Påstigning bak på linje 4 (SL)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)

Inläggav Karsten » sön 07 mar, 2021 8:31

Längs Valhallavägen lär det väl vara? I höjd med fotografens bostad månne (eller ska man använda ordet "törhända"?)?
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1468
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)

Inläggav Enceladus » sön 07 mar, 2021 10:25

LÅ1 skrev:
Diripsi skrev:Varför är det så fruktansvärt hemskt om en linje heter 4X och inte X4? Finns det inte viktigare saker i livet att bry sig om?

Det har väl inte så stor betydelse om det gäller en enstaka linje. Vad jag var ute efter var att man kan börja bygga upp ett system med expressbussar, och då är det bättre med en bokstav före numret. En linje 4X är en variant av linje 4. Om man sätter X före numret så kan det få bli en helt egen linje, helt fristående från linje 4. Speciellt om man inför linjer med få hållplatser som inte följer befintliga linjer. Man skulle t.ex. kunna ha linje X1 som går helt fritt från linje 1 i en helt annan del av staden.
Dessutom har man använt X som suffix för extrabussar som bara går en del av en linje, men stannar på alla hållplatser som den passerar. Men X-suffixet har nog används på annat sätt också genom åren.


Vad skulle syftet vara med en sådan kategorisering? Skribenten nämnde tidigare linjerna 748 och 749. Det förefaller helt klart att linje 749 är en expresslinje, men linje 748 kan anses vara ett gränsfall. Linjen går inte direkt mellan ändhållplatserna och är inte avsedd att användas hela vägen. Det blir uppenbarligen svårt att dra en tydlig gräns, och det verkar inte ens finnas någon mening med att göra det!

Det finns inte heller något egenvärde i att ha många linjenummer, t.ex. olika nummer för linjevarianter. Ju färre nummer, desto enklare att komma ihåg dem. Linje 676X är ett utmärkt exempel. En resenär som har god kännedom om linje 676 kan sannolikt sluta sig till hur linje 676X går. Att introducera ett helt nytt linjenummer hade bara varit förvirrande. Egentligen borde linje 749 kallas för linje 748X för att tydliggöra skillnaden. En gång råkade tydligen signaturen "TKO" oavsiktligt ta 749:an, men hann lyckligtvis kliva av vid Västberga.

Jag har precis samma åsikt om nattlinjer, d.v.s. att det är onödigt att införa nya linjenummer om det finns en identisk daglinje. Exempelvis har linje 160 avbrottsfri trafik, vilket troligen beror på den lyckliga omständigheten att 19x-serien är full. Vem skulle tjäna något på att linje 160 kallades för linje 199 nattetid? Bara taxiförare! Däremot är det rimligt att använda olika linjenummer för olika linjesträckningar, oavsett om det är en expresslinje eller en nattlinje.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)

Inläggav LÅ1 » sön 07 mar, 2021 11:56

Enceladus skrev:Vad skulle syftet vara med en sådan kategorisering? Skribenten nämnde tidigare linjerna 748 och 749. Det förefaller helt klart att linje 749 är en expresslinje, men linje 748 kan anses vara ett gränsfall. Linjen går inte direkt mellan ändhållplatserna och är inte avsedd att användas hela vägen. Det blir uppenbarligen svårt att dra en tydlig gräns, och det verkar inte ens finnas någon mening med att göra det!

Det finns inte heller något egenvärde i att ha många linjenummer, t.ex. olika nummer för linjevarianter. Ju färre nummer, desto enklare att komma ihåg dem. Linje 676X är ett utmärkt exempel. En resenär som har god kännedom om linje 676 kan sannolikt sluta sig till hur linje 676X går. Att introducera ett helt nytt linjenummer hade bara varit förvirrande. Egentligen borde linje 749 kallas för linje 748X för att tydliggöra skillnaden. En gång råkade tydligen signaturen "TKO" oavsiktligt ta 749:an, men hann lyckligtvis kliva av vid Västberga.

Jag har precis samma åsikt om nattlinjer, d.v.s. att det är onödigt att införa nya linjenummer om det finns en identisk daglinje. Exempelvis har linje 160 avbrottsfri trafik, vilket troligen beror på den lyckliga omständigheten att 19x-serien är full. Vem skulle tjäna något på att linje 160 kallades för linje 199 nattetid? Bara taxiförare! Däremot är det rimligt att använda olika linjenummer för olika linjesträckningar, oavsett om det är en expresslinje eller en nattlinje.

Det kan vara bra att direkt se att bussen inte stannar på alla hållplatser den passerar, utan bara knutpunkter och andra ställen med stort passagerarutbyte. Går en tänkt expresslinje samma väg som en befintlig ("snigellinje") så är det väl en fördel om den har samma nummer. Går den en annan väg, alltså angör andra hållplatser, så är det motiverat med annat linjenummer.

Att skylta om bussarna för att det är natt om bussen går samma sträcka och stannar på samma hållplatser som på dagen är ju bara meningslöst. Däremot kan det kanske vara bra om det på hållplatser är markerat att linjen trafikeras även nattetid. Möjligen kan man sätta ett N före linjenumret när det är natt. Historiskt sett så fanns det kanske en anledning att ha andra linjenummer. För i nattrafiken hade man nattaxa.

Att sätta X före linjenumret, och inte efter, ger en större signal om att det är något speciellt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)

Inläggav 1 » sön 07 mar, 2021 12:26

Karsten skrev:Längs Valhallavägen lär det väl vara? I höjd med fotografens bostad månne (eller ska man använda ordet "törhända"?)?


"Törhända" - absolut! :)

Visst är det Valhallavägen. Men en bit bort från min då kommande bostad; Östra station.
1960-05-10 SS linje 4 - Östra station.jpg
1960-05-10 SS linje 4 - Östra station.jpg (96.21 KiB) Visad 1300 gånger

Notera tåget på linje 5E som just svänger ut på väg mot Norrmalmstorg.

När jag tittar på bilderna i den aktuella filen verkar det som något evenemang på Stadion. Då innebär det "lagerrensning" i Norrstationen för två extralinjer; Fridhemsplan - Hakberget resp. pendelvagnar Odenplan - Stadion.
1960-05-10-SS-linje-4-Odenp.jpg
1960-05-10-SS-linje-4-Odenp.jpg (84.19 KiB) Visad 1300 gånger

Hälsar / Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 798
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)

Inläggav Enceladus » sön 07 mar, 2021 13:05

LÅ1 skrev:Det kan vara bra att direkt se att bussen inte stannar på alla hållplatser den passerar, utan bara knutpunkter och andra ställen med stort passagerarutbyte. Går en tänkt expresslinje samma väg som en befintlig ("snigellinje") så är det väl en fördel om den har samma nummer. Går den en annan väg, alltså angör andra hållplatser, så är det motiverat med annat linjenummer.

Att skylta om bussarna för att det är natt om bussen går samma sträcka och stannar på samma hållplatser som på dagen är ju bara meningslöst. Däremot kan det kanske vara bra om det på hållplatser är markerat att linjen trafikeras även nattetid. Möjligen kan man sätta ett N före linjenumret när det är natt. Historiskt sett så fanns det kanske en anledning att ha andra linjenummer. För i nattrafiken hade man nattaxa.


Jag förstår allvarligt talat inte varför just nattrafiken behöver extra uppmärksamhet. Linje 77 går exempelvis bara på vardagar. Är det mindre viktigt att uppmärksamma helgtrafiken?

Vad anser skribenten att linje 94 borde kallas i nuläget? Jag hade föreslagit att döpa om linje 4 till linje 4X samt linje 94 till linje 4. Då hade trafikupplägget varit begripligt även för resenärer som inte har koll på just de två linjerna. Vidare hade jag synkat trafikeringstiderna för linjerna 4X och 74 så att luckan försvinner.

LÅ1 skrev:Att sätta X före linjenumret, och inte efter, ger en större signal om att det är något speciellt.


Vad är det då som är speciellt med dessa linjer? Jag misstänker starkt att resenärerna föredrar geografiska nummerserier framför nummerserier som styrs av linjernas genomsnittliga hållplatsavstånd...
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)

Inläggav LÅ1 » sön 07 mar, 2021 14:19

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Det kan vara bra att direkt se att bussen inte stannar på alla hållplatser den passerar, utan bara knutpunkter och andra ställen med stort passagerarutbyte. Går en tänkt expresslinje samma väg som en befintlig ("snigellinje") så är det väl en fördel om den har samma nummer. Går den en annan väg, alltså angör andra hållplatser, så är det motiverat med annat linjenummer.

Att skylta om bussarna för att det är natt om bussen går samma sträcka och stannar på samma hållplatser som på dagen är ju bara meningslöst. Däremot kan det kanske vara bra om det på hållplatser är markerat att linjen trafikeras även nattetid. Möjligen kan man sätta ett N före linjenumret när det är natt. Historiskt sett så fanns det kanske en anledning att ha andra linjenummer. För i nattrafiken hade man nattaxa.


Jag förstår allvarligt talat inte varför just nattrafiken behöver extra uppmärksamhet. Linje 77 går exempelvis bara på vardagar. Är det mindre viktigt att uppmärksamma helgtrafiken?

Vad anser skribenten att linje 94 borde kallas i nuläget? Jag hade föreslagit att döpa om linje 4 till linje 4X samt linje 94 till linje 4. Då hade trafikupplägget varit begripligt även för resenärer som inte har koll på just de två linjerna. Vidare hade jag synkat trafikeringstiderna för linjerna 4X och 74 så att luckan försvinner.

LÅ1 skrev:Att sätta X före linjenumret, och inte efter, ger en större signal om att det är något speciellt.


Vad är det då som är speciellt med dessa linjer? Jag misstänker starkt att resenärerna föredrar geografiska nummerserier framför nummerserier som styrs av linjernas genomsnittliga hållplatsavstånd...

Visst linje 94 borde heta linje 4. Om man sedan markerar bussar som inte stannar på varje hållplats på något speciellt sätt så bör ju nuvarande 4:a markeras så. Däremot är inte dagens linje 4 något som skulle förtjäna benämningen expresslinje.

Jag tycker inte att nattlinjer behöver markeras särskilt, även om det kanske är bra att på t.ex. hållplatser markera vilken eller vilka linje(r) som har nattrafik. Det är ju trots allt förhållandevis få. Det kanske vore ännu bättre att hållplatser med nattrafik var lätta att identifiera.

74:an har jag inga synpunkter på så länge 4:an går som nu.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)

Inläggav Enceladus » sön 07 mar, 2021 14:58

LÅ1 skrev:Visst linje 94 borde heta linje 4. Om man sedan markerar bussar som inte stannar på varje hållplats på något speciellt sätt så bör ju nuvarande 4:a markeras så. Däremot är inte dagens linje 4 något som skulle förtjäna benämningen expresslinje.

Jag tycker inte att nattlinjer behöver markeras särskilt, även om det kanske är bra att på t.ex. hållplatser markera vilken eller vilka linje(r) som har nattrafik. Det är ju trots allt förhållandevis få. Det kanske vore ännu bättre att hållplatser med nattrafik var lätta att identifiera.

74:an har jag inga synpunkter på så länge 4:an går som nu.


Varför är dagens linje 4 olämplig för benämningen expresslinje? Skillnaden mellan linjerna 780 och 780X är ungefär lika stor.

Det finns en flera timmars lucka mellan sista avgången på linje 74 och första avgången på linje 94. Det är ologiskt att linje 4 hoppar över de mindre hållplatserna klockan 23 när linje 74 inte går samtidigt som linje 94 inte gör det klockan 2. Vidare borde linje 94 ha samma påstigningsregler som linje 4, oavsett vilka de är. Åtminstone i början av natten kan beläggningen vara hög och punktligheten låg.

Det finns så många linjer som har nattrafik att det är orimligt att markera vilka det är. På helgnätter går ju även tunnelbanans matarbussar. Helst ska distinktionen mellan dag- och nattlinjer slopas helt. Som vanligt visar Köpenhamn vägen (stombussarna går alltid och har samma linjenummer hela tiden), men där är ambitionsnivån kanske för hög för att trafiken ska vara jämförbar.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Påstigning bak på linje 4 (SL)

Inläggav C12C3C3C12 » mån 08 mar, 2021 12:26

Fick inte riktigt ihop det med ärade Numero unos 2 av bilderna, den vid Östra Station är tagen riktning Odengatan, spårvagnen på L5 skymtar man fronten på om man har bra glasögon :) Däremot har jag lite problem med Odenplan, gissar att det är Odengatsbacken i bakgrunden. Kommer den där pendelvagnen från Norrtullsgatan? Både L15 & L3 var historia där då 1960 men L7 gick där en bit till Vanadisplan..

Jag kommer ihåg plattformsbussarna på BSBV som du antagligen var kondis på med påstigning bak, under lågtrafik var det påstigning fram, föraren viserade biljetterna.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 4 gäster