafik på linje 444.


Det här är en dålig sammanfattning av trafikförändringarna i Nacka och Värmdö. Linje 471 får 7,5-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik mellan Slussen och Skurustugan, vilket är en fördubbling från dagens 15-minuterstrafik. Linje 444 får 15-minuterstrafik under nästan hela helgerna. Idag är det 30-minuterstrafik vissa tider och ingen trafik alls andra tider. Dessa förbättringar är ganska stora.

Tyvärr satsas det inte lika mycket på de tvärgående stomlinjerna som också har stående resenärer. Linjerna 172 och 173 borde ha 10-minuterstrafik både i vardagarnas mellantrafik och på helger. Linje 179 har redan 10-minuterstrafik, men behöver ändå förstärkning. Där skulle jag istället föreslå att linje 540 förlängs till Spånga.

En positiv överraskning för Nacka är att den föreslagna trafikförändringen för linje 93 inte genomförs. Linjen har inte särskilt många resenärer, men den har bara timmestrafik och det saknas alternativa resvägar. Egentligen är det inte konstigt att linje 492 inte fick tre nya avgångar och att linje 496 inte fick två nya avgångar. Jag håller med om att Värmdö behöver bättre nattrafik, men behovet är nog lite större på andra håll.

Ovanstående utökningar motiverades med att "tillsammans blir det halvtimmestrafik eller tätare i båda riktningar på sträckan Centralen – Orminge". Samma sak åstadkoms på sträckan Centralen – Tumba om linje 796 förlängs till Centralen på vardagsnätter. Eftersom linje 791 har ett resandeunderlag som motsvarar hela Nacka och Värmdö vore det kanske ingen dum idé? Beläggningen skulle fortfarande vara bland de högsta i Stockholms nattrafik.

En annan glädjande nyhet är att linje 721 till Riksten får utökad trafik. Nästa steg borde vara att förlänga linje 726 dit. Förlängningen kostar inget om motsvarande avgångar på linje 721 dras in. Vad väntar Keolis och Trafikförvaltningen egentligen på?
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Enceladus » sön 03 nov, 2019 23:11

LasseW skrev:Angående 809, den skulle få ny färdväg via Vega-avfarten och en ny hållplats vid Norra Söderby/ICA Maxi. Vad hände med detta?
Den dubbelriktade trafiken verkar också vara borta enligt ovan.


Den enda förändringen för linje 809 är att den får något längre restid...

Däremot får både linje 892 och linje 893 ändrade linjesträckningar. Haninges nattsuddare bör därför vara på sin vakt!
Enceladus
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav LasseW » mån 04 nov, 2019 11:37

Kan man läsa motiveringarna till förändringarna i lagda förslaget någonstans?
LasseW
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 sep, 2013 15:56
Ort: Haninge

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav roggek » tis 05 nov, 2019 1:03

Enceladus skrev:Däremot får både linje 892 och linje 893 ändrade linjesträckningar. Haninges nattsuddare bör därför vara på sin vakt!


Äh, vi är så fattiga så vi nattsuddar på hemmaplan/orten...

Finns liksom ingen anledning att spela "Stureplanbrats"... Finns hur många sköna lokala krogar (med relativt billig öl) som helst, både i Handen, Brandbergen och V-H!

De som däremot ska vara på sin vakt, är de som åker linje 892 via hpl Söderbyleden, ty där stannar den inte efter 15 december utan man får gå från hpl Klockarleden.
På så sätt så slipper man den ca 200 meter långa skaftkörningen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: SL:s tidtabell för 2020 - många frågetecken?

Inläggav Bo Rengmark » fre 08 nov, 2019 0:40

509an ser ut att endast gå mellan Danderyds sjh och Solna centrum. Ny linje 129 tar över delen till Brommaplan.
Bo Rengmark
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 10:15


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster