Trafikläget runt Slussen

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Trafikläget runt Slussen

Inläggav LÅ1 » mån 26 okt, 2020 18:50

Kollade förstås in trafiken runt slussen i dag. Alla trafikslag. Här är några observationer och tankar.

Buss linje 2 söder ut kör förbi Slussen(Ryssgården) och en bra bit bort på Katarinavägen innan den stannar på sin hållplats. Och gångbanan mellan hållplatsen och Ryssgården är avstängd, så man ska korsa gatan två gånger på väg mellan hållplatsen och T-banan. Såg minst en 2:a stanna vid 3:ans hållplats vid Ryssgården. Misstag eller omtanke?

För linje 3 är det tvärt om. I riktning norr ut stannar bussen en bit upp i Katarinavägens backe, men inte alls så långt upp.

Trafiken såg ut att flyta på bra, men det var betydligt fler bilar från Hornsgatan som skulle ner mot Gamla stan än det varit tidigare. I alla fall upplevde jag det så. I andra riktningen var det mycket trafik och sista biten av Skeppsbron fram mot Slussplan finns ingen bussfil i södergående riktning, så bussarna får köa bland bilarna.

Åkte förstås spökbuss 76 också. Steg på vid hållplatsen vid Medborgarplatsen. Hållplatsen är endast skyltad med linje 66. Vid Slussen stannar den på Hornsgatan före korsningen med Götgatan. Trots att bussen ska gå med 10 minuters intervall, om jag mins rätt, så mötte bussen tre 76:or på Den korta sträckan från Slussplan (alltså nedanför guldbron) till Slottsbacken.

Cyklisterna var det väl inte så mycket att klaga på. Men lite. Såg några som valt fel fil vid slutet av Götgatan och korsade sedan biltrafiken för att komma rätt. Och att lämna företräde till fotgängarna vid övergångsställena var inte all inställda på. Och en och annan körde över Ryssgården där ju den målade cykelbanan finns kvar.

Intrycket var att det hela fungerade utan stora problem. Såg dock en bil köra in på Katarinavägen för att vända vid spårviddshindret.

Länk till webbkamera.


Några funderingar inför framtiden:
Ska filbyteshindren vara kvar i Söderledstunneln? De sattes upp för att underlätta för bussarna som skulle gå där medans Katarinavägen var avstängd?
Är spårviddshindret på Katarinavägen permanent? Alltså ska gatan förbli bussgata? I kombination med filbyteshindren i tunneln så blir ju omvägen för bilar lång.
Den provisoriska ingången till T-banan blir förstås kvar tills bussterminalen i Katarinaberget blir klar. Men rivs förhoppningsvis sedan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikläget runt Slussen

Inläggav LÅ1 » tor 29 okt, 2020 10:49

Avspärrningarna i Söderledstunneln blir åtminstone kvar till 2023. Kanske blir de permanenta.
Som jag ser det så blir det mer trafik på gatorna när bilarna inte kan ta sig till och från norra Söder via tunneln.

"Avstängning i Söderledstunneln kan bli permanent".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikläget runt Slussen

Inläggav C30 » tor 29 okt, 2020 16:42

LÅ1 skrev:Är spårviddshindret på Katarinavägen permanent? Alltså ska gatan förbli bussgata? I kombination med filbyteshindren i tunneln så blir ju omvägen för bilar lång.
Den provisoriska ingången till T-banan blir förstås kvar tills bussterminalen i Katarinaberget blir klar. Men rivs förhoppningsvis sedan.


Spårviddshindret är provisoriskt och ska enligt plan också tas bort när bergterminalen färdigställs. Hindret behövs eftersom antalet gående som korsar gatan för att komma till den tillfälliga terminalen är så pass stort.

Att entrén på Ryssgården försvinner kan man vara nästan helt säker på. Det finns ett genomförandebeslut för en ny entré på kajplan, och den nuvarande byggnaden har bara ett tidsbegränsat bygglov och troligtvis en relativt kort projekterad livslängd.
C30
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tor 26 feb, 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Trafikläget runt Slussen

Inläggav LÅ1 » tor 29 okt, 2020 19:39

C30 skrev:
LÅ1 skrev:Är spårviddshindret på Katarinavägen permanent? Alltså ska gatan förbli bussgata? I kombination med filbyteshindren i tunneln så blir ju omvägen för bilar lång.
Den provisoriska ingången till T-banan blir förstås kvar tills bussterminalen i Katarinaberget blir klar. Men rivs förhoppningsvis sedan.


Spårviddshindret är provisoriskt och ska enligt plan också tas bort när bergterminalen färdigställs. Hindret behövs eftersom antalet gående som korsar gatan för att komma till den tillfälliga terminalen är så pass stort.

Att entrén på Ryssgården försvinner kan man vara nästan helt säker på. Det finns ett genomförandebeslut för en ny entré på kajplan, och den nuvarande byggnaden har bara ett tidsbegränsat bygglov och troligtvis en relativt kort projekterad livslängd.

Så Katarinavägen öppnas senare. Det blir nog bra. Det gör det lättare att låta filbyteshindren i Söderledstunneln vara kvar.
Att den provisoriska T-baneingången ska tas bort är väl egentligen självklart.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikläget runt Slussen

Inläggav Enceladus » tis 03 nov, 2020 13:45

LÅ1 skrev:Avspärrningarna i Söderledstunneln blir åtminstone kvar till 2023. Kanske blir de permanenta.
Som jag ser det så blir det mer trafik på gatorna när bilarna inte kan ta sig till och från norra Söder via tunneln.

"Avstängning i Söderledstunneln kan bli permanent".


Det sägs i artikeln att trafiken i tunneln har flutit på bättre sedan på- och avfarterna i Söderledstunneln stängdes av. Det finns inget skäl att tro att bilkramaren Helldén bara vill retas med bilisterna. Däremot påverkas även busstrafiken. Mellan Centralen och Medborgarplatsen är det förlängda restider. Egentligen behövs inte den trafiken, men det krävs väl ett maktskifte i regionen för att hitta andra lösningar. Mellan Centralen och Gullmarsplan är det dock ingen försämring.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikläget runt Slussen

Inläggav LÅ1 » tis 03 nov, 2020 14:01

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Avspärrningarna i Söderledstunneln blir åtminstone kvar till 2023. Kanske blir de permanenta.
Som jag ser det så blir det mer trafik på gatorna när bilarna inte kan ta sig till och från norra Söder via tunneln.

"Avstängning i Söderledstunneln kan bli permanent".


Det sägs i artikeln att trafiken i tunneln har flutit på bättre sedan på- och avfarterna i Söderledstunneln stängdes av. Det finns inget skäl att tro att bilkramaren Helldén bara vill retas med bilisterna. Däremot påverkas även busstrafiken. Mellan Centralen och Medborgarplatsen är det förlängda restider. Egentligen behövs inte den trafiken, men det krävs väl ett maktskifte i regionen för att hitta andra lösningar. Mellan Centralen och Gullmarsplan är det dock ingen försämring.

Att kalla Daniel Helldén för bilkramare är väl ungefär lika tokigt som att kalla Stefan Löfven för kommunist.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikläget runt Slussen

Inläggav Enceladus » tis 03 nov, 2020 23:00

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Avspärrningarna i Söderledstunneln blir åtminstone kvar till 2023. Kanske blir de permanenta.
Som jag ser det så blir det mer trafik på gatorna när bilarna inte kan ta sig till och från norra Söder via tunneln.

"Avstängning i Söderledstunneln kan bli permanent".


Det sägs i artikeln att trafiken i tunneln har flutit på bättre sedan på- och avfarterna i Söderledstunneln stängdes av. Det finns inget skäl att tro att bilkramaren Helldén bara vill retas med bilisterna. Däremot påverkas även busstrafiken. Mellan Centralen och Medborgarplatsen är det förlängda restider. Egentligen behövs inte den trafiken, men det krävs väl ett maktskifte i regionen för att hitta andra lösningar. Mellan Centralen och Gullmarsplan är det dock ingen försämring.

Att kalla Daniel Helldén för bilkramare är väl ungefär lika tokigt som att kalla Stefan Löfven för kommunist.


Claes Britton: Guldbron är en dödsstöt mot klimatmålen

DN skrev:Rörelsen mot minskad biltrafik i innerstäder uppstod i Europa, med Holland och Danmark som pionjärer, och har spridit sig ”pandemiskt”. I internationella medier har jag läst om progressiva åtgärder i München, Paris, Madrid, Barcelona, Milano, Rom, Nürnberg, Bryssel, New York, San Francisco, Portland, London, Utrecht, Hamburg, Dijon, Aten, Edinburgh, Birmingham, Bogota, Mexiko city, Peking, Melbourne, Bangalore, Singapore, Tokyo, Seoul, Hongkong, Kapstaden, Vancouver och många fler.

Ingenstans i internationell press har jag funnit någon publicitet om Stockholm i detta sammanhang. Den enda svenska stad som nämns är Uppsala, 2018 utsedd till Årets klimatstad av Världsnaturfonden. Även i Malmö och Lund förbereds åtgärder som experter beskriver som betydligt mer visionära än i Stockholm. Det är tydligt att Stockholm sackar efter även nationellt.


Stockholm styrs uppenbarligen av bilkramare. Huvuvida Helldén saknar inflytande eller är en av de styrande bilkramarna får skribenten avgöra själv.
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Trafikläget runt Slussen

Inläggav Stefan Widén » ons 04 nov, 2020 13:13

Som sagts tidigare.... bygger man Österleden kan man stänga av hela innerstadens genomfartstrafik.

Ska jag ta bilen från Hagsätra....måste jag köra Österleden och in via frihamnen till Östermalm.

Vid Gamla stan blir det genomfart förbjuden.

Då blir trycket på slussen avsevärt minskat.


Västerbron får en fin cafeteria på toppen.

Gör man detta kan staden verkligen mäta sig med de städer som kommit längre. Bilkramarna har inget att klaga på efter som de dels kan nå alla sina adresser i innerstaden dels får njuta mer av bilkörningen när de får ta vägen vi ringleden för att byta malm.


Sen spårväg överallt!!! :D :D :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2635
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Trafikläget runt Slussen

Inläggav LÅ1 » ons 04 nov, 2020 13:32

Stefan Widén skrev:Som sagts tidigare.... bygger man Österleden kan man stänga av hela innerstadens genomfartstrafik.

Ska jag ta bilen från Hagsätra....måste jag köra Österleden och in via frihamnen till Östermalm.

Vid Gamla stan blir det genomfart förbjuden.

Då blir trycket på slussen avsevärt minskat.


Västerbron får en fin cafeteria på toppen.

Gör man detta kan staden verkligen mäta sig med de städer som kommit längre. Bilkramarna har inget att klaga på efter som de dels kan nå alla sina adresser i innerstaden dels får njuta mer av bilkörningen när de får ta vägen vi ringleden för att byta malm.


Sen spårväg överallt!!! :D :D :D

Stefan

Söderleden skulle kunna stängas helt då? Eller åtminstone bron över Riddarfjärden. Det senare skulle göra mycket för miljön runt Riddarholmen och Gamla stan. Liksom genomfartsförbud genom Gamla stan. Det är en stadsdel som inte borde ha annan trafik än den som är nödvändig lokalt.

Kanske skulle man kunna riva Strömbron? Fast det skulle medföra att bussar och spårvagnar måste ta omvägen över Norrbro. Liksom fotgängare. Så just det är nog ingen bra idé.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikläget runt Slussen

Inläggav Stefan Widén » tor 05 nov, 2020 8:23

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Som sagts tidigare.... bygger man Österleden kan man stänga av hela innerstadens genomfartstrafik.

Ska jag ta bilen från Hagsätra....måste jag köra Österleden och in via frihamnen till Östermalm.

Vid Gamla stan blir det genomfart förbjuden.

Då blir trycket på slussen avsevärt minskat.


Västerbron får en fin cafeteria på toppen.

Gör man detta kan staden verkligen mäta sig med de städer som kommit längre. Bilkramarna har inget att klaga på efter som de dels kan nå alla sina adresser i innerstaden dels får njuta mer av bilkörningen när de får ta vägen vi ringleden för att byta malm.



Sen spårväg överallt!!! :D :D :D

Stefan

Söderleden skulle kunna stängas helt då? Eller åtminstone bron över Riddarfjärden. Det senare skulle göra mycket för miljön runt Riddarholmen och Gamla stan. Liksom genomfartsförbud genom Gamla stan. Det är en stadsdel som inte borde ha annan trafik än den som är nödvändig lokalt.

Kanske skulle man kunna riva Strömbron? Fast det skulle medföra att bussar och spårvagnar måste ta omvägen över Norrbro. Liksom fotgängare. Så just det är nog ingen bra idé.


Ja söderleden kan vara kvar som lokaltransport från Stadsgården och Södermälarstrand söderut. Centralbron får man göra något roligt med... Förutom bussfilerna som får vara kvar så länge men inte byggt spår mot Tyresö osv...Man kan ju även lägga spår på Johanneshovsbron och tunneln. så stärker man upp kapaciteten ytterligare. Snabbtunnelbana från Tyresö :D

Kan ses om utopiska idéer men det är ofta från dessa som man kan yxa ner dem till synnerligen kreativa realistiska lösningar.

/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2635
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster