HJÄLP DÄ BRINNER VA

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav dr Ehnberg » fre 19 feb, 2021 14:16

Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/buss-brinner-vid-hjalmar-brantingsplatsen-1.41749770
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Användarvisningsbild
dr Ehnberg
 
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 16 okt, 2017 8:06

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav C12C3C3C12 » fre 19 feb, 2021 17:28

Det hade vi ingen aaaning om att gasbussar kunde brinna så våldsamt... (på Göteborska)
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1713
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav LÅ1 » fre 19 feb, 2021 18:50

Hur många sådana gasbussbränder har vi haft i Sverige? Den senaste i Stockholm berodde ju på att bussen kördes in i en för låg tunnel. Vad dagens brand beror på är ännu inte känt enligt SvT.

Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.

Orsakerna till bränderna måste vara viktiga för att kunna bedöma var man kan köra med denna busstyp. Om "myndigheterna" kommer fram till att gasbussar inte får köras i inomhusterminaler så får det väl stora konsekvenser. Tänk Cityterminalen, Liljeholmen och Slussen för att ta exempel från Stockholm. Vid "Nisseterminalen" i Göteborg står väl bussarna utomhus i alla fall.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14110
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Odd » fre 19 feb, 2021 21:49

Under några år så gick bussbrandstrenden ner, där antal bussar i yrkestrafik som brann kom ner en bit under 100 per år. Tyvärr verkar den kurvan ha brutits igen.
bussbrandstatistik.png
bussbrandstatistik.png (43.1 KiB) Visad 2217 gånger

Notera att det endast är bränder som kommer till räddningstjänstens kännedom. En inte allt för vågad gissning är att antal bränder eller tillbud egentligen är en bra bit högre.
https://www.transportforetagen.se/globa ... 018-03.pdf
https://www.transportforetagen.se/globa ... t-2019.pdf
I dokumentet finns även ett resonemang om branschens egen tveksamhet att använda gasbussar i undermarksanläggningar.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5199
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav daniel_s » lör 20 feb, 2021 8:32

dr Ehnberg skrev:Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/buss-brinner-vid-hjalmar-brantingsplatsen-1.41749770


Det är inte uteslutet att det kan ha varit en and som flög in i den med näbben?
daniel_s
 
Inlägg: 12924
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Stefan Widén » lör 20 feb, 2021 14:15

daniel_s skrev:
dr Ehnberg skrev:Vad ska vi dra till med för bortförklaring den här gången?

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/buss-brinner-vid-hjalmar-brantingsplatsen-1.41749770


Det är inte uteslutet att det kan ha varit en and som flög in i den med näbben?


Kanske... eller

Hi singen som skapade övertonsfrekvenser vilka fick delar av bussen i självsvängning och därmed skapade kortslutning

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2644
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav 2763 » lör 20 feb, 2021 18:53

LÅ1 skrev:Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.

Lyssnade på extrainsatt västeko här nere och de intervjuade nåt brandbefäl. De lät bussen brinna ut för att undvika att kyla tuberna eftersom det finns säkerhetsanordningar som sänker gastrycket när det brinner i anslutning till tryckflaskorna, genom att släppa ut gas "kontrollerat". Att kyla bussen med vatten hade tydligen ökat explosionsrisken.

Fråga mig inte hur detta hänger ihop, leta upp något av de extra västekona och lyssna själv om ni undrar i stället.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9778
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav LÅ1 » lör 20 feb, 2021 19:56

Det jag kunde hitta var detta reportage.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14110
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav dr Ehnberg » mån 08 mar, 2021 9:07

Okej. Portaler ska inte ha vassa utstickande delar. Skyltning behövs. Utrymningsvägar ur underjordiska bussterminaler.

Vad mera behöver vi åtgärda för att skydda de stackars gasbussarna?

Jo, även all tågtrafik måste upphöra!

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/t%C3%A5g-har-krockat-med-buss-1.42647336
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Användarvisningsbild
dr Ehnberg
 
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 16 okt, 2017 8:06

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 08 mar, 2021 11:55

Priciss, du, som vi säger i Östergötland

Bara småsmulor kvar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... gsovergang
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2284
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav daniel_s » mån 08 mar, 2021 11:57

dr Cassandra Nojdh skrev:Priciss, du, som vi säger i Östergötland


Snarare ”Presejs dô” va!
daniel_s
 
Inlägg: 12924
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 08 mar, 2021 12:14

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Priciss, du, som vi säger i Östergötland


Snarare ”Presejs dô” va!

Uttalet varierar en del, beroende på var i Östergötland man befinner sig. Nu försökte jag inte återge detta exakt fonetiskt (inte ens med IPA - inte ölet, alltså), eftersom kunskaperna om östgötska dialekter säkert varierar en del bland publicum. Det angiva exemplet förefaller vara mera från västra Östergötland - Motalatrakten, närmast.

Gasbussar är f.ö. populära också i Östergötland, även om man på senare tid - ve och fasa - börjat även med batteribussar. Det var en sådan som dammade in i en bensinmack häromsistens!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarvisningsbild
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 2284
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Harald » mån 08 mar, 2021 13:27

Mycket märklig olycka. Plankorsningen har bommar bara i tillfarterna, men riktningarna är åtskilda med mittdelare. Det ser ut som om bussen har kommit från Lillhagsvägen och svängt in på Finlandsvägen på fel sida, men för att göra det måste den ha gått på fel sida om en mittdelare på Lillhagsvägen ett bra stycke.
Finlandsv.jpg
Finlandsv.jpg (120.72 KiB) Visad 1706 gånger

Kotaktledningsstolpen (1) är krökt. Belysningsmasten (2) ligger under bussen (en ledbuss) som ligger hitom varningsmärket (3) med främre delen närmast spåret och framänden bortåt i bilden. Portalen (4) och alla bommar är oskadade. Det ser alltså ut som om föraren har kört häråt där bilarna är och svängt in i plankorsningen.
Harald
 
Inlägg: 8344
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav jesper » mån 08 mar, 2021 13:33

Harald skrev:Mycket märklig olycka. Plankorsningen har bommar bara i tillfarterna, men riktningarna är åtskilda med mittdelare. Det ser ut som om bussen har kommit från Lillhagsvägen och svängt in på Finlandsvägen på fel sida, men för att göra det måste den ha gått på fel sida om en mittdelare på Lillhagsvägen ett bra stycke.
Finlandsv.jpg

Kotaktledningsstolpen (1) är krökt. Belysningsmasten (2) ligger under bussen (en ledbuss) som ligger hitom varningsmärket (3) med främre delen närmast spåret och framänden bortåt i bilden. Portalen (4) och alla bommar är oskadade. Det ser alltså ut som om föraren har kört häråt där bilarna är och svängt in i plankorsningen.


Nu finns det en film publicerad som visar själva kollisionsögonblicket. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/se-filmen-nar-taget-kraschar-rakt-in-i-gasbussen

Bussen har kört på Finlandsvägen och det ser ut som att den placerat sig för att svänga vänster ut på Lillhagsvägen norrut.
//Jesper
jesper
 
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 02 jun, 2004 16:25
Ort: Mölndal

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Harald » mån 08 mar, 2021 13:56

Aha. Min första tanke var just att den hade kommit på Finlandsvägen och fått vänta på att komma ut på Lillhagsvägen, men jag fick inte ihop det med hur bussen låg på bilderna. Förklaringen var alltså att den har kastats helt runt.
Harald
 
Inlägg: 8344
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav LÅ1 » mån 08 mar, 2021 15:23

Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14110
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav 2763 » mån 08 mar, 2021 15:24

LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?


Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9778
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav mamma Ulla » mån 08 mar, 2021 15:36

LÅ1 skrev:Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?


Visst finns det såna system. Men därmed inte sagt att kgl Bananstyrelsen lyckas använda dem. Det har pågått flera olika projekt sen 90-talet, utan framgång.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/teknik/anlaggningsteknik/vagskyddsanlaggningar/hektor/
Sverigebilden!!!
Användarvisningsbild
mamma Ulla
 
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 20:41
Ort: Åmotfors

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav LÅ1 » mån 08 mar, 2021 15:37

2763 skrev:
LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?


Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.

/T

Ja, det kan man nästan gissa från Haralds bild. Det där är problem lite här och var. På en del ställen ryms knappast ens en personbil mellan bommarna och vägen. Men jag tror man har byggt bort många sådana korsningar på senare år(-tionden). Eller tagit bort möjligheten att korsa spåret. Anläggningarna är väl från början skapade i en annan tid när tågen tuffade på betydligt långsammare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14110
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav LÅ1 » mån 08 mar, 2021 15:47

mamma Ulla skrev:
LÅ1 skrev:Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?


Visst finns det såna system. Men därmed inte sagt att kgl Bananstyrelsen lyckas använda dem. Det har pågått flera olika projekt sen 90-talet, utan framgång.

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/teknik/anlaggningsteknik/vagskyddsanlaggningar/hektor/

I den video som finns på bl.a. Expressen så ser man ju att bussen är så lång att bommarna knappast kan ha varit i helt nerfällt läge. Bara det borde ju ge stoppsignal till tåget kan man tycka.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14110
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron