Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav twr » sön 20 maj, 2018 9:01

Varsågod, Enceladus. Är det så?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: Gynnar/missgynnar vissa partier vissa delar av regionen?

Inläggav Enceladus » sön 20 maj, 2018 9:11

Det är väl ganska uppenbart att olika partier prioriterar olika delar av regionen? Socialdemokraterna har ju exempelvis inte varit särskilt intresserade av Lidingöbanan och Roslagsbanan. Det tycker jag är fel. Jag tror att alla partier är skyldiga till detta, vilket är väldigt olyckligt för regionen som helhet. Det är svårt att få någon långsiktighet när planerna kan ändras vid varje val. Landstinget kanske borde styras av en större koalitionsmajoritet som också representerar en större del av regionen?
Enceladus

Inläggav twr » sön 20 maj, 2018 9:14

Enceladus skrev:Det är väl ganska uppenbart att olika partier prioriterar olika delar av regionen? Socialdemokraterna har ju exempelvis inte varit särskilt intresserade av Lidingöbanan och Roslagsbanan. Det tycker jag är fel. Jag tror att alla partier är skyldiga till detta, vilket är väldigt olyckligt för regionen som helhet. Det är svårt att få någon långsiktighet när planerna kan ändras vid varje val. Landstinget kanske borde styras av en större koalitionsmajoritet som också representerar en större del av regionen?

Är det säkert att det är det det handlar om då? En annan möjlighet är att det är det gamla spårvägsmotståndet som lever kvar i partiet. (De flesta som inte jobbar med kollektivtrafik tror att Roslagsbanan är en spårväg har jag märkt.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » sön 20 maj, 2018 9:20

twr skrev:
Enceladus skrev:Det är väl ganska uppenbart att olika partier prioriterar olika delar av regionen? Socialdemokraterna har ju exempelvis inte varit särskilt intresserade av Lidingöbanan och Roslagsbanan. Det tycker jag är fel. Jag tror att alla partier är skyldiga till detta, vilket är väldigt olyckligt för regionen som helhet. Det är svårt att få någon långsiktighet när planerna kan ändras vid varje val. Landstinget kanske borde styras av en större koalitionsmajoritet som också representerar en större del av regionen?

Är det säkert att det är det det handlar om då? En annan möjlighet är att det är det gamla spårvägsmotståndet som lever kvar i partiet. (De flesta som inte jobbar med kollektivtrafik tror att Roslagsbanan är en spårväg har jag märkt.)

Jag har inte märkt av något motstånd mot Kistagrenen eller Spårväg Syd (båda går åtminstone delvis genom större miljonprogramsområden). Det finns säkert några allmänna spårvägsmotståndare, men jag tror inte att de är så många idag. Både S och MP röstade för Roslagsbanans utbyggnad för att få igenom sitt tunnelbaneprojekt. Det är alltså inte omöjligt att hitta kompromisser. Sedan borde tunnelbaneprojektet förstås ha varit mer inriktat på funktion än rättvisa.
Enceladus

Inläggav twr » sön 20 maj, 2018 9:30

Jag borde ha förtydligat trådrubriken, det finns ju fler regioner än Stockholm, som var den jag tänkte på.

Men det är fritt fram att skriva om motsvarande fråga i andra regioner!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » sön 20 maj, 2018 12:17

Det är inte så enkelt som en del kan tro. Trafiken - om vi tar Stockholm som exempel- styrs ju i huvudsak av tjänstemän och politikerna vare sig ska eller lägger sig i den. Från politiskt håll förespråkar man väl ofta satsningar söder om stan för att motverka snedfötdelningen i länet. Partier är ju dock även demokratiska organisationer. Finns det då starka företrädare från en viss sektor, så går det ju alltid att få in saker i det egna partiprogrammet, som väl just gynnar den delen av länet
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Odd » sön 20 maj, 2018 15:33

Det känns ju som att partiernas företrädare hellre styr genom sabotage och motarbete i stället för genom samarbete och samförstånd. "Om jag inte gynnas så skall minsann ingen annan heller gynnas..."
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » mån 21 maj, 2018 11:14

Det jag ogillar allra mest är alla bortförklaringar. Det är ju till exempel nonsens att påstå att det behövs "ett större grepp på hela trafiken" och sedan inte göra något under 12 år. Så lång tid tar det inte att se över utbudet. Men det kanske inte ses som ett problem att vissa har ett överutbud medan andra har ett underutbud?
Enceladus

Inläggav TKO » mån 21 maj, 2018 15:05

Mina tankar kring detta - med reservation för att det var drygt 30 år sedan jag höll på med kommunalpolitik:

I de allra flesta fall tror jag inte det förekommer ett aktivt missgynnade av vissa delar av regionen/kommunen. Däremot gynnar man säkert vissa delar - inte direkt utifrån geografin utan av typen "vi satsar på eftersatta områden". Och då blir det ju mindre resurser till "minder eftersatta områden".

Jag inser att jag kan ha mina röda glasögon på nu - men jag tror dock att detär svårare att komma med den typen av "objektiva prioriteringsmotiveringar" för högern, varför vräkte man in pengar på Lidingöbanan t ex men sa nej till alla utbyggnadsförslag av Tvärbanan? Men det går säkert att hita något "det ger största samhällsnytta per satsad krona" eller "infratrukturinvesteringar bör riktas till tillväxtområden"...

Det enda exempel på aktivt missgynnade jag kan komma på är under den interna behandlingen av den kommunala budgeten inom Järfälla Arbetarekommun iunder 80-talet. Då yrkade ungdomsklubbarna i Kallhäll och Jakobsberg regelmässigt att"trivselinvestering" i Viksjö skulle strykas - av typen "bollplaner 1,2 mkr" eller "parkuppustning 400 kkr". Detta bottnade i stort sett enbart på att vi tyckte att Viksjö var en kommundel för uppkomligar, inte alls i klass med arbetararistokratin i framför allt Kallhäll. Och så gav det oss lite utrymme att föreslå små men roliga satsningar på annat utan att spräcka budgetramarna. Om vi lyckades? Väldigt sällan!

minns
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Stefan Widén » mån 21 maj, 2018 15:11

(S) har sedan landstinget startade haft skillnaden mellan "stan" och "länet" där den stora massan av väljare i kranskommunerna haft en otrolig stark påverkan på landstinget politik. Där i ligger att (S) vart motståndare till satsningar på spårväg i innerstaden eftersom man haft en misstro för de "rika" i innerstaden. Att sedan det är kranskommunernas invånare som bäst vart betjänade av den trafiken har man inte tänkt på eftersom när detta fenomen var som starkast gick de flesta arbetsresorna in till city.

För moderaterna är det vem som styr som vart avgörande. Under Stig Dingertz eran var han starkt drivande till utvecklande av spårtrafiken inte minst se till att rädda det som fanns. Många tjänstemän på SL hade våta drömmar om att lägga ned allt med kontaktledning förutom pendeltågen. Men de gick ju på statens spår.

Även Folkpartiet, främst, men även Centern hade under samma period starka spårföreträdare.

Och det är de som äras tvärens tillkomst. Fast här var även S med på ett hörn...

Så svängningarna i partierna är total.... och det gör att det blir mycket tyckanden i stället för gå på vad som är klara fakta.

Att sen v i spårvägsivrare gärna berättar hur smart det skulle va med linjer både här och där är ju för att många av förslagen har en bäring både ekonomiskt och i perspektivet att skapa smarta komfortabla lösningar.

Rösta på Spårvägspartiet!! i nästa val tidigast

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav BSB101 » mån 21 maj, 2018 15:48

Som TKO är inne på handlar det nog inte så mycket om att man medvetet missgynnar någon del utan mer om att man satsar på en viss del och i logistikens namn blir det då någon annan del som blir "missgynnad". Som enskild politiker är det även svårt att ha koll på behovet över hela länet utan man när nog mer koll på behov där man själv bor/har bott/arbetar/etc. Att det sedan många gånger finns ett samband mellan bostadsställe < - > politiskt parti < - > ens väljargrupp är rätt naturligt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav hgsldf » mån 21 maj, 2018 21:58

Stefan Widén skrev:
Rösta på Spårvägspartiet!!

Stefan

Registrera partibeteckningen!, jag lovar att rösta.
/Göran
hgsldf

Inläggav Stefan Widén » tis 22 maj, 2018 14:39

hgsldf skrev:
Stefan Widén skrev:
Rösta på Spårvägspartiet!!

Stefan

Registrera partibeteckningen!, jag lovar att rösta.
/Göran

:D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Återgå till Allmänt om lokaltrafik