Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav LÅ1 » ons 07 okt, 2020 23:19

Hur många gånger har man inte läst att stombussarna, och då speciellt linje 4, ska snabbas upp. Nu är det dags igen: "Nytt smart system för trafikljus ska göra 4:an snabbare".

Enklaste sättet att få kortare körtid från Gullmarsplan till Radiohuset vore väl att inte köra över Västerbron, utan i stället via Gamla stan! :lol:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14094
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav Odd » tor 08 okt, 2020 6:48

Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav X12 » fre 09 okt, 2020 15:41

Odd skrev:Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...

För en som inte är bekant med Stockholms busstrafik: Vad är det som är Fyrans största framkomlighetsproblem?
X12
 
Inlägg: 282
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav Karsten » fre 09 okt, 2020 15:57

X12 skrev:
Odd skrev:Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...

För en som inte är bekant med Stockholms busstrafik: Vad är det som är Fyrans största framkomlighetsproblem?


Farthinder? Obevakade övergångsställen? Resenärerna? Övrig busstrafik? Slumpvisa avstängningar av körfält pga vägarbeten?
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1468
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav daniel_s » fre 09 okt, 2020 16:27

Karsten skrev:
X12 skrev:
Odd skrev:Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...

För en som inte är bekant med Stockholms busstrafik: Vad är det som är Fyrans största framkomlighetsproblem?


Farthinder? Obevakade övergångsställen? Resenärerna? Övrig busstrafik? Slumpvisa avstängningar av körfält pga vägarbeten?


Glöm inte ”onödiga bussfiler som gör att bilarna fastnar och står i vägen för bussarna”...
daniel_s
 
Inlägg: 12913
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav BSB101 » fre 09 okt, 2020 20:16

X12 skrev:
Odd skrev:Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...

För en som inte är bekant med Stockholms busstrafik: Vad är det som är Fyrans största framkomlighetsproblem?


Att det finns andra trafikantslag i centrala Stockholm. Om man tog bort dessa skulle den nog bli tillräckligt snabb men då skulle å andra sidan även kundunderlaget försvinna.
BSB101
 
Inlägg: 2580
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav Stefan Widén » lör 10 okt, 2020 9:53

Trafiksignalerna som de nämner har en stor betydelse.

Hittills har Stockholm inte velat ha "Direktprio" liknande det man har i GBG. Men nu har man genom ett försök mellan Oden- och St Eriksplan provat en variant som ger ökad framkomlighet.

Uppenbarligen väljer man nu att bygga ut det systemet och det skall blir spännande att se hur det fungerar på hela sträckan.

Bra att veta är att även i GBG så är det inte 100% direktprio, för i vissa korsningar måste man låta övrig trafik komma fram någon gång :)

Sen finns det vissa felkällor i systemet att kommunicera mellan bussen och signalanläggningen och även där hoppas vi på en förnyelse av det systemet.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2635
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav Odd » lör 10 okt, 2020 15:40

X12 skrev:
Odd skrev:Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...

För en som inte är bekant med Stockholms busstrafik: Vad är det som är Fyrans största framkomlighetsproblem?

Felet med fyran är att den inte är anpassad för att vara busslinje. Det var från början en spårvägslinje men som av olika politiska och energipolitiska anledningar så blev den en busslinje. Det dröjde inte länge förrän man insåg att linjen inte passar som en stadsbusslinje och efter många om och men så blev den i Dennispaketet en stombusslinje. Så från att spårvägslinje 4 konverterades till stadsbusslinje till ett beslut om att åter göra en stomlinje av den (ungefär som gamla fyran var fast det inte kallades så) så tog det endast 25 år. Men insikten om det kom förmodligen betydligt tidigare, det är ju därför den kom med i paketet till slut.

Nu vet vi att det inte heller fungerar att trafikera linjen med långa bussar enligt devisen "tänk spårväg kör buss", ett måtto som många sågade redan då. Så sedan dess har man genomfört ett antal projekt för att försöka snabba upp fyran utan att ha signifikanta framsteg. Kanske måste det till ett nytt infrastrukturpaket där man inkluderar riktig spårväg i Stockholm, tillsammans med icke genomförda satsningar i Dennispaketet och naturligtvis nya satsningar som vars behov har kommit fram på senare tid.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav Hechtwagen » sön 11 okt, 2020 11:23

Detta är den eviga nyheten! Det kan inte vara många minuter kvar nu av körtiden för linje 4 efter dessa under 20 års tid ständiga åtgärder för att förkorta körtiderna!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav BSB101 » sön 11 okt, 2020 11:42

Hechtwagen skrev:Detta är den eviga nyheten! Det kan inte vara många minuter kvar nu av körtiden för linje 4 efter dessa under 20 års tid ständiga åtgärder för att förkorta körtiderna!


Med tanke på att varje satsning på sin höjd inneburit några minuter kortare restid på hela sträckan så finns det gott om minutrar till att ta. I alla fall teoretiskt, i verkligheten så har man yttre faktorer att ta hänsyn till vilket gör att fyran kommer fortsätta maka sig fram i lugn takt över stora delar av sträckan. Rent folkhälsomässigt måste dock fyran ses som en framgång då den uppmanar folk till att röra på sig än att använda kollektivtrafik på korta sträckor.
BSB101
 
Inlägg: 2580
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Nu ska busslinje 4 bli snabbare. Igen! (SL)

Inläggav Enceladus » sön 11 okt, 2020 12:02

Odd skrev:Felet med fyran är att den inte är anpassad för att vara busslinje. Det var från början en spårvägslinje men som av olika politiska och energipolitiska anledningar så blev den en busslinje.


Linjen fick kanske för många hållplatser när den blev busslinje. I december försvinner Wollmar Yxkullsgatan, Ansgariegatan och Lignagatan, vilket skribenten förmodligen redan har noterat. Egentligen skulle Högalidsgatan också kunna tas bort när linje 74 förlängs till Hornsberg. Tror skribenten att expressfyran är en lösning på problemet?
Enceladus
 
Inlägg: 5953
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster