Switch to full style
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Kategoriregler

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Besvara

Från Tamsons kravlista, Busstrafik

fre 16 apr, 2021 9:47

I Mitti-artikeln "Kräver mer pengar till SL-trafiken" finns en kravlista från Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Utdrag från kravlistan:
Busstrafik:

Trafikeringen på stråken Tyresö/Haninge mot Gullmarsplan, Värmdö mot Slussen, Vaxholm och Norrtälje mot Danderyds sjukhus/Tekniska högskolan/innerstan samt från Ekerö väntas öka kraftigt. Terminalerna i Gullmarsplan, Solna station, Skärholmen, Liljeholmen, Tekniska högskolan och Brommaplan klarar inte av att hantera ett åkat antal bussar och resenärer i högtrafik. Även mindre terminaler riskerar stora kapacitetsproblem framöver.

Här är det många platser som kan behöva åtgärdas. Frågan är väl ofta hur?

I Skärholmen går det nog att få till större yta. För man tänker väl sig inte något som liknar Liljeholmen?

Liljeholmens bussterminal byggdes väl så den precis klarar det behov som fanns när den var ny. Vad kan man göra där? Lämpliga uppställningsplatser saknas. De som finns är snarast olämpliga.

Hur det ser ut vid Brommaplan i högtrafik vet jag inte, men inser att tunnelbanans entré är en rejäl flaskhals.

Re: Från Tamsons kravlista, Busstrafik

fre 16 apr, 2021 17:21

Danderyds sjukhus och Tekniska högskolan ligger väl på maxkapacitet redan idag? Dessutom vill man på sikt minska på trafiken till den senare.

Re: Från Tamsons kravlista, Busstrafik

fre 16 apr, 2021 18:50

Det är inte bara bussterminalerna som är flaskhalsar, utan också själva vägarna. Flera av bussterminalerna kan dock avlastas av kommande spårtrafik. Exempelvis är busstrafiken mellan Skärholmen och Kungens kurva omfattande. Den trafiken borde kunna effektiviseras. Samma sak med Danderyds sjukhus/Tekniska högskolan.
Besvara