Idag blev det dyrare att åka kollektivt i Stockholm...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Idag blev det dyrare att åka kollektivt i Stockholm...

Inläggav TKO » tor 11 jan, 2018 9:15

Odd skrev:
Enceladus skrev:De som bor centralt subventioneras redan tillräckligt. Då syftar jag inte på överutbudet i innerstans busstrafik utan hur skatte- och bidragssystemet är utformat. Arbetarna i Södertälje betalar mer av sin lön i skatt än kapitalisterna på Östermalm. Samtidigt är det de senare och inte de tidigare som använder statens diverse avdrag. Dessutom är det helt orimligt att de billigaste hyresrätterna ligger i de mesta attraktiva områdena och i regel går till de mest besuttna. Dessa borde vara reserverade för låginkomsttagare som i de flesta andra europeiska länder. Sverige är det OECD-land där klyftorna har ökat mest sedan 1990-talet, och det är förstås medveten politik.

Det är ju ett sätt att vinkla det :D

Jag delar till stor del signaturen "Enceladus" analys. Men jag är ändå inte riktigt säker på att det har så stor bäring på just denna debatt...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav TKO » tor 11 jan, 2018 9:18

Enceladus skrev:
twr skrev:Idén om ett kort som räknar automatiskt är bra, det har jag också tänkt på. Något sådant fanns väl på Apoteket förut? Jag tror att det finns ett sådant kort i Nederländerna också, som dessutom gäller i alla städer i hela landet.

London borde vara det mest kända exemplet.

Visst fins det saker att lära av Londons kollektivtrafik, men taxesystemet tillhör knappast det vi skall ta efter!

tycker
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tor 11 jan, 2018 10:00

TKO skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Idén om ett kort som räknar automatiskt är bra, det har jag också tänkt på. Något sådant fanns väl på Apoteket förut? Jag tror att det finns ett sådant kort i Nederländerna också, som dessutom gäller i alla städer i hela landet.

London borde vara det mest kända exemplet.

Visst fins det saker att lära av Londons kollektivtrafik, men taxesystemet tillhör knappast det vi skall ta efter!

tycker
Thomas K Ohlsson

Självklart var kommentarens syfte inte att plädera för det londonska taxesystemet, i synnerhet inte zonindelningen. Det måste dock erkännas att Londons capping skulle kunna vara användbar i Stockholm. Istället för många biljettyper med olika perioder skulle det räcka med en reskassa som begränsas till motsvarande belopp under samma tid.
Enceladus

Inläggav TKO » tor 11 jan, 2018 10:12

De som förespråkar diverse "avräkningssystem" missar att en vinst - för trafikutövaren - är att resenärerna betalar i förskott, vilket är bra för balansräkningen!

Det system som TfL* nu rullar ut - "Contactless" -bygger på raka motsatsen, förvaltningen för betalt i efterskott för de gjorda resorna.
(Vinsten för TfL lär ligga i att bokföringsarbetet flyttas till banker och andra kortutgivare)

hälsar
Thomas K Ohlsson

*) Transport for London
Senast redigerad av TKO tor 11 jan, 2018 10:20, redigerad totalt 1 gång.
TKO

Inläggav Enceladus » tor 11 jan, 2018 10:15

Inge skrev:Det här med automatiserad rabatering för perioder är i sig en bra sak tycker jag. Men frågan har knappast så mycket med priset att göra.

Det har däremot relationen mellan enkelbiljett (75 minutersbiljett) och månadsbiljett. Har för mig att den ett tag i TIM-systemet var så hög som 40 gånger. Det tyckte jag var för mycket. Men 27 gånger, som det är hos SL är för lite. De enstaka resorna blir för dyra.

Jag skulle förespråka en nivå på 35 gånger. Om 75-minutersbiljetten kostade 25 kr och 30-dagarsbiljetten kostade 875 kr skulle priserna kännas rimligare. Jag tror inte heller att SL skulle få in mindre pengar, snarare mer.

Vidare behövs en biljett för riktigt korta resor. Eller om man är principiellt emot det åtminstone en biljett som inte berättigade tilla övergång. Dvs en biljett som bara gällde för den buss man klivit på eller i pendeltågs och tunnelbanefallet, så länge man håller sig inom spärrarna. En sådan biljett borde inte behöva kosta mer än ca 15 kr. Kanske lite drygt det.

Det bör nämnas att relationen för Arlandapassagen ligger på 2,5. Ju mindre förhållande, desto mindre anledning att ha bil för fritidsresande. Jag skulle nog säga att förhållandet är för stort idag.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tor 11 jan, 2018 10:21

TKO skrev:
Odd skrev:
Enceladus skrev:De som bor centralt subventioneras redan tillräckligt. Då syftar jag inte på överutbudet i innerstans busstrafik utan hur skatte- och bidragssystemet är utformat. Arbetarna i Södertälje betalar mer av sin lön i skatt än kapitalisterna på Östermalm. Samtidigt är det de senare och inte de tidigare som använder statens diverse avdrag. Dessutom är det helt orimligt att de billigaste hyresrätterna ligger i de mesta attraktiva områdena och i regel går till de mest besuttna. Dessa borde vara reserverade för låginkomsttagare som i de flesta andra europeiska länder. Sverige är det OECD-land där klyftorna har ökat mest sedan 1990-talet, och det är förstås medveten politik.

Det är ju ett sätt att vinkla det :D

Jag delar till stor del signaturen "Enceladus" analys. Men jag är ändå inte riktigt säker på att det har så stor bäring på just denna debatt...

/TKO

Det är relevant för debatten om zonindelning. Jag tycker egentligen att det förra systemet var rimligt - ett kort för hela länet samt två billigare kort för Södertälje respektive Norrtälje. Möjligtvis skulle Nynäshamn och Bro också kunna få liknande rabatter. Det handlar om relativt få resor, så det skulle inte påverka helheten så mycket.
Enceladus

Inläggav TKO » tor 11 jan, 2018 10:27

Ett annat sätt att se det är att enstaka enkelresor bör vara betydligt dyrare än idag - åtminstone i högtrafik.
Varför?

Den som stadigt köper månadskort bidrar med betydande belopp till att SL kan både bygga ut infrastrukturen och upprätthålla trafiken. Den som däremot i vanliga fall kör bil men någon enstaka gång bestämmer sej för att åka kollektivt till jobbet - orsaken kan variera: bakfull, punktering, dåligt väglag etc - bidragit betydligt mindre till att det finns kapacitet just då...

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tor 11 jan, 2018 10:39

Inge skrev:Det sista inlägget var ju ovanligt dumt. Den som åker ofta tär naturligtvis mer på skattebetalarnas medel och orsakar större knapphet än den som åker sällan. Der är ju inte direkt så att SL gör vinst på resenärerna....

Ja det SENASTE inlägget var ovanligt dumt!

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tor 11 jan, 2018 10:44

Inge skrev:
TKO skrev:De som förespråkar diverse "avräkningssystem" missar att en vinst - för trafikutövaren - är att resenärerna betalar i förskott, vilket är bra för balansräkningen!

Det system som TfL* nu rullar ut - "Contactless" -bygger på raka motsatsen, förvaltningen för betalt i efterskott för de gjorda resorna.
(Vinsten för TfL lär ligga i att bokföringsarbetet flyttas till banker och andra kortutgivare)

hälsar
Thomas K Ohlsson

*) Transport for London

Missen är inte så stor i dagen ränteläget. .. Att få in pengarna i snitt 15 dagar senare får anses vara en försumbar skillnad.

Ja man tjänar rätt mycket på att låta de som kan det här med kreditkort ta hand om den biten. Det var ju helt ohyggligt dumt av SL att själva ta på sig den biten när man införde acceskorten, ungefär samtidigt som alla andra sålde sina system till bankerna, med bensinbolagen i spetsen...

Den som inte inser skillnaden mellan ett system med förbetalda biljetter - t ex SL:s access - och företagsanknutna konto- och kreditkort bör nog undvika att i fortsättningen uttala sej i dessa frågor!

(Dessutom sålde inte "alla andra" sina system - den som handlar på ICA MAxi borde känna till det. Återigen fel av signaturen "Inge"!)

rättar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav 2763 » tor 11 jan, 2018 11:41

Inge skrev:
TKO skrev:Den som inte inser skillnaden mellan ett system med förbetalda biljetter - t ex SL:s access - och företagsanknutna konto- och kreditkort bör nog undvika att i fortsättningen uttala sej i dessa frågor!

(Dessutom sålde inte "alla andra" sina system - den som handlar på ICA MAxi borde känna till det. Återigen fel av signaturen "Inge"!)

rättar
Thomas K Ohlsson

SL-access är inget system med enbart "förbetalda biljetter". Systemet kan efter validering hantera sådana biljetter, men är i grunden ett kontokortssystem. (Där tillgodihavandena EJ ligger på Trafikförvaltningens balansräkning.)

Jag är nyfiken Inge, hur menar du?

Thomas skriver att det är ett system med förbetalda biljetter, vilket är sant då periodkorten åtminstone i min värld är sådana.

Sen skriver du att det inte är ett system med enbart förbetalda biljetter, vilket också kan vara sant då reskassan känns mer som ett tillgodohavande än en förbetald biljett.

Hur resonerar du kring ditt tillägg av ordet enbart?

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Odd » tor 11 jan, 2018 11:42

Eller så sätter man ett fast pris på, låt säga, 30 kr per 20-timmarsbiljett, rakt upp och ner, utan stafflingsrabatter eller nåt annat! Hur skulle det fungera för intäkterna. Jag tror det skulle kunna öka resandet.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tor 11 jan, 2018 12:03

Odd skrev:Eller så sätter man ett fast pris på, låt säga, 30 kr per 20-timmarsbiljett, rakt upp och ner, utan stafflingsrabatter eller nåt annat! Hur skulle det fungera för intäkterna. Jag tror det skulle kunna öka resandet.

Det är kanske värt att räkna på!
(Även om jag skulle kunna tänka mej ett ännu lägre pris och 24 timmars giltighet)

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tor 11 jan, 2018 12:08

Inge skrev:SL-access är inget system med enbart "förbetalda biljetter". Systemet kan efter validering hantera sådana biljetter, men är i grunden ett kontokortssystem. (Där tillgodihavandena EJ ligger på Trafikförvaltningens balansräkning.)

Hur var det nu jag skrev nyss... "Den som inte begriper kanske skall vara mindre tvärsäker" eller något sådant.

1) Den huvudsakliga användningen av accesssystemet är att lagra biljetter med tidsbegränsad giltighet.

2) Naturligtvis ingår "reskassorna" i TF:s balansräkning, de utgör en skuld till resenärerna.

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav X12 » tor 11 jan, 2018 12:40

twr skrev:Det verkar billigt om man jämför med andra kort som täcker hela län, som ofta är mycket större till ytan. Om man däremot jämför med månadskort som täcker enskilda städer så är Stockholm dyrt. Många reser kort, och för dem är månadskortet dyrt, i ett svenskt perspektiv.

Fast ofta behöver man inte åka särskilt långt utanför tätorterna innan ett komplett länskort behövs oavsett länets storlek. Jag betalar t.ex. 1050kr för 22km pendlingsavstånd i Östergötland, motsvarande ungefär Farsta-Kista i tunnelbaneavstånd (vilket ju ryms inom gamla zon A). Jag hade jublat om jag fick betala endast 860kr i månaden.

Men visst, för korta resor kan jag hålla med om att det är dyrt. Jag pendlade kortvarigt till Stockholm för några år sedan. Då sved det lite att betala 790kr för att åka tre tunnelbanehållplatser.

Sen vet jag inte hur lämplig jämförelsen är mot andra läns tätortskort. De kostar ju ofta uppåt 600kr och har ett giltighetsområde motsvarande ungefär området innanför Stockholms ringleder. Skulle ett sådant kort vara efterfrågat i Stockholm?

Hur ser förresten den politiska diskussionen kring zonindelning ut i Stockholm? Finns det någon vilja från något håll att återinföra zonindelningen (och eventuellt även månadskort med begränsad zongiltighet)?
X12

Inläggav TKO » tor 11 jan, 2018 13:40

Kantorn skrev:I ämnet kan sägas att Big Mac-index är en hyggligt vedertagen, om än inte officiellt gångbar, metod som använts för att visa prisskillnader i världen. Om man jämför Big Mac-prisets utveckling i Sverige så har det följt KPI ända fram till typ 2007-2008 då det rök i höjden nåt fruktansvärt. Är KPI - pga detta - värdelöst? Nej, snarare Big Mac-index. (Som, lite lustigt, borde förkortas BMI, men inte gör det...)
---klipp---

Detta inlägg försvann oförtjänt i den vilda debatten om statliga konspirationer och liknande tycker jag.

Att använda Big Mac-index är inte så dumt, det påminner om hur förra finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl försvarade den då föreslagna taxehöjningen:

- Det är inte mer än vad tre chipspåsar kostar!

Nu var väl detta uttalande inte huvudorsaken till att högerpartiet såg sej om efter en annan kandidat till posten som finanslandstingsråd (orsaken torde vara mer "karolinsk") men nog bidrog denna raljerande ton till att han fick sparken.

Hur många Big Mac motsvarar årets höjning av 30-dagarskortet? Få till en klatschig formulering och du kan kanske toppa sverigemoderaternas landstingslista i nästa val!

en inte helt allvarlig
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav twr » tor 11 jan, 2018 16:11

TKO skrev:
Kantorn skrev:I ämnet kan sägas att Big Mac-index är en hyggligt vedertagen, om än inte officiellt gångbar, metod som använts för att visa prisskillnader i världen. Om man jämför Big Mac-prisets utveckling i Sverige så har det följt KPI ända fram till typ 2007-2008 då det rök i höjden nåt fruktansvärt. Är KPI - pga detta - värdelöst? Nej, snarare Big Mac-index. (Som, lite lustigt, borde förkortas BMI, men inte gör det...)
---klipp---

Detta inlägg försvann oförtjänt i den vilda debatten om statliga konspirationer och liknande tycker jag.

Att använda Big Mac-index är inte så dumt, det påminner om hur förra finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl försvarade den då föreslagna taxehöjningen:

- Det är inte mer än vad tre chipspåsar kostar!

Nu var väl detta uttalande inte huvudorsaken till att högerpartiet såg sej om efter en annan kandidat till posten som finanslandstingsråd (orsaken torde vara mer "karolinsk") men nog bidrog denna raljerande ton till att han fick sparken.

Hur många Big Mac motsvarar årets höjning av 30-dagarskortet? Få till en klatschig formulering och du kan kanske toppa sverigemoderaternas landstingslista i nästa val!

en inte helt allvarlig
Thomas K Ohlsson

Hur har Big Mac/Chipspåsekvoten utvecklats historiskt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » fre 12 jan, 2018 10:25

Ja det är därför reskassorna syns i BALANSRÄKNINGEN, inte i resultaträkningen...
Det verkar som om signaturen 'Inge' börjar komma in i matchen!

Dock återstår andra missuppfattningar - som jag återkommer till i mån av tid.

vänligt
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » fre 12 jan, 2018 11:51

Inge skrev:
TKO skrev:Ja det är därför reskassorna syns i BALANSRÄKNINGEN, inte i resultaträkningen...
Det verkar som om signaturen 'Inge' börjar komma in i matchen!

Dock återstår andra missuppfattningar - som jag återkommer till i mån av tid.

vänligt
Thomas K Ohlsson

Okej, det var en felaktig formulering av mig. De ligger på balansräkningen, men de BELASTAR ändå INTE balansräkningen. Vilket är det som egentligen är det väsentliga.

Det efetersom det handlat om lån i reda pengar från resenärerna, som bara ersätter andra lån.

Tvärt om har dessa lån fördelen att de inte kräver ränta.

Det man inte vill ha är tillgångar i icke omsättningsbara tillgångar. De BELASTAR balansräkningen eftersom de kräver motlån.

I det här fallet är det precis tvärt om. Reskassorna är en FÖRDEL för Trafikförvaltningens balansräkning, om än försumbar.

Bra, då är vi faktiskt överens - eftersom det var just detta jag skrev för ungefär hundra inlägg sedan...

(Återkommer eventuellt med en förklaring till varför det inte går att jämföra SL:s accesskort med ett företagsanknutet betalkort, samt en både historisk och internationell utblick över "smarta biljettsystem"!)

/TKO
TKO

Inläggav TKO » fre 12 jan, 2018 11:56

jag vet inte om någon minns det - men avsikten med den här tråden var att diskutera SL:s senaste prishöjningar, med utgångspunkt i en debattartikel i SvD. Nu har Miljöpartiet fått in en replik:

MP: Vi måste fortsätta höja priset på SL-kortet.

Kom gärna ihåg detta när det är dags för landstingsval!

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » fre 12 jan, 2018 18:03

TKO skrev:jag vet inte om någon minns det - men avsikten med den här tråden var att diskutera SL:s senaste prishöjningar, med utgångspunkt i en debattartikel i SvD. Nu har Miljöpartiet fått in en replik:

MP: Vi måste fortsätta höja priset på SL-kortet.

Kom gärna ihåg detta när det är dags för landstingsval!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Ja, det kan bli problem för MP i nästa val.

Slutreplik: MP gör som Robin Hood – fast tvärtom
Enceladus

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik