Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Hans Wibacke » fre 11 jan, 2019 21:41

Jag läste nyss en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28 fann jag följande:

Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022).
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 428
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav LÅ1 » fre 11 jan, 2019 22:25

Hans Wibacke skrev:Jag läste nyss en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28 fann jag följande:

Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022).

Det står mycket bra, och en hel del mindre bra, i det där dokumentet. Men vem tror att ens hälften kommer att genomföras?

Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Det skulle kunna vara samordning man är ute efter, så att en långpendlande Linköpingsbo kan använda en och samma månadsbiljett på lokaltrafiken hemma i Linköping, på tåget till Stockholm och sedan i SL-trafiken till arbetsplatsen.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12629
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Lennart Petersen » lör 12 jan, 2019 1:43

LÅ1 skrev:[q
Det står mycket bra, och en hel del mindre bra, i det där dokumentet. Men vem tror att ens hälften kommer att genomföras?

Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Det skulle kunna vara samordning man är ute efter, så att en långpendlande Linköpingsbo kan använda en och samma månadsbiljett på lokaltrafiken hemma i Linköping, på tåget till Stockholm och sedan i SL-trafiken till arbetsplatsen.

Eller så är det regler för barn,ungdom,pensionär eller något helt annat som avses. Mycket diffust skrivet.
Och inget säger ju att det är just lokaltrafik som avses. ”All kollektivtrafik” är väl just all kollektivtrafik och då är det väl buss,flyg,färja, t-bana, X2000, MTR -express och rubbet.
Men dokumentet känns lite virrigt och ihoprafsat med delvis svepande meningar utan detaljer men på någon punkt häpnadsväckande detaljer som att Trafikverket ska ha rätt neka ett fordon i sådant skick att det riskerar att riva ned kontaktledningen..
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2049
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav BSB101 » lör 12 jan, 2019 8:47

Utreda saker och ting kan man alltid. Nu vill jag inte starta någon politiskt diskussion men det är rätt klart vem som på lång sikt vinner mest på denna överenskommelse.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Odd » lör 12 jan, 2019 10:40

Att ha ett nationellt biljettsystem för persontransporter i hela landet är ingen dum idé. Det tillämpas redan på flera ställen, i mer eller mindre omfattning.

I Storbritannien så är det väl ett gemensamt biljettsystem för järnvägstrafiken, oavsett om du skall åka med Great Western, Virgin eller något annat tågbolag så är biljetterna likadana och du kan köpa och hämta ut biljetterna oavsett operatör.

I Japan så har man gemensamt biljettsystem på järnvägen och om man vill åka med värdekort (motsv) så fungerar det nästan överallt oavsett var och vilket kort du använder, med några undantag. Jag antar att systemet där är frivilligt men att man har lyckas komma överens. Om du köper ett SUICA-kort och laddar på det med pengar så gäller det även regioner där man använde ICOCA eller PASMO. Och dessutom kan man ofta både köpa mat, handla i kiosk och en del automater och använda det för inträden och andra betalningar.

Att införa ett nationellt biljettsystem idag handlar snarare om interoperabilitet än fysiskt media. Hur biljetten hanteras bör därför inte detaljspecificeras utan reglerna skall då utformas så att de biljettmedier som introduceras kan användas överallt. Gamla biljettsystem skall alltså fasas ut. Vi ligger på gränsen till ett teknikskifte just nu där den fysiska biljetten mer och mer håller på att försvinna, och att den i stället läggs på olika former av apparater (mobiltelefoner, smarta klockor, direkt på konto- och kreditkortens chipp mm) men det bör alltid finnas kvar ett format som bärs på icke-elektroniskt format, dvs papper. När det gäller platsbokade biljetter så är det inget problem då man ju per definition endast kan sitta en person per plats, men när det gäller öppna biljetter så blir det lite tuffare, då kravet måste vara att informationen måste kunna kontrolleras att den inte är förfalskad. Exakt hur det skall gå till får man väl komma på. Det nationella biljettsystemet bör ju även omfatta inrikesflyg, som en del av transportsektorn.

Observera att detta gäller ett biljettsamarbete, inte ett taxesamarbete. Det är två helt olika saker.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4203
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Ulrik Berggren » mån 14 jan, 2019 21:41

Odd skrev:Att ha ett nationellt biljettsystem för persontransporter i hela landet är ingen dum idé. Det tillämpas redan på flera ställen, i mer eller mindre omfattning.

I Storbritannien så är det väl ett gemensamt biljettsystem för järnvägstrafiken, oavsett om du skall åka med Great Western, Virgin eller något annat tågbolag så är biljetterna likadana och du kan köpa och hämta ut biljetterna oavsett operatör.

I Japan så har man gemensamt biljettsystem på järnvägen och om man vill åka med värdekort (motsv) så fungerar det nästan överallt oavsett var och vilket kort du använder, med några undantag. Jag antar att systemet där är frivilligt men att man har lyckas komma överens. Om du köper ett SUICA-kort och laddar på det med pengar så gäller det även regioner där man använde ICOCA eller PASMO. Och dessutom kan man ofta både köpa mat, handla i kiosk och en del automater och använda det för inträden och andra betalningar.
[---]


Även (större delen av) Danmark samt Scweitz och Nederländerna har nationella system med kort som går att använda i hela respektive område. Borde inte vara omöjligt här heller trots att vårt land är mera heterogent...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2793
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Kantorn » tis 15 jan, 2019 10:49

LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7123
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav LÅ1 » tis 15 jan, 2019 11:16

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Ah ha, det finns kvar. Trodde det var historia. Har för mig att även länskorten i Örebro och Skaraborg funkade en gång i tiden. Det sistnämnda har inga kort längre, antar jag.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12629
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Kantorn » tis 15 jan, 2019 12:50

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Ah ha, det finns kvar. Trodde det var historia. Har för mig att även länskorten i Örebro och Skaraborg funkade en gång i tiden. Det sistnämnda har inga kort längre, antar jag.

De hade ett gemensamt gammalt "stoppa kortet i automaten"-system, och sedan bytte de i stort sett samtidigt till ett blippsystem.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7123
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

Inläggav Anders93 » tis 15 jan, 2019 19:55

Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.
Anders93
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 jul, 2015 17:32
Ort: Skåne


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst