Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav Sven Blomberg » fre 30 nov, 2018 23:19

Jag kan fortsätta med ett exempel på Det Claes-Thure skriver, ett exempel bland många. Även jag är en "droskis" i förskingringen. Körde taxi Stockholm mellan 1971 och 2006. Taxi hållplatsen Medborgarplatsen rymde c:a 20 bilar och låg på "rätt" sida på Folkungagatan runt hörnet vid Malmen. Dit hade "Doorman" på Malmen en summer på stolpen som han kallade fram droskor till huvudingången med. Dit gick också festfolket från Göta Källare när de skulle ha droska för att åka. Ingen stod på Medborgarplatsen och skäktade. Numer finns det ingen taxihållplats vid Medbogarplatsen längre, vad jag vet. Man kan undra var myndigheterna tycker droskorna ska stå i väntan på kunder. För kunderna är, med största sannolikhet, inte färre nu än då. Att droskorna står tokigt i många fall beror på att myndigheterna tvingar dom till det i stor utsträckning eftersom taxihållplatser på publika platser lyser med sin frånvaro.. Ett annat exempel skulle kunna vara NK:s huvudentré på Hamngatan. Där har man också tagit bort taxihållplatsen helt, och bara gjort en liten runt hörnet på Regeringsgatan, som ingen kan hitta när kunderna kommer ut från varuhuset. Ett tredje exempel är Cityterminalen där hållplatsen gjorts om till privatbilsparkering, och man gjort i ordning 4-5 platser ute vid gatan. Jag tror att det skulle bli mycket bättre om man återinförde taxihållplatser i en storlek värda namnet, där det är naturligt att hitta en droska, på publika platser.
Senast redigerad av Sven Blomberg lör 01 dec, 2018 0:16, redigerad totalt 1 gång.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 904
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav BSB101 » lör 01 dec, 2018 0:14

TKO skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev:Nu tar jag nästan på mej hatten "hederlig skattebetalare" (alternativt "öfre Östermalmsbo") och utbrister:

- Är det verkligen en uppgift för den skattefinansierade kollektivtrafiken att tillhandahålla hemresor för mer eller mindre berusade (eller värre) fredagsfestande förortsbor som efter att ha lagt ut en mindre förmögenhet på berusningsmedel inte ens anser sej ha råd att betala för bussen/tunnelbanan hem?


Hur ska alla som arbetar skift i låglöneyrken kunna ta sig mellan sitt arbete i centrala Stockholm och sin etta med kokvrå i Märsta?


Jag skulle vilja se siffror på hur stor andel av nattresenärerna (mellan kanske 1 och 4) som är på väg till eller från jobbet!


Då får väl du efterforska sådana siffror. Andelen är nog större än du tror.

(För övrigt så uttalade jag mej endast om festputtarna och inte om den strävsamma arbetarklassen - vilket framgår om man läser innantill...)


Anser du ja. Du får gärna förklara hur man ska skilja på grupperna då du anser att den ena inte ska få åka med men den andra. För du måste väl ändå anse att nattrafiken behövs och då känns det dumt att lämna folk kvar på stationerna. Ska en städare som slutar vid 0200 inte få ta kollektivtrafiken hem om denna tagit en öl eller två innan personen tar nattbussen hem till sin etta i Märsta?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav Lennart Petersen » lör 01 dec, 2018 1:23

BSB101 skrev:Anser du ja. Du får gärna förklara hur man ska skilja på grupperna då du anser att den ena inte ska få åka med men den andra. För du måste väl ändå anse att nattrafiken behövs och då känns det dumt att lämna folk kvar på stationerna. Ska en städare som slutar vid 0200 inte få ta kollektivtrafiken hem om denna tagit en öl eller två innan personen tar nattbussen hem till sin etta i Märsta?

Jag har ju hyfsad erfarenhet av nattrafiken med buss och T-bana eftersom jag många gånger åkt hem så från jobbet och det blev väl ungefär en resa varannan fredag natt. Och faktiskt var det som regel hygglig ordning ombord och inte exceptionellt stökigt. Många på hemväg från krogen men sällan sågs någon dyngpackad. Men också påfallande många helt nyktra på väg hem eller till något. Kanske satt och läste en bok eller något i fridfull ro. Och bland annat krogpersonalen (!) ska ju ta sig hem på något sätt. Det var långt värre om man slutade tidigt på fredag kväll och fick åka hem vid 22-24 , då kunde det vara
småstökigt med många alldeles för unga glin ute. En av få lite udda saker som inträffade var på T-centralen när jag stod lite avskiljt från massan, SL anlitade då Lugna Gatan tydligen i tro att dom kunde skapa trygghet, en representant från denna organisation kommer fram till mig och frågar : ”söker du något?” ”Näe ” blev svaret. ”Säker på det ? ” kom det från han med grön jacka. ”Ja” blev mitt svar, något konfunderad. ”Ha en bra natt” fick jag då till svar och det är ju alltid trevligt med artiga personer.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2033
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav LÅ1 » lör 01 dec, 2018 2:03

Det finns några kameraövervakade taxiplatser på Folkungagatan.
Och runt hörnet, på Götgatan, finns det 35 m lastplats som nog mest används av taxi. Men här blir det ibland taxikö som hindrar bussarna.
(Bilderna är daterade juli 2017)

Tempot och stressen i trafiken har nog ökat rejält de senaste 10, 15 åren. Större press på buss- och taxiförare. Och på bud- och distributionchaufförer också.

Många taxiförare kör även i de busskörfält som inte är öppnade för taxi. Jag tror inte antalet taxibilar på Kungsträdgårdsgatan är markant många fler nu än när gatan var tillåten för buss men inte för taxi. (Riktning söder ut. Osäker på reglerna i andra riktningen). Men det är även många andra som struntar totalt i begränsningen av tillåtna fordonsslag där.

Tråden startade med en artikel om podtaxi som protesterar mot att de inte får köra i några bussfiler alls, för de inte är taxibilar. De är EU-mopeder. Hur mycket mer i vägen skulle de vara jämfört med taxibilar? De har ju 45 km/tim som maxhastighet. Bör sakna betydelse på 30-gator, men göra att de är i vägen på 50-gator där hastigheten ibland kanske är upp mot 60. Men ibland är det ju ändå cyklister som bestämmer praktiska maxhastigheten.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12590
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 11:14

​Gratis taxi till Sjöstan

En gratis taxitjänst startar mellan Gullmarsplan och Hammarby Sjöstad under de tider som Tvärbanan inte går på helgnätter. Är det här lösningen för alla trafikslag som inte kallas tunnelbana?
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav LÅ1 » ons 05 dec, 2018 13:23

Enceladus skrev:​Gratis taxi till Sjöstan

En gratis taxitjänst startar mellan Gullmarsplan och Hammarby Sjöstad under de tider som Tvärbanan inte går på helgnätter. Är det här lösningen för alla trafikslag som inte kallas tunnelbana?

Det verkar vara Taxi Stockholm som står bakom projektet, helt utan inblandning av SL. Möjligen sponsrat av Toyota och/eller Electricity. (Vad nu det senare kan vara.) I princip blir det då i konkurens med SL. (Gratis är det ju bara under en försöksperiod, och senare kan det utökas till andra rutter.)

Konceptet är intressant, Men jag kan tänka mig att det blir protester från de som tycker att det är orättvist att man måste betala extra för nattrafik på vissa sträckor medans det ingår i SL-taxan på andra.

SL sponsrar ju en liknande gratistjänst mellan Liljeholmen och Nybohov när Nybohovhissen är avstängd.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12590
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 13:34

ElectriCITY

Mitt tips är att detta inte kommer att bli någon större succé...

För övrigt finns ju nattbuss 96 i Sjöstaden.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 13:53

TKO skrev:ElectriCITY

Mitt tips är att detta inte kommer att bli någon större succé...

För övrigt finns ju nattbuss 96 i Sjöstaden.

/TKO


Linje 96 har också ett väldigt generöst utbud och förvånansvärt få resenärer. Det är kanske inte så många som känner till att linjen existerar. Den går ju inte där de vanliga linjerna går. Nattrafiken borde köras med samma linjer som vanligt men med ett reducerat utbud. Stockholm måste komma över sin skräck för att köra spårtrafik på natten. Till och med Norrköping klarar av det!
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav LÅ1 » ons 05 dec, 2018 13:57

TKO skrev:ElectriCITY

Mitt tips är att detta inte kommer att bli någon större succé...

För övrigt finns ju nattbuss 96 i Sjöstaden.

/TKO

Tack! Jag var för bekväm för att googla, det tänkte jag på att jag borde gjort redan när jag skrev inlägget.
Att det redan finns nattbuss till Sjöstaden, som dessutom har flera hållplatser i området, gör ju initiativet så gott som meningslöst, åtminstone när de börjar ta betalt.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12590
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 14:06

LÅ1 skrev:
TKO skrev:ElectriCITY

Mitt tips är att detta inte kommer att bli någon större succé...

För övrigt finns ju nattbuss 96 i Sjöstaden.

/TKO

Tack! Jag var för bekväm för att googla, det tänkte jag på att jag borde gjort redan när jag skrev inlägget.
Att det redan finns nattbuss till Sjöstaden, som dessutom har flera hållplatser i området, gör ju initiativet så gott som meningslöst, åtminstone när de börjar ta betalt.


Enligt det länkade pressmeddelandet så verkar resenärerna inte hitta till nattbussen (den går inte från Gullmarsplan som den vanliga trafiken):

ElectriCITY skrev:Det här är tider då tvärbanan slutat gå och då många väljer att gå från tunnelbanan via mörka och ensliga passager.


När Sjöstaden får tunnelbana borde dock behovet försvinna.
Enceladus
 
Inlägg: 2622
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav LÅ1 » ons 05 dec, 2018 14:30

Enceladus skrev:Enligt det länkade pressmeddelandet så verkar resenärerna inte hitta till nattbussen (den går inte från Gullmarsplan som den vanliga trafiken):

Det är ett informationsproblem, inte ett trafikeringsproblem, skulle jag säga.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12590
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 15:50

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
TKO skrev:ElectriCITY

Mitt tips är att detta inte kommer att bli någon större succé...

För övrigt finns ju nattbuss 96 i Sjöstaden.

/TKO

Tack! Jag var för bekväm för att googla, det tänkte jag på att jag borde gjort redan när jag skrev inlägget.
Att det redan finns nattbuss till Sjöstaden, som dessutom har flera hållplatser i området, gör ju initiativet så gott som meningslöst, åtminstone när de börjar ta betalt.


Enligt det länkade pressmeddelandet så verkar resenärerna inte hitta till nattbussen (den går inte från Gullmarsplan som den vanliga trafiken):

ElectriCITY skrev:Det här är tider då tvärbanan slutat gå och då många väljer att gå från tunnelbanan via mörka och ensliga passager.


När Sjöstaden får tunnelbana borde dock behovet försvinna.


Eftersom tunnelbanans natttrafik är inriktad på nattrumlare och inte på de som har obekväma arbetstider torde det krävas busstrafik de flesta nätter. Men det är ett faktum som signaturen "Enceladus" gärna bortser ifrån...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav TKO » ons 05 dec, 2018 15:52

BSB101 skrev:
TKO skrev:Jag skulle vilja se siffror på hur stor andel av nattresenärerna (mellan kanske 1 och 4) som är på väg till eller från jobbet!


Då får väl du efterforska sådana siffror. Andelen är nog större än du tror.



Det är snarare de som hävdar att denna andel är så stor som bör hitta några belägg för detta. Om så vore fallet skulle knappast utbudet variera så mellan en natt mot fredag och en natt mot måndag.

Men rätta mej gärna om jag har fel!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav LÅ1 » ons 05 dec, 2018 18:39

Vad har det för betydelse vad resenärerna har för anledning att resa? Det är väl den resandes ensak! (För att använda ett uttryck där ordet resande just denna gång kan tolkas ordagrant! :) )
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12590
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav BSB101 » tor 06 dec, 2018 6:31

TKO skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev:Jag skulle vilja se siffror på hur stor andel av nattresenärerna (mellan kanske 1 och 4) som är på väg till eller från jobbet!


Då får väl du efterforska sådana siffror. Andelen är nog större än du tror.



Det är snarare de som hävdar att denna andel är så stor som bör hitta några belägg för detta. Om så vore fallet skulle knappast utbudet variera så mellan en natt mot fredag och en natt mot måndag.

Men rätta mej gärna om jag har fel!


Det var du som började med att hävda att merparten av resorna är av en viss typ så "bevisbördan" ligger på dig. Sedan ser jag orsaken till varför folk resor som mindre relevant. Man får inte heller glömma att mängden som arbetar obekväma tider nog kan vara större under helger än i veckorna.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav TKO » tor 06 dec, 2018 9:47

Det är inte jag som använder argumentet "lågavlönande städare måste kunna åka hem till Märsta på natten" för att motivera utökad natttrafik. Så då är det upp till de som kör den valsen att komma med belägg tycker jag.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 06 dec, 2018 19:31

Enceladus skrev: En gratis taxitjänst startar mellan Gullmarsplan och Hammarby Sjöstad under de tider som Tvärbanan inte går på helgnätter. Är det här lösningen för alla trafikslag som inte kallas tunnelbana?


En period på 70-talet körde jag droska i Åkersberga. Jag var också administratör på droskstationen därstädes. Och vi körde en helt inofficiell variant på detta. Det var nämligen så att på vardagnätter kom sista tåget från Stockholm klockan 0200 och på fre-lör och lör-sön kom detta klockan 0400. Eftersom vi hade en strikt styrning av bilarnas körtider så var det så att en stor flock med bilar inte fick gå hem förrän de här tågen hade kommit. Men många gånger hade de i stort sett inte kört något som helst timmarna innan de här tågen kom.

På helgen kom det ofta en stor mängd med resande. Hade vi hanterat detta enligt vanlig tradition hade folk blivit stående i evigheter vid hållplatsen. Lasta första i kön, köra långt bort - så tillbaka och hämta första i kön igen. I stället gjorde vi så att en chafför sorterade folket (oftast jag själv eftersom jag körde i princip alla helgnätter, (hade dåligt med spänn helt enkelt). Sorteringen gick ut på att köra med fullsatta bilar. En flock som skulle mot nära adresser, en mot Margretelund, en mot Skånsta, en mot Åkerstorp samt de som skulle långt (typ Östanå, Norrtälje eller tillbaka mot Täby för att de somnat på tåget). De som skulle långt fick vänta till sist.

Så packade vi ihop folk i bilarna och följde bussvägarna. Körde inte in i områdena utan gasade på. Själv körde jag en stor Checker som tog 8 pax. Då lastade jag ofta mot Margretelund, släppte av folk vid busshållplatserna och tog busspris avrundat uppåt av var och en. Vilket var ren förtjänst, turen tog 7-8 min med kanske 120 spänn på taxametern men tog man då uppåt avrundat busspris av var och en kom det direkt in kanske 250 spänn på turen. Så tillbaka till station för nästa runda. När det var tomt på folk ställde nattbilarna in men vi som körde till 05 och 06 tog oss av de längre turerna. Nu är ju detta preskriberat så jag kan erkänna att jag till de resandes (och min) glädje ofta packade in ett överlass, som boostade intäkten radikalt. Men de resande var nöjda och uppskattade detta system.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 735
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav Sven Blomberg » fre 07 dec, 2018 11:09

Jag tillämpade samma system vid Rågsveds T-Banestation på kvällar, samlastade ut mot Huddinge. Men vi skall inte heller glömma "Linjetrafiken" Odenplan- Solvalla tur och retur. Där fanns en taxiinspektör som samordnade de resande.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 904
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 10:15

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav Claes Thure Moberg » fre 07 dec, 2018 18:03

Sven Blomberg skrev:Jag tillämpade samma system vid Rågsveds T-Banestation på kvällar, samlastade ut mot Huddinge. Men vi skall inte heller glömma "Linjetrafiken" Odenplan- Solvalla tur och retur. Där fanns en taxiinspektör som samordnade de resande.


Kan tänka mig att det var enklare att organisera samlastning för oss ute i Berga som kanske bara var ett dussin droskor på en lördagkväll jämfört med när alla Stockholmsbilar och antagligen även Huddingebilarna var och plockade i kön nere i Rågsved. För våra kuskar var det antingen så att här måste man "tömma" fort som f*** så man fick komma hem, men så hade vi dem som hade "långnatt" och gärna sparade ett par rejäla långturer till sist i kön. Men för kunderna var det också ett plus att fortast möjligt få bil som tog dem från station till närmaste busshållplats i stället för att stå i en låååååång kö och vänta på att bilarna körde fram och tillbaka med en eller två pers per gång. Och alla chaffissar som körde till morningen visste att det alltid "ringde in" ett par Täbyturer när tåget kommit till Österskär med sådana som väcktes av kondisen på tåget när de var framme. Så var det också alltid några om skulle vidare utåt till exempel Roslags-Kulla, Riala och så vidare.

Solvallatrafiken minns jag mycket väl från när jag körde stadsbil. Den attraherade också många droskisar därför att det var massor av resande vid rätt tidspunkt. Hade man en vanlig båge som tog 4 pax så drog man väl in si så där 1,5 gånger taxametern för en enkel tur vid den här styckebetalningen. Men de verkliga vinnarna var de som hade storbilar. Det var en win-win situation även för kunderna. De som reste betalade ett på förhand avgjort fast pris per person för turen. Ett pris som var klart lägre än för en "vanlig" tur om man åkte ensam. Minus var att de måste dela bil med okända folk, men det var nog inte något problem för de flesta. Men detta var rejält populärt så det var ofta kö på Odenplan, både av resande och droskor. På några få minuter var man framme vid "stolpen" och Stockholm Taxis trafikledare packade in fyra man i bilen. Så drog man snabbast möjligt till "Valla", fick pröjs och om det inte var något speciellt att göra returnerade man fort som F**** för ett nytt "lass". Samma sak andra vägen.

Nedköpet kunde komma om det inte var det rätta tillflytet av pax. Du kanske fick in ett par stycken och så kom det inte flera på ett tag. Men de hade garanti på att det skulle vara avgång inom x antal minuter så du kunde "åka på" att inte köra med full bil då Taxiinspektören gav dig order att dra. Vilket då var en förlust, ett "nerköp" helt enkelt. Men i sanningens namn skall sägas att detta skedde otroligt sällan.

Jag har många gånger funderat över varför att taxi inte har vidareutvecklat det här konceptet med linjetrafik med taxi.

Så kan jag erkänna ett trafikbrott som är preskriberat. Detta skedde för si så där 35 år sedan. Det var sen helgkväll, för att inte säga morning. Totalt kaos på centralen ute i Berga. En helg när man inte väntat stor trafik men .......... det bara smällde till. Hur många turer som helst. Så ringer man från Österskärs havsbad och vill ha fyra bilar som skall gå till diverse adresser i Stockholm. Katastrof. Skickade vi fyra vagnar till stan hade de blivit borta kanske 3 timmar. Med enorm väntetid för de som skulle åka lokalt.

Jag var ju chef på centralen den gången men var också ute och körde min Checker. Centralvakt var förtvivlad och ropade upp mig i radio: "Vad skall jag säga". Jag svarade: "Ropa ut åt alla våra bilar att stoppa lediga Stockholmsvagnar ni ser och skicka dem till centralen så hämtar jag upp folket från Havsbadet till centralen." OK. Efter en kvart var jag i Österskär och där stod flocken. Herrar i slips och lackskor och damer i festblåsa. Jag rullade fram, klev ut och sade att är ni lite "sporty" kan ni väl packa er ihop så tar jag er upp till Åkersberga. Därifrån hämtar vanliga droskor er och kör till stan. Turen upp går på Åkersberga Taxis räkning.

Jag tryckte in 14 människor i Checkern. Fjädringen gick nära i botten. Körde sakta som bara den men showade en hel del när gubbarna satt på sofforna, damerna satt i knärna och på toppen låg några rätt över alla i tredje nivån. Själv körde jag med en bastant men trevlig dam i knät. Samt slängde in ett kasettband med musik med "drag". Kom upp till droskstation och där stod fyra stycken "nyinfångade" Stockholmsbågar med chaffisar som skrattade läppen av sig när vi lastade ur. För att inte tala om kundernas reaktion, det var deras festligaste drosktur genom livet. Och jag fick dricks om täckte flera dagslöner. Men samtidigt hade det väl varit omedelbar indragining av körkort om jag mött ordningsmakten på den trekilometersturen. Drosktrafik på den tiden var nog festligare än i dag.

Beklagar om jag kom ut i nostalgisk utläggning, jag blir nog tvungen att köpa alkolås på datorn. Har varit på julbord.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 735
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Konflikterna mellan kollektivtrafik och taxi

Inläggav BSB101 » fre 07 dec, 2018 18:39

TKO skrev:Det är inte jag som använder argumentet "lågavlönande städare måste kunna åka hem till Märsta på natten" för att motivera utökad natttrafik. Så då är det upp till de som kör den valsen att komma med belägg tycker jag.

/TKO


Din vals handlar om att i stort sätt alla som använder nattrafiken skulle vara festprissar, jag har hittills inte sett dig presentera något som stödjer din tes om hur fördelningen är.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst